Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Alternatívák Peltier-re
 
Témaindító: durkonorbi, idő: Dec 19, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   7 / 8
(#) exabit hozzászólása Nov 23, 2014 /
 
Úgy érzem kezdek megőrülni. Megépítettem proli007 peltier vezérlőjét és tökéletesen működik ha nem ST Microelectronics gyártmányú NE555N ICt rakok bele hanem mondjuk a Texas Instruments NE555P jelzésűjét. Valaki tudna segíteni abban hogy mi a különbség a kettő között? Az előbbi ugyanis konkrétan megsüti a FET-et működés közben.
(#) proli007 válasza exabit hozzászólására (») Nov 23, 2014 / 1
 
Hello! Leginkább "semmi különbségnek" kellene a kettő között lenni.. Maximum az lehetne a gond, ha az ST kimenetének magas szintje (mert ugye egy 555-nek van maradék feszültsége ekkor), nem elegendő a választott Fet-ed meghajtásához. De ez ellenőrizhető úgy is, hogy a 2-6 lábat a GND-re húzod, és megméred a 3-as láb feszültségét. Majd a Fet adatlapját, hogy az adott Drain áramhoz mennyire is lenne szüksége.. Egyéb vizsgálathoz már szkóp kell..
(#) exabit válasza proli007 hozzászólására (») Nov 23, 2014 /
 
Amikor kitöltési tényező a maximális akkor 7V körül mérek a 3-as lábon mind a két 555-nél, ekkor még melegszik a FET de nem vészesen, bár az ST-nél jobban mint a TI-nél. Ahogy csökkentek a kitöltési tényezőn úgy a TI-555-nél szépen lecsökken a fényerő (egy autó izzót használok műterhelésként), majd kialszik a fény, míg az ST-nél bár csökken valamennyit, de továbra is világít a lámpa és a FET elkezd eszméletlenül gyorsan felforrósodni.
Igen jó lenne szkóppal megnézni, ami van is csak valahol kontakthibás és meg nem tudtam megjavítani.
(#) kormika válasza exabit hozzászólására (») Nov 23, 2014 / 1
 
Szia! Ha nem alszik ki teljesen az izzó, akkor nem zár le a FET... Az ST-s 555-tel nekem is voltak hasonló gondjaim, nekem lement a kitöltési tényező 0-ra, de üzem közben iszonyatos módon fűtött a FET. Anno a suliban csináltunk jópár db szabályzót a panelfúrókhoz, azok 18V-os 25W-os motorok voltak, és az ST-s 555 olyan szinten fűtötte az IRFZ44L FET-et, hogy a próbák alatt volt olyan, hogy kiforrasztotta magát a FET. Bontottunk egy PHILIPS 555-öt egy rom panelből, azzal fúrás közben is jéghideg volt a FET. Pontos magyarázatot a mai napig nem tudok adni, de akkor az ST-s 555-ök kb 20 FET-et kinyírtak, mire végső elkeseredésünkben 555-öt cseréltünk. Azóta én PHILIPS gyártmányú 555-öt használok, azzal nincs gondom.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2014
(#) proli007 válasza exabit hozzászólására (») Nov 23, 2014 / 1
 
Elég érdekes, de lehet hogy az ST "önállósítja magát" és gerjed. Arra nem is gondolnék, hogy nem kapcsol le nullára a kimenet. (Bár ez is kipróbálható, a 2-6 láb tápra húzásával.)
A Fet kisebb kitöltés esetén melegedhet jobban, mint 100%-on, hiszen ekkor nem csak az RDSon ellenállásán eső veszteség fűti, hanem az átkapcsolás alatti veszteség is.
De az is kérdés lehet, hogy a terhelésnek megfelelő nagyságú pufferkondit használsz-e és hogy amiről táplálod, nem esik-e össze a lámpa áramától. Mert az visszahathat az 555 működésére.
Megoldás: oszcilloszkóp
(#) mechanika hozzászólása Márc 1, 2015 /
 
Sziasztok!

Arduino kimenetével szeretnék ilyen Bővebben: Link modult kapcsolni.
Relével, vagy Mosfet-tel érdemes megoldani (esetleg más javaslat)?
Az, hogy egyszerűen összerakható legyen fontos szempont.
Melyiket milyen esetben célszerű használni?
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2015
(#) steelbird válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 2, 2015 /
 
Igen, csendesebb, de 10A -t kell kapcsolni. Csak a nagyon kicsi RDSON ellenállású FET jöhet szóba, vagy több FET párhuzamosan.
(#) kameleon2 válasza steelbird hozzászólására (») Márc 2, 2015 /
 
Nos - én csak a két ventillátort néztem - az igaz. 12VDC az gáz 10A-en Ahhoz már izmos relé kell, hogy megszakíthassa. Faston csatlakozós kivitelben. Például ilyen - és nyilván tranzisztorral kapcsolni a relét, mert az is induktív és szépet rúg - azaz szintén dióda a tranzisztor védelmére. Használhat szilárdtestrelét is. Van az a pénz: 16A-es SSR, de ezt már megint hűteni kell. Viszont csendes működésű.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2015
(#) kameleon2 válasza steelbird hozzászólására (») Márc 2, 2015 /
 
Az igaz. Csak panelbe nehezebb beültetni. Bár én az autós relékben kevésbé bízok. Eleve nem ezüstözött az érintkezője, könnyebben beég és nem ekkora kapcsolási számra van kitalálva. Mert gyanítom, hogy ki-be kell kapcsolgatni ezt a cuccot párszor. De ez az én véleményemet tükrözi.
(#) pucuka válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 2, 2015 /
 
Kontaktusnak ritkán használnak ezüstöt, mert könnyen oxidálódik. Az érintkező anyaga mindíg valamilyen ötvözet. Az autós reléknél mostohább körülmények között működő relét alig tudok elképzelni, létezik olyan változat, ami 70 A-t kapcsolgat vidáman, és inkább az autó rohad ki alóla hamarabb.
(#) mechanika válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 2, 2015 /
 
Köszönöm a törődést!

Megpróbálom sorba szedni az elképzelésemet:
Fontos, hogy egyszerű legyen a kivitelezés, nem feltétlen akarok nyákot gyártani a dologhoz.
Az egyszerű megvalósíthatóság okán erre gondoltam: link
Ha ezt a h-hidat használom akkor ezzel egyszerűen megoldható a polaritás váltása (hűtés-fűtés váltása) és akkor:
1. elhagyhatom a relét?
2. paraméterei alapján elbírja a modulokat?

Ha a h-híd nem megfelelő akkor:

Arra gondoltam, hogy két relén keresztül szabályoznám a két modult. Így talán nem kéne olyan komoly paraméterekre méreteznem. Ő az: relé2x.
3. az hogy optocsatolt jelző az azt jelenti, hogy a relé vezérlő lábai és az arduino felől jövő jel galvanikusan le van választva?

A rendszer áramellátását PC-s táppal terveztem megoldani: kép csatolva. 350W szerepel rajta, tehát kényelmesen el kéne bírnia.
Erről kapná a 12V-ot az arduino is és a modulok is, mindhárom külön vezetékről.
4. Ez szerintetek biztonságos?
5. Kell valahova még valamilyen alkatrészt bekötni (pl.: biztosíték vagy dióda)?


Segítségeteket előre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2015
(#) kameleon2 válasza mechanika hozzászólására (») Márc 3, 2015 /
 
1 nem
2 Nem tűnik meggyőzőnek a hűtőfelülete. Illetve kezdem nem érteni minek a Peltier.
3 Igen, és egyszerűbb vezérelni, mert csak egy ledet látsz tulajdonképpen a bemenet felől, a kimenet pedig triak
4 Igen biztonságos.
5 Nem árt védelmeket beépíteni.
(#) mechanika válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 4, 2015 /
 
Köszi!
Idézet:
„Illetve kezdem nem érteni minek a Peltier”


Egy dobozban kell néhány fokot hűteni vagy fűteni, ehhez kell a peltier.
Lehetőleg nem akarok 230V-ot a dobozban használni (természetesen a trafóig lehet).

Ha a h-hídra nagyobb hűtőbordát, esetleg ventilátort szerelek, jó lehet (?), vagy van vele más gubanc is?
A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2015
(#) kameleon2 válasza mechanika hozzászólására (») Márc 4, 2015 /
 
A célt nem látom. Ha peltier - minek a hűtőborda? Miért nem valamilyen folyadékos hőelvezetést használsz? Az csendes és a dobozon kívülre tereli a hőt.
(#) mechanika válasza kameleon2 hozzászólására (») Márc 5, 2015 /
 
Szia!

Egy doboz fedelébe lenne szerelve a modul, ahogyan a hűtőtáskáknál is szokott lenni.
Ha a dobozban a kívánt hőmérsékletnél magasabbat mérünk, akkor a peltier hűt (a hűtőbordák segítségével).

Ha pedig a dobozban alacsonyabb a hőmérséklet a kívántnál, akkor pedig a peltier polaritását megcserélem és a peltier fűteni fog a doboz belső oldalán.

Hogy egyszerűen összerakható legyen a h-hídon keresztül történne a vezérlés, ahogyan egy motornál is.

A modul használatával elhagyhatom a relét, mert az kapcsolná a modult, ha kell a polaritást is megváltoztatja és pwm-mel a teljesítményt is tudom szabályozni.
A folyadékos megoldásnál ez olcsóbbnak tűnik.
Van egy régi hűtőtáskám, aminek a fedelében csak egy peltier van, az majdnem kellően fűt/hűt.
Ezen két modul van ezért el kell boldogulnia a dobozzal.
(#) csavarkulcs hozzászólása Jún 8, 2016 /
 
Sziasztok!

Mi történne ha 10db peltier elemet egymásra fognék és elkezdeném melegíteni az eggyik felét?
eljutna a hő a másik felére?
vagy csak felmelegedne az összes cella?

így mondjuk egy tranzisztor hőjét fel lehetne használni magas hatásfokkal?
(#) proli007 válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 8, 2016 /
 
Hello! Tudtommal a Peltier, meg a magas hatásfok, nincs köszönő viszonyban egymással..
(#) SzalaiGyörgy válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 9, 2016 /
 
A betáplált hő biztosan eljutna a tömb másik felére. Sőt még több is.
Hiszen mindegyik lap saját maga is előállít hőt, az általa elfogyasztott elektromos teljesítményből. A következő lap azt is továbbítja, (ha tudja) hozzáadva a saját hőjét.
A végén ott lesz az eredetileg bevitt hőmennyiség mellett, a tíz lap saját hőjének jelentős része is.
A lapok gyenge hatásfoka részben abból adódik, hogy a saját hőszigetelő képességük hitvány, így a meleg oldalról „visszaszivárog” a hő a hideg oldalra.
Ha a lap két oldala közötti hőmérséklet különbség kevesebb, akkor a visszaáramlás is kevesebb.
Ezért egységnyi hőmérséklet különbség előállítása dupla lappal jobb hatásfok mellett történik, mint egy lappal.
Szerintem.
(#) csavarkulcs válasza SzalaiGyörgy hozzászólására (») Jún 9, 2016 /
 
nem hűteni szeretném a tranzisztort, hanem az általa megtermelt hőt elektromos energiává visszaalakítani. erre milyen elem lenne használható? ami nem drága?
(#) SzalaiGyörgy válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 10, 2016 /
 
Semmivel, de semmivel. Tényleg semmivel.
A ma elérhető technikával egyszerűen nem éri meg a fáradtságot.
A visszanyert villamos energia menyisége a befektetett energiához képest jelentéktelen lesz.
(#) Peter65 válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 11, 2016 /
 
Lehet a peltier elemet inverz módban is lehet használni (Seebeck effektus), de ahogy írták már mások is, az átalakítás hatásfoka alacsony, és sok műszaki problémába fogsz ütközni:
A peltier elemet igyekeznek minél rosszabb hővezetővé tenni, miközben te most ilyeneken keresztül akarsz hűteni. Ez azt jelenti, hogy viszonylag sokat kell használnod párhuzamosan a hőellenállás csökkentésére, hogy a tranzisztorod ne melegedjenek túl.
Ha Seebeck effektus annál jobban kihasználható, minél nagyobb hőfokkülönbséget tudsz létrehozni a peltier elem két oldalán, azaz minél nagyobb hőenergiát akarsz átjuttatni a peltier elemen. Ezt korlátozza a tranzisztorodon és a peltier elemen megengedhető maximális hőmérséklet.
Ott lehet érdemes ezzel foglalkozni, ahol a peltier elem hőfoktartományához illeszkedő nagy hőteljesítményt kell elvezetni.
(#) tdi75 hozzászólása Jún 21, 2017 /
 
Sziasztok! Van még itt valaki?

Van egy kis gondom. Letérdelt a kempinghűtőm. Gondoltam ha már javítani kell akkor itt az ideje egy kis tuningnak. Vettem a 40-50 wattos peltier helyett kettő hetven wattosat. A táppal nincs gond. De kipróbáltam beszereltem külön külön egyszerre sorba párhuzamosan egymáson...
Nem tudtok olyat mondani ahogyan nem próbáltam ki.

Majd ma elszakadt a cérnám. Ráfogtam a peltier meleg oldalát hővezetővel egy hűtőbordára és hajrá adjunk neki tápot. A meleg oldal fűt ahogyan kell, de a hideg oldal csak hat fokig hűl.

Kipróbáltam az eredetit és az meg sem állt mínusz 3 ig. De amiket láttam ksérleteket ott a peltiereknek a hideg oldala alsó hangon -8 -10 fokos volt. Bekapcs után azonnal ráfagyott a pára.

Lehet hogy kifogtam egy selejtes szériát? Mit mondtok ?
(#) zolika60 válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
Próbáld nagyobb hűtőbordával. A keletkező hőt el kel tudnia vinni.
(#) goreny válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
A wattszám egy dolog, de létezik a világon a deltaT fogalma is. Lehet, hogy az új modulod több wattos, de kisebb deltaT-t tud.
(#) tdi75 válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
Igazából a hűtése sem kicsi, de én megtoltam dupla ventilátorral.
(#) tdi75 válasza goreny hozzászólására (») Jún 21, 2017 /
 
Ez igaz. A delta T-t meg sem néztem

Ez a TEC1-12715 peltier.
Szerintetek hogyan érek el jobb hatásfokot, illetve hidegebbet.
Ha kettőt egymásra teszem vagy ha egymás mellé. Mondván thermikusan sorba kötöm vagy párhuzamosan.

Mondjuk két kissebb teljesítményűre gondoltam TEC1-12706
Szerintetek?
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2017
(#) goreny válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 22, 2017 /
 
Szerintem termodinamikai csodák sincsenek
Minden a környezeti hőmérséklettől és attól, hogy mennyire tudod elszállítani a keletkező hőt a meleg oldalról, függ. Elvileg a szendvics szerkezettel (soros) nagyobb hideget tudsz csinálni, de nagyobb gond a hő elvezetése. Én az üzembiztonság szempontjából a párhuzamos megoldást javasolnám, nyári melegben kezelhetőbb, kisebb ventillátorzaj, stb.
(#) uniman válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 22, 2017 /
 
A hűtésedet nem látjuk, de tuti, hogy nem ilyen...
A TEC1-12715 modul nem 70W-os... "17V/15A" a max. tápja, 2 darabhoz már 30A -is kellhet.
(#) tdi75 válasza uniman hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Na megrendeltem az eredeti peltier cellát. Talán azzal nagyobb sikerem lesz.
TEC1-12706
Hűtése az lesz. A dupla ventilátort már nem veszem ki. Max ha nagyon zavar akkor ráteszek egy kapcsolót hogy ha nincs annyira meleg akkor ne zúgjon mind a kettő csak az eredeti.
(#) tdi75 válasza tdi75 hozzászólására (») Júl 19, 2017 /
 
Sziasztok! Megjött a peltier, de valahogy nem az igazi. Max 15 fokos levegőt kavar bent a hűtődobozban.Az meg egy kicsit még meleg. Főleg úgy hogy kint csak 25 fok van. Mit fog csinálni ha a külső hőmérséklet eléri a 35 fokot?

De megoldottam máshogyan. kicsit rendbe kaptam egy régi Lehel kompresszoros fagyasztót. Kapott egy időkapcsolót, és 15 perc üzem után 2 óra pihenés. Igy 30x fokban is átlag 0-5 fokot tart a belsejében. Szerencsére a kocsiba befér és hálózati delej van a táborhelyen.
Következő: »»   7 / 8
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem