Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Dinamó feszültség szabályzó
Lapozás: OK   2 / 5
(#) sevenhill válasza titkovics hozzászólására (») Dec 14, 2009 /
 
Egyáltalán nem tartom korrektnek az áramszabályzás kialakitását. A diódán eső feszültség függ az átfolyó áramtól, meg a hőmérséklettől. A tranzisztor B-E nyitófeszültsége szintén hőfokfüggő. (egyébként azért germániumtranzisztort tettek ide, mert annak a nyitófeszültsége a sziliciumtranyó kb. harmada.) A korrekt megoldás egy relative kicsi ellenállásértékü figyelőellenállás (pl nagy keresztmetszetü manganinhuzal-ami mellesleg forrasztható), és a kis feszültségváltozások detektálására pl. egy 741- es IC komparátor üzemmódban...
(#) gkari válasza sevenhill hozzászólására (») Dec 15, 2009 /
 
A diódán csak a nyitófesz.-ig függ a fesz.esés mértéke az áram függvényében.A komparátor precíz megoldás, csak szerintem erre a feladatra felesleges, itt a félvezetők hőfüggése nem jelentős.A nagy dióda meg nem baj, ha Si-anyagú, pár tizeddel nagyobbra kell a dinamó csúcsfesz.-t állítani-szerintem.
Üdv!
(#) sevenhill válasza gkari hozzászólására (») Dec 15, 2009 /
 
sajnos nyitófesz. után is függ az átfolyó áramtól a dióda feszültségesése. Mézz csak meg egy dióda adatlapot. A hőfoktól szintén. Dióda is, tranzisztor is. Márpedig az árfolyó áram széles tartományban változhat a terhelés függvényében. Lámpahasználat, lemerült akku, stb.... A hőfok szintén tág tartományban változhat. Téli hideg indulás, Meleg motorkörnyezet. 6V-os rendszerben dinamó a jellemző, itt a veszteség minimalizálása érdekében a schottky dióda használata kivánatos.
(#) titkovics válasza sevenhill hozzászólására (») Dec 15, 2009 /
 
Találtam régi panelon AC125U jelű Tungsram tranzisztort, hármat is, remélem egy csak jó lesz belőle, úgyhogy ez kerül majd a szabályzóba, szilícium tranyó helyett. A BFY34 helyett viszont marad a BC337.
(#) gkari válasza sevenhill hozzászólására (») Dec 16, 2009 /
 
Megnéztem egy átlagos dióda adatlapot, mely szerint +C-fokonként a nyitófesz. ált.2mV-al csökken, ami szerintem ebben az alkalmazásban nem jelentős.A Shottky itt valóban jobb.Mivel ez a rendszer végső soron fesz.szabályzást végez, ez max. 0,2-0,3V töltőfesz.változást erdményez.
Üdv!
(#) gkari válasza titkovics hozzászólására (») Dec 16, 2009 /
 
Szerintem jobb lenne BC141, az AC helyett BC161!
Üdv!
(#) titkovics válasza gkari hozzászólására (») Dec 16, 2009 /
 
Igaz, csak húzós az ára kicsit.
(#) big_z válasza tepizoli hozzászólására (») Jan 5, 2010 / 4
 
Szia!
Most láttam csak a fórumot. Érdeklődnék, hogy sikerült megoldani a fesszabályzó kérdést.
Különben sima állandómágneses gerjesztés van ebbe a kocsiba. Lombardini 505cm3 motorral van szerelve LDW502 típusú, a komplett motor szerelési és kapcsolási rajzai fent vannak a lombardini.it honlapon.
(#) holicse hozzászólása Ápr 4, 2010 /
 
Üdv mindenki!
Van egy megépítendő áramkör, melyre kapcsolást keresek. A teljes rendszer egy dinamó elvű jármű töltő rendszer, nem merem leírni, hogy motorbicikli egy korai, még nem gerjesztéses generátorral szerelt elektromos egysége, mert a modik átrakják az autos részlegbe, ahol aztán csak a mechanikához értők laknak, s végül nem kapok választ a tisztán elektronikai építési kérdésemre. (mint már történt így ez velem korábban -pedig nem érdekes miben van ez az áramkör...)
Lényeg, hogy a dinamó méréseim szerint egy graetz híddal közvetlen egy akkura kötve 4 amperrel töltötte azt fordulaton, ergo ennyit tud biztosan. A fogyasztók is nagyjából ennyit esznek meg a legrosszabb esetben, a jobb esetben a maradék áram mehet az aksi tényleges töltésére.
Kellene viszont 2 kapcsolás. Egyrészt az akku töltőnek jelölt egységre, vagy maradjon 4 db dióda esetleg graetz híd?
És kellen a táp jelölésű egységre. Ami nem is annyira tápegység, mint inkább a jelölt 2 funkciót betöltő eszköz, merthogy a ledes rendszer miatt és egy egyébb funkciót betöltő áramkör miatt nagyon nem szabad megfutnia a fesznek egy esetleges akku zsinór leszakadása, biztosíték olvadás (akku oldalon) miatt, béna felhasználó miatt, aki üzem közben kiveszi az aksit, vagy egyébb esemény miatt. Stabil 12V szükséges. És ha már aktív áramkört építünk, akkor érdemes önvédelemből rövidzár védetté tenni és akkor az olvadó biztosíték is mellőzhető.

Ebben tud e valaki segíteni nekem?

Kép012.jpg
    
(#) 18david18 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Szia!
A stabil 12V eléréséhez használ 7812 stabilizátor IC-t. Kb 1A leadására képes. A bemenetére pedig 12-13V-tól 35V-ig köthetsz egyenfeszültséget amelyből előálítja a stabil 12V-ot. Szerintem ez a legegyszerűbb megoldá erre. Nagyobb áramigény esetén több IC párhuzamosan kötve nagyobb áramot tud leadni. A 7812 egyben rövidzárvédelemmel is el van látva.

7812.jpg
    
(#) llaci56 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Egyszerűen nem értem, mit írsz! A dinamó egyenáramot szolgáltatott, minek azt egyenirányítani?
A kérdésed ennek ellenére valamely járművekkel foglalkozó kategóriába való, de semmiképp sem a kapcsolási rajz olvasásába. Így kaphatsz itt olyan válaszokat, mint az előttem lévő, mert nem értenek a jármű elektronikához, és fesszabályzót csak a 78xx -et ismerik.
És mi az, hogy nincs gerjesztése? Hogy működik egy dinamó gerjesztés nélkül?
(#) holicse válasza 18david18 hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Szia!
Én is 7812-re gondoltam, csak kérdés, többet párhuzamosan az áram miatt, vagy egy 3055-el megfejelve (esetleg abból 2-t....mindegy, csak számlás kérdése)
Viszont mindkettőnél felmerül kérdés. A tranyós áramnövelés esetén nem veszik el a 7812 kínálta rövidzár védettség? És a több 7812 párhuzamosan esetben, meg az merül fel, hogy szabad e ellenállás(ok) nélkül több 7812-nek az 1-es és 3-as lábait egymással összakötni? Nekem az logikus, hogy mivel nincs két egyformára gyártott darab a világon, ezért a bemenet elé, a forrás és az 1-es láb közé mindegyikneknél be kéne tenni valamekkora ellenállást. Vagy a 7812 kimeneteire kéne sorba kötni?És mekkorát?

Gondolkodjunk! Menjen egy darabon 1 A. Csak 0,1 V legyen két 7812 közt a gyártásból eredő fesz különbség. Azt kompenzálni 0,1 Ohmos ellenállás tudna, melynek 100mW-osnak kellene lenni.
(#) holicse válasza llaci56 hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Egyszerűen lehet, hogy hülyeséget írtam a dinamó kifejezéssel. És ez (is) generátor. Viszont azt ált iskola 7-es fizikáján tanítják, hogy a tekercs közelében elmozgatott állandó mágnes feszültséget gerjeszt a tekercsben. Több tekercsben egymáshoz képest váltakozót. Ha értenél a motorbiciklikhez, akkor tudnád, hogy a mai napig is a jelentős részük ilyen áramfejlesztő egységgel van ellátva. (simson MZ pont nem, azokban az állandó mágnest egy gerjesztett tekercs adja)
Lehet hogy itt nem jó helyen vagyok, de egyenlőre akkor azt tudom ezzel, hogy ez a második hely, ahol nem jó helyen vagyok. Azt nem, hogy hol lennék jó helyen... Lehet, mégegyszer feltehetném a kérdésemet, ahol is nem árulok el semmit az áram fejlesztésről, csak egy ismeretlen eszközt jelölök nagy G jellel, és a mért paramétereit írom rá.


A több 7812-vel máris kaptam ötletet, amire magam nem gondoltam volna.
(#) llaci56 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Idézet:
„azt ált iskola 7-es fizikáján tanítják, hogy a tekercs közelében elmozgatott állandó mágnes feszültséget gerjeszt a tekercsben.”


Állandó mágneses áramfejlesztés elég kevés járműben volt/van. (Ma már csak smkp -ban.) MZ motorkerékpár nem is volt ilyen!
Ha leírnád a típust, talán tudnék segíteni. Elég nagy a típusismeretem, de van szakirodalmam is.
Nem stab IC-vel, hanem a gerjesztéssel kell a feszültséget szabályozni, mindegy, hogy dinamó vagy generátor az illető.
(#) holicse válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
"Ha értenél a motorbiciklikhez, akkor tudnád"[/i]

De mintahogy te nem valamelyik járművel foglalkozó kategoriában vagy, ezért a hozzáértés egyáltalán nem elvárás tőled.
Az a normális, hogy itt nem valami járműszabványosított feszszabályzóra kapok választ. Engem is inkább a 78xx-es fajsúlyú megoldás érdekelne. És a két dobozom közül is inkább a második a fontosabb!
(#) holicse válasza llaci56 hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
yamaha DT 125-ösöm, GPZ600 kawasakim, (és a GPX, és Z sorozatban mind, a szomszéd kimco robogója, a mostani diesel blokkom, s talán a régi nsr 50 hondám is ilyen módon működtek.....

Mindegy, nincs gerjesztésem, állandó mágnesű áramfejlesztőm van, azt kell megoldani a vázolt rendszerben. 2*3 tekercs van sorban, így 2 szál jön le. Azon 7-22 V mérhető, ez esik terheléstől függően. Az aksival láthattam 12.6-nál (illetve valamivel magasabban - töltődés) 4 amper áramot folyatott a zárt áramkörben. frekijét mértem, de csak alsó értékem van, 3540Hz-re emlékszem, fent nem adott értelems értéket a kéziműszerem. (szkóp kéne v kimondottan frekimérő)

Ha ragaszkodsz hozzá:
http://www.rotek.at/produkte/pdf-aktuell/Motoren/ED4-0300-HE/ED4-03...er.pdf
(#) holicse válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Azt még szeretném hozzátenni, hogy az eredeti regulátor itt nem alkalmazható, ezért az felkerült a legfelső polc leghátúljára. Az okait nem részletezem, ide nem bizonyult alkalmasnak, s nem is ilyesmire tervezték.
Valamimt korábban 30 - 50 Hzet írtam, mert alapjáraton is jelentősen ugrált a freki. Legtöbbet a 35 - 40 Hz környékén
(#) 18david18 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Ha mondjuk LM338T-t használnál? 2db ellenállással be lehet állítani a kimenő feszt 12V-ra, vagy potival. Ez már 5A leadására képes, és ez is szintén rövidzár védett.
(#) llaci56 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Akkor eljutottunk oda, hogy nem dinamó, nem generátor, hanem töltőtekercses töltése van a gépnek. A belinkelt gép rajzán a "dinamó" teljesen hibás elnevezés, mert a dinamó elv pontosan a permanens mágnes nélküli - öngerjesztő - áramfejlesztőben valósul meg.
Nem tudom, miért kell szabályozni a feszültségét. Ezeket úgy tervezik, hogy a töltőáram ne tudja túltölteni az akkumulátort, tehát simán csak egyenirányítják. Akkor kell valamilyen elektronikus kiegészítés, ha más feladatot is el kell látnia, mert terhelés nélkül 60-70 V -ra is felmehet a feszültség. Tehát ha 78xx -as vagy hasonló stab IC -vel oldod meg, akkor könnyen cserélhetőre építsd, mert sűrűn kell majd cserélni!
A freki mérésedet végképp nem értem. Az mindig a fordulattól lesz függő.
(#) mex válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Idézet:
„yamaha DT 125-ösöm, GPZ600 kawasakim, (és a GPX, és Z sorozatban mind, a szomszéd kimco robogója, a mostani diesel blokkom, s talán a régi nsr 50 hondám is ilyen módon működtek.....”

Szevasz.
Elöljáróban csak annyit:a GPZ,GPX tipusok háromfázisú generátoros kivitelűek, természetesen állandómágneses gerjesztésűek. A szabályzás söntjellegű. A kisebb teljesitményű motorkerékpárokon, pedig áteresztő a szabályzás, ezeknél egy, illetve kétfázisú a tekercselés, szintén állandómágneses gerjesztéssel.
A linken látható dizelegység is egyfázisú, és áteresztős az akkutöltés. Nemtudom, az eredeti szabályzó miért nem felel meg a céljaidnak, ha üzemképes, akkor nincs vele gond. Persze a feszültség megszaladhat, ha az akkut kiveszed,vagy vezetékszakadás, kontakthiba van. A túlfeszültségre érzékeny áramkörök védelmét egyszerű tirisztort, zenert tartalmazó kapcsolással szokás megoldani, ami a feszültség megnövekedésekor az áramkörbe beiktatott biztositékot kioldja. Gyorsműködésű, és a biztositó kioldásáig eltelt időben is védelmet nyújt. Ezután az áramkör után lehetne alkalmazni a stabil tápot előállitó egységet, a már előttem irtak szerint.
(#) holicse válasza 18david18 hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Köszönöm!
Ezért a cuccért tettem fel a kérdést. Megnéztem a linkeden a paramétereit. Azok szerint ezt kerestem!!!

A körítést remélhetőleg már megtalálom hozzá, hogyan kell beállítani a feszültségeit.

Hálám üldözzön....
(#) mex válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
(#) llaci56 válasza holicse hozzászólására (») Ápr 4, 2010 /
 
Mondhattad volna, hogy fűteni szeretnél a motor töltőtekercsével. Azt hiszed, hogy véletlenül nem alkalmazzák ezt a megoldást a járműelektronikában...
(#) holicse válasza mex hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Igen.
Más motorokat talán hagyhatjuk. A történés e blokk körül van. david18 az LM338-al megoldotta a tápegység kérdést, ami már önmaga is lehet egy megfutás védelem, de esetleg berakhatok még egy zéneres általad említettet is. Azért kell a tápegység, mert a járművön minden ledes megoldással bír, azok meg nem szeretik a túlfeszt. Már egy 14,4 V is kritikus lehet, hát még egy megfutás. Még csak annyit érdemes elmondanom róla, a fogyasztók mindegyike ledlámpa, van egy névleg 25 W-os xenon első lámpa, és egy 10 W-os üzemanyag szelep, ami a gyújtáskapcsoló hatására nyit. Illetve még van egy áramkör, ami még meg sincs, de már nem is merek segítséget kérni, mert a múltkor is elrakták a kérdésemet egy olyan helyre, ahol tökre máshoz értők voltak. Annyit tudjunk róla, egy áramkör lenne, ami a tekercs váltófeszéből értesül a ford számról, és egy küszöb túllépése esetén tiltja az előbbi szelepet. (fordulatszám leszabályzás) Itt egyetlen résztvevő sem tolerálja a túl/magas feszt, ezért kellett a táp a védelemmel. Megvan!

A blokkon található áramforrás, (már nem merek/tudok semmilyen ismert kifejezést használni rá) egyenirányítás után közvetlen az aksira kötve 4 ampert etetett meg az áramra éhes aksival. Amely aksi előtte többször indította a blokkot. Sajnos az akkori kapocsfeszre már nem emlékszem. Viszont az eredeti töltő csutka fordulaton 13 V-ot enged a kimenetére, de ez is azonnal összesik már egy 5W-os izzó esetén is 12,8-ra. Ha rátolok még egy 10 W-osat, akkor ez lemegy 12,5-re. Szerintem talán már az indítástól fáradt aksi segít be az áramforrásnak. Ezután leveszem az izzókat, fordulat még mindíg maxon, (nincs változás) mire a fesz elindúl felfelé 2 tizedet, s ha hagyom még 1 órát járni, talán visszatalál a 13 V-ra. A szomszédom vett egy ugyanilyen blokkot, neki még ennyit se produkált a saját szabályzója. Azt mondta, semmit se töltött. Úgy elhajította, hogy azóta is repül. Tett rá mást, és el van felejtve az ügy.

De az áramforrás tudna ennél többet! Tudom, láttam. Lehet hogy azzal veszélybe sodornám, ha azt a 4 ampert megpróbálom kikényszeríteni belőle, de muszály!!! Nem tudom lejjebb szorítani a fogyasztást. Ha tönkremegy, akkor beszéljünk arról, mit kellene tenni vele, hogy tudjon ennyit. (Ráadásul ezt a blokkot stabilnak gyártották, amely üzemmódban általában beindítják, majd több órán át folyamatosan megy max fordulaton. (pl mezőgazdasági vízszivattyú) Most meg egy járműben akár rövid távok után hamar újra kell indítani aksiról.

Na, hát ilyen körülmények közt kell a töltést megoldanom. Ezek a számomra ismert lehetőségek. Azt nem mondtam, jelenleg ráadásul egy zselés aksi van használatban. Ezt ugyan szándékom egy savasra cserélni, de még nem tudom létezik e a rendelkezésre álló fizikai helyre megfelelő néretű, s hozzá elektromos paraméterű. De ez a jövő kérdése...
(#) mex válasza holicse hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Neked egy egyszerű tirisztoros szabályzó kell. Csak egy sima graetz nem megoldás, mert előbb utóbb túltölti az akkut. Az akku után már azt raksz ami szimpatikus a stabil fesz tartására, csak azt is vedd számitásba, hogy a stabilizátoroknak általában a bemenőfeszültségük kettő volttal magasabb kell legyen a kimenőfeszültségüknél. Nemtudom a ledes fényforrásaid gyáriak, vagy saját épitésűek, mindenesetre én áramgenerátoros meghajtást alkalmaznák, és igy az esetleges feszültségingadozás nem tenne kárt benne.
Kár feleslegesen bonyolitani a tápellátás kérdését, ezt a rajzot ajánlanám,régebben tettem fel,és nekem bevált kisebb m...ására.
(#) llaci56 hozzászólása Ápr 5, 2010 /
 
Három fázisú generátort hogy lehet 1 db graetz -zel egyenirányítani?
(#) teren56 válasza llaci56 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Egyfázisúval sehogy, 3 fázisú graetz- kell hozzá.
(#) llaci56 válasza teren56 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Ahhoz pedig legalább 6 db dióda kell. A fent mellékelt rajzon meg csak 4 db dióda van...
(#) teren56 válasza llaci56 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
Szerintem valamit nagyon benéztél. Ezen a rajzon nem generátor rajz van, hanem egy sima töltőtekercs.
(#) llaci56 válasza teren56 hozzászólására (») Ápr 5, 2010 /
 
A rajzon az van, de egy 3 fázisú generátorhoz ajánlva.
Következő: »»   2 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem