Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   893 / 1384
(#) Temela válasza nagym6 hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Üdv!

Én azt tapasztaltam, hogy szépen terül egyébként magától a lakk, a "lehetőségeihez" képest aránylag egyenletesen eloszlik. Ahogy olvasgatom a hozzászólásokat gondolkodtam el azon, hogy vajon a maszkolás "fólia" mennyire lehet rászorítva a nyákra (modjuk egy nehezebb üveglappal) illetve mennyire pontszerű a megvilágítás. A megvilágítást azért említem, mert ugye nem elhanyagolható a fólián lévő festék vastagsága, aminek következtében az nem csak takar, hanem árnyékot is vethet - így egynetlen (bár mértéke nem nagy, de számíthat) megvilágítást eredményezhet. A nyák szélein érdekes módon csíkban összefut a lakk - mely peremet képezve, annak vastagsága révén a fóliát emelheti meg. Úgy tűnik, hogy ezek a dolgok milyen kicsik, de hát azok a frány fotonok meg még kissebbek így aztán tudnak "össze-vissza pattogni" a rendelkezésre álló helyen.
(#) Szpisti válasza Temela hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Hogyha a panelszéleken összefut a lakkod, akkor valamit nem jól csinálsz.
Vagy túlcsiszolod a széleket és a kicsit legömbölyödött élek felé úszik a lakk, vagy vágás utáni sorja miatt elemelkedik a csiszoló és attól. Eleve sok a lakk ha annyi kerül rá hogy oldalt összegyűljön. Annak széltől-szélig egyformának kell lennie

Olyant meg még soha sem olvastam/hallottam sehol, hogy maratás után rá kéne égetni a lakkot. Pedig 35 év alatt pár doboz P20-at elfújtam. Mi értelme lenne, ha egyszer exponálás előtt már sütőben volt 70 fokon 20 percig? Ha ezután buborékosodik akkor eleve rossz volt a fújás (vagy poros a felület). Azon már az égetés sem segít.
(#) Temela válasza Szpisti hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Én is csak szárításról hallottam, és hogy azt lehet cca. 70 fokon gyorsítani, de aki égetni akarja az égesse...

- összefut: nyilván én kézileg flakonból elég nehezen tudok vékony egyenletes réteget fújni!
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2013
(#) kaqkk válasza Temela hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Ha maratás után , újra levilágítod csak a vezetősávokat , előhívod (akkor a forrszemekről is lejön a lakk) és ezután "beégeted", akkor egy üveg keménységű forrmaszk réteget kapsz egy pici + munkával.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2013
(#) nagym6 válasza Temela hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
A nyáklemezt kézzel nagyon-nagyon picit meggörbítem úgy, hogy domború lesz, a lakk oldala. Élébe hosszirányba belenézve alig látható mértékű, de semmiképpen se legyen homorú. Merev sima asztalfelületre letéve -lakkréteg felfele- ráteszem a filmet festékkel lefele, tehát filmfesték érintkezik a lakkréteggel. Arra teszem az 5mm vastag plexit. Ennek négy sarkára súlyokat teszek, és felülről világítom meg. Így hatékonyan rés nélkül lehet a filmet a nyákra szorítani, mivel a nyák domború. Esetleg nagyobb nyáknál a nyák középső része alá 1-2-3 réteg papírlapot teszek, hogy domborúsága megmaradjon leszorítás után is.
Ha esetleg a szélén összefut a lakk, tapasztalatom szerint nem okoz problémát, nem emeli feljebb a filmet, eleve nagyobb nyákot vágok, és maratás után vágom méretre.
Üveg elnyeli az UV sugarak jó részét, a plexi nem.
A P20 ráégetése valamikor régen a P20 technológia része volt. Az tény, hogy előfordul maratáskor a lakk leválása helyenként, felülettisztítási tökéletlenség, vagy túl sokáig tartó maratásnál. A ráégetett lakk soha nem jön le, biztosabb a munka.
Nitrohigító a fotolakkot pillanatok alatt oldja, a ráégetett lakkot sokára nehezen oldja fel. Ennyivel stabilabb.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2013
(#) Szpisti válasza kaqkk hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Akkor elvileg a P20-al meg lehetne próbálni esetleg azt, hogy maratás után egy teljes tisztítást követően ismét lefújom P20-al, a forrmaszk sablonnal levilágítom, előhívom és a maradékot ráégetem - megúszom a maszkfóliázást ? Meg még egy szép védőrétegem is lesz a rézfelületen? Egyszer lehet hogy kipróbálom, ha ilyenre szükségem lesz .
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2013
(#) nagym6 hozzászólása Feb 28, 2013 /
 
A ráégetésnél ki kell tapasztalni a hőfokot, és égetési időt (rövid), könnyű túlégetni, és akkor elporlad-lepereg a lakkréteg. Nem vagyok benne biztos, hogy 130C fok kell ide, de arra emlékszem, hogy barnulás kezdete után abba kell hagyni. Így végül barna lakkréteget kapunk.
(#) Szpisti válasza nagym6 hozzászólására (») Feb 28, 2013 /
 
Volt hogy a 70 fokos sütőben felejtettem egy órára, akkor is bebarnult, azt már inkább le sem világítottam. Szerintem is elég neki 90-120 fokon 10-20 perc. Ha lesz teszt, majd beszámolok.
(#) nagym6 válasza Szpisti hozzászólására (») Márc 1, 2013 /
 
Olyan lehet a grillsütőben, hogy a levegó 70 fokos, de az üzemelő fűtőtest hősugárzása a benne lévő tárgyat -nyáklemezt- ennél magasabb hőfokra melegíti. Ezért én kb. 60-70 fok elérése után kikapcsolom, várok kicsit míg lehűl a fűtőtest, ezután teszem be a nyákot. Így is 10 perc alatt tökéletesen szárad.
(#) Szpisti válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 1, 2013 /
 
Amiről beszéltem az a konyhai gáztűzhely elektromos sütője, 4kW, és megfelelő hőtehetetlenséggel dolgozik, tartja nagyjából a hőt, és nincs közvetlen sugárzás.
A gondok akkor voltak korábban, mikor még a sütő is gázzal ment, és a frissen fújt panelt a gáz égéséből keletkezett vízpára tönkretette.
(#) exabit hozzászólása Márc 2, 2013 /
 
Ti milyen koncentrációjú FeCl3 oldatot készítetek? Mert nekem 20 fokon majd 40 percig tartott a maratás, pedig a doboz hátulján lévő ajánlott tartomány közepét céloztam meg. Nem tudom ettől-e de az Edding filcet (140S OHP marker) is sok helyen csúnyán leszedte. Már kezdek agyérgörcsöt kapni a sok kudarctól, pedig korábban azt hittem ezt el se lehet rontani.
(#) pjg válasza exabit hozzászólására (») Márc 2, 2013 /
 
Az én vaskloridom olyan tömény amit a kb 25 fokos víz felvett. Magyarul amennyi feloldódott a vízben. Ezt 30 éve oldottam még van belőle vagy 4 liter. Általában úgy maratom, hogy a lét felmelegítem mikróban kb. 40 fokosra. A marató tálca alá is meleg vizet engedek. Jellemzően a mosogatóban. így 10-20 perc közt van a maratási idő. Attól függ mennyi a lemarandó felület. Rézzel felfelé teszem bele és állandóan mozgatom, vagy 4 sarkára parafa dugót szúrok és rézzel lefele úsztatom. Ekkor nem kell őrizni.
Régen rajzoltam az áramkört. Próbáltam vasalni is, de a Dry fólia a csúcs. Imádom.
(#) nagym6 válasza exabit hozzászólására (») Márc 2, 2013 /
 
Én a magyar gyártmányú " TN150" gyorsamaratót használom, ez kész vasklorid oldat. Új korában 4-5 perc a maratásidő 30-40 fokra melegítve. Nagyobb edényben forró víz, ebben a maratóedény, így melegítem, egyszerű módszer. Meglepően sokat lehet vele maratni, és 1-2 év múlva is szinte ugyanolyan jó. Régen a szilárd vaskloridot a lehető legkevesebb vízzel oldottam, tehát maximális töménységűt csináltam. de az sosem volt olyan jó, mint a TN150, ami ideális anyag.
(#) exabit válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Köszönöm a válaszokat.
És ez a TN 150 használható az Edding alkoholos filcekhez?
(#) interferi válasza exabit hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Nálam az alkoholos filcet még több rétegben is mindegyik marató anyag szerette leenni. Inkább lakfilc ajánlott (vagy vasalás ha adott rá a lehetöség).
(#) nagym6 válasza exabit hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Nekem is leváltak a különböző filcek, nyákfilc, meg stb vaskloridnál. Nem tudom már milyenekkel próbálkoztam, de abbahagytam. Az tény, hogy minél hosszabb a maratási idő, annál jobban leválik. Lehetséges, hogy pld. 5 perc alatt még jó lenne.
Mivel a TN150 is vasklorid, szerintem ennél is ugyanaz a helyzet. Én ezzel már nem próbáltam, csak régebben saját keverésűvel.
Ezután én csőtollal, és valamilyen -nem tudom már milyen- tussal csináltam. Ez vastagabb réteg, nem ázik át. De felülettisztítás itt is fontos, ha át nem is ázik, azért leválhat.
(#) gulasoft válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Próbáljátok ki a lakkfilcet. Az nem válik le.
(#) niedziela válasza gulasoft hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Próbáljatok szerezni imaje vagy dominó ipari nyomtató tintát és azt töltsétek filctollba.
(#) pjg válasza SKY hozzászólására (») Márc 3, 2013 /
 
Ma sikerült megjavítani! Nem a motor ment tönkre, hanem kiolvadt a hőbiztosíték. Áthidaltam és működik. Nem is fogom magas hőmérsékleten járatni. Nem fogok lézernyomatot laminálni. Csak Dry fóliát nyálemezre. Arra tökéletes.
(#) exabit hozzászólása Márc 5, 2013 /
 
Ha az alkatrészek beültetése után lekenem a nyák forrasztott felét egy kis alkoholban oldott TS 500 gyantával az megvédi majd a szabad rézfelületeket az oxidációtól?
(#) mps válasza exabit hozzászólására (») Márc 5, 2013 /
 
Igen.
(#) nagym6 válasza exabit hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Én szintelen akrillakkal fedem, szuper ide hosszú távon is, és ettől még forrasztható is.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2013
(#) urh hozzászólása Márc 6, 2013 /
 
Sziasztok most próbálkozok elsőnek nyák készítéssel. Méghozzá vasalni szeretnék. Annyi kérdésem lenne hogy sósav és hidrogén helyett használhatok e sósavat és ahhoz csepegtetett salétromsavat míg az oldódás el nem kezdődik. Próbáltam réz dróton szép lassan meg gyorsan is lehet a folyamatot intézni vele. Lehet ebből gond nekem a későbbikben? Csak salétromsavba rakva egy az egybe le kapja a rezet róla. Mindegy mivel van fedve. Lassabb vagy gyorsabb maratás a jó?
(#) fordkapcs válasza urh hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
A salétromsavat felejtsd el, nagyon veszélyes, és mérgező. A sósav+hidrogénperoxid keverék ahoz képest barátságos anyag!
(#) urh válasza fordkapcs hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Természetesen a megfelelő. Biztonsági elòírásokkal dolgoznék és szabadtérben szoktam ilyet csinálni csak. De a nyák szempontjábol ez jelent valami különlegeset?
(#) fordkapcs válasza urh hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Nem hinném, hacsak nincs valami hosszabb távú utóhatása, pl. a kénsav tud olyat, hogy hiába mosod le a ruhádról az már akkor is ki fog lyukadni... Kérdés, hogy a rézől le tudod -e úgy mosni, hogy nem rohad el később sem (mondjuk hónapok múlva), illetve úgy hogy nem mérgez senkit sem később aki megfogja a nyákot.
De nem értem amúgy sem, hogy miért kellene, amikor olcsó és kevésbé veszélyes anyagokkal is megoldható a feladat.
(#) urh válasza fordkapcs hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Persze, tudom , hogy olcsóbb és biztonságosabb módszer is van. Ez csak kíváncsiságból felvetett kérdés, ebből sok van itthon ezért kérdeztem.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2013
(#) havranarpi hozzászólása Márc 6, 2013 /
 
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem ,hogy hogyan oldható meg egy papírlap áttetszővé tétele?
Valaki írt egy fajta Spray-t de az itt nem beszerezhető.Valami házi megoldás nincs?
(#) CHZ válasza havranarpi hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Színtelen lakkal lefújod, lézerrel nyomtatott festéket picit oldja, fekete is homogénebb lesz, jobban takar.
(#) havranarpi válasza CHZ hozzászólására (») Márc 6, 2013 /
 
Tintasugaras nyomtatóm van.Ahhoz is megfelel?
Következő: »»   893 / 1384
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem