Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Nyomógombos indítás gépkocsihoz
 
Témaindító: PiTy85, idő: Jún 13, 2008
Témakörök:
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Lapozás: OK   1 / 8
(#) PiTy85 hozzászólása Jún 13, 2008
Sziasztok!

Nekem egy nagy gondom van. Szeretnék Ladába /Nem utcai/ nyomógombos indítást belevarázsolni, de sajnos fogalmam sincs, hogy ezt hogyan valósítsam meg.
A tényállás a következő, a mmostani kulcsos indítást teljesen eltávolítanám, és helyette készítenék egy panelt, amin van egy billenőkapcsoló, amivel a gyújtást tudom ráadni, illetve egy nyomógomb, amivel indítani tudok. Eddig fejben kész, de ez a legegyszerűbb része a dolognak, ugye. De ami mögötte van azt nem tudom, hoy kéne bekötnöm, bereléznem a dolgokat, hoy ez működjön is. Nem vagyok egy nagy elektrotechnikai zseni, de eddig mindent meg tudtam oldani leírás alapján.
Természetesen van még egy áramtalanító kapcsoló is, de ezt ugye egyszerű megvalósítani, ezért nem is írtam korábban le.
Engem az indítási procedúra elektronikus úton való megvalósításának hogyanja érdekelne.
Remélem tudtok segíteni ebben, és előre is köszönök minden segítséget!

-------------
István
(#) Iron Man válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Szia a nyomogombos inditas az nagyon egyszeru,csak egy egyszeru kapcsolo kell,a kapcsolo megy a plusz polus az aksirol,meg az onindito behuzo elektromagneserol az a vezetek,ez minddig egy kisebb vekonyabb vezetek
(#) Iron Man válasza Iron Man hozzászólására (») Jún 13, 2008
Meg ha jol gondolom,kell meg harom kapcsolo,de lehet hogy hulyeseget mondok,az egyikkel a kapcsolod az alternatort,a masikkal a gyujtast,a harmadikkal pedi kontaktot
(#) Frankye válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Én azzal kezdeném, hogy előszedném a gyújtáskapcsolót, megnézném, mi jön be, mi megy ki.
Azután egy multiméterrel/szakadásvizsgálóval a közös ponthoz képest megkeresném, melyik állása mit kapcsol (alapállapotban nincs kontakt, menet állásban folyamatos kontakt, ez egy "billenő kapcsoló", indítás állásban forgatja az indító motort, ez egy nyomógomb.)
A gombokkal/kapcsolókkal nem közvetlenül vezérelném az adott áramöröket, mert elég nagy áramok folynak/folyhatnak keresztül, amiket ezek a kapcsolók vélhetőleg nem díjaznának, hanem reléket kapcsolgatnék, és azokkal biztosítanám a kapcsolatot.
(Persze, nem vagyok autóelektronikai szakember, és lehet, hogy teljesen hülyeség az elképzelésem...)
(#) Dudus válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
- Ráadott gyújtással az autó menetkész, hiszen be is lehet tolni
- Az indítómotoron van egy bendix nevű szerkezet, amit ha indítózol ( túlfordítod a kulcsot) áram alá helyezel.
- A Bendix egy mágnes ami behúzza a fogaskoszorúba az indítómotor fogaskerekét, és egy böszme elektromágneses kapcsolót is összezár, amin az indítómotor párszáz amperes árama áthalad.
- Indítómotor forgat, autó beindul.
- Kulcsot elengeded és a bendix mivel nem kap áramot kihúzza egy rugóval a fogaskoszorúból az indítómotor fogaskerekét és megszakítja az indítómotor áramát.

Szumma:-> Ha a bendixre menő vezetékre egy nyomogómbbal akkufeszültséget kapcsolsz és a gyújtás rá van adva equvivalens azzal, ha indítózol és a motor be fog indulni. Kimérni csak azt kell, hogy az indítózár melyik lába az ami indítózáskor feszültség alá kerül és elmegyeget a bendix-ig. Ehhez egy sípolós ellenállásmérő is elég. A bendix árama kicsi nem kell túlbiztosítani.
(#) proli007 válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Hello!

Nem egészen érthető a kérdésed.

- A gyújtáskapcsolót szeretnéd kiváltani másra
- Elektronikus indítást szeretnél építenni (egy gombnyomásra induljon magától)

Félek, hogy az utóbbi az elképzelésed, és nincs elég tapasztalatod az autovillamossági téren.
(Aműgy a gyújtáskapcsolónak, szerintem egyéb funciója is van.)

A "Ladásoknak" van egy jópofa honlapjuk (valami" szoci autók" talán) ott nézz körül, és amikor a konkrét elektronikai problémád van, akkor térj vissza a témára.

üdv! proli007
(#) PiTy85 válasza proli007 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Sziasztok!

Köszönöm a gyors ötleteket!

proli007: A válaszom, legalább is az én értelmezésemben az, hogy a gyújtáskapcsolót szeretném kiváltani. Nem akarok mást, mint elérni azt, hogy a LADA gyújtáskapcsolónál a gyújtáshoz 2/4-edet fordítunk, ekkor rá van adva a gyújtás, ezt helyettesítenám egy billenőkapcsolóval, amit átkapcsolva uigyanezt érjük el, mint a 2/4-edes kulcselfordítással, tehát rá van adva a gyújtás.
A maradék 1/4-edes részben me ugye indítózok, és e helyett gondoltam egy nyomógombot, amit benyomva indítózok, tehát, mintha a kulcsot forgatnám tovább 1/4eddel, ha beindul a motor, akkor ugye a kulcs visszaugrik a ráadott gyújtásra, tehát a 2/4-edes elfordításig. Ugyanígy, ha a motor beindul elenedem a nyomógombot, és kész.
Elviekben én így gondolom, aztán lehet, hogy amit magyarázok az mégiscsak a 2. lehetőség, amit te írtál, de az én értelmezésemben ez a gyújtáskapcsoló kiváltása.

Remélem most érthetőbb voltam.

-------------
István
(#) AMD válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Kormányzár nincs rajta?
(#) PiTy85 válasza AMD hozzászólására (») Jún 13, 2008
Szia AMD!

Nem nincs kormányzár, az már rég ki lett véve. Ez igazából egy amatőr versenyautó!

----------------
István
(#) Mzolee válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Na sziasztok!
Véleményem szerint ez kell PiTy85-nek:
A pirossal jelölt pontokat kell megtalálni és készen is van.

lada.jpg
    
(#) Mzolee válasza Mzolee hozzászólására (») Jún 13, 2008
Jah még annyit hogy kocka vagy körlámpás esetleg samara?
(#) PiTy85 válasza Mzolee hozzászólására (») Jún 13, 2008
Szia Mzolee!

Köszi a segítséget, hát így tényleg nem tűnik bonyolultnak a dolog, reléznem azért kell gondolom.
És a válaszom 2106-os a lada ez a duplakereklámpás lada, /duplakereklámpás=2103,2106/, ez az un. luxuslada.

---------------
István
(#) Mzolee válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Igen hát a gyújtást nemhiszem hogy jólenne ráterhelni gy ilyen szépkis krómozott billenőkapcsolóra amit gondolom tenni szeretnél bele, viszont ha a bendix behúzóárama 5-6A alatti akkor sztem a indítás nyomógomb mehet közvetlenül.
Ja megmost nézegettem az egyik ladás könyvemet és kiszedtem belőle a körlámpások gyújtáskapcsolóját, ez lehet, hogy segíthet: "feszültség alatt lévő érintkezők"
(#) zsoltee0001 válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 13, 2008
Hali
nem tom melyik lada tipusról van szó?
de az önindító nyomógombjára számolj minimum 10-15 ampert (50-es vezeték) ez sok esetben le is van relézve (pl kocka ladánál, ezért kérdeztem, hogy milyen tipus) ezesetben mehet kisebb teljesítményű nyomógombról is.
üdv
(#) Mate78 hozzászólása Jún 13, 2008
A behúzótekercs (bendix) árama 8A körül van az 1200-es Zsiguli önindítómotoron,egyik nap pont ilyet szereltem.


üdv
(#) watt válasza PiTy85 hozzászólására (») Jún 17, 2008
Csatoltam egy relés kapcsolást, hátha segít.
Gondolom autós reléd van.
Meg kell nézned, hogy a kulcs gyújtás állapotában, melyik szálakra adja ki a 12V-ot. Ezeket a kábeleket kell bekötni a "gyújtás" pontra.
Aztán azt keresd meg, hogy amikor indítózol, melyik szálon megy ki a fesz. Ezt kösd a Bendix kimenetre.
(#) damatic hozzászólása Okt 15, 2008
Hűűűű, gyerekek...
Gugli megtalálta, én meg azt hittem, okosabb leszek az egygombos gyújtás rá/le és indítás ügyében...

A helyzet az, hogy már előrébb vagyok - legalábbis elviekben.

Kell egy két záróérintkezős nyomógomb.

Az egyik záró egy flip-flopot működtet (egy impulzusra bekapcsol, a következőre meg ki). Ez kapcsolja egy relén keresztül a gyújtást.

A másik záróérintkező pedig egy 555-ös áramkört indít, aminek kimenete 2-3mp után billen át alacsony szintre, onnan kapja meg az indítómotor reléje az alacsony szintet (test), a magas szint meg a gyújtásról megy neki.

Eredmény:
Egy rövid nyomásra ráadja a gyújtást, következőre meg leveszi. Ha az ember benyomja és úgy tartja a gombot, 2-3mp után indítani kezd mindaddig, amíg nyomva tartja a gombot.

Két ok miatt nem készült még el. Egyik, hogy nem sok időm van rá, a másik, hogy néhány vagyonbiztonsági trükköt is be akarok vetni. Még vacillálok, hogy lyukkártya, vagy rejtett reed-tirisztor kombó, vagy kulcsos kapcsoló, vagy ezek valamilyen kombinációja, de valaminek azért tiltani is kellene, hogy illetéktelen beindítsa az autót. Arra is gondoltam, hogy esetleg nem a gyújtást tiltaná, hanem mondjuk a beindítást követően 1-2 perccel megszűnne az üzemanyagszivattú áramellátása, hacsak az autó kinyitását követően nem aktivál az ember egy tirisztoros kört, amit az autó bezárása bont (riasztóval).

Agyaljunk együtt, hátha megszületik egy nem 120ezer forintos "keyless ignition" megoldás!
(#) kissanyi válasza damatic hozzászólására (») Okt 15, 2008
Egy ilyen feladathoz, legalább 2 PIC kellene. Természetesen, ASM-ben programozva. Kellene továbbá, legalább 1G operatív tár.
(#) damatic válasza kissanyi hozzászólására (») Okt 15, 2008
Szerintem inkább egy dual core procis laptop vistával - nem?

Amber, az üzemanyagszivattyú körébe be kell rakni egy relét. A gyújtás ráadásával egyidőben indul egy 555-ös kör, ami működteti a relét. Ha lejár az időzítés a relé elejt, üzemanyag elfogy, ótó leáll. Csibész max mégegyszer elindítja, de ha mégegyszer leáll neki, nem fog vele xarozni otthagyja. Namármost ahhoz, hogy ne álljon le, a fent említett relé körébe egy tirisztoron keresztüli tápellátást is kell adni. A tirisztor bebillentése lehet akár egy mágnes műszerfal mögé rejtett reed csőhöz közelítésével vagy egy lyukkártyás analóg logikai körön át (opto kapukkal), stb...

Csak arról kell gondoskodni, hogy az egész rendszer a riogató immobiliser kimenetéről működjön, mert akkor ha beriasztottad, akkor ugye a tirisztor nyitja a relé tartókörét.

Persze ez nyílván egy Ladára nem értelmezhető, mert ott nincs üzemanyagszivattyú, de a gyújtás körét akkoris meg lehet vele babrálni.
(#) kissanyi válasza damatic hozzászólására (») Okt 15, 2008
Szerintem, nem szabad ezt a problémát annyira leegyszerűsíteni!
Ha, jól vettem ki a herkentyű, egy olyan Ladába lenne, amelyik nem vesz részt a forgalomban. Áll az udvar közepén, vagy, bárhol.
Őrizzük meg a dolog komolytalanságát.
Gondolom, egy magára valamit is adó robotrepülőben is, legalább három, egymástól független számítógép vigyáz arra, hogy minden rendben menje,
Ledobja a láncot, vagy beköpi a gyertyát …

Egyébként, teljes biztonság nincsen.
Mi van akkor, ha teszem azt, egy valóban lopós autó a hátára veszi az agyon tuningolt Ladámat?
Ezt elkerülendő, betonozzam le?
(#) damatic válasza kissanyi hozzászólására (») Okt 15, 2008
Én inkább azt javaslom, vonatkoztassunk el a Ladától. Meg attól is, hogy az udvar közepén áll és nem vesz részt a közúti forgalomban. Egyrészt, mert nekem Opelem van, másrészt forgalomban van, leginkább harmadrészt meg mivel ez ugye egy a közösség szellemi értékeit egyesítő portál, és az lenne a legszerencsésebb, ha egy kis biztonsági faktort is magában foglaló, univerzális, ugyanakkor üzembiztos megoldássá fejlődne az ötlet.

De nincs gond akkor sem, ha senki nem áll az ügy mellé, legfeljebb megcsinálom 5000 forintos előállítási költséggel és eladom darabonként 15 ezerért...

Az ellophatatlanságot illetően igazad van, csak az a baj, hogy egy olyan dolgot hangoztatsz, ami köztudott. Mondjuk jelenleg egy önmagában villogó LED van a műszerfalomon és az épp elég arra, hogy a piti csibész ne nyúljon a verdához. A rádióm meg egy fedlappal el van rejtve, a hangszórók meg nem láthatóan vannak szerelve - nabumm, már nincs is miért felnyomni.
(#) kissanyi válasza damatic hozzászólására (») Okt 15, 2008
Ne vedd zokon, csak tréfa volt!

Az elején, nem derült ki, hogy a dolognak miért is kellene nyomógombosnak lennie.

A piti csibésznek, már a Lada kormányzára is nagy falat.
A színlelt műszaki hiba nagyon eredeti ötlet.
(#) kobold válasza kissanyi hozzászólására (») Okt 15, 2008
A kormányzárat egy határozott rántással szokták eltörni, gyengébbek rövid pajszer segítségével. Túl sok autónál bejön ahhoz, hogy biztonsági funkcióként értékelhessük a meglétét.
A színlelt műszaki hiba jó dolog, azok szokták elrontani, akik az akkut választják le, mert azt a legkönnyebb megkerülni. Pár lehetőség: behúzómágnes tiltása, üzemanyagszivattyú leállítása, gyújtás elvétele, gyújtótrafó 1. pontjának állandó testelése, stb. Komolyabb autóknál sajnos megvan az esélye annak, hogy egyes "hibákat" az ECU eltárol, majd erről folyamatosan egy szép sárga lámpán át panaszkodik. Amire célszerű figyelni, az az, hogy ne hagyjuk a delikvenst túl sok ideig a járó motorral, mert ha elindul, és egyszer csak megáll alatta a gép, még porrá is törheti. Én az olyan megoldásokat jobban díjazom, amiknél el sem tud indulni, nem lesz rá ideje.
És ha leáll a motor, hirtelen lezár a központi, megszólal a kürt, és az ajtóoszlopba rejtett hangszóró egy szabadtéri koncert hangerejével ráordít, hogy "Takarodj a kocsimból!"
(#) kissanyi válasza kobold hozzászólására (») Okt 15, 2008
Tényleg szellemesek az ötleteid!
Párat, tovább gondolva arra jutottam, hogy a vezetőt kellene azonosítania a rendszernek. Vagy, ha nem is a vezetőt, legalább a jogosultságot kellene tisztázni.
Pl. egy pin kód.
Ha, nincs pin kód, vagy rossz a pin kód, akkor jöhet a hangszóró és esetleg a riasztó.
Persze, jó lenne azzal kiegészíteni, hogy nem lehet kiengedni a kéziféket.
(Igaz, én nem is húzom be soha.)

(#) damatic válasza kissanyi hozzászólására (») Okt 16, 2008
"Értem én a viccet! Csak nem szeretem" - by illetékes elvtárs.

Ez a PIN kódos dolog egy kicsit már sok lenne szerintem. Feleslegesen megdrágítja. De van az a kapucsengő rendszer, ahol a lakás számát kell bepötyögni és felcsenget, ugyanabba ha beütöd a kódodat, akkor nyitja a kaput. Sőt lehetőség van ezekre egy induktív hurkot is ráprogramozni (műanyag kulcstartó, benne egy tekerccsel, az olvasó kinyom egy elektromágneses jelet, a tekercs önindukciója visszalöki, a kettőből kiszámolja az induktivitást, ha szerepel a memóriában, akkor nyit). Tehát erre van kész megoldás. És ráadásul 12V a rendszerfeszültsége.

Ellenben egy autó műszerfalának van legalább egy négyzetméter olyan felülete, ami takar. Az egy négyzetméter bármely szimpatikus belső felére ragasztópisztollyal fel kell bökni egy REED csövet, ami egy tirisztort billent be, az egy relén át bármit üzembe helyezhet. Elég egy mágnest tartani a vezetőülés egyik konzolán, amit ha beülsz leveszel és odanyomsz, ahol tudod, hogy a műszerfalhéj alatt ott a REED cső és már ki is gyullad az indítógomb lámpája, ami jelzi neked, hogy minden oké. A mágnest aztán visszarakhatod, mert ugye a tirisztor olyan mint egy öntartó relé.

A dolog ezen része hozzávetőleg:
REED: 200HUF
Relé: 500HUF
Nyitó nyomógomb: 200HUF
Vagyis egy ezres. A PIN kódos cuccos meg vagy 15 guriga.
(#) damatic válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 16, 2008
Szia!
Én egy blokkvázlatot készítettem erre, le kéne rajzolni painttal is...

555-re vannak méretezőprogik, egygombos be-ki kapcsit meg találtam hozzá, csak össze kéne már gyúrni egy rajzba méretezve, nyákot tervezni hozzá sötöbö...
(#) Frankye válasza damatic hozzászólására (») Okt 16, 2008
Engem is érdekel a téma! Ha küldesz egy rajzot, akkor elkészítem a kapcsolási rajzot, NYÁK tervet szívesen.
Amúgy szerintem a legjobb megoldás nem az üza-rendszerbe való beavatkozás, hanem az elektronikus. Az ugyanis sokkal kevésbé veszélyes.
A másik gondolat: Ha a műszerfal egy jól látható részére kell a mágnest tenni, egy idő után ott a burkolat látványosan megkopik -> a tolvaj tudni fogja, hová kell a mágnest tennie. Ha viszont egy olyan helyre teszed a REED-et, ahol nem látványos/feltűnő (kormányoszlop töve, pl.) akkor nem fog feltűnni neki.
(#) kissanyi válasza damatic hozzászólására (») Okt 16, 2008
Bocs, Virág Elvtárs, bocs!


A pin dolgot nem szószerint kell venni.
Arra gondoltam, hogy a jogosultság tisztázása a lényeg.
Ezt teszed Te a mágnessel.
Ha, nem jogosult az illető, hát nem hajt végre alapvető funkciókat.
Eddig, semmi csoda.
Az, viszont figyelemre méltó, hogy mérlegelni kell, hogy az autó, mikortól váljék üzemképtelenné.
Amint írod, nehogy mérgében szétverje az autót.
(#) damatic válasza Frankye hozzászólására (») Okt 16, 2008
Oké mester, csinálok valami mórickaábrát (blokkvázlatot), csak nem tudom megígérni mára-holnapra (munka mellett). Véleményem szerint mindent rá lehet tenni egy panelre a gomb(ok)on és a REED csövön kívül.

"Amúgy szerintem a legjobb megoldás nem az üza-rendszerbe való beavatkozás, hanem az elektronikus."

Az üzemanyagrendszernél arra gondolok, hogy az injektoros autóknál elektromos szivattyú gondoskodik az üzemanyagellátásról, a befecskendező egységben van egy mechanikus nyomásszabályzó, a "felesleges" benzint visszakeringeti egy másik vezetéken a tankba. Az üzemanyagszivattyú vagy a tankban vagy azon kívül helyezkedik el, de abban megegyeznek, hogy az ECU (motorvezérlő) egy relén keresztül működteti. Ha ezt a vezetéket megszakítjuk, egy rövid ideig (amíg elegendő nyomás van az üzemanyagrendszerben) megy a motor, majd olyan vérszegényen leáll. Ebben semmilyen veszély nincs, pont ilyen módon állítják le az autót a rablásgátlók.

A műszerfal megkopásának felvetésével egyetértek, feltéve ha egyáltalán van olyan fineszes, hogy rájön, hogy mi a francért van ott megkopva. Kétlem, hogy egyből arra gondol, hogy előkapjon a zsebéből egy mágnest - amit mindig magánál hord - és kijátssza a rendszert.

A védelmi taktika eleme tehát, hogy az indítástól kezdve adjon néhany (10-20) másodpercig az üzemanyagszivattyú tiltóreléjének áramot, hogy kiálljon a parkolóból, éppen elinduljon vele, majd álljon le. Ekkor szerintem tesz mégegy kísérletet, beindul neki, megint elindul és megint olyan fulladásosan leáll. Hát qrvára nem áll neki ott keresgélni, hogy van-e benzin benne, jó-e a gyújtás, kap-e benzint, se az éjszaka közepén, de fényes nappal se. Azért meg főleg nem fog nekiállni szétverni, hogy még jobban odafigyeljenek rá... otthagyja a 3,14csába.

Az más kérdés, hogy épp az út közepén lehet a verda, ami egyrészt veszélyforrás a többi közlekedőnek, másrészt feljelenthetnek tiltott helyen várakozás miatt, de el is szállíthatják a közteresek, viszont én ugyan nem fizetnék egy petákot se! Ilyen esetben természetesen feljelentést tennék a rendőrségen, bemutatnám a rendszert az illetékes elvtársnak hozzátéve, hogy ez egy olyan vagyonvédelmi berendezés, ami közvetlen balesetveszélyt nem jelent és ha elég jól vigyázták volna a közteret, akkor nem lépett volna működésbe. Tókojom, pumpum.
(#) kissanyi válasza damatic hozzászólására (») Okt 16, 2008
Nagyon érdekes ez az AC-pumpás megvalósítás!
Talán, ez az egyetlen könnyen járható út.
Pillanatra, kanyarodjunk vissza a Ladához.
Igaz, hogy nem elektromosan működtetett az üzemanyagszivattyúja, de megérné rászerelni egy olyat.
Bontásból nem lehet egy nagy költség a megvalósítása és ez igényel a legkevesebb szerszámot.
Alkalmas hely a felszereléshez. És minden rendben.
Következő: »»   1 / 8
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem