Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Lapozás: OK   70 / 141
(#) gammabuta hozzászólása Dec 9, 2014 /
 
Sziasztok,

rendeltem 10db elvileg 10Wattos LED chip-et, csak ennyit tudok róluk:

Specifications:

10W 900LM White/Warm White High Power Super Bright LED Light Lamp Chip DC 9-12V

Type Light Chip
Light Color Pure White
Color Temperature (K) 6000-6500
Wattage (W) 10
Voltage (V) DC 9-12
Forward Current 1050 mA
Luminous Flux (lm) 900
Dimension(mm) 20mm x 14mm

Bővebben: Link (ezt a fajtát rendeltem)

Terveim szerint párhuzamosan kötöm őket majd 12Volt ólómakkuról vagy 2-3db sorbsakötött 18650 lithium polimer celláról üzemeltetném videokamerához segédreflektornak.

Kell-e ezekhez valami áramkorlát vagy mehetnek direktbe 9-12Volt áramforrásra?

Egyébként pedig elvileg mennének ezek 12Voltról ledenként 2ohmos ellenállással sorbakötve PC-tápról már használtak hasonlókat.
Bővebben: Link (video PC tápról használva hasonló ledeket)
Én nemtartom szépnek az ellenállást mert melegszik.


(Még nem érkeztek meg, de már olyat is hallottam, hogy van akinek olyan érkezett ami 30volt nyitófeszültség leadása után ment csak 12voltról, ami nekem furcsa.)
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2014
(#) qvasz2 válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 9, 2014 / 1
 
Nem értem, miért kell minden harmadik kérdezőnek is ugyan azt újra, és újra leírni: power ledet sem párhuzamosan kötni, sem közvetlen akkuról hajtani nem lehet! (illetve csak egyszer, egy pillanatra, először és utoljára)
Kizárólag ledenkénti áramgenerátorral szabad huzamosabb ideig üzemeltetni, és megfelelő hűtéssel. Egyetlen kivétel, ha nagyon visszaveszed az áramot, akkor soros ellenállással is használható, de ökörség.
A led driverek (led meghajtók) is áramgenerátorok, a jobbak kapcsoló üzeműek, ez a legjobb választás ilyen nagyságú teljesítményhez. Egy áteresztő típusú meghajtó 100W-nál kezelhetetlen mennyiségű hőt termelne.
A 10W-os power ledből két alapvető típus van, az egyik 12V-os, a másik 30V-os (más a belső elrendezése az elemi ledeknek)
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2014
(#) gammabuta válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 9, 2014 /
 
Köszönöm a választ, szerintem remélhetőleg ez akkor a 12voltos változat lesz.
Nem tudsz esetleg egy típusszámot ami alapján egy pdf datasheet-et tudnék keresni hozzá?

Arra sem számíthatok, ha párhuzamosan kötöm akkor eléggé leterhelik az akkut, hogy nemkell current limit vagy az első elszáll majd indul a lavina?
(#) gammabuta hozzászólása Dec 9, 2014 /
 
Valami ilyesmikre lenne akkor szükségem LED-enként, csak az egyenirányító hidra nem lesz szükségem, azt majd kiszerelem:
Bővebben: Link (12V 9W LED driver pack)
Ezeknél a linkelt 9Wattosaknál kevésnek tartom a a 650mA limitet, hisz úgy 9watt sem jön össze hanem csak kb. 6-7watt.

Ilyenem van is éppen 2db, csak a 3x1W-os verzió (kb. 300mA limittel) mert olyan lámpából bontottam ki amelyekben 3db 1Wattos LED volt sorban tehát feszültség jó lehet viszont áramkorlát túl kicsi, de a LED-eket kipróbálni még jól jöhet.
(#) ttindian válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 9, 2014 / 2
 
Kérjük meg a moderátorokat hogy ide is illesszenek be fentre szépen egy sárga hatterű magyarázgatott az alapokkal kapcsolatosan .
(#) nedudgi válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 10, 2014 / 2
 
A Watt, mint mértékegység önálló életet él, több értelmezésben messze eltávolodott a gyökereitől.
Kezdődött az egész, amikor a megjelentek az első teljesítményLEDek. Egy wattos LED lett minden olyan nagyobb teljesítményű LED ami 350 mA áramot viselt el, megfelelő hűtéssel: a maximális nyitóirányú áram. Igenám, de a nyitófeszültség 1,2 és 3,6V között szinte minden lehet, a LED színétől függően. Az 1,2V V nem elírás, az infra LED nyitófeszültsége körülbelül ennyi. Ha ennek komolyabban utánaszámolunk, a disszipált teljesítmény 1,2*0,35 és 3,6*0,35 között szinte minden előfordulhat.
A dupla méretű, 700mA LED lett a következő, 3W kategória. Ezekben kétszer annyi elemi dióda van. És szép lassan elszabadult a pokol. Az 5-10W környékén levő LED már több amperes áramot is elvisel, de a nagy áram nem igazán kifizetődő, ha áramgenerátorral szeretnénk használni. Megjelent először a Cree szabadon (sorbakötve 350mA, párhuzamosan kötve 1050mA) konfigurálható hatlábú LEDje, majd a gond lekerült a felhasználók válláról, és elkezdték árulni a többszörös nyitófeszültségű LEDeket. A közös hördozóra telepített modulok, a COB csak hab a tortán, miközben lassan elérünk a kilowattos világítódióda monstrumokig. A marketing és a kereskedők szépen kerekítettek teljesítményértékeken, természetesen felfelé: ritka madár a 28W LED modul, azt bizony 30W néven kell keresni.
A csavar az egészben az, hogy a nyitóirány feszültség, és az átfolyó áram által megadott jellemző nem a legfontosabb paramétere egy LEDnek, hiszen az esetek nagy részében meglepő módon világításra használjuk. Ennek a mértékegysége lehet a Lumen, esetleg Candela. Azonban a hétköznapi embernek nem sokat mond a 600Lm. Ő az utóbbi időkig szinte egyeduralkodó izzólámpa fénye alapján tudja megsaccolni, mekkora fényre van szüksége. Nem csoda a 600-1000Lm túl nagy szám, egyszerűbb volt megjegyezni a 60W értéket. Ez meg is állta a helyét a halogén izzólámpák elterjedéséig, bár a Tungsram-féle dupla spirálos izzólámpa, a kripton töltet egy kis szórást vitt a dologba, de körülbelül összehasonlítási alapot adott a felvett teljesítmény. Ráadásul kevés izzólámpán tüntették fel a fényerőt, de még a ritkán fellelhető gyári katalógusokban is csak elvétve volt megtalálható...
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2014
(#) Kriszwells hozzászólása Dec 11, 2014 /
 
Üdv! Teljesen kezdőként szeretnék egy olyat kérdezni, hogy az öngyújtókból kiszerelhető led-nek mekkora a feszültség kell? 1,5V-os elemről (akksis) menne-e?

Egy papírra nyomott holdnak a képét szeretném a falra tenni és mögé berakni egy ilyen ledet, hogy átvilágítsa. AA ill. AAA méretű akksiaim vannak (pár száz forintos gagyik, amiket nem sajnálok) ezekből mennyi kellene egy ledhez, illetve simán rákötve világít fog, kb meddig?

Köszönöm.
(#) nedudgi válasza Kriszwells hozzászólására (») Dec 11, 2014 / 1
 
Öngyújtóban teljesítmény-LED?
Valószínűleg NiMH akkumulátoraid vannak, amik 1,2V névleges feszültségűek, egy fehér LED pedig 3V környékén kezd világítani. Ez a Te topikod.
LED nyitófeszültsége.
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2014
(#) proli007 válasza Kriszwells hozzászólására (») Dec 11, 2014 / 2
 
Hello! Ez a kérdés, messze nem ebbe a topikba való! De..
- Az öngyújtóban egy átlagos fehér Led van, melynek nyitófeszültsége 3,2V körül van, megengedhető maximális árama 20mA.
- Ebből következik, hogy az aksik feszültségének ennél nagyobbnak kell lenni. Vagy is a gagyi aksid nem 1,5V-os, hanem 1,2V-os névleges feszültségű. Tehát minimum 3-at kell sorba kötni.
- De az áram korlátozásról is gondoskodni kell. A számítását itt megtalálod. Mivel a három cella feszültsége 3,6V, a Led-é meg 3,2V, így a korlátozó ellenállásra 0,4V marad. 20mA Led-áram mellett az Re=0,4V/20mA=20ohm. Vagy is egy 22ohm kell hozzá, a Led-el sorban.
- Világítani addig fog, míg az aksid bírja szolgáltatni a 20mA áramot. Ha pld. az aksi 2200mAh kapacitású, akkor 2200mA/20mA=110óra ideig világíthat. Feltéve, hogy az aski tényleg tudja ezt a kapacitást.
- Egy aksiból nyilvánvalóan nem tud világítani a 3,2V-os Led. Így ahhoz kis feszültségátalakító kell, mint amilyen pld. a kerti napelemes lámpákban van. Vagy valami ilyen "Joule Thief"" becenévre hallgató áramkör. De ha ennek 100% hatásfoka lenne is, akkor is háromszor akkora áramot venne fel az aksiból, mint a Led egymaga.
(#) gammabuta válasza proli007 hozzászólására (») Dec 12, 2014 /
 
Nekem is pont az jutott eszembe, hogy a leszúrható kis kerti napelemes lámpa LED-je lehet a jó választás mert annak van elég szép és erős fénye és akkor már ahogy van a step-up-al egyben egszerűbb, csak kiköti a napelem cellát és ha jól emlékszem simán rövidre kell zárni ahol a napelem cella 2 vezetéke volt és akkor világít is egy ceruzaakkuról.
Nekem a napelemek kellettek kisautóhoz így sok ilyen kis ledes komplett áramköröm maradt meg.
Beázott elrongálódott/kutyarágta leszúrható napelemes kerti lámpát pedig általában könnyen lehet szerezni ismerősöktől.

Persze ha adott már az öngyújtóban található led akkor az a gazdaságosabb viszont nem ismerem annak van-e eleve valami elentronikája vagy miről működik.
(#) rockersrac válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 12, 2014 /
 
Az öngyújtós ledek azok általában 3db sorosan kötött kis gombelemről működnek, áramkorlát az elem belső ellenállása. És a kis pöcök amit megnyomsz, az az elemtartó aljából kiágazó fémlemeztnyomja neki a led egyik lábának. A másik láb meg a tartó tetején van betolva az elemekre.
(#) jozyt hozzászólása Dec 18, 2014 /
 
Helló mindenkinek!
Ha erre a POWER LED 3W -re akarok oldalanként 6-6 ledes DRL-ben cserélni ledeket (gondolom célszerű mindet cserélni, mivel kezdenek dögledezni), azt mekkora áramú áramgenerátorral érdemes hajtani? 60...70%-ával az ott szereplő 750mA-nak? Ebben az esetben tudni fogják ezek a kötelezően előírt minimum 400cd-t? Vagy ezekkel a ledekkel ágyúval lőnék a légyre, mert elég lenne az 1W-os 100-110 lumenes power led is?
Köszönöm előre is.
A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Mindenképp elég az 1W-os, mivel ez alig ad több fényt, dupla akkor fogyasztásnál is.
Tegyél bátran 1W-osat, és küldd meg 350 mA helyett, olyan 300 mA körül. Sajnos csak hármasával tudod sorba kötni, mert ennyi a villany az akksiban. Minden hármas csoportnak kéne egy áramgenerátor, úgy lenne ideális!
(#) kitartás válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Csatlakozom qvasz2 höz. Jobban jársz az 1W os ledekkel. Amiket próbáltam 1 és 3W osok között szemmel nem igazán láttam fényerőbeli különbséget. Persze kb azonos színhőmérséklet esetén. Ha cseréled szerintem mindenképpen egyformára és egyszerre. Áramgenerátornak meg pt4115. Illetve lehet, hogy a mostani technika is tartalmaz valamiféle áramszabályzót. Ki kéne mérni.
(#) qvasz2 válasza kitartás hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Ha normálisan lenne hajtva, nem nyúlt volna meg! Én elfelejteném a helyében, bárhogyan is volt eredetileg hajtva, és csinálnék rendes áramgenerátort vagy 4 db LM317-ből, vagy 4*2db tranyóból!!
(#) nedudgi válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Mindenekelőtt a jelenlegi üzemi feltételeket kellene tisztázni. Mekkora áram folyik, milyen magas a hőmérséklet, milyen hűtés van?
Ha elégtelen a hőelvezetés, a LED hamarabb öregszik, csökken a fényerő. Túlhajtott LED pislákolhat, a belső kivezetések kontakthibásakká is válhatnak. Meg kellene vizsgálni, a fedélzeti feszültség (tápfeszültség) változása van-e kihatással a LED áramára?
(#) kitartás válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Ebben igazad lehet. De ha már szép szedjük szét. A ledek pusztulását okozhatta az elégtelen hűtés is. Még korrekt meghajtás esetén is.
(#) scooby_ hozzászólása Dec 18, 2014 /
 
Sziasztok!
Egy kapcsolási rajzot szeretnék Veletek megosztani, amit megépítettem, végeztem rajta 1-2 mérést, és egészen jónak bizonyult. Eredeti rajza megtalálható ITT.
Lényegében nem más ez, mint egy egyszerű Step-Down felépítésű áramgenerátor, amelyet hálózati feszültségre terveztek, hatásfoka igen jó, 3db sorba kötött 20W-os LED-del terheltem, ez Kb. 90V és 600mA, a kapcsoló elemen nincs hűtőborda, de nem is igazán melegszik semmit. Nem tudom, hogy maximálisan mennyit bír el áramban...szerintem FET, tekercs, és sönt függő a dolog. Az én rajzom annyiból más, ha netán valaki szándékozik megépíteni, akkor oda biggyesztettem a szkópos jelalakokat, mindet földeléshez képest mértem. K1-K2 rövidre zárásával BC182 Bázisa földelésre kerül így az áramkör kikapcsolható, használható ez amolyan Stand By üzemmódként, vagy ha valaki máshová szánja az áramkört, hasznos lehet. Annyit hozzá tennék, hogy mivel az eszköz hálózatról működik, így ezt vagy földelt fém, vagy műanyag dobozba kell építeni, mert az áramkör BÁRMELY pontjának érintése halálos áramütést okozhat, ezért élesztésnél, próbálkozásnál lehetőleg leválasztó transzformátorra legyen rákötve. Nálam az induktivitás egy projektor ballasztjának fojtótekercsére lett tekerve, 2,3mH: 150 menet 0,5mm huzalból, a segédtáp pedig 40 menet lett AL103-as légréses vasmagra. A NYÁK-ot is közkézre adom, ez működik, egy zavarszűrővel azért még ki kellene egészíteni, mert elég rendesen bezavarja a hálózatot még leválasztó trafón keresztül is, ez az első panel csak amolyan próbálkozás képpen épült meg.
(#) jozyt válasza kitartás hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
A gyári meghajtó 350mA-t adott nekik, akkor itt lehet a gond, mivel a ledek pedig már nem az eredetiek. Van egyenként mindegyiken hűtőborda. Közben XL6009-es step-up konvertert kalibráltam hozzájuk kb 20,5Voltra, de erről valamiért nem akar 6db sorba kötött led csak 0,24ampert levenni. Ha ugyanerre a konverterre kötök 2db 12Voltos irányjelző izzót sorban, akkor azokat több mint 2Amperrel is meghajtja.
(#) nedudgi válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Próbálj úgy hozzáállni a dologhoz, hogy az áramot kergetsz át a LEDeken, a feszültség meg annyi, amennyi kialakul. Ha a gyári meghjtó 350mA-t engedett, akkor az életüket meghosszabbíthatja 280-300mA üzemi áram. Egyenként volt rajtuk hűtőborda? Nem inkább a hűtőcsillagnak csúfolt szerelőlapra voltak szerelve, mint a 3W LED, amit linkeltél?
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Azért mert kevés nekik a 20,5V. De nem is a feszültséget kell neked beállítanod, hanem az áramot! Azután a megfelelő feszültség majd beáll rajta!
(#) jozyt válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Egy nyák van még a led és a képen szereplő hűtőborda közt, viszont a led a kis lencse nélkül fér csak bele a fényvetőbe.

led.JPG
    
(#) jozyt válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Akkor még emelnem kellene a konverteren a feszültséget, aztán még egy LM317-tel megáramgenerálni? Mert jelen esetben így hiába rakom rá az áramgenerátort, az csak lecsökkenti az áramot, olyan 100mA-ra.
A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
(#) nedudgi válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Az LM317 áramgenerátorkánt legalább 2V feszültséget igényel. Nem világos még, elég jó a hővezetés a LED és a hűtőborda között? Milyen kis lencse? Leszedted róla?
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Ezzel az a gond, hogy nincs biztosítva a megfelelő kontakt, nincs kellően a bordához szorítva a LED. Ha a hűtőcsillagos kivitelt rá tudod csavarozni egy fém lapra, összepasztázva akkor már elégséges hűtése lesz, ha nem hajtod agyon.
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Ha már egyszer egy step-up -ot akarsz használni, akkor célszerűbb egy step-up áramgenerátort keresni, és akkor egy fokozat elég, nem kell mégegy átalakító, mégegy veszteség!

Valami ilyesmi:Bővebben: Link
A 0,68 ohmokat le kell szedni, és ki kell cserélni egy db 0,75 ohmra!
A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
(#) jozyt válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Tulajdonképpen inkább csak egy kis műanyag búra a leden, amit leszedegettem róla, a képen a két led mellett jobbra. Így ahogy próbálgatom, elég jónak tűnik a fénye és a kis hűtőborda is langyosodik, hosszabb járatás után is csak langyos marad, gondolom a 240mA miatt.
(#) jozyt válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Kb három hete rendeltem egy hasonlót tesztelni, Bővebben: Link de az még nem jött meg sajnos.
A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Az a baj ezekkel, hogy nincsenek korrektül rögzítve, és ha nincs rendesen a bordához szorítva, akkor nincs hűtése, és ezért pusztul el. Erre írtam, hogy használj csillagra szerelt LED-et, és azt még egy fém lapra csavarozd, akkor örök élet +1 nap!
(#) qvasz2 válasza jozyt hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Ez pont nem írja, hogy constans current, vagyis áram generátor lenne
Akkor pedig csak sima step up, ami nem jó!
Következő: »»   70 / 141
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem