Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » ATX-táp problémák, meghibásodás
Lapozás: OK   29 / 45
(#) Frigo válasza emmzolee hozzászólására (») Okt 20, 2012 /
 
Megpróbáltam, de csak 2 darabhoz fértem hozzá a hűtőborda meg tekercsek miatt. Jobban szétszedni meg nem akartam inkább megpróbálkozok egy szervízzel. Mindenesetre köszi a segítséget.
(#) Axel hozzászólása Okt 26, 2012 /
 
Szevasztok!

Ha a tápegység relatíve halk "ciripelő" hangot hallat az adhat okot aggodalomra illetve utalhat szabályozóköri rendellenességre? Vagy csak trafón az araldit kötőanyag engedett el egy kis helyen és ad ki ilyen hangot? Egy pár hetes közepesen/gyengén terhelt cooler master tápról van szó, és pár napja kezdődött a jelenség.

Köszi!
(#) zoli0078 válasza Axel hozzászólására (») Okt 28, 2012 /
 
Szia,

Elképzelhető, hogy valamelyik elkó kezd kiszáradni és azért kezdett el ciripelni (én már találkoztam ilyennel).

Üdv
(#) Axel válasza zoli0078 hozzászólására (») Okt 28, 2012 /
 
Pár hetes a táp, így ezt szinte kizárt, egy 2-3 évesnél még megeshet.
(#) kadarist válasza Axel hozzászólására (») Okt 28, 2012 /
 
Szia!
Nem tart semmiből sem szétpattintani azt a tápot és lehet, hogy megpillantasz egy-két gyári hibás púpos elektrolitkondenzátort.
(#) emmzolee válasza Axel hozzászólására (») Okt 28, 2012 /
 
Ha ciripel a táp, akkor biztos valamelyik feszültség kimenete tele lesz zajjal. Szkóppal biztosan meg lehet állapítani melyik táprész a problémás.

(nagyjából úgy néz ez ki, hogy a táp előállít egy feszültséget, ami megjelenik a kimeneten. Ezt figyeli a visszacsatolás, ami vissza vesz ha a kimenő fesz emelkedik és rá ad, ha lecsökken a kimeneti fesz. Ha kiszárad egy kondi, akkor könnyen létre jön egy ilyen lengés, mert nem tárolja a kondi a feszültséget annyi ideig.)
Lehet ennek még több oka is. Lehet nincs előterhelés. Szoktak a tápokban az 5, a 3.3 és a 12V-os kimenetre tenni párhuzamosan egy nagyobb ellenállást, hogy ilyen lengések ne legyenek. Nézd meg a nyákot. Lehet az égett szét?
Ilyesmikre gondolj.
(#) fakezű hozzászólása Nov 6, 2012 /
 
Sziasztok,

Adott egy atx táp, amivel egy pár hete volt egy kondenzátor probléma.
Kicseréltem benne a kondit, és utána működött rendesen, rendben volt minden feszültségérték. A gép napi használatban volt, nem jelentkezett semmilyen probléma. De tegnap este egy pukkanás kiséretében újra megadta magát a táp.
Kivettem a gépből, és úgy magában indítottam, 12V-os égővel terhelve. Elindul rendesen (forog a venti, világít az égő), majd 1-2 másodperc múlva leáll. Ha újra bekapcsolom akkor megismétli ugyanezt.
Mi lehet a probléma? Létezik, hogy megint a kondival van baj? Vagy ez a hibajelenség más alkatrész hibájára utal?
(#) _vl_ válasza fakezű hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Létezik. Lehet, hogy amit beraktál, az nem volt nyerő választás.
Meg az is lehet, hogy nem cseréltél ki minden rossz kondit.
(#) fakezű válasza _vl_ hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Ha megnézted a képet, akkor láttad, hogy szemmel láthatóan az a kondi volt a hibás. Egy új, értékeiben teljesen megegyezőt tettem be helyette. Ilyet
Vagy létezik, hogy az új kondi csak 3 hetet bírt ki?
(#) erbe válasza fakezű hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Manapság már nem illik a PC tápokba 85 fokos kondit tenni. Különösen nem ATX tápokba.
Nem árt alaposabban végignézni a kondikat. Nem mindig feltűnő a gyengeségük.
(#) fakezű válasza erbe hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Értem. Ezt nem tudtam, de a gyári is 85 fokos volt amivel 6 évig ment.
Szemre nem látható a kondikon semmi. (púposodás, ilyesmi...)
Hogy tudom leellenőrizni a kondikat egy sima multiméterrel? Sehogy, ugye?
Egyébként ez a hibajelenség valamelyik kondi hibájára utal akkor?
(#) _vl_ válasza fakezű hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Idézet:
„szemmel láthatóan az a kondi volt a hibás”

Semmi nem garantálja, hogy csak az tud rossz lenni, ami "szemmel láthatóan" rossz. Sőt, a tapasztalat azt mutatja, hogy ha egy tápban van egy rossz kondi, akkor ott jó eséllyel sok rossz kondi lesz.
Egy alulméretezett, gyagyi kondit kicseréltél egy ki tudja, hogy milyen kondira, aminek csak a ráírt paramétereit nézted, holott ez egy kapcsolóüzemű táp, aminél még két másik paraméter is fontos (ami csak a katalógusban szerepel), ha nem szeretnéd, hogy csak 3 hetet bírjon csak ki a tápban. Ha tényleg az van, hogy a primer oldali kondi nem élte túl a 3 hetet, akkor javaslom, hogy inkább egy ilyet rakjál a helyére. De szerintem ennyire azért nem gyors a 85 fokos kondi halála, jó pár hónapot ki fog az ott bírni, én inkább a szekunder oldali kondikra tippelek.
(#) _vl_ válasza fakezű hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Idézet:
„Hogy tudom leellenőrizni a kondikat egy sima multiméterrel? Sehogy, ugye?”

a) megoldás: kiforrasztod, és megméred a kapacitásukat, erre egy 5-10 ezres multiméter elég lehet, ha tud 1000µF felett mérni - ha a kapacitás lecsökkent, akkor kuka,
b) megoldás: építesz/veszel egy ilyet, és megméred a kapacitásukat is, meg az ESR-jüket is - ha a kapacitás lecsökken, akkor kuka, ha az ESR a táblázat szerinti értéknél magasabb, akkor kuka. Az ESR emelkedése jól mutatja a kezdődő halált.
(#) fakezű válasza _vl_ hozzászólására (») Nov 6, 2012 /
 
Köszönöm a részletes választ.
A b) megoldás kiesik, mert annyira nem vagyok otthon az elektronikában, hogy csak emiatt a táp miatt vegyek/építsek egy ESR mérőt.
Marad az a) megoldás, mert a Metex multiméteremen van kapacitás mérő.
De akkor ez az "elindul, majd 1-2 másodperc múlva leáll" hiba nagy valószínűséggel kondi hiba?
(#) fakezű válasza fakezű hozzászólására (») Nov 10, 2012 /
 
Tegnap este kipróbáltam valamit:
Ha csak az 5V-os ágat terhelem le egy 12V-os izzóval, akkor a táp elindul, és nem is áll le. (világít az izzó+minden feszültség rendben van)
Ha az 5V-os ágat, és a 12V-os ágat is leterhelem egy-egy 12V-os izzóval, akkor a táp elindul, és nem is áll le. (világít az izzó+minden feszültség rendben van)
Ha viszont csak a 12V-ot terhelem le egy 12V-os égővel, akkor a helyzet változatlan, tehát egy pillanatra (1-2 másodperc) elindul a táp, aztán leáll.

Hátha így ez már többet mond nektek, szakértőknek.
(#) mugab válasza fakezű hozzászólására (») Nov 11, 2012 /
 
A rossz hír az hogy ennek így kell működnie.
Ha csak a 12 voltot terheled akkor az 5 volt megemelkedik, és 6 volt körül lekapcsol a táp.
A másik meg, hogy nagyobb ízzónál a hidegellenállás miatt rövidzárnak hiszi és szintén lekapcsolhat.
(#) fakezű válasza mugab hozzászólására (») Nov 12, 2012 /
 
Köszönöm a választ.
12V 15W-os izzóval terheltem a kimeneteket.
Most akkor ezek szerint rendesen működik a táp, így van rendben? De akkor mi a rossz hír?
Elbizonytalanodtam...
(#) fakezű válasza mugab hozzászólására (») Nov 12, 2012 /
 
Kipróbáltam egy másik tápot. Igaz ez valami noname (amivel probléma van az meg FSP), de ennél vígan megy tovább a táp akkor is ha csak a 12V-os ágat terhelem.
(#) pittti válasza fakezű hozzászólására (») Nov 12, 2012 /
 
Mert nincs benne semmi védelem a túlfesz ellen.
(ezeknél szokott az 5V megszaladni, akár 10V-ig is. A következményeit meg el lehet képzelni...)
(#) lac08 hozzászólása Nov 22, 2012 /
 
Hello!

Van egy számítógép tápom, ami az adatcimkéje alapján elvileg 400 W-os.
Ha bekapcsolom - szépen megyeget, az előírt feszültségeket üresben mind leadja /12,23 V és 5,2 V/; (és terhelten még nem vizsgáltam), de ventilátora eléggé fura hangokat hallat.
Mintha néha felgyorsulna, aztán meg lassítana. Közben pedig "morog".

Ez lehet csak a ventilátor valamiféle szorulásos problémája, avagy ennyire nem lenne stabil a belőle kijövő feszültség és a venti azokat mind így érzékeli? A műszerem nem jelzett feszültség-ugrásokat.
A tipusa Codegen 300xx és a garancia-cimkéje alapján 2011-es évjáratú, tehát nem egy túlzottan régi darab. Ha csak a venti benne a gáz, akkor máris megnyugodtam,
de ha nem, akkor mit kell rajta nézni?
És hol lehet állítgatni a feszültségeket, mert én úgy tudom, hogy ezeknél általában a standard az 5 V, aminek figyelése alapján a 12 V-ot is "legyártja", ám ehhez szabályozó potméter az sehol nincsen benne.
Egy másikban viszont láttam (és az szabályoz is), de ennél semmi.
Vagy fixre be van állítva több darab ellenállással /átpatkoltan/ a beállított értéke?
(#) _vl_ válasza lac08 hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
Idézet:
„Ez lehet csak a ventilátor valamiféle szorulásos problémája”

Nem szorulásos, hanem lazulásos. A jobb tápokban is idővel el tud fáradni a ventillátor csapágya. A gagyibbakban hamarabb is. A Codegen nem éppen csúcsmárka, bár egy 1-1.5 éves tápban még nem kéne meghalnia a ventillátornak, de meglepőnek azért nem mondanám náluk (sem).
Arra készülj fel, hogy ha a ventillátor megáll, vagy nagyon lelassul, akkor a táp túl fog melegedni, és meghalhatnak benne alkatrészek (a kondik mondjuk jó eséllyel).

Idézet:
„Vagy fixre be van állítva több darab ellenállással /átpatkoltan/ a beállított értéke?”

Jellemzően ez szokott lenni, a poti nem nevezhető annyira gyakorinak.

Idézet:
„ami az adatcimkéje alapján elvileg 400 W-os.”

Egy Codegen matricás tápnál az "elvileg" egy nagyon helyénvaló feltételezés. Ha pl. konstans 400 Wattal terheled, nem hinném, hogy 1 évet kibírna.
(#) Ge Lee válasza lac08 hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
A ventillátor fordulatszámának változása az újabb tápokban akár természetes is lehet, mert nem direktben kapja a 12V-ot, hanem egy NTC-n keresztül. Ezzel van a fordulatszáma a borda hőmérsékletének függvényéban szabályozva (NTC a bordán felmelegszik->csökken az ellenállása->gyorsabban fog a venti forogni, ha a borda hűl->nő az NTC ellenállása->a venti lassabban fog forogni). Persze morogni ettől még nem kéne neki.
(#) lac08 válasza _vl_ hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
Nekem a "nagygépemben" szintén egy Codegen 400-as tipusú táp van benn, immár a 10. éve. És persze meg is van pakolva rendesen terheléssel -
CD író-olvasó, DVD író-olvasó, 2 db. 80 GB-os és 1 db. 160 GB-os winyo, a videókártyán 40 cm-es fordulatszámszabályozós ventilátor, a hátfalon egy másik 80 cm-es, de leszabályzott ventilátor (tehát nem 12 V-tal megy, csupán 9-cel, ezért lassabban megy és így sokkal csendesebben),
továbbá az alaplap is minden bizonnyal dolgozik és fogyaszt, no meg a benne levő pentium proci, amely kissé fel van húzva - rajta a gyárilag hőmérséklet-figyelősként, így fordulatszámszabályozós kivitelűre gyártott 80 cm-es ventijével hűtötten
Ja és majd elfelejtettem, a 3 winyó alatt hűtőventilátorok hada.
A 2db. 80 gigás alatt egy-egy kétventis, a 160 GB alatt egy saját készítésű egyventis propeller keveri a levegőt szintén 9 V-ra leszabályozott állapotukban.

Tavaly cseréltem ki benne kondikat, mert kezdtek kissé elhízni, de azóta jól végzi a feladatát. Hogy mindez összesen hány wattot tesz ki, azt még sose mértem le, de néha még kap az USB-bemeneteire is egy-két pen-drivét vagy memoriakártya-olvasót. Na meg egy külső 1 TB-os mobilwinyot, meg a lapszkennert és a nyomtatót. Ám köszöni de bírja. Közel 10 éve!.
Van egy digitális hőmérő a tápventi hátsó kivezetésénél, most éppen alapállapotban fújja kifele a levegőt - ami 29,3 C-fok.
Csak gyanítom, hogy terhelésben közel járok a 350 W-hoz, viszont egyszerre úgyse szokott menni benne minden.
Nem akarom elkiabálni, de nekem ez a Codegen márka eddig bevált ... és láttam én már "döglött" DELL-t, ami ugyebár kb. kétszer annyiba kerül
(#) lac08 válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
Na szóval ... ma délelőtt végre rámértem erre a Codegen 300xx tápra.
A terheletlen állapotok: 3,41 V; 5,26 V és 12,22 V.
Terhelve már kissé furcsább.
Meg időközben beletettem egy másik ventilátort, s leterheltem egy 40 W-os halogénizzóval. Ez számítottan nagyjából úgy 3,2 A-es fogyasztásnak felel meg.
A terhelt értékek: 3,34-3,42 V; 5,36-5,43 V és 11,91-11,99 V.
Ezt viszont eléggé impulzusszerűen, mondhatni azt - periódusosan ingadozva mutatja.
Nem tudom, hogy az ide vonatkozó szabvány a kimenőfeszültségek esetében a 3,3 V-ra, az 5 V-ra és a 12 V-ra folyamatosan és rezzenéstelenül csakis 3,3-5,0 és 12 V-ot írna elő,
vagy már bele van kalkulálva némi +/- -os eltérés,
mert ha igen, akkor nyugodt vagyok.
Ha a 3,3 V-os, az 5,0 V-os és 12 V-os kimeneteknél az állapot 0,7 volton belül mozog, az szerintem bőven belefér.
A nagygépemnél a 12 V csak 11,73 és 11,8 V között mozog, ami ingadozásban csaknem ugyanaz. És a tápom, mint már nemrég említettem - pontosan 10 éves.
A hozzászólás módosítva: Nov 22, 2012
(#) Ge Lee válasza lac08 hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
Teljesen mindegy hogy erre létezik-e szabvány vagy sem, mert a 12V és az 5V aránya egymáshoz képest fix, nem tud változni. Azért nem tud, mert a trafó menetszámának aránya határozza meg. Ez 7 menet illetve 3 menet. Ha a 7 menetes tekercsen pontosan 12V van, akkor a 3 menetesen (7/3) 5,14V-nak kell lenni. Persze ez akkor igaz ha nincs, vagy egyformán van terhelve mindkét ág. A 3,3V az más, mert az még külön van az 5V-os ágból szabályozva.
Az ingadozást a műszered miatt látod. Tegyél rá egy analógot (mutatóst), az majd nem fog ingadozni.
(#) _vl_ válasza lac08 hozzászólására (») Nov 22, 2012 /
 
Idézet:
„Ezt viszont eléggé impulzusszerűen, mondhatni azt - periódusosan ingadozva mutatja.”

Oszcilloszkóppal nézted? Mert egy táp jóságát nem multiméterrel kell ellenőrizni...
(#) pegyusz hozzászólása Nov 22, 2012 /
 
Tisztelt Uraim!
Szeretnék felhasználni egy pc tápot akkus fúrógép hajtására. Rákötöttem kipróbáltam, működik. De terhelve a gépet(lefogva a fúrótokmányt) kikapcsol a táp. Újbóli zárásra(zöld és fekete vezeték), indul a táp. Sajna így nem használható. Van ötletetek?
(#) lac08 válasza _vl_ hozzászólására (») Nov 23, 2012 /
 
Nem oszcilloszkóppal néztem, csupán egy Metex M-4650B digitális kéziműszerrel.
Valójában van egy analóg műszerem is, valami régi japán csoda ((még a Radióamatőr boltban vettem hajdanában /úgy 35-40 éve/ 1500 forintért az Oktogonnál),
de azt ehhez a méréshez meg se próbáltam.

Ténylegesen lehetséges, hogy az analóg műszer mutatója a tehetetlensége okán nem mutatná ki az ingadozást ilyen pontossággal.

... és ha persze a méréshatárt eggyel feljebb vinném (nem a 20 V-os, hanem a 200 V-os tartományba), akkor se látszanának már a "tizedesek" meg a "századosok" ...
(#) lac08 válasza pegyusz hozzászólására (») Nov 23, 2012 /
 
Magasabb teljesítményű táp!

Egy 2-300 W-ostól ne várd el a csodát. A 200 W-os nagyjából 180-at tud, a 300-as meg 270-et.
Egy fúrógép, hiába van ráírva az, hogy 200 W, vagy 300 W, esetleg 500, indulásakor és a fúrás alatti terhelésekor sokkal többet vesz fel. Oda a teljesítményének legalább a duplájával számolj.
A mai számítógép tápoknál - lehet hogy nagyot tévedek, és akkor bocsika - de 600 W-nál nagyobbról még soha nem hallottam.

Nekem egy régi 200 W-os számítótáp van átalakítva úgynevezett "week-end" tápnak.
Mindez nálam azt jelenti, hogy elviszi az elektromos de 12 voltos hűtőládát, a gumimatracom és felfújható gumi-ágyam pumpáját valamint az autó szivargyújtós pumpáját.
Bár már ott is - ha 2 bar közelében jár a kerékben a nyomás, bizony hallani azt - eléggé vergődik a kicsike.
(#) Ge Lee válasza pegyusz hozzászólására (») Nov 23, 2012 /
 
Persze hogy kikapcsol mert leesik a feszültsége. Át kell alakítani, az áramát korlátozni és akkor jó lesz. Van erre külön topik.
Következő: »»   29 / 45
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem