Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   19 / 38
(#) val hozzászólása Nov 6, 2013 /
 
Sziasztok,
meg kellene oldanom egyszerűen egy 230V, 40 W ventillátormotor (C: 2uF) ford.szám
szabályzását NTC- vel, ami 20 Cfokon 10kOhm.
Ha melegszik egy cső, akkor felpörög a motor, de lehetne benn egy poti, amivel a
min. sebességet beállíthatnám. A cső alapban kb 25 Cfokos, de fel szokott menni 50 Cfokra is,
ezt nem kéne engedni. (eddíg thermosztát kapcsolgatta a motort,de nem elegáns, és nagy a
differenciája, ezzel nem jó így.)
Köszönöm!
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Tiszteletem,

régóta olvasom a fórumot de idáíg nem voltam ebben a témába érintve , és mint laikus csak szemlélő voltam jelen. Most úgy alakult , hogy érintett lettem frekvenciaváltó ügyileg , van egy U3 orosz esztergám 370w motorteljesítménnyel ami állandó üzemi kondenzátoros. A tekercs fejeket szabaddá téve mind 3 tekercsnél ugyan azt az ellenállást mértem hajszál pontosan még a sorkapocs tábla is úgy van mint a 3 fázísú motoroknál , a sorkapocs tábla elkötése delta bekötésű. Rendelkezem egy Lenze 371x2sfa (370w) frekvencia váltóval ami 1 fázisú bemet , és 3 fázisú kimetű. Kérdésem az volna meg lehet e próbálni a fentiek alapján 3 fázisúként járatni a motort.
Bár mind a 20 oldalt elolvastam ilyen irányú megjegyzést nem találtam , ezért kérem a fórumtársak segítségét.

U3 motor.jpg
    
(#) kadarist válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 7, 2013 /
 
Szia!
Az eredeti felállás szerinti bekötés mellett rákötheted a frekvenciaváltót. Persze a kondenzátor nem kell.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Szervusz,

köszönöm a gyors választ , gondoltam , hogy lehetséges csak a frekvenciaváltót féltem , remélem nem szál fel a fehér füst. Próba után jelentkezem. Még anyit szeretnék valami nem világos a fenti rajzon mert az áramkört végígkövetve csak egy ágon kap direkt feszültséget a motor , KV zárón másik ág tekercsen és ellenáláson kapcsolódik számomra furcsa ez a motorbekötés.
(#) Orbán József válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 7, 2013 /
 
Üdv! Arról tudnod kell, hogy a frekiváltó és a motor között ne legyen már kapcsoló. Az indítást, irányváltást, leállítást a frekiváltó vezérlő bemeneteiről kell végezni.
A frekiváltóba meg be kell programozni a szükséges paramétereket legkisebb, legnagyobb fordulatszám, felpörgési, leállási idő, maximált áram, a vezérlő kapcsoló bekapcsolt állapota esetén a frekiváltó áram alá helyezve induljon, vagy ne, kis fordulat esetén a nyomaték növelését, stb.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Köszönöm a figyelem felhívást szerencsémre az általad említett paramétereket megkaptam a szállítótól. Egyébként ez a cél vezérelt a direkthajtásra mert Orosz testvérek elég kacifántossan oldották meg a mechanikai áttételezést. Még nem tiszta , hogy deltába vagy csillagba kössem. Eredeti bekötése delta volt , a szállító csillagot javasolt.
(#) usane válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 7, 2013 /
 
Üdv!

Tudtommal az 1 fázisról üzemelő frekiváltó 3x230V-ot kreál nem pedig 3x400-at és ez esetben deltában kell hagyni a bekötést, de meg kellene nézni a frekiváltó leírásában, hogy biztosan így van-e, bár még nem találkoztam olyannal ami nem így lenne.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Üdv,

igen ez is 3x230v ot generál. A gépkönyvben idáíg nem találtam erre vonatkozót , hogy delta vagy csillag legyen a motor bekötés . Először deltában próbálom aztán majd meglátom. Itt nagyon nem kell félnem a leégéstől legfeljebb egyik bekötésnél gyengébb lesz , vagy nem jól gondolom?.
(#) Orbán József válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 7, 2013 /
 
Simán jó lesz deltában, ez biztos.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Köszönöm a segítségeteket , holnap Du. Vagy Szombaton tudom megpróbálni , mindenképpen beszámolok az eredményről.
(#) Orbán József válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 7, 2013 /
 
Egyébként a frekiváltóval nincs megoldva a sebváltó kihagyás, csak finomítani lehet a fokozatok közt, illetve, ha nem kell nagy nyomaték, akkor alkalmas lehet nagyobb fordulaton végzett munkákra sebességváltás nélkül és viszont.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Nem volt szándékomban a teljes hajtásláncot kiiktatni csak a bonyolult ékszíjcseréket szeretném megspórolni , mármint időben. Csak a jobb megértésért , a motor hosszabbítotott tengelyén van egy szabadonfutó ékszíjtárcsa lépcső , a motor tengelyvégén az a tárcsa ami lehajt alatta lévő szíjtárcsa lépcsőre majd onnan vissza a szabadonfutóra , és onnan a főórsóra , ezzel a hajtásláncal 200 - 3200 íg lehet 9 lépcsőben változtatni a főorsó fordulatszámát. Itt ha beáll a frekiváltó megkell találnom az ideális vagy is a legtöbbet használt tartományt , azonkívűl excenter forgácsolásnál a lehető legkissebb még elég nyomatékot adó fordulatot. Számomra az alacsony fordulatú nyomatékos hajtás a lényeg , modellezésben használom egész kis átmérök forgácsolásához , még 1400 f/p fölé soha nem mentem inkább alatta dolgozom. Mivel van hozzá maró feltét így esetenként nagyon fontos az alacsony nyomatékos fordulat.
(#) val válasza val hozzászólására (») Nov 8, 2013 /
 
Üdvözlet,
Szeretném kérdezni, jó helyen járok a kérdésemmel, vagy más topikba írjak inkább?
(#) buruzstomi válasza val hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Szia. Szerintem frekiváltó + PID vezérlő. A legolcsóbb verzió vatera vagy ebay. Ha magad akarod megépíteni, ahhoz kell egy kis tudás és drágább is lesz. Viszont nekem is lenne kérdésem. Miért nem tudom a frekiváltó kapocsfeszültségét multiméterrel megmérni? Igaz, hogy kiírja a kijelzőn, de szerettem volna leellenőrizni. Esetleg analóg műszer?
(#) Orbán József válasza buruzstomi hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Szervusz! A mérést nem könnyű megejteni, változó szélességű négyszögjel van a kimeneten, ezt a digitális multi nem tudja átlagolni, mérni. Mutatós műszerrel sem lesz hitelt érdemlő.
Egy kissé körülményes mérési lehetőség és csak az alsó tartományban egy módszer, amit hasonlóan "mérhetetlen" forrásokhoz ajánlanak.
2 db 230V-os pl. 40W-os izzó egy opál üveg mögött - vagy nélküle - és az egyiket a szögletes feszültségre kapcsolni, a másikat egy pl. toroid trafós szabályozóra.
A toroiddal bejátszani a hozzá tartozó izzó fényét egyformára a másikéval és megmérni a szép színuszról táplált izzón a feszültséget. Igazából a kimenő teljesítményre ad ez képet, mert a frekiváltó elvileg 300V körüli impulzusokat ad ki, ezt a motor tekercs átlagolja színuszos árammá. Szóval nem egyszerű, de a frekiváltók nagy részén van olyan analóg kimenet, amihez programból rendelhető, hogy mutasson kimeneti frekit, vagy fordulatot, vagy feszültséget.
(#) Szirty válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Üdv HA2SR!

Idézet:
„Számomra az alacsony fordulatú nyomatékos hajtás a lényeg”


Azt vedd figyelembe, hogy frekvenciaváltós hajtás esetén legjobb esetben a motor állandó nyomaték leadására lesz képes (a sebesség csökkentésével tehát a nyomaték nem nő). Ez annyit tesz, hogy fele fordulaton fele olyan erős lesz.
(#) kadarist válasza Szirty hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Szia!
Szerencsére a legtöbb frekvenciaváltó beállítható arra, hogy kisebb tápfrekvencia mellett is le tudja adni a motor a normál nyomatékát. Ilyenkor persze kellhet egy forszírozott motorhűtés is.
(#) elektrorudi válasza HA2SR hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Alacsony fordulaton, csak DC motorral + (tirisztoros) szabályzással tudsz nagy nyomatékot elérni. Egyszer én is megpróbáltam kiváltani a DC motort egy olcsó AC motor + frekvenia váltó párossal. Kár volt a pénzért és időért...
(#) buruzstomi válasza Orbán József hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Köszönöm. Az általam használt Omron frekiváltó kiírja a feszültséget, csak ellenőrizni akartam.
(#) val válasza buruzstomi hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Köszönöm a választ, körülnézek...
(#) Barkacs27 válasza villanyos74 hozzászólására (») Nov 9, 2013 /
 
Szia!
Gondolom már nem aktuális de leírom.
Nálunk több alkalmazás van a 3 fázisú motorok gyors leállítására.
A Schneider Elektroniknak vannak erre termékei. (nem olcsók)
Ezek leegyszerűsített változatai is ugyan azt tartalmazzák 1 db komoly teljesítményű dióda egyen irányít 1 fázist + egy szabadon futóként van bekötve.
A fék idő egy + időrelével van beállítva.
Ami fontos nem szoktak leégni a motorok, viszont nagyon gyorsan leállnak.
(#) HA2SR hozzászólása Nov 9, 2013 /
 
Üdv,

Mindenkinek köszönöm a segítő hozzászólásokat , mivel meg van a frekiváltó így kipróbálom aztán majd vagy használom vagy más (esetleg DC motor vagy mechanikus) megoldást kersek , de az excenter alkatrészek forgácsolása miatt szükséges a lassú akár 100 f/p alatti fordulat.
(#) val hozzászólása Nov 12, 2013 /
 
Nos, összeraktam egy egyszerű dimmert, melyet 500 k.-s potival lehet állítani, és ezzel kiválóan tudom a motor ford.számát állítani .Még fél óra elteltével sem melegszik meg a motor , ha 230 V helyett csak 170 V-ot kap, és szépen forog.
Csak azt nem tudom, hogy lehetne a poti helyett a 10 kohmos NTC-t alkalmazni, mert a poti helyére berakva nem történik semmi változás. (500k. vs. 10 k.)
Mert a cél: ha melegszik egy cső, a motor felpörög, és visszahűti.
(#) Peter65 válasza val hozzászólására (») Nov 12, 2013 /
 
Szia! Kapható 100k-s NTC több helyen, pl. a Lomex-ban is, abból lehet hogy jó lesz, ha 4-5-t sorbakötsz. Szerintem korrektebb lenne, ha készítenél egy normális gyújtójel képző áramkört (régen az UAA145-t használtuk leggyakrabban, később a TCA785-t), elé pedig egy PI szabályzós hőmérséklet szabályzót. Az utóbbi esetben biztosabban a kívánt hőfokon tartja a csövet.
(#) Orbán József válasza val hozzászólására (») Nov 12, 2013 /
 
Arra vigyázz, ha túlságosan leszabályozod egy ilyen fapados módszerrel, könnyen leállhat, illetve nem indul el a motor, viszont leéghet.
(#) Barkacs27 hozzászólása Nov 12, 2013 /
 
Sziasztok!

Egy 1 fázisú ventilátor fordulat számát szeretném csökkenteni.
Találtam egy egyszerű és jónak tűnő kapcsolást.
http://www.elektronika.ba/687/triac-regulation/

Programozót már vettem hozzá. (pickit2-t . Még soha nem használtam. )
Sajnos úgy tűnik a hex program nem letölthető más picbe.( az eredetit meg nem kapok és nem kezeli)
Át kell esetleg konvertálni?
(#) pucuka válasza Barkacs27 hozzászólására (») Nov 12, 2013 /
 
A leírásban egy teljesítmény szabályzó szerepel. A cikkíró sem állította, hogy egyfázisú asszinkron motor (a ventilátorok többségében ilyen van) fordulatszám szabályozására alkalmas. Főleg nem úgy, hogy kijelzi a fordulatszámot.
Ha egy asszinkron motornak csökkented a tápfeszültségét, (ilyen a triakos, és a PWM szabályzás is) csökken a nyomatéka. A ventilátor a motort hellyel közzel azonos nyomatékkal terheli, legalábbis egy aránylag szűk fordulatszám tartományban, ezért a két nyomaték eredőjeként a fordulatszám is csökkenni fog.
De ha pl. leveszed a motorról a ventilátort, a fordulatszám szabályzásod teljesen hatástalan lesz, és a motor felpörög az eredeti fordulatszám közelébe.
Ennek megfelelően teljesen felesleges a precíz mikrovezérlős szabályozás, egy egyszerű triakos szabályzóval ugyenezt a hatást elérheted.
Természetesen leszámítva a nyomkodós fordulatszám beállítást, és a semmire nem jó kijelzést.
A mikrovezérlő programjának átkonvertálása sokkal nagyobb munka, mint egy új megírása.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2013
(#) Barkacs27 válasza pucuka hozzászólására (») Nov 13, 2013 /
 
Szia!
Ez egy eredetileg is így szabályzott ventilátor. Túl méretezett lendkerekes ehhez kialakított,
kb. 10-éves szerkezet. (Még ma is csinálnak ilyesmiket. Pl. Fasec 33 fordulatszabályzó.)
Csak a mikrovezérlő behalt. Így is szépen szabályoz. Ha éppen kedve van.
A kijelzés nem létfontosságú.
A potival tekergetés nem az igazi, sajnos. Mert egy vezérlőrelé adná fokozatmentes parancsokat. 40-70% között.
Amúgy a kijelzés nem fontos.
Jöhet bármi más kapcsolás amit fel és leléptethetek.
Köszi.
(#) Orbán József válasza Barkacs27 hozzászólására (») Nov 13, 2013 /
 
Nem tudom, egy 500W/db körüli ventilátor csoportnak - kb 8 db - csináltam többet is, triakos szabályozót.
Mivel a motorok nem tudták, hogy a környéken nincs mikrovezérlő, úgy változtatták a fordulatukat, mint a szél.
Egy elavult potméteres megoldással. Kb. 1 óra alatt csináltam meg egyet, több db kellett belőle.
Persze VDR és egyéb RC terelő tagokkal a triakon. A szabályozás pedig a félhullám tetejétől indult, ez fontos.
(#) sportgili válasza Orbán József hozzászólására (») Nov 13, 2013 /
 
Üdv!

Mi van ha a villanymotornak terhelése is van? Mondjuk műszerész esztergagép?
Következő: »»   19 / 38
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem