Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Állandómágneses motorok és generátorok építése
Lapozás: OK   1 / 2
(#) szsrobert hozzászólása Okt 25, 2010 /
 
Üdvözlök mindenkit!

Kiváló hatásfokú állandómágnes forgórészű motort szeretnék építeni 100-1000W teljesítménnyel, 300-3000/min fordulatszámmal. Ezzel kapcsolatban kérek segítséget, infót. Sok apró mágnest, vagy kevés nagyobbat használjak? Köszönöm.
(#) Szebence válasza szsrobert hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Köbzolinak igaza van, rrengeteg és erős mágnes kell hozzá. A szélgenerátor építési problémák című topicban elég részletesen ki van tárgyalva, hogy mit, hogy kell csinálni, ott vannak kész, komplett leírások, rajzok ilyen generátorokhoz...
(#) szsrobert válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Szia Zoli.
Miért fontos a kis fordulatszám? 3000-en azonos teljesítménynél tizede a motor tömege, mint 300-nál. Tízszeres fordulatszám, tized nyomatékigény azonos teljesítményhez.

Bővebben: Link
"5x25/8mm N42 NEODYM mágnes
Szupererős NEODYM mágnes korong, a közepén 8mm-es lyukkal. N42 anyag, nikkel-réz-nikkel bevonat. Akár 100kg terhet is megtart! Ideális különböző üregekben, csatornákban történő fémkereséshez. Vigyázat! A kötél szakítószilárdsága legalább 200 kg legyen!
Akció! 6 400 Ft "

4 ilyen mágnessel meglehet az 1000W 3000/min fordulatszámon?
(#) Szebence válasza szsrobert hozzászólására (») Okt 25, 2010 /
 
Rengeteg ilyen mágnes kell... Most nem számoltam semminek utána, csak emlékeimre támaszkodom, de olyan 36db mágnes körül már lehet valamit kezdeni, vagy még többel. Nézegesd a szélgenerátoros topicot
(#) szsrobert válasza Szebence hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Ha 300-as fordulatú szélgépen 36 db, akkor 3000-es fordulatra pont jó a 4 db.
(#) szsrobert válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 26, 2010 /
 
Zoli, attól is függ, mivel hajtod meg. Ha dugattyús motorral, akkor jobb az 1500-3000-es fordulatszám.

Az elektromos autó topicon az indexen azt írták a többiek, hogy X db mágnesből 2-4 pólussal, magas fordulaton használhatom ki a legnagyobb teljesítményt. Aminek a tekercsek hőtűrése(kis ellenállású huzal kell, egyszerűség kedvéért átm. 1,5-2,5) és a mágnesek felmelegedése okozta lemágneseződés szab határt. A kevés nagyot egyszerűbb elkészíteni. A lényeg a mágnesigény, a tekercseket már próbálgathatom utána.
(#) szsrobert hozzászólása Okt 26, 2010 /
 
Példa:
36V 240W (6-8A) BLDC HUB motor:
2/s-nél 12V 8A= 96W
6/s-nél 36V 8A = 288W
12/s-nél (720/min)= 72V 8A 576W(figyelni kell a motor hőmérsékletét).
72V 3A-nél kisebb az egyenirányítási veszteség is, mint pl. 12V 18A-nél. De ha télen a lakást fűti, valszeg mindegy. A tekercselés még 230V DC-t is elbírna szerintem, DC160V-ot már termeltem vele.
(#) pucer888 hozzászólása Okt 3, 2012 /
 
Sziasztok! Az egyszerűség kedvéért tudna nekem valaki egy illusztrációt adni arról,hogyan is néz ki egy állandómágneses motor neodym mágnesekkel felszerelve? Nehezen vizualizálom,mi is a különbség egy autógenerátor és eközött... Kösz!
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2012
(#) pucuka válasza pucer888 hozzászólására (») Okt 3, 2012 /
 
Mint villamos forgógépek, alapvető különbségek vannak az állandómágneses motor, és az autógenerátor között. Az egyik motor, a másik generátor.
Az állandómágnesű motor, az egy külső gerjesztésű egyenáramú motor, tekercselt forgórésszel, és kommutátorral. A külső gerjesztését mindegy, hogy mi adja, lehet elektromágnes, és lehet állandó mágnes is, pl. neodym mágnes is. A lényeg a gerjesztés által a légrésben létrehozott mágneses térerősség. Természetesen dolgozhat generátor üzemben is. Motor üzemben a forgórészre kapcsolt egyenfeszültségtől függ a fordulatszám, generátor üzemben a forgórészről levehető feszültség függ a fordulatszámtól.
Az autó generátor pedig egy háromfázisú szinkron generátor. (csak beépítve tartalmaz egy háromfázisú kétutas egyenirányítót) A szinkron generátornak a gerjesztést a forgórészen adjuk, ez lehet állandó mágnes is, de lehet elektromágnes is, akkor a gerjesztő áramot csúszógyűrűk juttatják a forgórészbe. Az elektromágnes gerjesztésének változtatásával az állórészen leadott feszültséget szabályozhatjuk, mert a leadott feszültség fordulatszám függő. Természetesen ez is képes szinkron motorként működni. ha az állórészre 3f~ feszültséget kapcsolunk állandó mágnes esetén egy állandó fordulatszámú motort kapunk olyan nyomatékkal amekkora gerjesztést az állandó mágnes a légrésben létrehoz. Elektromágnes esetén, a motor nyomatékát szabályozhatjuk a gerjesztő árammal, ami a csúszógyűrűkön keresztül kerül a forgórészbe.
A guglival kereshetsz minkét motor/generátor típus felépítésére képeket, és irodalmat is.
(#) junior1988 válasza szsrobert hozzászólására (») Nov 11, 2013 /
 
szia !


Nemtom meg e kerhetnélek hogy ezt a nézetedet ki e fejtenéd nekem böveben mert én is ilyes mi féle energia forasra keresek megoldást . nekem van egy horgasz bodem és ara keresnek vami olyat hogy fütes vagy energia foras nekem a cél az eleg lene 12v /50.-60A egy auto aku feszultsége mert vetem egy inventort minek a meg taplálásahoz enyi kelene és a le adása 600W 230v és a szél elég gyakori nálunk ezert szeretnén essetlegesen ezt ki aknázni erre tudnál nekem vami tanácsot adni vaki . Autos generatorom van Tipek javaslatokat elfogadok leirasokat . Elöre is köszönöm mindenkinek
(#) pucuka válasza junior1988 hozzászólására (») Nov 11, 2013 /
 
A fűtés ilyen megoldása valószínűleg felejtős. A 2 kW -os ventilátoros fűtés is elég harmatos, és az ehhez szükséges energia előállításához méretes szélgenerátor kellene.
A világítás viszont megoldható, akár szélgenerátorral, akár napelemmel, a legjobb megoldás a kettő kombinációja. Nem olcsó mulatság egyik sem, de ha ezt szeretnéd, semmi akadáya. Mindkét megoldásnak van saját topikja, konkrét megvalósításokat is találsz benne.
És mit teszel, ha bódéstól együtt ellopják az egészet? Ekkora beruházást csak állandó felügyelet esetén érdemes eszközölni.
(#) junior1988 válasza pucuka hozzászólására (») Nov 11, 2013 /
 
szerintem az nem gond , az is nagyon jo ha legaláb a világitásom meg lenne oldva. A fütest azt máskép meg oldom . De akkor abban tudsz essetleg segiteni vami rajzal
vagy vamivel ???????
(#) pucuka válasza junior1988 hozzászólására (») Nov 11, 2013 /
 
A szélkerék egy komolyabb mehanikai konstrukció, és a viszonylag alacsony fordulatszám miatt az autó generátora nem a legjobb megoldás. De nem tudom milyen rajzra gondolsz.
De igazán körülnézhetnél a saját topikjaiban.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) jagdtigger hozzászólása Júl 9, 2014 /
 
Üdv.

Remélem nem halt ki teljesen a téma . Szóval meg vagyok akadva egy állandó mágneses generátorral(egy motoré). Egyszerű mint a faék de csak 6V 20W-ot bír az meg édes kevés egy normális fényszóróhoz. Ezért döntöttem úgy hogy inkább ledekkel próbálkozom de állandóan megsüti a feszültségszabályzó részt meg a graetz hidat is...
A jelenlegi felállás a csatolt képen látható. A zener 12V-os, a trarnzisztor típusára nem emlékszek de elég túlméretes volt, úgy rémlik 10A-t bír elvileg... Mit baltázhattam el szerintetek?

Előre is köszönöm a segítséget .
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2014

feszszab2.png
    
(#) Massawa válasza jagdtigger hozzászólására (») Júl 9, 2014 /
 
Hát mindent.

A tranzisztor rosszul van bekötve (E-C fel kell cserélni.) A zéner még rosszabbul van bekötve, annat a föld meg a B közé kell mennie (helyet cserélni az ellenállással).
(#) jagdtigger hozzászólása Júl 9, 2014 /
 
Tudtam hogy valamit elcseszek a rajzon, de hogy két dolgot... :o Kimentem megnézni és úgy van bekötve ahogy te írod.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2014
(#) illesoszkar hozzászólása Szept 5, 2014 /
 
Üdv mindenkinek. létezik egy érdekes megoldás.ha van egy komolyabb kis műhelyed,ha valahol hozzá tudsz jutni egy eredeti régi Niza mentőnek a generátorához mert annak a régi mentőnek olyan szirénájába olyan motor volt mint az öninditó.ezért egy kicsit hosszabb generátora volt de 80 Ampert leadott pont a sziréna miatt,ennek a forgórészén szét húzod hidraulikus préssel a két szemben lévő villát.azt hiszem 1,5 mm kell kiesztergálni a belső feléből,műanyag csővel ki tudod hézagolni és annyi mikróba lévő magnetron mágnest felfűzől ami belefér,vissza préseled a villát.ki öntöd gyantával,eszterga padon lepucolod,és el viszed a szellőző művekhez ,két évvel ezelött 6800 Ft ért kiegyensúlyozták ,visszaszereled.az állórészt 6-os dióda hidról kivezeted pozitiv és negativ sarkot,és egy stabilizátorral stabilizálod a feszültséget.900 fordulatnál már termeli a 12 voltot. Üdv oszkár
(#) nyemi hozzászólása Szept 25, 2014 /
 
Sziasztok.
Kérdezném hogy használjátok ezt a technológiát a generátorok építésénél?
A használatával a hatásfok 99%-ig is növelhető !
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2014
(#) staci123 válasza illesoszkar hozzászólására (») Szept 25, 2014 /
 
Szevasztok,
Idézet:
„azt hiszem 1,5 mm kell kiesztergálni a belső feléből,műanyag csővel ki tudod hézagolni és annyi mikróba lévő magnetron mágnest felfűzől ami belefér”

jobb volna új tengelyt készíteni nem feromágneses anyagból, például valami króm ötvözetből,
viszont a berakott mágnesek számának növelésével nem sok haszon van, jobb volna
egy sokkal erősebb mágnes akár lágyvas betéttel hogy meglegyen a hossz...
(#) erbe válasza nyemi hozzászólására (») Szept 25, 2014 /
 
Szerintem valamit félreértelmezel. Egy motorban-generátorban nem így közlekednek az erővonalak. A hatásfok meg még sokminden mástól is függ.
(#) nyemi válasza erbe hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
Szia
Hát nem tudom, de kicsit inkább ti vagytok lemaradva, mert még
Maglev is ezen "jár".
A hatásfoknál meg az a lényeg hogy minél több mágneses erővonal metssze a tekercset, és ne a mágnes mögött záródjon a fémen keresztül, mert az mind veszteség.
Vagy netán tévednék?
(#) pucuka válasza nyemi hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
Azt hittük, generátort akarsz építeni, de úgy látszik, Maglevet. A kettőnek csak elvi a rokonsága.
A generátorban, (és motorban is) a konstrukció olyan, hogy a forgó, és az állórész között légrés van. Ezen keresztül közlekednek a fluxusok, ebbe a légrésbe kell belepakolni minél több fluxust (indukció) Mivel a generátor (és motor) körkörösen zárt, A fluxusok az állórészben záródnak, és nem a levegőben. Generátor esetében pl. nem sok értelme van a pólusok forgatásának, attól semmi sem lesz jobb. Az indukált feszültség az leginkább a metszési (fordulatszám) sebességtől, és a metszett fluxusok számától (lérésindukció) függ. A hatásfokhoz ezeknek nem sok köze, a hatásfok leginkább a veszteségektől függ, (réz, vas, mechanikai)
A lineáris motornál az állórész a körnek csak egy "darabja", de ott is van légrés, és ott sem a szabadban záródnak az erővonalak. A rajzodon, is csak egy elméleti fejtegetés látható, de hogy mihez, azt gondolom a nem közölt cikkben lenne látható.
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2014
(#) pucuka válasza nyemi hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
Még csak annyit, hogy a vas jobb a levegőnél, pontosan mü -ször jobban vezeti az erővonalakat, azonban tud telítődni, (vaskeresztmetszet) és attól kezdve csak melegszik, nő a vesztesége. A vaskeresztmetszet pedig a méretével arányos, és így a kivehető teljesítménnyel is.
A feladat az lenne, hogy fel kellene találni azt a nagy permeabilitású lágymágneses anyagot, aminek nagyobb a telítődési indukciója, mint a szilíciumos vasé.
(#) nyemi válasza pucuka hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
Szia
Idézet:
„Azt hittük, generátort akarsz építeni, de úgy látszik, Maglevet.”

Ez jó
Idézet:
„A generátorban, (és motorban is) a konstrukció olyan, hogy a forgó, és az állórész között légrés van. Ezen keresztül közlekednek a fluxusok, ebbe a légrésbe kell belepakolni minél több fluxust (indukció) Mivel a generátor (és motor) körkörösen zárt, A fluxusok az állórészben záródnak, és nem a levegőben.”

Ki beszél itt levegőről. De például ennél a forgórésznél (lásd kép ) nem növelnénk a hatásfokot ha a mágnesek forgatásával kívülre helyeznénk át a belül záródó indukció vonalakat? Szerintem nem érted miről szól ez az egész. Például hűtő mágnes miért nem ragad fel fordítva?
Idézet:
„Az indukált feszültség az leginkább a metszési (fordulatszám) sebességtől, és a metszett fluxusok számától (lérésindukció) függ.”

Na itt a tuti , ezt fogja növelni Halbach mágneses konstrukció még nagyobb légrésnél is.
Kis elemzés:íme egy link.
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2014
(#) gulyi88 válasza nyemi hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
Legfeljebb HP légmagos tárcsa típusú generátornál lenne használható ez a gondolat, mert az nem zárt rendszerű a jókora légrés miatt. Tulajdonképpen kétszeres mágnestömeggel annyit nyersz, hogy LEVEGŐBEN a mágneses tered az egyik oldalra koncentrálódik, zárt vasmagos körben szerintem értelmetlen pazarlás.
A szimuláció nem terjed ki térben a monitórtól feléd eső Y tengelyre, vagy másképpen végtelen hosszú Y kiterjedésű rendszer egy Y ra merőleges szeletét látod. A való életben az Y méret nagyon is véges pár cm! A mágnest az erővonal még mindig megkerülheti ha feléd záródik, vagy a monitor mögött záródik, így szerintem a szimuláció hiteltelen.
Nem ismerek olyan programot ami térben képes számítást végezni. A FEMM síkban számol és még így is egy bonyolultabb metszetet akár fél órán át is számolhat (1500MHz, 1 mag 512 ram).
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2014
(#) pucuka válasza nyemi hozzászólására (») Szept 26, 2014 /
 
A mágneses erővonalak márcsak olyanok, hogy rövidülni igyekszenek. Ezért ragad le a hűtőmágnes is, és ezért ugrik el a hangszóró közepe is szétszedéskor a mágnesre. Egy keménymágneses anyagot többféle irányban is lehet mágnesezni, nem igazán vagyok otthon a hűtőmágnesek mágnesezési technikájában, így nem tudom, miért tapadna le csak egyik oldalon. Igaz, még nem is próbáltam. De hidd el csodák nincsenek.
Lehet több pólust készíteni, ezzel csak azt lehet elérni, hogy ugyanazt a teljesítményt (feszültséget) kisebb fordulatszámon produkálja a gép. Nem véletlenül van a gépkocsi generátorában is több pólus.
(#) Stewe válasza nyemi hozzászólására (») Nov 24, 2014 /
 
Van még egy ok ami miatt nem használatos állandó mágneses generátoroknál.

A rajzod szerint a mágnesek egymás mellett vannak elhelyezve, (mondjuk célszerűen a forgórészben) ami soha nem igaz. A pólusok között mindig van egy széles rés, az erővonalak pedig az állórész lemezelésén keresztül záródnak. Nem kell őket terelgetni, megkeresik a helyüket.
A másik pedig egy pusztán elméleti bukfenc, mi a gyakorlati haszna a dupla fluxusnak, ha feleannyi pólusunk van? Csak a vasat vihetjük telítésbe... ami több nehézséget okoz.
(#) nyemi hozzászólása Ápr 5, 2015 /
 
Egy link:Igen, jó-látni 180Amper a maximális áram.
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2015
(#) szsrobert válasza nyemi hozzászólására (») Ápr 5, 2015 /
 
Bővebben: Link
A gerjesztésnél a rajzon nem +, gerjtekercs, N-fet, - a sorrend?

Link javítva.
Használd a link gombot!
-moderátor-
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2015
(#) nyemi válasza szsrobert hozzászólására (») Ápr 6, 2015 /
 
Nem értem a kérdésedet. Ezért egy kis magyarázat.
A lényeg nem abban van hanem a forgórészben elhelyezett mágneseken.
Mert fél éve itt javasoltam (olvas vissza) Halbach aray alkalmazását avagy mágneses tér egy-oldalra való kitolását generátorokban , motorokban. Lás csodát, itt van a gyakorlati megvalósítása. Egy indítómotor generátor egyben, komplexumban.
A hozászolásokból látni, hogy a fiúkat nem nagyon hatotta meg a mágneses tér terelgetésének lehetősége különböző okokra hivatkozva. De de úgy látom, az idő engem igazolt .
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2015
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem