Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Lapozás: OK   137 / 162
(#) sokimmm válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 30, 2017 /
 
(4 vezetékből 2-2 pár) Ismét mértem (jobban rányomva a mérő fejet) 2.7 -3.2 között ugrál.
A motorom soha nem melegedett, viszont a L298n hidamra tettem egy HATALMAS bordát, bepasztáztam a csatlakozási felületét, de így is fűt mint a nyavaja. (oké, ez régi, és a hatásfoka is forrás rossz (mert régi?), de ennyire szabadna fűteni? (rövid idő alatt is) Ha lejjebb tekerem a bemeneti áramát a H hídnak, akkor nem pörög a motor. Tehát azt feltételezem, hogy a minimum input-tal hajtom. (jó a gondolatmenet?)

Az áramkorlát magyarázatot köszönöm!
Milyen példát tudsz mondani (akár hasra ütve) ami indokolná az áramkorlátot már?
Mi minősül "sok áram"-nak "magas feszültséggel" párosítva?
A sorrend alapján, a vezérlőre ráadom a minimum üzemi feszültséget, majd a motor-t rádugva, mérem a motor tekercseihez való kimenetelen a feszültséget, hogy elérjem a motor adatlapján megadottat. Majd oda beiktatok egy ampermérőt, és ha megfelelő a kakaó (V és amper is), akkor nem tekerem feljebb az input kakaót. (és akkor ezen az alsó küszöbön hajtom a H hidat) Ez így nem jó sorrend?
A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2017
(#) Medve válasza sokimmm hozzászólására (») Jan 30, 2017 /
 
Az "áramkorlátokat" az L298-nál a hídak aljára, vagyis a test és az 1-es és 15-ös láb közé, kell helyezni, ahogy az adatlap ábrázolja. Bármilyen méretű motoroknál alkalmazható. Az árammérés oka a chopper üzem, ahol a tápfeszültség magas, és egy másik áramkör leállítja a vezérlést, ha az induktivitáson "lassan" kialakuló áram elérte a küszöbszintet. Tehát ha ilyen áramkört nem használsz, (pl. L297) az ellenállásoknak nincs szerepük, hacsaknem a motorok védelme, de nyomatékon, maximális fordulatszámon rontani fog.
Az ellenállásmérésnél, valami hiba történhetett.
A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2017
(#) sokimmm válasza Medve hozzászólására (») Jan 30, 2017 /
 
Ilyen kínai cuccot használok, és a GND és 1 és a 15 láb össze van kötve. (Meg van a motor. Mást nem használok még. )

kép

Jól értem, hogy nagy tápfeszültségű alkalmazás során kellene/illene ilyen L297-es (áramkorlátos) megoldást használni? (akkor lenne érdemes, vagy hogy fogalmazzak) (a chopper üzem-nek utána nézek, köszönöm a kifejezést! Van mi fele nézelődnöm! )

Az induktivitás amikor eléri a küszöb szintet, akkor tartani illene azt (léptetőmotornál), nem leállítani a vezérlést. Nem jól gondolom? (adott esetben 1.4A)

Az ellenállás mérést hogyan csinálnád?

szerk: ismét mértem, más mérőfejjel is (2 motorom is van, ugyan olyan márka, ugyan akkora méret, ugyan olyan "öreg") és most meg 5 és 9 ohm között ugrál. Mit csinálok rosszul?
A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2017
(#) Medve válasza sokimmm hozzászólására (») Jan 30, 2017 /
 
-Mondhatjuk, hogy jól érted, igaz az állításod. Ha a motort a névleges feszültségén használjuk, nem kell a chopper. Igaz, eléggé szerény képességei lesznek így.
-Biztos jól mondod, tartani jobb lenne az áramot, de a motorok meghajtásai erre nem alkalmasak, mert analóg módon nem szabályozhatóak. Vagy ki, vagy be.
-Egy ellenállásmérésnél nem szabadna, hogy az értékek ennyire mozogjanak!! Vagy a kontaktus, vagy a műszer a hibás.
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Jan 30, 2017 /
 
Azt írtad, hogy a motor igénye 1.7V 1.4A. Mekkora feszültséget kap a H híd? Valószínűleg túl nagyot, emiatt főt sokkal jobban a kelleténél. Mérhető, illetve az adatlapból elvileg kiolvasható, mekkora feszültség esik a H hídon. Ehhez hozzáadod a motor feszültségigényét, majd ettől egy mákszemnyivel több feszöltséget biztosítasz a rendszernek, így a veszteség a lehető legkevesebb.
(#) sokimmm válasza Bakman hozzászólására (») Feb 7, 2017 /
 
Először is, had kérjek elnézést a késői válaszért.
Másodszor pedig ha eljutok oda, ismét rámérek a hídra.
Addig is rendeltem Kínából áramkorlátozó step_down-t, hátha tényleg az általad írt jelenség a probléma! Köszönöm a segítséged, ha van fejlemény, vagy elakadok, úgyis jelentkezem!
(#) sokimmm válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 20, 2017 /
 
Nah végre megjöttek az áramkorlátozó tápok.
A kérdésem csak az, hogy egy adatlap melyik része az, ahol a feszültségesést taglalja?
Sparkfun L298N datasheet
V CEsat Total Drop esetleg?
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 20, 2017 /
 
Igen, az az érték adja meg, mekkora a maradék feszültség a meghajtó tranzisztorokon.

Milyen áramkorlátozó tápegységet szereztél be?
A hozzászólás módosítva: Feb 20, 2017
(#) sokimmm válasza Bakman hozzászólására (») Feb 20, 2017 /
 
Oh igen, elfelejtettem linkelni! aliexpress

Sajnos nem értem, mi az, hogy "maradék" feszültség.
Ha van lelki erőd leírni egy bő mondatban, megköszönném!
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 20, 2017 /
 
Pl. 5 V a tápfeszültség, a maradék feszültség 2 V, a motorra 3 V jut. A tranzisztorokon nyitott állapotban is esik feszültség, ez a maradék feszültség.
A hozzászólás módosítva: Feb 20, 2017
(#) sokimmm válasza Bakman hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Akkor ha konkrét számokkal kéne a saját motoromra specializálni (1.7V 1.4A / tekercs), akkor mondhatom, hogy Total Drop max 4.9V, I_load=2A esetén, adatlapból olvasott értékekkel számolva:

2.4V (bipolár, két tekercs feszültség igénye felező lépés esetén) 2.8A (ezt hogyan kezeli az I_load érték 2A-re megadva?)

2.4V+4.9V = 7.3V input és 2.8A-t kéne adnom kb az L298N-nek?

Vagy a Total Drop az a H híd jobb és bal (mintha 2 DC motort vezérelnék) vonatkozik külön-külön, és nem az egész L298N ic-re összesen?
Mert akkor 2.4V+4.9Vx2 = 12.2V input-ot igényel? (azonos 2.8A korláttal)
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Total drop: Két tranzisztoron eső összes feszültség (pl. a híd bal alsó és jobb felső fele). Ha mindkét tekercs kap áramot ez a feszültség akkor is ennyi, csak éppen az áram lesz kétszeres.
(#) sokimmm válasza Bakman hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Szuper, köszönöm!
Ez alapján, akkor labortápról (ideiglenes táp) hajtva, felvesz 24V 0.21A-t, a step down outputja 6.6V és 0.69A-on hajtja a driver-t. Kézzel nem tudom megfogni forgás közben a motort, de ez még mindig nem a névleges áramfelvétele. (1.4A lenne) Ez baj?

Ha valamit elbénázok, kérlek mondjátok, ti milyen menetrend alapján mennétek neki. Én így tettem: labortáp 24V, 1A áramkorlát (ha kell, tekerem feljebb, de először így a biztos), majd a stepdown-t állítom úgy, hogy a számolt: 4.9V Total Drop+1,7V tekercs = 6.6V ra állítva, a stepdown áramkorlátozó potiját addig tekerem, míg már nem korlátoz.

Hogyan kellene kiszámolni, hogy mekkora teljesítménynél kéne borda egy-egy ilyen ic-re?
(már csak érdekességképp, hogy még tanuljak picit )
(L298N, XL4015)

XL4015 : Thermal Resistance R_JA 30 ºC/W gondolom a fontos adat, bár értelmezni megint nem tudom.
(#) pipi válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Hali!
ami feszültség a tranyó nyitott álapotában kollektor-emitter-en rajta marad
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Az áramkorláttal ebben a formában az a baj, hogy nem lehet jól beállítani. Vagy egy tekercshez állítod vagy kettőhöz. Ha kettőhöz, akkor abban az állapotban amikor csak az egyik tekercs kap feszültséget, túl nagy áram folyhat rajta. Ha egyhez, akkor pedig nem lesz elég kettőnek.

Ha a motor stabilan működik kevesebb árammal, akkor felesleges többet áthajtani rajta (melegedés, energiatakarékosság).

Hűtőborda méretezése: A méret igenis számít avagy mekkora hűtőbordát vegyek? c. cikk. Egy biztos, a kelleténél nagyobb borda nem probléma.
(#) sokimmm válasza Bakman hozzászólására (») Feb 21, 2017 /
 
Köszönöm szépen (és mindenki másnak is) a sok segítséget, és türelmet hozzám!
Ha majd nem lesz elég ereje, hogy megforgassa az orsót, akkor adok neki valami többet, de addig marad az, amit az előbb taglaltam.
(#) sokimmm hozzászólása Feb 28, 2017 /
 
Megjött a DRV8825 is, amivel már tudok port szinten egyszerre mozgatni 3 motort, viszont van egy problémám.
A motor áramfelvétele a gyártó adatlapja szerint, 1.4A. Az áramkorlátot a link alatt található képlettel lőttem be (Current Limit = VREF × 2). Viszont cicereg a motor. Az L298N (áramkorlátozott megoldással) nem cicergett, tehát nem a motor a ludas.

A kérdésem a következő: Az áramkorláton túl, nem kéne rámérni, hogy mekkora feszültségen produkálja a motor a cicergést? Mert az a sanda gyanúm, hogy nem elég a feszkó, akkor szokott ciceregni. (viszont bazi erősen tart a tengely, tehát nem tudom kézzel eltekerni semerre) Perszer rámérhetnék, mielőtt ilyen buta kérdést felteszek, de akkor jön a következő kérdés:
A neten mért nem mér rá senki? Mért csak az áramkorlátot állítják be, és kész?
A feszültsége nem olyan fontos, vagy azt honnan szüli a driver, hogy mekkora legyen?
A válaszaitokat előre is köszönöm megint! )
(#) kaqkk válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 28, 2017 /
 
A cicergés a drv áramkorlátja miatt (PWM) hallatszik .Sajnos a kapcsolási frekvencia a hallásküszöb környékén van . Én a tb 6560 at ezért cseréltem tb6600 ra .
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2017
(#) sokimmm válasza kaqkk hozzászólására (») Feb 28, 2017 /
 
Ehhez képest is hangos a cicergésem: youtube
Ez nudli ahhoz képest, amit az enyém sípol, meg cicereg.
(csináljak róla valami felvételt, hogy hallhassátok?)

A motor feszültség igényét hogyan szabályozza ez a DRV8825?
(#) Bakman válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 28, 2017 /
 
Az áramkorlátos (áramgenerátoros üzemmód) tápegységek is tulajdonképpen feszültséget állítanak de úgy, hogy a kimeneti áram a beállított legyen. A kialakult áram az ellenállás és a rákapcsolt feszültség függvénye. A tápegység igyekszik tartani a beállított áramot. Ha egy ilyen tápegységre x értékű ellenállást kapcsolsz, akkor az azon mérhető feszültség akkora, hogy a beállított, pl. 1 A-es áram folyjon rajta át. Ha nagyobb ellenállást kötsz rá, a tápegység emeli a feszültséget, hogy maradjon az 1 A-es áram. Mindezt addig tudja, amíg a tápegység kimeneti feszültsége el nem éri a maximumot.

Itt ott olvasni, hogy a feszültség kialakul, nem kell vele foglalkozni. Logikailag úgy-ahogy rendben van a mondat, elektronikailag nincs. Ha a motor 1,4 A-t kíván, akkor az áramgenerátoros tápegység addig variálja a feszültséget, míg 1,4 A nem folyik rajta, már ha te is ennyit állítasz be az áramgenerátoron. Ha a motorral sorba kötsz egy ellenállást, akkor a tápegység kimeneti feszültsége nőni fog, mert az ellenállás is lenyel valamennyi energiát. Az egésznek megvan az az előnye, hogy a rendszer "figyelmen kívül" hagyja, pontsabban kompenzálja a hozzávezetési és közbenső ellenállásokat, a motor 1,4 A-t kap.

A ciripelés pedig azért hallható, mert a tápegység gyorsan ki-be kapcsolgatja a feszültséget, így alakítva ki a beállított (átlag)áramot. Ha folyamatosan be van kapcsolva, túl nagy az áram, ha ki van kapcsolva, akkor semennyi. A kapcsolási frekvencia, ahogy kaqkk is írta, a hallható tartományban van. Mivel az alkatrészek nem tökéletesen mozdulatlanok, a ki- és bekapcsoláskori mozgások (mágneses vonzás/taszítás miatt) rezegtetik a levegőt, amit hallasz. A módszer energiatakarékosabb, mint a "felesleges energiát elfűtöm" c. történet, cserébe előjöhetnek ilyen bakik.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2017
(#) ktamas66 válasza sokimmm hozzászólására (») Feb 28, 2017 /
 
Nem tudom mi lett a nagy számolgatás vége, de motor feszültség nem lehet 8,2V alatt (DRV adatlap). A DRV ic az áramot szabályozza (a feszültség majd a motor paraméterei alapján kialakul), és ezt kapcsolóüzemben teszi ezért szinte mindegy a tápfeszültség, persze legyen nagyobb mint a minimum. Mivel a DRV ic szabályozza az áramot, a tápfeszültségre nem kell áramkorlátot tenni a normális motoráram közelébe.
(#) sokimmm válasza ktamas66 hozzászólására (») Márc 1, 2017 /
 
Érzem a gúnyt!
15.9V ról megy (labortáp) és felvesz 0.26-0.29A-t (forgás, állás).
Nincs áramkorlátozó, csak a DRV-ben lévő, amit 1.4A-re állítottam (a motor gyári igénye).
Hogy mekkora fesz-en megy a motor, nem tudom, nem volt időm még rámérni.

Ha lesz időm, csinálok videót róla, hogy halljátok a cicergésem. Ez nem szokványos (youtube-on senkinek nem cicereg ennyire).

Az indoklásokat nagyon köszönöm, sokat segítettek!
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Márc 26, 2017 /
 
Sziasztok, tudnátok motort ajánlani ami precízen (0.1 fok pontossággal) elforgat egy kb 1 kilós fényképezőgépet? Nézegetem a planetary gearbox-os nema 17 léptetőket de mindenhol 15 szögperc vagy rosszabb értékek vannak kottyanásra megadva. A nem precíziós kiviteleknél pedig <=1 fok, tényleg ennyit kotyog egy áttételezett léptető? Valaki próbált már hasonlót? Amennyiben nem léptetős tippetek van azt is örömmel fogadom!
A hozzászólás módosítva: Márc 26, 2017
(#) Pali79 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 26, 2017 /
 
Az áttételes léptetők fogaskerekes megoldásúak, azok sosem lesznek kottyanás mentesek. Ha kb tengelyben van a fényképező felfüggesztése akkor áttétel nélkül is el tudja forgatni egy kisebb léptető is - persze ez azt feltételezi, hogy függőleges tengelyen kell elfordítani, mert ha vízszintes tengelyű fordulás a cél akkor oda izmosabb mechanika kell - ha nem kell túl finom mozgás. Ha a 0,1°az elforgatás lépésköze akar lenni, akkor szíjas áttétel kell.
(#) k3gy3tl3n válasza Pali79 hozzászólására (») Márc 26, 2017 /
 
Szerencsére nem kell vízszintes tengely mentén forgatni tehát a gép súlyát csak tengely irányban kell bírnia nem pedig forgatási irányban. Szíjas áttétel gondolom nem létezik ezt csak házi barkáccsal lehetne megoldani. Fogaskerekes megoldás vagy esetleg orsós tengelyes nem létezik valami precízebb ami nem csillagászati árú? Szíjas megoldásnál a bordás szíjra gondolsz? Vajon az kottyanás mentes(ebb) lenne? Nyúlása annak is van nemde?
(#) Pali79 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 26, 2017 / 1
 
Gyárilag nem nagyon vannak, nyomtatókból lehet bontani, jofogáson is lehet kapni kompletten. A szíjat meg lehet feszíteni, a motornak meg tartóáramot kell adni a pozíciótartáshoz, akkor nem fog kotyogni semerre.
(#) S.Fecó hozzászólása Márc 27, 2017 /
 
(#) Medve válasza S.Fecó hozzászólására (») Márc 27, 2017 /
 
Simán, de mire használnád a fényképezőgéphez?
(#) Pali79 válasza S.Fecó hozzászólására (») Márc 28, 2017 /
 
Tök jó, de ez csak lineáris mozgást tud, tehát jobbra-balra tudja vinni a gépet, elfordítani nem lehet vele, prig itt ez volt a kérés.
(#) Massawa válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 28, 2017 / 1
 
Ezt ugy kell megoldani, hogy szerzel egy nagy áttételü léptetö motort, pl 1:1000 az akár 20000 lépést is jelenthet egy fordulatra ( ha 200 lépéses a motor, de van más is). Ez 360/20000=0,018 fok lépésenként. Ennek a tengelyére szerelsz egy szijáttételt ( mint egy lemezjátszoban vagy magnoban) pl 1:5 lassitással akkor a motor 5 lépése fog 0,1 fordulási szöget adni, ami 5x annyi mint amennyit akartál. Ennek a kotyogása ( ha még egyáltalán érzékelhetö) 0,02 fok.
Nekem van ilyen robot fejem 2 tengelyes mozgással igaz nálam nem volt igény az 0,1 fokos pontosságra de igy is kb 800 lépésben tudok egy 360 fokos furdulatit megtenni. Természetesen a kamerán nem lehet teleobjektiv mert azin nagoyn látszik a lépés, de minden modern szélesebb látoszögü objektivvel gond nélkül müködik. Éppen most kezdtem átépiteni kisebbre, mert egy kicsit nagyra sikerült a prototipus.
A hozzászólás módosítva: Márc 28, 2017
Következő: »»   137 / 162
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem