Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   473 / 960
(#) ötfelezős válasza Peet19 hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Te hol élsz? Mert Magyarországon minden közcélú hálózat TN rendszerű, évtizedek óta.
Mondjuk még az lehetne, hogy egy ipartelep saját transzformátorállomásának hálózatán szerelsz, ott is lehet akármi, nemcsak TN.

(Kérdésedre amúgy a választ megadták a másik fórumon, ahol megkérdezted, vasárnap 16:21-kor. )
(#) habazutty válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Amit említesz az a betonalap földelés. Nem az alap alá teszik, mert legalább 5 cm betonnak takarnia kell, hogy korrózió védett legyen. A legegyszerűbb verziója, hogy a 10-es köracélt behajtják a sávalapba és hozzákötik az alap vasalatához, hogy alatta legyen 5-10 cm betonréteg. ÉVÉ és villámvédelmi célokat szolgálhat egyszerre. Ez a legtutibb földelés. Az építés során illene dokumentálni a kivitelezést. Sajna családiházaknál ezt a lehetőséget szinte egyáltalán nem használják. Főleg azért, mert mire kiválasztják a villanyszerelőt, ennek a lefektetésére már nincs lehetőség. Rosszabb esetben már lassan költöznének .
(#) elektroncso válasza habazutty hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Idézet:
„legalább 5 cm betonnak takarnia kell”

Bocsánat, ebben lehet tévedtem, ilyen kialakításánál még nem dolgoztam. Bár mint mondtam, nem köracélról van szó, hanem horganyzott acél szalag.
Nálunk ezt az alapföldelést elterjedten alkalmazzák. Új építésű házaknál szinte egyeduralkodó.
(#) Bakman válasza ötfelezős hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Idézet:
„Te hol élsz? Mert Magyarországon minden közcélú hálózat TN rendszerű, évtizedek óta.”
És te hol élsz? Nálunk TT rendszer van (volt DÉMÁSZ terület). Most folyik az átállás.
(#) bakos13gab válasza elektroncso hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Idézet:
„horganyzott acél”


A beton és a horgany nem túl jó haverok.
(#) Peet19 válasza ötfelezős hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Nem olvastál figyelmesen. Pont a TN rendszerről beszélek hogy Magyarországon a háztartások 90%-ban ez van.

elektroncso: Köszi, értem. Egy más kérdés. A szerelőbetonon lehet vinni a ház egész rendszerét aminek örülök mert nem kell annyit vésni, de milyen kötődobozt rakjak a betonba? Végülis nem lesz a betonba a doboz mert megy még a szerelőbetonra 5cm szigetelés arra fólia, vasháló és utána a 10cm beton. Maga a doboz a szigetelés (nikecell) között lenne. Ha sima falonkívüli 100x100 -as IP 55-ös dobozt rakok az elbírja a betont? A gégecsövek csatlakozásánál nem fog befolyni oda víz? Vagy hogy oldjam meg ezt?
(#) elektroncso válasza bakos13gab hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Ez érdekes. Lehet, hogy nyelvi problémákba ütköztem, nálunk "zinkelt"-nek nevezik. Erről beszélek: FeZn 30x4. Ezt fektetik az alapba (most pontosan utánanéztem, az alap aljától számított 50cm-re, a betonba). De ezt szokják beásni a kertben, ha utólagosan kell telepíteni a földelést és ugyan ezt használja a szolgáltató is a PEN szakaszonkénti földelésére, ami úgy néz ki, hogy földkábel esetén a kábel mellé fektetik ezt is és a szakaszolószekrényeknél, fogyasztásmérő helyeknél van összekötve a földkábelben futó PEN szállal.
(#) Moderátor hozzászólása Szept 5, 2016
 
Mielőtt vérre menő vita alakul ki, a védőföldelés helyes kialakításra ott a link a sárga mezőbe. Kéretik oda menni ezzel a kérdéssel.
(#) gyuszo válasza draco31 hozzászólására (») Szept 5, 2016 /
 
Itt ami a lényeg, nem csak külön-külön kell megfelelőnek lenni, hanem egy egységet kell képezni az összesnek. Amint látod össze is vannak kötve , tehát egyen potenciálra vannak hozva ( EPH). Így fog megszünni a "bizsergés".
(#) papo69 válasza Peet19 hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Minden épületben a belépő pontnál szondát kell! leütni.
(#) draco31 válasza gyuszo hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Rendben, közben továbbra is keresem a megfelelő villanyost. Nemrég kíváncsiságból bedugtam a műszerem úgy ahogy velem nézegette a legutóbbi szerelő, amit neki nem mutatott a műszer, szóval egyik konnektor földelése és vízcsap. Érdekes módon nekem 24V-ot mutatott a szerkezet, ha a hibás konnektorban nincs semmi akkor 9-10v-ot mutat a multiméterem.
(#) hubzol hozzászólása Szept 6, 2016 /
 
Udvozlok mindenkit, a kerdesem elegge komplett, egy lakokocsi 220v es 12v-os halozatanak kiepitese.

Elore megakarok venni szinte minden alkatreszt, csak informaciot nem talalok sem konyvben sem interneten, ezert fordultam a forum olvasokhoz. (inverter, aksi, 220as focsatlakozo mar megvan)
A lakokocsiban lesz egy 120 AH 800A akkumulator.
A vontato kabel egy 13 pines kabel amibol egy vezetek elvileg 12 v-ot biztosit az autobol mialatt kozlekedek, amin uzemelhet elvileg a huto pl...
Vennek egy 3000W-os invertert ami ugye 12 voltbol csinal 220-at.

1. Megoldhato e hogy a 12v-os vezeteket rakotom a lakokocsi aksira tehat mig vezetek addig is toltodik?
2. 12v az autobol/ha all akkor csak az aksibol az inverterbe amivel uzemeltetnem a haztartasi hutot(220v) es egyebet mint mikro, tv, ha esetleg vadkempingeznek egy ejszakara...
3. Hogyan hozom ossze ezt a halozatot egy kulso 220as konnektorral amit kempingben csatlakoztatnek a lakohoz?

220V halozat: mekkora biztositekok kellenek ha 4 aramkorrel szamolok, bar lehet kevesebb is eleg:
- huto 28W 0.12A (1.kor)
- mikro 800W 3.7A (2.kor)
- futes 270W 1.5A (1.kor)
- klima 3300W 5,1-15A (4. kor)
- tv 55W 0.25A+antenna (3.kor)
- mindegyik aramkorben 2-2 konnektor pluszban

Milyen biztositekok es vezetekek kellenek a 12Vos halozathoz:
- halogen spot lampak kb 15 db 50W teljesitmenyuek 6 aramkorrel szamolok
- ventillator 14W
- radio+ 4 hangszoro 3.5A
- vizpumpa 4.5A
Plusz a lakokocsi kulso lampaihoz celszeru e 12voltos biztositekokat beiktatni a 1,5mm-es 21A-es vezetekekhez.

Barmilyen tanacsot elfogadok, csak azt ne irjatok hogy forduljak villanyszerelohoz, mert nem talalok aki ertene ilyenhez es amugy sem allnak szoba velem, mivel ez nem "nagy munka"...
Koszonom
(#) Bakman válasza hubzol hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
1: Megoldható, de a túlterhelés elkerüléséhez kelleni fog valamilyen korlátozás, mert a 120 Ah-s akku szép áramot fel tud venni, amit a kábel nem fog bírni.

2: Jó drága inverter kell, mert a mezeivel a hűtő nem fog működni (sem a klíma, talán a mikró sem).

3: Választó kapcsoló: egyik állás iverter, másik állás hálózat, a kettő között pedig egy nulla pozíció.

Ha 12 V-os az akkud, szerezz be mindenből 12 V-os dolgot, az a legtakarékosabb. Az inverter maga is fogyaszt. Világításhoz perpillanat LED-es fényforrások kérik a legkevesebb energiát. Gondolom nem TV felvétel lesz a lakókocsi környékén, hogy nappali fényben kell úsznia mindennek.

1,5 mm2-es vezetéket 10 A-nél többel nem nagyon illik terhelni, a 21 A bőven a tűrés felett van.

Nem tartozik a témához és talán rám sem, de ha már kempingezni mész, minek mikró, TV és klíma? Hűtőt megértem, mikró helyett kis kempingbe való tűzhely (palack és egy kis gázégő rajta). Ha az otthon kényelmét viszed magaddal, nincs benne semmi pláne, szerintem.
(#) pucuka válasza hubzol hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Ez egy eléggé összetett probléma. Méghogy nem nagy munka! Inkább fogalmuk sincs arról, mit is kéne csinálni. Ahogy Bakman kolléga mondta, érdemes a fogyasztást optimalizálni.
Ha jól számolom, ez 10,5 kW fogyasztást jelent. (inverter hatásfokát nem számítva)
A 12 V/120 Ah akksi 1440 Wh.
Gyakorlatilag egy egész órát sem fog a dolog működni teljes fogyasztás esetén. Valószínűleg nem lesz minden fogyasztó mindíg bekapcsolva, de akkor is csak néhány órás üzemre számíthatsz.
A másik probléma a lakókocsi akksijának töltése. Ide egy komplex jó töltő áramkör kell, töltőáram korlátozással, kisütés védelemmel, visszáram akadályozással. Nem jó dolog (tapasztalat) ha a lakókocsi lemeríti a vontatójármű akkumlátorát. A 13 pines csatlakozó sem alkalmas nagy áramok átvitelére. Ha pedig egy teljesen lemerült 120 Ah -s akkut "csak úgy rácsatlakoztatod a vontató járműre, akkor . . .
A nagyteljesítményű fogyasztókat egyébként sem lehet akkuról üzemeltetni, vagy külső hálózati csatlakozóról, vagy aggregátorról. A lakókocsi akksijának töltését is érdemes több oldalról támogatni, vonó jármű, külső hálózat, aggregátor és napelem, ha van. Ez egy meglehetősen komplex berendezést igényel, amit nem is biztos, hogy készen be tudsz szerezni.
Egyébként nézz szét az ilyen, és ehhez hasonló Caraván szaküzletekben, sok tippet találhatsz.
(#) gyuszo válasza hubzol hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Abból kell kiindulni, hogy egy átlagos lakókocsi teljesítményét a kempingekben is maximum 16A
csatlakozásra, tehát 3,5 kw-ra van korlátozva. Sok helyen ennél is kisebb , ez lehet akár 500 W is.
A világítás, tv, rádió, ventilátor 12 V rendszerről, akkumulátorról. ( 230 V csatlakozásakor töltés)
A hűtő , fűtő, egyéb berendezések részére 230 V konnektorok ( 230 V 16 A pl : 4 -5 db 2,5 mm2 vezetékkel ) csatlakozás esetén működnek .
(#) kameleon2 válasza hubzol hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Az első tanácsom, hogy erősárammal házilag ne barátkozz! Az autó 12V-os rendszerét, a töltőáramkört túlterheled. Okosabb lenne egy hálózatról tölthető, vagy napelemes megoldás. Inverterből pedig 3000W 12V-on az 250Amper. Remélem nem gondoltad komolyan. OK, hogy 12V-ból akarsz hálózatot, de ekkora teljesítménynél csúnya sérüléseket okozhatsz magadnak. Nem véletlenül találták ki úgy a lakókocsikat, hogy külső hálózatról mehessenek.
(#) Kovidivi hozzászólása Szept 6, 2016 /
 
Sziasztok!
Mi történik, ha fogom a villámhárítót, és belecsap pont egy villám? A földön állok, rendes ruhában, nedves a föld, meg a ruhám is, tehát aránylag jó vezető vagyok. Köszönöm.
(#) kameleon2 válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
A zöme a villámhárítón fog a földre levezetődni, mert sokkal jobb vezető nálad. A Probléma nem a feszültséggel, inkább a villámárammal és a teljesítménnyel van - jól megégetheti a kezed, amikor felforrósodik a vas.
(#) Kovidivi válasza kameleon2 hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Köszi. Ezeken kívül folyhat rajtam valami számottevő áram? Én is úgy gondolom, hogy a szinte 0 ohm-os földelés felé fog folyni áram, a kérdés, hogy kapok-e ebből pár mA-t?
(#) ötfelezős válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Ha egy 16 mm átmérőjű vas levezető van, és azon lejön a legkisebbnek vehető villám, akkor, ha 2 m magasan fogod meg, az 20 V. Ha a legnagyobbnak vehető, akkor viszont 500 V.
(#) Bakman válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Az áram az ellenállásokkal fordított arányban oszlik el, legalábbis ez a normál eset. Ugyanakkor a villám képvisel akkora energiát, hogy a köznapi fizika háttérbe szorul és jönnek a speciális esetek, pl. átütési szilárdság és még olyanok, amiről egy átlag ember nem nagyon tud.

Láttam olyan fotót, ami közvetlen villámcsapás közelében készült és nagyon szépen látszódtak mellékvillámok, amelyek kiálló tárgyakból, növényekből indultak (vagy oda érkeztek), holott minden le volt földelve...
(#) Kovidivi válasza Bakman hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Úgy látom nem egyértelmű az álláspont, viszont mindenkinek igaza van. Érdekes. Munkatársaimtól hallottam, hogy ez szokott a "szivatós" kérdés lenni, ha a főnök tesztelni/beégetni akar.
(#) Bakman válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Az álláspont egyértelmű: 99,9 %, hogy nem éled túl. A mikéntje érdekesebb, fizikusok tudhatják a tutit de a 0,1 %-ot leszámítva kb mindegy is, hogy hogyan történik az eset.
(#) kameleon2 válasza Bakman hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Kicsit emlékeztet a kérdés a régebbi kabarétréfa kérdésére (lassan): " Lehet - e .... nemi életet élni ... a ... kecskével?" válasz (gyorsan) : "Nemlehet!" Azaz : Ne nyalogasd a villámhárítót viharban , mert nem egészséges !
(#) KTobi válasza hubzol hozzászólására (») Szept 6, 2016 / 1
 
Láttam a többiek válaszát, de szerintem nem járták körül elég alaposan a témát. Nem is egyszerű.

Van/volt szerencsém lakókocsihoz, valamint megtaláltam a netten a 13 pólusú csatlakozót. Napokat netteztem (több nyelven áttúrva a fellelhetőt), hogy mi van, nekiálljak-e átszerelni a 7 pólusúról 13ra.
ISO11446 amiről szó van.
Probléma 1: csak műanyag csatlakozó létezik, fém aljzat nincs, dugó azt hiszem beszerezhető.
Probléma 2: "lehetetlen" kábelt venni.
13pólus, ehhez 5*2,5mm2 + 7*1,5mm2 + 1 darab ?semmi? kell. A 12. érintkező nyitott, azt teszel rá amit akarsz, vagy semmit, pont mint a 7 pólusúnál a 2. érintkező, itt ködlámpa, tolatás, állandó 12V (lakókocsi) minden van, és össze vissza, sose tudod egy idegen helyen, hogy mi lesz.
Elméletileg a 12.-et a vontatmány földre köti, így jelez, hogy csatlakoztatva van. Viszont erre szolgál az aljzatba beépített mikrokapcsoló (nem mindben van).
1-8. a fények, ez kötött elrendezés, 3. 2,5mm2 ez a föld a fényekre, a többi 1,5mm2. Az autón össze vannak kötve a földek (később látod mik), de a lakókocsiban már nincsenek összekötve.
9. a fix 12V
10. kapcsolt 12V
11. föld 10.hez
13. föl 9.hez
Ezek 2,5mm2 huzalok, ezek meglehetősen terhelhetők, többel mint amit én 230Von megszoktam, 15-20A-t sőt 25A-t találok most a netten.
Probléma 3: Azt hiszem most már érthető, hogy ez mind csak akkor működik, a a vontató jármű hálózatát is magad szereled, ha mindkettő ismert. Különben semmi sem lesz megfelelő.
Fényeket megoldod, azt nem részletezem, mind a 3 föld elméletileg független a lakókocsiba, nem találkoznak. Az alap fényekre nem kell plusz biztosíték a lakókocsiban, vagy a már biztosított fényekről van hátrahúzva, vagy az "erősítődobozban" kell biztosítani még a kocsiban. Ha rengeteg pozíció fény van, esetleg sárga villogók amik erről mennek akkor lesz érdekes a kérdés, hogy ezt el bírja-e a kocsi, vagy a kocsi állandó 12Vjáról kell megrelézni.
A többi érdekes. A 9. elméletileg a lakókocsi akkujára kötődik. Tehát, ha csatlakoztatva van, akkor már tölti is a lakókocsi akkuját. Nézd meg, tudd meg, milyen erős a vontató generátora(alternátora), mekkora áramerősséget tud leadni, milyen fordulatszámon. Mennyi tartalék van benne, ennél többet nem tudsz húzni, ha jót akarsz magadnak, mert lehúzza a kocsi akkuját. Vagy erősebb generátor, vagy még egy beszerelése, vagy áttétel módosítása. Tehát a 9.ről tölt az akku és arról mennek a kisebb fogyasztók amik állandóan használhatók.
A 10. a kapcsolt 12V, gyújtásra kapcsol elméletileg, tehát nem biztos, hogy jár a motor, de nem állandó. Erre kellene kötni a hűtőt és más nagyobb fogyasztót, ami csak járó motornál működhet.
Saját tapasztalat, kicsit sem alsókategóriás nagy kocsi, gyári vonóhorog előkészítésre hátra van húzva egy 30A-es biztosítással ellátott szál. Mivel még "régebbi" modell, ezért valószínű a lámpák direkt köthetők, nem fogja zavarni a többlet terhelés. Ez nem mindenre elég, ez csak 360Wos fogyasztót enged meg.
Elvileg 2*20÷25A terhelés lehet a lakókocsiban a csatlakozón, ez 480-600W. Ezt kel beosztani. Viszont, ajánlott rajz szerint a gyújtás ráadásával ugyan azt a feszültséget (áramot) adja a kocsi a 10.en mint a 9.en, nem húznak külön szálat, külön biztosítva. Ez akkor gyenge.
Ha lehet a hűtő lakókocsiba való összetett legyen, 12V, 230V és gáz üzemű is!
El kell dönteni mi legyen 12Von, akkor az működik, mi 230Vról. 12V van vontatás közben, 230V letáborozva. A "ritka" eset, hogy vadkempingezés, akkuról minden szükséges.
Én úgy csinálnám, hogy klíma, fűtés, mikro csak 230V. Hűtő kombinált típus és átkapcsolhatod, szüksége szerint a lakókocsi akkujára, de lehetőleg a vontató járó motorjáról fusson. Tv amilyen lesz, abból is van 12Vos, az mehet arról, világításra, alap fények 12Vról, plusz fények 230Vról. Ventilátor, rádió, vízpumpa mehet 12Vról.
Régebbi lakókocsiban nincs akku és nincs kombinált (többforrású) üzem, ma már van, és ez bonyolít. Ha van hálózat, 230Vról egy jó akkutöltő ez töltse az akkut, és "okos" töltő esetén, mehet erről a 12Vos fogyasztók, ha nem akkor direktbe az akkuról. Napelem, kocsi, stb. ez plusz energiaforrások az akku töltésére.
Jól gondold meg mit szeretnél, megoldható minden, de nem egyszerű. Ami 12Vról futó az lehetőleg ne inverterről menjen. Akkor inkább számolj be egy aggregátot, és arról fut a rendszer, nem akkuról. Egyetlen inverterrel nem működik, mivel nem közösítheted a 12Vos földeket, akkor csak fele teljesítményed lesz. Nem véletlen van a lakókocsikban 3 teljesen független rendszer, 12V, 230V és gáz. 3 külön lámpa, mindháromról üzemeltethető hűtő, a fűtés probléma nélkül mehet gázról.
Többállású kapcsolóval választható üzem kell, megrelézni a vezérlést, fogyasztókat az igényeknek megfelelően, hogy csak az üzemelhessen aminek kell és szabad.
A klíma a modern kori extra, de kérdem minek? Az ember erdőbe megy kempingezni, ott hűvös van, még a legnagyobb kánikulában is. (írom ezt Európa fákat nézve legkopárabb pontjáról) A vándorkörhintások használják a klímát, sima hálózatit tesznek fel és csak hálózatról is hajtják. Ha erre kell a lakókocsi, akkor meg van értve, és akkor nincs a mások által említett 230*16A korlát sem.
Nem mindenre kaptál kész választ, remélem azért segítettem eligazodni.
(#) pucuka válasza KTobi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Idézet:
„A "ritka" eset, hogy vadkempingezés, akkuról minden szükséges”

Nem is olyan ritka, mint gondolnád. Elég, ha megállsz útközben egy autós pihenőben, világítás, egy kis vacsora, kéz, fogmosás, esetleg mosogatás, egész éjjel szúnyogölő, reggelre máris gondban lehetsz. Lakókocsikban általában adszorpciós hűtő van, de ez a tűző napon, még ventilátoros szellőzéssel megtámogatva is gyenguszka. Kompresszoros hűtő is létezi, 12 V -os.
Szóval nem egyszerű.
(#) proli007 válasza KTobi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Hello! Olvasva az okfejtéseket, az jutott az eszembe, hogy mennyivel egyszerűsödne a dolog, ha a lakókocsi" tengelye" (ami persze nincs) meghajtana egy generátort, ami tölti az aksit..
(#) KTobi válasza pucuka hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Személy/szokás függő. Lakókocsizás nem a tipikusan autópályás vonulásról szól. Meg lehet állni esténként kempingben. Azt számolom oda, ha kimész a nagy semmibe napokra, no az feladat. Ésszel energiatakarékos fogyasztókkal meg lehet oldani, ha van szúnyogháló (szerelsz fel), akkor a szúnyogriasztó nélkülözhető. Mivel általában behűtött/befagyasztott hűtővel meg a lakókocsi, és csak a hidegen tartás a feladat, az nem nagy energiaigény. (Tudok a 12Vos kompresszorosokról is, csak tudtommal az nem olyan univerzális) Jelenleg befagyasztott flakonokkal rakjuk a kaját a hűtőtáskába(passzív), és kibír kiolvadás nélkül fél napot is.
Idézet:
„Szóval nem egyszerű.”
Ez biztos, sejtem mi vár rám ha a 30+ éves lakókocsit rendbe akarom tenni.
(#) pucuka válasza proli007 hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Én már egyszer a sok szívás után megoldottam, kerékgenerátor, és aggregátor nélkül. Igaz se TV, se klíma nem volt benne. Az új tulaj örült is.
(#) pucuka válasza KTobi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Azért 2 - 3000 km, (E) nem egy napos játék, még autópályán sem.
A zacskós tej kíváló jégakku, és kiolvadás után fogyasztható.
Következő: »»   473 / 960
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem