Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Speciális LED meghajtás
Lapozás: OK   1 / 8
(#) Yle Greg hozzászólása Júl 2, 2008 /
 
Sziasztok!

Tanácsotokat kérném egy speciális kérdésben.
Végigolvastam a többi hasonló témájú topicot, de nem találtam olyat ami teljesen lefedi a problémámat, ugyanis erősfényű LED-eket szeretnék használni, de barlangi körülmények között.

A táp feszültség 8 db ceruza akksi-ból jönne (9.6 V/ cirka2700 mAh), de ez módosulhat ha szükségesnek látjátok.

4 darab LED-et szeretnék meghajtani, ezeknek 3.6V a nyitófeszültségük, ( egyébként Luxeon Rebel SQ1 normál fényűek ) 700 mA max árammal vannak megadva, itt 145 lumennel világolnak.

A spéci a dologban az, hogy szeretném teljesen kontrollálni az áramot, egészen a nullától (kikapcsolt állapot) cirka olyan 800mA -ig.

Az alacson áram azért kell, mert szűk részekben, illetve pihenéskor nem kell nagy fény, ne fogyjon feleslegesen az amper, ki tudja meddig kell még lent maradni, illetve így kevésbé is melegszik ugyebár.

A magasabb (700 helyett cirka 800 mA) áram tudom, hogy csökkenti az élettertamot, de időnként szükség lehet extrém fényerőre, például egy nagyobb terem bevilágításához, mondjuk egy fénykép elkészítéséig, vagyis a túlhajtás 10-20 másodperces időkre történne csak meg. Ez idő alatt nem hiszem, hogy a barlangi 11 celsius fokban úgy felmelegedne, hogy egyből belehalna.

Emellett fontos a jó energiagazdálkodás, vagyis a ellenállásos elfűtéses dolog nem jó nekem, más értékeknél láttam olyan kapcsolásokat, IC-ket, amelyek közel 90% os hatásfokkal mentek.

Vagyis, összegezve nekem egy olyan áramkör kéne, ami a kimenetén legalább 3.6, maximum 4 Voltot tud (ha jól gondolom) és 4x8=3.2 Ampert. De lehet cirka 8 Volt mellett 1.6 Amper is, ez esetben sorba kötök 2 ledet és ezeket egymással párhuzamosan hajtom meg.

Az áramerősség alsó határa nem kell feltétlenül nulla legyen, de nem tudom, hogy mennyi amperen parázslik még éppen a 4 led, a papírja szerint 300 mA -en 80 lument bocsájt ki, szóval olyan 50 mA lehet (gondolom) az alsó határ, ha ez számít valamit.

A tápfeszültségen lehet változtatni, a gazdaságosság miatt az AA méretű NiMH akkukban gondolkodom jelenleg, mert azt nem csak erre a célra lehet használni, hanem pölö a fényképezőgépbe is ez kell.

A hő leadást úgy oldom meg, hogy a lámpát teljes egészében 2 mm-es alu lapból hajtom ki, ennek a felülete lesz a borda, beleértve a felfogatást is.
Remélem, hogy a lenti hüvösben elég lesz, főleg
gyengített menetben.

Még egy dolog, azért választottam ezeket a ledeket, mert előtét optika nélkül 140 fokos szögben világítanak, amit én így szeretnék használni, mert remélhetőleg képes lesz majdnem úgy körben világítani, mint a karbid.

Tudtok ajánlani olyan IC-t ami ezeket a paramétereket tudja? Vagy olyan kapcsolást, amihez már csak be kell mennem a Mikrovillbe, kérnem egy marék alkatrészt meg egy próbapanelt és összeforrasztgatnom?

Előre is köszönöm a segítségeteket.
(#) ferci válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 / 2
 
Nem olyan kényes a dolog, hogy spéci IC kellene hozzá.. találhattál volna sok, passzoló hsz-t, rajzot.
Azért teszek fel egyet...

9.6 volt.JPG
    
(#) Sebi válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
A szabályzást kapcsolóüzemű táppal egyszerűen és gazdaságosan meg lehet valósítani.

Az alkalmazni kívánt energiaforrás 2700mAh, alaphangon - 300mA-es árammal számolva - 1200mA a fogyasztás, 100%-os hatásfokú szabályzó esetén.
A 2700mAh 10 vagy 20 órás kisütésnél van megadva, ami tized, vagy huszad (270 v. 135mA) áramkivételnél igaz. Kísérleti terheléssel lehet csak meghatározni, hogy 1200mA fogyasztás esetén meddig fogja bírni az üzemet az akkupack (jó meleg lesz és fél óránál többet nem saccolok rá). Ezenkívül számolni kell a jelentős élettartam- csökkenéssel is, a nem specifikált üzemmód miatt...
Javaslom gondold át a dolgot, véleményem szerint (ár/teljesítmény) jobban jársz egy zárt 12V-os ólomakkuval. (legalább 4, de inkább 7Ah-ás kellene 2-3 óra biztonságos működéshez)
(#) Yle Greg válasza ferci hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Köszönöm!

Végignéztem a topicokat, bár lehet hogy elsiklottam valami(k) mellet, de úgy rémlik, hogy nem találtam oyat, aminek a hatásfoka is jó lett volna.

Nem tudom melyikből származik ez a rajz, így nem tudom elolvasni mit írnak mellette a hatásfokról.
Ennek menni lehet a hatásfoka szerinted?
(#) Yle Greg válasza Sebi hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Hű, a fenébe, erre nem is gondoltam!

Szóval, akkor vagy 32 darab ceruza akksival a fejemen megyek le, hogy 300 mA jusson egy akkupakkra, vagy tápot kell váltsak.

Asszem 32 darab ceruza akksi kicsit nehéz, meg böhöm nagy is lenne, szal felejtős.

Körbenézek a kocka akkuk háza táján, mert erre tényleg kell valami megoldás.

Köszönöm, hogy figyelmeztettél!
(#) ferci válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Ha megméred, hány mA-nél pontosan hány volt esik a ledeken, kiszámolom neked a hatásfokot... vedd le a feten eső teljesítményt, mert az mindenhol szerepel úgyis, mint kapcsoló akármi és számolj 2x (led-fesz)x árammal és az 1R5-ön elveszett powerrel... 85-95 közé saccolom, áramtól függően.
(#) Yle Greg válasza ferci hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Még nem érkeztek meg a megrendelt ledek, így nem tudom megmérni őket, de a saccolásod elég nekem, átlag 90% hatásfok szerintem jó lesz.
Köszönöm a rajzot!

Két láma kérdésem lenne vele kapcsolatban:

A 220 mikrofarados kondinál a felső fegyverzet csak egy körvonal, az alsó meg kitöltött. Ez jelent valamit?

A ledek előtti 2 ellenállás az hány ohmos? Az 1R5 3W -ból annyit értek, hogy 3 wattosnak kell lennie (gondolom mindkettőnek) de azt, hogy 1R5, azt nem értem. Ez valami spéci ellenállás?
(#) ferci válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
A kitöltött a negatív fegyverzet; az 1R5 pedig 1,5 ohm.
A ledeket meg előbb kellett volna megismerni... , nem vásárlás után. Így nem lesz egyszerű...
(#) Yle Greg válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Ja, és még egy dolog, ez a bekötés mekkora áramot tud minimum/maximum átengedni a ledekre?

Ha ezek le vannak írva ott ahol a rajzot találtad, elég ha csak hozzám vágsz egy URL-t, aztán kimazsolázom én onnan...
(#) szilva válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Egyik fórumtársunk mutatott nekem nemrég meghajtó IC-t ilyen nagy áramú LED-ekhez, ha jól emlékszem, LTC3783 volt.

Bővebben: Link

Ennek az a lényege, hogy a sorba kapcsolt LED-láncra állítja elő egy kapcsolóüzemű megoldással az áramot. Mivel áramgenerátoros üzemben dolgozik, a LED-ek melegedésével elmászó munkapont nem befolyásolja a fényerőt és a színhőmérsékletet. Az IC PWM jellel dimmelhető, így egy kis szabályozható PWM kapcsolást elé téve teljes tartományban szabályozható a fényerő a színhőmérséklet megtartásával.

Azért azt valóban érdemes kiszámolni, hogy 4 LED esetén a kb. 14.4V nyitófeszültség és a 700mA az már 10W teljesítmény, tehát az áramellátást ehhez kell igazítani. A 8db 2.7Ah cella elméletileg 25.92Wh, és akkor még nem számoltunk az akku és a meghajtó oldalán fellépő veszteségekkel. Ez szerintem optimális esetben is maximum 2 óra üzemet biztosít.
(#) ferci válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Nem találtam sehol..
Kb. 10-90% a kitöltési tényező, azt átlagold. Ha lenne szkópod, akkor megláthatnád.
Ezért kellene pontos adat, hogy pl. 800 mA-nél 4,1 vagy 4,15 v. 4,2.. stb. volt esik egy leden. Utána lehet szőrözni...
(#) Yle Greg válasza szilva hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Köszönöm a linket, megnéztem.

A 8 darab 2.7 Ah -ás celle említésekor Li-Ion notebook akumulátor cellára gondolsz?
Megnézem, hol lehet kapni olyanokat olcsóért...
Most az ólomakkukkal barátkozok, ümm, másfél-két és fél kilóknál kezdődnek a használható darabok...
(#) szilva válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Nem, az általad is említett 1.2V-os AA cellákkal számoltam: 9.6*2.7=25.92(VAh). Ez 10W-tal terhelve 2.59 óra üzemidő, persze ideális esetben.

Ellenben az otthoni gépemen kell lenni valahol pont egy 700mA-es LED-meghajtó kapcsolásnak is, az talán búvárlámpa céljára készült, majdnem ugyanaz, mint amire neked is kell. Majd utánanézek.
(#) Yle Greg válasza szilva hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Bocs, hogy nem válaszoltam, csak most estem haza. Köszönöm a válaszokat!

mindjárt jövök megint, egz pill
(#) Yle Greg válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 2, 2008 /
 
Sziasztok!

Jó sok gondolkodni valót adtatok, úgyhogy én jól körbenéztem a dolgokat, és rra lukadtam ki, hogy az AA méretű NiMH akkuk felejtősek.
Az ólomakksik relative olcsóak, de baromi nehezek, fejre nem tehetőek. Himbilimbizni meg majd a karbid fog, két lógóval meg másszon az, akinek 4 keze van.

Maradnak a Li-Iom cellák, ezeknek ugyan van áruk, meg a töltésükre is ki kell még találni valamit, de magas a feszültségük, kicsi a súlyuk, és jól terhelhetőek, ha jól vettem ki azokból amit eddig olvastam róluk.

Meg kell néznem, hogy pontosan milyen akksikat tudok szerválni, elhelyezni, és ha a fizikai feltételeknek megfelelnek, akkor már tudok mondani adatokat, amire meg lehet tervezni az áramkört.

Most csak így elöljáróban az motoszkál a fejemben, hogy egy cella feszültsége 3.7 V, egy led nyitófeszültsége meg 3.6 V, ezt a közel azonosságot vajon fel lehet használni valamire? Vagyis ha kisülés közben a cella feszültsége nem megy lejjebb, akkor egy cella meg tudna hajtani egy ledet.

Na jó, elteszem magam holnapra, aztán délelőtt még körbeolvasom amit találtam az akkukról de csak kiirtam a címét, mert már kifolyik a szemem.

Mégegyszer köszönöm mindenkinek a segítséget!
(#) ferci válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
1 db Li-ion akku egy ledhez kevés direktben... nem tudod elérni a max fényhez tartozó (pl.) 4 voltos feszt...
Választhatsz ebben az esetben:
1., 2 akku sorban + step-up, aztán 2 db led sorban+a szabályzás
2., vagy 3 db akku sorban és szabályzás ( pwm és egyebek), erről két led sorban.
Mindkét esetben van elég veszteség, csak a mérték a különbség.
(#) Fery válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
Egy apróságot még hozzátennék. Igen jól ismerem a barlangi körülményeket, igyhát tudom, hogy a tápellátáson kivül igen komoly szigetelési problémákkal is szembe kell nézned, főleg cseppkőbarlangokban ahol vizátfolyások, szifonok stb... vannak. Óvatosan az elektronikával, jó dolog a Luxeon LED, de soha ne hagyd otthon a jó öreg karbidlámpát....
Fery
(#) Yle Greg válasza Fery hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
Jaja, a karbidnak nincs párja, bár ki tudja, egy jó nagy adag Luxeon Rebel talán már képes túlvilágítani... ha van az ember hátán egy dízelgenerátor... 8-DD

Most egyébként úgy néz ki a projekt, hogy 6 darab Li-Ion cella lenne a tápegység, kettesével sorba kötve 7.2 Voltot, és ezeket párhuzamosan téve 6900 mAh kapacitást nyújtana. 4 leddel számolva, 4 órás világítást tervezve, elméleti veszteségek nélkül 430 mA -el éghetnének a ledek, vagyis nem csúcsra járatva elég lenne egy túrára, illetve ha ez kevésnek bizonyul, akkor akkupakk csere, és mehet tovább a móka.

Ígyhát most ehhez a megoldáshoz keresek meghajtó áramkört, iletve Li-Ion akku töltő áramkört.

Még az motoszkál a fejemben, hogy alkalmasint meg lehetne azt is oldani, hogy 6 ledet teszek a lámpába, kettesével sorba kötve, és mindegyik elé teszek egy-egy kapcsolót, így időnként csak 2 led égne ha spórolni kell, de így lehetőségem lenne extrém világítást is nyújtani, még ha nem is hosszú időre.

Erről mi a véleményetek? Megoldható?
(#) Yle Greg válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
Azt még elfelejtettem mondani, hogy amikor kikapcsolok egy pár ledet, akkor természetesen előtte lecsavarom az áramszabályzót, hogy ne a többin follyon át a kiesett led pár árama is.

Így akár mind a 8 ledet be tudnám építeni a sisakba, és normál üzemben 2 vagy 4 darab ég, ha meg fényképezek akkor arra a 10 másodpercre bekapcsolom a 6 vagy mind a 8 ledet, és max kakaót adok nekik.
(#) Fery válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
Szia. Egyrészt nem a túlvilágitásra gondoltam, hanem a biztonságra. A karbidlámpa mindent kibir....
Inkább a szigetelési, és hütési problémákra, mivel teljesen zártra kell csinálni a vizvédelem miatt, igen problémás lesz a hőelvezetés...
Amúgy megoldható Li-on akkukkal, bár mindenképpen valamilyen áramgenerátoros üzemmód kellene, mivel ezek a LED-ek nagyon nem szeretik ha túl vannak hajtva.

OFF. Annak idején mi is próbálkoztunk mindenféle lámpával, de nem sikerült a karbidlámpával egyenértéküt kitalálni, egyrészt az általa szolgáltatott fény spektruma miatt /nagyon fehér, éles fénye van/ másrészt az elnyühetetlensége miatt. Talán a LED-ek, de nem lesz ugyanolyan, és a vizvédelemmel meg a hőelvezetéssel több problémád lesz lesz mint gondolod.
Fery
(#) wadember válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 3, 2008 /
 
Hali én is barlangász vagyok és már több éve ezen a technikán dolgozom most momentán 3 fejlámpát nyúzok.

1. a sisakon a vészvilágítás amit egy 4W-os Z-led a Skori honlapján lévő 555-össel felépített kapcsoló üzemű áramgenerátor hajt 700mA-en egy 2700mAh-ás LiPolimer akkupakról 5,8 órát megy.

2. W724C0 ZLED P7, 900 lumen 10W-os ami 1,5A-en fog menni egy NCP3065-ös kapcsolóüzemű áramgenerátor fogja hajtani valószínűleg 10Ah-ás 6v-os akkuról.

3. 50W-os Edison Opto LED ami 20W-on fog menni egy LTC3783 fogja hajtani de az borzasztó kényes szerkezet talán 2 hónap mulva lesz kész.


Ja és a LED-eket ne terheld túl soha tehát ha valaminek azt írják 700mA akkor 800 eszedbe ne jusson mert a mag azonnal tönkre megy de legalábbis elszineződik zöldessé válik a fénye. Tapasztalat szerint a leg optimálisabb a maximális áramának a 75%-val hajtani mert afölött már nincs látványos fényerő növekedés csak fűteni fog mint a háborodás.
Még egy dolog arra is vigyázz 50-60fok fölé ne melegedjen mert nem tolerálja.
(#) bocó hozzászólása Júl 4, 2008 /
 
Helló

Régebben én is csináltam ledes lámpát 80 db fehér smd leddel. Az a tapasztalatom, hogy már a testem ellenállásan átfolyó áramtól is pislákol(igaz csak sötéthez szokott szemmel látható), és forrasztópákás forrasztáskor, is fel-fel villannak (külön táp nélkül). Szóval egy pár mA esetén már "használható" fényt produkálnak.
Remélem segítettem.
(#) Yle Greg hozzászólása Júl 4, 2008 /
 
Sziasztok!

Az igazság az, hogy én maximalista vagyok, illetve próbálok az lenni, amennyire csak lehet.
Úgy gondolom, hogy ha már csinálok egy fejlámpát, akkor az tudjon mindent, amit csak el lehet képzelni.

Persze az én láma elképzeléseim úgy alakulnak, ahogy azt a lehetőségek alakítják, a sok dolog amire figyelmeztettetek megváltoztatták a terveimet, mert csak így tudtam kikerülni azokat a gyenge pontokat, amire felhívtátok a figyelmemet.

Olyan lámpát szeretnék, amivel kicsi fényre állítva sokáig lehet világítani, de emellett irtózatosan nagy fényerőre is képes legyen, még ha csak kis időre is.
Fontos, hogy kis fényerő esetén is nagy nyílásszögben szórja a fényt, mert a térlátás fontos. Jelenleg rendszeresen mozgás/látás sérült gyerekeket kisérünk le a barlangba terápiás céllal, és számukra is szeretnék világítani, mert nekik jól jön ha tényleg látják hol is vannak, a normál ledes lámpák csőlátást eredményeznek, az pedig rontja az egyensúlyérzéket. Nekik sajnos csak sima led-es fejlámpát tudunk adni, mert ezt egy baráti kör csinálja önszorgalomból, mindent mi állunk, vagyis drága lámpát nem tudunk mindenkinek adni, a karbid meg ugye veszélyes lenne nekik. Jelenleg is van, hogy karbiddal világítok nekik, de ez nem a legjobb megoldás, mert a karbid veszélyes tud lenni, például ha egy gyerek beszorul egy szűk helyre, akkor ott karbiddal menteni nem lehet túl sokáig, mert megeszi az oxigént.
Vagyis az elektromos világítás veszély helyzetben sokkal jobb, de normál esetben a kis nyílásszög miatt rosszabb. Én ezt a két dolgot szeretném összehozni, úgy, hogy ha már lúd legyen kövér felkiáltással megnézem mi az, amit még kihozhatok a dologból.

Jelenleg a következő a tervem:
8 led beszerelve egy robosztus alumínium házba, minnél nagyobb hűtőfelülettel, valamint víz és ütésállósággal.

Kettesével sorbakötöm a ledeket, mindegyikre ráteszek egy-egy áramgenerátort, így négy darab potméterrel tudom állítani a fényerőt, de úgy, hogy egyik sem tudja befolyásolni a másikat, vagyis bolondbiztos. Gyakorlatilag 4 lámpa rendszert teszek egy házba, úgy, hogy a lámpatesten 4 tápcsatlakozó bemenet van.

Az akkupakkot pénzügyi okokból két részletben veszem meg, egy akkupakk 4 darab Li-Ion cellát tartalmazna kettesével sorbakötve, és két táp csatlakozó kivezetéssel, amelyek mindegyike 7.2V-ot, és 2300mA áramot biztosít nekem.

Később, ahogy lesz pénzem, - mert a 4 cella ugye 8000 forint, - még egy ilyen akkupakk készülhet, akkor lesz teljes a rendszer.

A csatlakozók természetesen üresen is vízállóak, én egyfajta hollandis-kupakos dologra gondoltam, de ez majd még letisztul.

Így egy akkupakkal meg tudok hajtani 4 ledet, időnként akár jó nagy fénnyel is, de ez a felállás arra is jó, hogy ha sokáig kell lent maradni akkor csak két ledet égetek kis fényerőn az akkupakk egyik csatlakozójáról, majd ha kialudt akkor az akkupakk másik csatlakozójáról mégegyszer annyi ideig tudok világítani, és esetleg ezidő alatt magához tét annyira az akku, hogy egy kicsit még pislákolhat az első két led.

Az akkupakkot mindenképpen a sisakra tenném, mert az oldalamon előbb-utóbb lógni fog még vagy a fényképezőgép, vagy a karbid tartály, vagy a bag, amiben a cukrot/csokit visszük le, szóval amennyire csak lehet, kompakt legyen a dolog.

Na, hát itt tartok jelenleg.

Mi a véleményetek?
(#) borvendeg válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 4, 2008 /
 
Hello ez egy elég korrekt lámpa lesz. De én nem a sisakra tenném az akupackot. Nem tudom milyen barlangász ruhád van de az enyémnek van egy baromi nagy belső zsebe én oda tenném mert ha sokáig van a felyeden akkor ha nehéz megfálydul a nyakad a másik az hogy a testmeleged miatt sztem tovább bírja az aksi mint a barlang 6 fokjában.
A másik javaslatom hogy ha mindenképp nagyon pro lámpát szeretnél akkor kéne vmi visszajelzés az akuk állapotáról meg én tennék rá villogó üzemmódot is...
OFF:Te hol barlangászol?
(#) Yle Greg válasza borvendeg hozzászólására (») Júl 5, 2008 /
 
Hát, végül is, ha lapos az akku csomag akkor az overal belső mellső zsebében elfér, ez jó ötlet.
Oda egyébként pót elemeket szántam eredetileg, de a Li-Ion cellákból tartalék pakkok elég drágák lennének, szal abból nem lesz pót szerintem.
Akkor felejtettem el ezt a zsebet, amikor a NiMH AA méretű akkukról kiderült hogy kevesek, és körbenéztem az ólomakksik világában, az meg oda ugye nem fér be.
De tényleg, ott jó helyen lesz a pakk, az áramos drót vékonyabb mint a karbid csöve, szal nem okozhat gondot.

OFF: Nem vagyok "nagy" barlangász, semmi különleges hely, csak a Mátyás-hegyibe járunk le, de később majd (ha jól tudom, de lehet hogy tévedek) néhányukkal lemegyünk majd Cserszegre, meg a Baradlába. A Béke barlangra is kíváncsi lennék, de oda sajnos nem lehet "csak úgy" bemenni... Eddig csak képeken láttam, de valami hihetetlen milyen gyönyörű!

ON: Bevallom, a villogó üzemmódot sosem értettem. Ez jó valamire? Van valami haszna? Én eddig úgy gondoltam, hogy ez valami "marketing" fogás, hogy lám ezt is tudja... Egy bicikli lámpán természetesen jó lehet, mert jobban látják miatta az embert, meg kiránduláskor ha elveszett valaki a villogást hamarabb észreveszik a fák között, de odalent nem tudom, hogy venném-e bármi hasznát.
(#) proli007 válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 5, 2008 /
 
Hello!

Idézet:
„..és esetleg ezidő alatt magához tét annyira az akku, hogy egy kicsit még pislákolhat az első két led.


Tapasztalataim szerint ez hiú remény, mint ahogyan a kapocsfeszültségből megállapítani a töltöttségi szintet.
Ugyan is az aksi igen hosszú ideig változatlan feszültséget szolgáltat, majd az hirtelen összeesik. És ha egyszer lemerült, akkor kb. egy másodpercre tér magához. Ellentétben az elemekkel, mert azok nem úgy működnek mint az aksi.
Töltöttségi szint mérőknél én még csak rossz saccométert láttam. Több volt a penyózás része, mint a valóság. Aksinak a kapacitását, csak valós kisütés után lehet megállapítani (mérni), aztán bízni benne, hogy legközeleb is annyit fog leadni.

(Hozzá tenném, hogy Li-Po aksikkal nincs nagy tapasztalatom, de nem hiszem, hgy sokkal különb lenne a helyzet.)

üdv! proli007
(#) borvendeg válasza Yle Greg hozzászólására (») Júl 6, 2008 /
 
A villogó üzemmód azért lehet szükséges mert egy esetleges vészhelyzetben gondolok itt arra hogy ha leesel valahova stb... akkor villogó üzemmódban tovább bírja az aksid és ezáltal megkönnyíted a keresőcsapat dolgát.
(#) wadember válasza borvendeg hozzászólására (») Júl 6, 2008 /
 
Háát ha már leesünk akkor vagy kimászunk legalábbis mi ha meg nem tudunk akkor félő hogy estünk akkorát mint 10 ólajtó akkor meg már nemigen mocorogsz hogy üzemmódot válts mindenesetre az ötlet nem rossz

proli007 Lipo akksi dettó ugyanúgy viselkedik mint a LiIon csak marha könnyű fele súlyú mint a másik. Nekem a liIon tokban van az oldalamon a LiPo meg a sisakon és abszolút könnyű ja 7,2V 2700mAh van LiPo-bol.
(#) Yle Greg hozzászólása Júl 8, 2008 /
 
Sziasztok!

Ne haragudjatok, hogy már nem írtam egy ideje, végre szabira megyek, ma van az utolsó napom, és hajtás volt hogy összekészüljek a befejezetlen dolgaimmal.
Ha minden jól megy, ma este, vagy holnap délelőtt válaszolok minden levélre, hozzászólásra, meg ide is felteszek néhány képet a készülőfélben lévő lámpatestről.
(#) Yle Greg hozzászólása Júl 9, 2008 /
 
No, itt vagyok.

Kicsit megint változtak a dolgok.
Csatlakozó ügyben akárhogy is néztem, nem találtam igazán jó megoldást 4 érpár csatlakoztatására, ezért máshogy álltam a dologhoz. A levehető fejlámpa koncepcióját eldobtam, most már fix sisakra építésben gondolkodok, így lényegesebb egyszerűbbé vált a kivitelezés. A csatlakozós rendszer fő előnye ugye az, hogy nem szakadhat le forrasztás egy beakadás esetén. Nos, ezt én úgy oldanám meg, hogy a sisakon belül viszem a kábeleket. Hivatalosan ugyen a sisakon belülre a hevederzet és a belső fal közé tilos bármit is rakni, mert ez a biztonsági mozgó zóna ha a fejemre esik valami, de ezt a szabályt egy ici-picit azért át lehet hágni. Találtam olyan lapos kábelt, ami gyakorlatilag egy 8 eres UTP kábel, UPS tartozék volt eredetileg.
Ez 1 cm széles, és 2 mm vastag, vagyis nem okozhat gondot. Ennek a kábelnek az egyik végét beforrasztom a ledekhez, ahol kijön a lámpa házból ott pedig egy árokban fog futni, és vastagon be lesz ragasztva, hogy vízhatlan legyen.

Megrendeltem az akkukat is, 16 darab 1300 mAh -s Li-Ion cellát, mert találtam olcsón, 750 Forint egy cella, így 12.000 forintért összesen 10400 mAh -t kapok 7,4 Volton számolva. Ezek a cellák 18 mm átmérővel és 65 mm magassággal készülnek, fém burkolattal, vagyis remélhetőleg elég rájuk egy zsugorfólia burkolatként, de ha mégsem, hát majd kalapálok nekik tokot.
A 16 darab cella súlya 70 deka, vagyis fejen felejtős a dolog, bár 8 darab súlya csak 350 gramm, ez a többi cuccal együtt talán még viselhető lesz, erre a választ majd a gyakorlat hozza meg. Az elektronikákat vagy dobozolom vagy zsugorfóliázom és ragasztom, ez függ még a nyákok méretétől, és a szabályzó potik elhelyezésétől is. Lehet akár egy nyákon is a 4 áramkör, így egyszerűbb lenne tápot adni neki, mert az áram egy része, vagy akár az egésze az overall zsebében elhelyezett akkupakkból jönne, és onnan nem hátrány a vékony (2 eres) vezeték. Ezt már könnyebb csatlakoztatni is, akár sima RCA csatlakozóval, ez elég robosztus, és le is tudom szigetelni úgy, hogy beteszem a csatlakozót egy zsugorcsőbe 5-10 centi hosszan, (persze ráolvasztás nélkül) így ha nem is lesz teljesen vízálló, de cseppálló biztosan.

Így most akkor módosult a kérdésem:
Milyen (illetve az előzőkben ajánlottak közül melyik) áramkor lenne nekem a legjobb, ha azt akarom, hogy 7,4-8,2 voltról (2 darab Li-Ion cella feszültsége) menjen, és két ledet hajtson meg sorosan, vagyis minimum 7,2 voltot (ez 1 led nyitófeszültségének a kétszerese) és maximum 8 voltot (egy led 4 volt fölött kiég) vagyis átlagban 7,6 voltot adjon le, de mindezt úgy, hogy az áramerősséget szabályozni lehessen 2 módon is: Az egyik egy "tekerő" amivel nulla és 700 mA között szabályzom az áramot, (vagyis a normál gyári adatoknak megfelelően) a másik pedig egy nyomógomb, ami a tekerő állásától függetlenül megemelné az áramot 300 mA -el, így "turbó" módba kapcsolva a lámpákat még mindig alatta maradna 100 mA -el a gyári pdf-ben leírt abszolút maximális 1 amperes értéknek, ami fölött kiég a led, és így nem veszélyes a hosszas használat miatti túlmelegedés sem, mert a nyomógomb csak addig hajtja túl a ledeket amíg nyomva tartom, vagyis a turbó mód így bolondbiztos, mert magától lekapcsol. Persze, úgy kell elhelyeznem a kapcsolót, hogy ne lehessen véletlenül benyomni.

A kapcsolót egyébként úgy szigetelném le, hogy felszerelés előtt nejlon zacskót húzok rá, ezen keresztül meg lehet nyomni, viszont nem megy bele sem a víz, sem az agyag a kezemről. És mivel védett helyre teszem, kő sem fogja kiszakítani.
A potméter tekerőjére még nincs ötletem, lehet, hogy húzogatható poti talán jobb lenne? Azt könnyebben tologathatnám a nejlon fólia alatt is szerintem. Vagy nagyobb/rugalmasabb zacskó? Nem tudom...
Más lámpán láttam olyat, hogy egy sima nyomógomb van, és ez a nyomkodásra folyamatosan növeli a fényerőt, majd elérve a maxot lekapcsol, és újrakezdi nullától. Nem tudom, hogy ez a megoldás mennyivel bonyolítaná az áramkört, de gondolom nem kevéssel, hiszen jelenleg (ha egy nyákon van) akkor két vezeték a táp bemenet, 8 vezeték a ledekhez, 8 vagy 12 vezeték a potikhoz, és 8 vezeték a nyomógombokhoz, vagyis csak vezetékből 24-26 van már, és akkor még sehol az elektronika... Vagy az, hogy egy nyákban gondolkodok, az megkönnyíti az áramkör tervezését? Lehetnek közös elemek benne, amitől még külön-külön lesznek szabályozhatóak a ledek? Persze, ha a 4 áramkör egy panelon van, akkor a teljes kimenő terhelés 4 x 900 = 3600 mA, vagyis ennyit kell maximálisan tudnia, ez a közös alkatrészeknél fontos lehet.
Huhh, jól megbonyolítottam nektek a kérdést, mi? :#)

Most megyek és lerajzolom a tervezett fejlámpa vázlatos rajzát, aztán lefényképezem azt, ami már elkészült belőle, és jól feltöltöm ide a következő kommentemben.
Következő: »»   1 / 8
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem