Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   394 / 962
(#) Bakman válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Valószínűleg valamelyik szerelvényben (kismegszakító, Fi-relé) lazulhatott ki egy csavar, legfőképpen a lakáselosztónál / fogyasztásmérőnél.

Mióta áll fenn a jelenség? Egy vagy három fázis van bekötbe a lakásba?
(#) chopper800 válasza Bakman hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
Amióta ideköltöztünk tehát ilyen már egy ideje. Egy fázis van.
(#) kadarist válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 6, 2015 / 1
 
Szia!
Lehet, hogy csak messze van a trafó és nagyobb áramú fogyasztó bekapcsolásakor nagy lesz a feszültségesés.
(#) Gombszem válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 6, 2015 / 1
 
Műszerrel ki kell mérni, honnan kezdve van feszültségesés. Be/ki kell kapcsolni egy nagyobb fogyasztót (pl. villany fűtőtest), és visszafelé haladva mérni. Ahol már nincs lényeges változás, az után van a hiba (ez lehet konnektor, kötődoboz, automata, stb.).
Ha az óra utáni automatánál is fennáll a hiba, a szolgáltatónak kell tovább keresni (villanyóra, automata, ház hálózat), mert ezek már plombálva vannak.
Az kizárt, hogy ilyen durva hiba normális legyen. Néhány volt esés talán megengedett, de itt sokkal többről lehet szó.
(#) kameleon2 válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 6, 2015 /
 
A túlságosan vékony vezeték is okozhat ilyet.
(#) gyuszo válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
A fogyasztói elosztótábla kötésénél lehetséges a hiba, ha a lakás megfelelően szét van osztva áramkörileg ( világítás, konnektorok ), vagy az előtte levő szakaszon a mérőhely irányába.
(#) mikado válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
+1, a mérőtől az elosztóhoz menő vezeték vékony...
(#) Inhouse válasza fl hozzászólására (») Jan 7, 2015 /
 
Mázlid van, amit linkeltem tegnap (külön kapcsolós kimenetes elosztó), csavaros. Háromszögfejű csavarokkal, de oldhatóan szerelt.
(#) Bakman válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
A hibát, a már leírtak szerint, vagy egy megfelelő műszerrel is könnyen ki lehet deríteni (hurokellenállás).
(#) chopper800 hozzászólása Jan 7, 2015 /
 
Köszönöm szépen mindenki segítségét. A helyzet az hogy még régi 1,5mm keresztmetszetű aluvezeték fut a falba habár ennek a keresztmetszetnek bírnia kell a 16A-t( én úgy tudom). A következőt figyeltem meg, a biztosíték doboznál: egy biztosíték van az összes konnektorra és egy a világításra. Lehetséges hogy nincs megfelelően elosztva? De akkor miért a világításon veszem észre a legjobban a jelenséget? De ebből arra is következtethetek hogy a biztosíték doboznál nincs rendben valami.
Idézet:
„+1, a mérőtől az elosztóhoz menő vezeték vékony...”
illetve még valószínűbb hiba.
Üdv.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
(#) gyuszo válasza chopper800 hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
Ha ilyen régi a rendszer, a leírtak alapján akkor a közös 0 lehet megégve, kilazulva.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
(#) Bakman válasza gyuszo hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
Ezt így nem lehet kijelenteni. A fázis is közös valahol, az is ki lehet lazulva. Egyáltalán nem biztos, hogy ki van lazulva valami, bár gyakori jelenség. Könnyen lehet, hogy egyszerűen az 1,5-ös alu vezetékek miatt esik ennyit a feszültség, vagy csak messze van a trafó a háztól. Ezt hurokellenállás mérővel kb. öt perc kideríteni.

Kedves, chopper800! Az 1,5-ös alu vezeték nagyon gyenge. Mivel azzal van szerelve minden, minden bizonnyal jó régi is. Javaslom a teljes vezetékcserét és minden elektromos kötés átvizsgálását a mérőszekrényben amihez csak hozzá lehet férni a plomba megsértése nélkül, amíg olcsó. Tűz után is lehet, csak többe kerül a "körítéssel". Lehet takarékosan is csinálni, minden konnektor és kapcsoló marad ahol volt, csak a vezetékek és szerelvények lesznek újak és ami a legfontosabb, biztonságosabb.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
(#) gyuszo válasza Bakman hozzászólására (») Jan 7, 2015 / 1
 
Természetesen az alu vezeték cseréje a végleges megoldás réz veztékre, de előtte is már érdemes a terhelést elosztani, hiszen 1 biztosíték a világítás, 1 biztosíték a konnektorokra, az nagyon kevés. A 0 vezetéket azért írtam, mert sok helyen tapasztaltam, hogy 5-8 vezeték van az elmenő fázisra, de csak 2-3 db. 0 ( kék) vezeték tartozik hozzá, pedig az áramterhelés egyforma.
Azért is érdemes cserélni, egyrészt tűzvédelmi okból, biztonságból, de se az elektromos, se az elektronikai eszközök sem szeretik a feszültség ingadozást.
(#) chopper800 hozzászólása Jan 7, 2015 /
 
Köszönöm a gyors válaszokat és megoldásokat.
Üdv.
(#) Bakman válasza gyuszo hozzászólására (») Jan 7, 2015 /
 
Valószínűnek tartom ott nincs mit elosztani. Jó esetben három, de inkább két szál vezeték megy körbe, dugaljaknál leállás és kész. Hasonlóan a világítással.
(#) afterbit hozzászólása Jan 12, 2015 /
 
Sziasztok!

Egy régi házban szeretném felújítani a rendszert. Régi, a ház falában van a fogadó. Ott van egy biztosítéksor, 4 db, 3 fázis+éjszakai.

Kérdéseim a következők:
Érdemes kicserélni a biztosítékokat kismegszakítókra? Mert hely már nincs a szekrényben, így csak annak a helyére lehetne, egy sínt felszerelve.

Majd elvezetnék a padláson egy vezetéket: 5*2,5mm2. És ezt a vezetéket két fele kéne osztanom, stb.. De ez most nem téma.

A lényeg az, hogy kábel. 2 helyre kellene doboz. Az óra szekrénynél lenne egy 3 fázisú kismegsz. (c16) és egy Fi relé, 40 Amperos, 20mA tűréssel (vagy kisebb is elég?).

Na szóval a dobozok a házban. Lenne benne alapból mindegyikben 3 kismegszakító, de esetleges bővítés miatt a doboznak 6 modulosnak kellene lennie.
És itt jönnek a problémák. Milyen dobozt tudtok ajánlani? Fő szempont az ár, meg hogy természetesen falon kívüli legyen.
A szempontok a dobznál: minimum 6 modul, külső. És itt kérdeznélek meg benneteket, hogy ezekben a dobozokban van PE és N sín? Vagy hogyan lehet megosztani a földet és a nullát?

Hol lehet ezeket megkapni a legolcsóbban?

Én a haluxvillet néztem, de ott nem találok rendes dobozt. A dablerom-ban nem tudom, hogy van-e sín, vagy beszerelhető-e.

Egy kis összefoglalás: Érdekelnének a következők: Melyik bolt a legolcsóbb? (PM-ben is jó) Milyen dobozt ajánlotok? Illetve mik vannak bennük? Lehet hozzájuk normális tömszelencét rögzíteni?


Válaszaitokat előre is köszönöm! Remélem érthető voltam
(#) Bakman válasza afterbit hozzászólására (») Jan 12, 2015 / 1
 
Ne vedd sértésnek, nem annak szánom. A kérdéseidből kitűnik, hogy nagyon nem értesz hozzá. Szerintem bízd szakemberre, mert könnyen baj lehet a vége.
(#) afterbit válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2015 /
 
Melyik része nem tetszik?
(#) gyuszo válasza afterbit hozzászólására (») Jan 13, 2015 /
 
A fogadószekrényhez , a mérőhelyhez és a mérőhelytől a fogyasztó elosztótábláig csak a szolgáltató és regisztrált villanyszerelő nyúlhat. Mivel le is vannak plombálva.
A fogyasztói elosztótáblát is bízd a regisztrált villanyszerelőre, de 3 fázis esetén általában 2 x 12 modulosnál kisebb nem szokott alkalmas lenni . a Fi relének pedig 30mA-es érzékenységűnek kell lennie , amit beköt majd a megbízott szerelő.
(#) V1rusH hozzászólása Jan 14, 2015 /
 
Sziasztok!

Két dologban kénék segítséget. Az egyik egy jelölés értelmezése. Mágneskapcsolókon mit jelöl az AC jelölés, mit egy szám kísér. pl. AC1

A másik kérdésem, hogy van egy villanymotor, mit egy frekvenciaváltó vezérelt, pontosabban szabályzott. De a frekiváltó bedöglött. A frekiváltó a motort 6 vezetékes bekötéssel működtette.
Kérdésem az, frekvencia váltó tud csillag delta átkapcsolást, esetleg direktbe deltában indítja?A motor egy WILO szivattyú, kb. 7kW-os. Ki kellene váltanom a motort egy direkt indítással. Ez a motor egy tartalék, rásegítő szivattyú lenne, nem folyatomos, vagy szakaszos üzemű, hanem eléggé időszakos. Ha csillagban üzemel, romlik a teljesítménye?

Köszönök minden választ!
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2015
(#) potyo válasza V1rusH hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Az AC1 azt jelenti, hogy váltakozófeszültség kapcsolására alkalmas, az egyes szám meg azt, hogy milyen jellegű terhelésre. Azért lényeges, hogy váltakozófeszültségre, mert ott könnyebben elalszik az ív, kevésbé veszi igénybe a pogácsákat. Az AC1 meg a Schneider szerint olyan fogyasztó, aminek a teljesítménytényezője legalább 0,95, ami azt jelenti, hogy szinte teljesen ohmos, tehát pl. motorhoz nem alkalmas.

Csillagban romlik a teljesítménye, kb. 40%-ig terhelheted. A frekvenciaváltónak nincs szüksége csillag-delta indításra, mert fixen deltába kötve is úgy szabályoz, hogy ne legyen nagy áramlökés - és ugyanezen szabályzásból fakadóan nagy indítónyomatéka is lesz a motornak.

7kW-ot direktben indítani nem egyszerű, kérdés, milyen a mögöttes hálózat. Háztartásnál biztosan leveri a biztosítékot, ha direktben bekapcsolod deltában, oda kellene a csillag-delta indítás. Valami komolyabb ipari hálózatnál viszont akár még a direkt indítás is szóbajöhet - csak nem az AC1-es mágneskapcsolóval
(#) V1rusH válasza potyo hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Köszönöm a választ!

Ipari felhasználású, egy gyár ivóvíz ellátását táplálja. Pontosabban egy hidrofort töltöget.
A mágnes kapcsoló típusát nem tudom ponoan, érdemes lett volna az adattáblázatot lefotóznom. Az egyik azt hiszem hogy egy simens, és tudja a 7kW-ot. Motort kapcsolgat, de egy sokkal kisebb teljesítményű áramvédővel. A képen mellékeltem is, így néz ki.

Tartottam valami ilyesmitől, hogy nem véletlenül 6 vezetékes a bekötése a motornak. Gyanítottam a delta indítást.
Mennyire komplikált egy freki váltó belseje? Ismerem a működést, gy egy nagy teljesítményű PWM gyakorlatilag, csak speciálisabb kivitelben.
Gondolom van egy nagy teljesítményű félvezető része, ami a motort hajtja, és annak a vezérlő elektronikája.
Mennyire volna esély rá, hogy kvázi konyhai szinten meg lehessen javítani? A ferkiváltó üzemel, mert a kijelzőjén van visszajelzés, csak hibával leáll, vagy is el sem indul. De nem erős áramú baja lehet, mert semmi erős áramú védelmet nem old le. Valami gond a gyengeáramú részében van.

Rákeresek itt a fórumon, hogy van-e frekiváltós topik?
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2015

MK.jpg
    
(#) elektroton válasza V1rusH hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Az a kis LC1-K sorozatú "mágneskapcsoló" ideig óráig jó egy 7kW-os motor gyakori kapcsolgatásához. Ha már Schneider, akkor minimum LC1-D18 típust tennék be.
Idézet:
„A ferkiváltó üzemel, mert a kijelzőjén van visszajelzés, csak hibával leáll, vagy is el sem indul. De nem erős áramú baja lehet, mert semmi erős áramú védelmet nem old le. Valami gond a gyengeáramú részében van.”

Ha egy frekiváltó hibajelzést ad, akkor az üzenetnek (kódnak) megfelelő hibát kell elhárítani. Lehet, hogy csak rosszak a paraméterk, csupán azokat kellene megfelelő értékre állítani. Tényleges segítséget akkor kaphatnál ha közölnéd a frekiváltó típusát, motor adatait, hibajelzés kódját.
Nem ismerek olyan frekiváltót amely hat vezetékkel volna bekötve egy motor, hacsak nem encoderes vagy hasonló visszacsatolású. De egy szivattyúnál ilyen teljesen felesleges.
Talán a a 4., 5. ér esetleg hőérzékelő lehet, 6. a PE. De egy -két fotó is segíthetne a jó válasz érdekében.
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2015
(#) V1rusH válasza elektroton hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Mint írtam egy meglehetősen időszakos üzemeltetésű motorról van szó. Tartalék szivattyú lenne csak. A gyártmány WILO, a hibakód mit kiír, az számomra abszolute nem releváns, mert az a WILO preferenciája. Ők meg azt mondák, hogy nem javítható, cserés, ami 1,5 millió lenne a cégnek.
Majd készítek róla képet, de 6 vezetékkel van bekötve, amit én is furcsáltam!! Az hogy a sorkapocs másik oldalán mi van, hogy az U2 V2 W2 össze van-e kötve, vagy deltából indít... nem tudom. Majd holnap szétszerelem és megnézem.
Az encodert nem tartanám kizártnak, bár értelmét én sem látom, mert nem áll összefüggésben semmivel, hogy a motor milyen fordulaton megy. A frekiváltó meg programból tudja, hány százalékon megy a motor, nem kell hozzá encoder.
A csillag-delta indítás felmerült bennem is, hogy esetleg úgy kiváltani a frekiváltót.
Örülök, hogy itt segítségre leltem, majd még írok ezzel kapcsolatban.

Abban segítsetek nekem legyetek szívesek, hogy hol találok valami (tan)anyagot, a mágneskapcsolók méretezéséről?
Áram nemre: [AC/DC], teljesítményre: [W], terhelés típusra: [R,L,C]
(#) elektroton válasza V1rusH hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Idézet:
„Abban segítsetek nekem legyetek szívesek, hogy hol találok valami (tan)anyagot, a mágneskapcsolók méretezéséről?”

Legegyszerübb egy gyártmány katalógusát áttanulmányozni, pl. az említett típus esetén:
mágneskapcsoló
Ott a megfelelő üzemmód sor szerint lehet választani. Ha sűrűn kapcsolgat, akkor érdemes eggyel nagyobb típust választani.
Egyébként a nagyobb alkatrész gyártók, mint a jelzett típusé is tartanak képzéseket pl. ilyenről is. Van aki ingyen, van aki némi térítésért.
(#) pont válasza V1rusH hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Ha van frekvenciaváltó nem kell mágneskapcsoló. Egy 7.5Kw-os frekiváltó pl 161 000 Ft nem másfél millaBővebben: Link. De azért legalább azzal tisztában kellene lenned, hogy a motoron melyik vezeték micsoda ... A csillag deltát felejtsd el, eljárt felette az idő... 7Kw az 3*12A melyik cégnél nincs annyi...
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2015
(#) potyo válasza pont hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
Direkt indításnál nem az üzemi áram a gond, hanem a bekapcsolási áramlökés, ami az üzemi áram akár hétszerese is lehet. Csillagban indítva meg a delta indítás egyharmada az indítási áramlökés.

Mellesleg neked hogy jött ki a 3*14A? Nekem csak 3*10A jön ki...
A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2015
(#) pont válasza potyo hozzászólására (») Jan 14, 2015 /
 
A hozzávaló biztosíték a 16A (egyébként pontosan 11.7A) erre való a lomha C-s biztosítás,de valószínűleg nem csak ez az egy fogyasztó van a cégnél így bőven lehet tartalék az indításra mert nem egyszerre indul minden. De a csillag deltával az a baj, hogy egy nagy terheléssel induló motor egész egyszerűen nem tud felpörögni csillagban és így nem csak egy pillanatra veszi fel a névleges többszörösét hanem sok-sok másodpercre...(mellesleg a három mágneskapcsoló+időrelé+ a plusz 3 kellő keresztmetszetű vezeték sac 70 000 Ft) Olcsóbb egy lágyindító, de tökéletes az a frekiváltó..
(#) phish-R hozzászólása Jan 15, 2015 /
 
Sziasztok!
Hozzáértő segítséget kérnék: családi ház villamos felújítás/átalakítás során melyik/milyen áramkörökben indokolt/kötelező a kétpólusú kismegszakító és mikor elég az egypólusú?
Melyik szabvány/előírás/segédlet határozza meg?
Gyakorlati tapasztalatok is jöhetnek
Köszi előre is a válaszokat!
Üdv: Robi
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2015
(#) V1rusH válasza pont hozzászólására (») Jan 15, 2015 /
 
A másfél millió valósyínű nem az önálló frekiváltó ára. Mint hogy a VILO nem elektrotechnikai alkatrész nagykereskedelmi cég, hanem szivattyúkat forgalmaz, igy nincs önálló frekiváltójuk, hanem a komplett szivattyú egységet cserélné, ami a berendezés ára, plusz munkadíllyal együtt másfél millió. He ennek akár csak az 1/10 árából kiváltom, az már jó, ha még ennél is kevesebből, az már kiválló. Úgy hogy nem rosz felvetés a frekiváltó csere sem, de a cégnél ahol vagyok elég sok szivattyú üzemel, és ezen a rendszeen kívűl, sehol nincs szabályzott indítás, mi több a legtöbbjük hajtó motorja csillagban üzelel. Pedig azok huszon kW-tosak és mágneskapcsoló kapcsolja.
Következő: »»   394 / 962
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem