Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik! Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
Lapozás: OK   36 / 111
(#) pucuka válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Idézet:
„mind méret, mind villamos paraméterei azonosak”

Gondolom, az ára nem.
Van egy scooterem, abban is egy 24 V 700 W -os motor van (igaz nem szedtem még szét) de a paraméterei között szerepel, hogy max 130 kg, és vontatni tilos. Az is igaz, gumikerék, és nem vaskerék.
Lehet, nem megfelelő motort választottak vagy megfelelő volt a motor rögzítése a mozdonyhajtáshoz? Minden villanymotornál a pajzs viszi át a terhelést.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Egyöntetüen rosszul lett szerelve a motor. A motort nem lehet igy terhelni. Ha a mozdony erölködik a lánc tulterheli (fesziti) a tengelyt. Egyetlen motor sem birná igy ki. A motor csapágyai kizárolag a forgorész terhelhetöségére vannak tervezve s nem arra, hogy kibirják a mozdony terhelését.
S nem a motor villamos paraméterei a mérvadok, hanem a megengedett radiális meg axiális terhelés.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017
(#) sonajkniz válasza pucuka hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Erősen nem mindegy, hogy mekkora sebesség maximum mellett mekkora teherbírás.
Gondolom, a scootered nem 15Km/h-val megy csupán.
Egyszer a munkahelyemen terveztem a főnököm számára egy kétkerekű vontatót, ami max. 5Km/h-val 3 tonnát bír elhúzni. Mindössze 350W-os motorja van.
(#) pucuka válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Csak 10 az a 15. De az adatlapon vannak nyomaték határok is, gondolom azzal is számolni kéne. Az a 11 Nm nem olyan sok. (gondolom ez vonatkozik a csapágy terhelésre) De szinte biztos, nem a megfelelő motort választották ki.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
A motor tökéletes - csak rosszul lett beszerelve. A filmen láthato egyik mozdonyban sokkal kisebb motorok vannak és semmi gond nincs velük.

Mozdony.jpg
    
(#) dannnzzz válasza szamóca hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
"vannak", igen, elírtam. De a nyelvtani hibát leszámítva mi a véleményetek a fenti erősítőtől?
(#) szamóca válasza dannnzzz hozzászólására (») Máj 20, 2017 1 / 1
 
De most őszintén, nem mindegy, hogy számodra ismeretlenek mit mondanak róla? Ha tetszik hallgasd, ha nem akkor vegyél másikat. Nekem pl. olyan tetszik, amit mások lehúznak, de kérdezd meg érdekel-e?
(#) Kovidivi válasza dannnzzz hozzászólására (») Máj 20, 2017 / 2
 
Arra célzott, hogy ha leégetted őket, és nem te javítod, akkor teljesen mindegy milyen az erősítőd, mivel torzítva fogod hallgatni, hallgattad is, nincs különösebb minőségi igényed.
(#) sonajkniz válasza pucuka hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Oké, legyen 10Km/h. Nem mértem le, csak tippeltem valamit. Amúgy meg ezek a kisvonatok nem hegymenetben közlekednek, tehát igazán erőszükséglet csak indítás és gyorsítás során jelentkezik. Viszont mivel egyenáramú, kefés motorról van szó, aminek a nyomatékadatát az optimális terhelés melletti legnagyobb fordulatra adják meg, az indító nyomatéka akár a 100 Nm-t is elérheti. Mindez még jócskán le is van áttételezve, alig 12cm átmérőjű kerekekre víve, jóval nagyobb nyomatékot visz le a sínre, mint amennyit a kerekek tapadása elbír. Ha fél "gáz"-nál többel próbálják indítani, elpörögnek a kerekek.
Nem mértem ugyan le, de szerintem a teljes szerelvény súly utasokkal együtt jócskán meghaladja az 1 tonnát.
Aki jobban utána akar járni, a szigethalmi vadasparkban megnézheti élőben. Mivel a parkon kívül közlekedik, a rácsodálkozás nem kerül semmibe.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Ez mind jo lenne, ha nem lenne benne az a konstrukcios baki. Arrol a Bosch nem tehet.
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Akkor talán úgy kellene árulnia a motort, hogy mellékeli hozzá az Errata-t.
Figyelem! Konstrukció hibás termék! Csak bolygóműves hajtásláncra tehető!
Ne próbáljuk mentegetni azt, ami hibás! Érdekes módon, a legtöbb ebbe a kategóriába tartozó kínai motort kapásból úgy forgalmazzák, hogy lánckerék van a tengelyén.
(#) goreny válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Úgy látom ebben a történetben az az "Érdekesség", hogy folymatosan azt próbálod mindenkinek meg és bemagyarázni, hogy márpedig ez a motor konstrukció hibás. Valószinüleg igen kevés példányban gyártották és mindenkinél elromlott. De ők töretlenül árulják tovább, hátha a kinaiak feladják az ipart.
Volt szerencsém ilyen motorhoz, gyári készülékben. Nagyszámban felhasználva. Semmi baj nem volt velük. Valószinüleg az ipari tervezőmérnökök nem egy padot koptattak a mozdonyépítőkkel.
De az általad szidott márka fűnyirójában tudod mi fogja a csapágyat? Négy vékony müanyag lemez. És semmi baja. Mert egyszerűen azt a terhelést, amire tervezték elbírja.
Ha egy Trabant motorral akarsz egy Kamazt meghajtani és kikönyököl az nem a Trabant motor hibája. Nem alkalmas rá, nem arra tervezték. Ahogy ezt a motort sem. És talán a tervezönek illett volna ennek utána járni, keresni. Jaj, bocs, elnézést, a Bosch-tól fel kellett volna keresni őt, egy háromtagú mérnökcsoportnak.
(#) sonajkniz válasza goreny hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Ebben inkább az az érdekesség, hogy még mindíg bedőltök a "német precizitás" dumának, és térdet hajtva tisztelegtek a német technika előtt. "Ha valami német, az nem lehet rossz!"
Frászt!
Reggelig sorolhatnám az ellenpéldákat, de nem teszem, mert ez már javában OFF!
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Teljesen téves amit irsz. ( olvass el a motorok beépitéséröl regélö irodalmat)
Semilyen motort nem arra terveztek, hogy kibirja a több tonnás terhelést radiálisan ( a lánc a kerék terhelését átviszi a motor tengelyre, az nem tud elcsuszni mint az ékszij stb. A motor tengelye és csapágyazása egészen biztosan nem a tonnás vonat eröátvitelére van tervezve
Ez minden motorra érvényes. Ha fogaskerék lenne az elsö fokozat, akkor ez nem történt volna meg!.
Ami itt hibás az a hajtás konstrukcioja s nem a motoré. Nézd meg az elöbb berakott rajzomat és probáld meggondolni hol a hiba a ti mozdonyotokban ( s nem a motorban). Ott a motor csapágyára semilyen terhelés nem juthat a hajtásbol. Azt a pirosan jelölt ket csapágy nyeli el a motornak csak egy feladata van forgatni a tengelyt a saját csapágyaival. Szoval nem a motorra kell kenni a rossz konstruktöri munkát.
Elhiszem, hogy a kinai motorok lánckerékkel jönnek hiszen a mopedjeikbe, biciklijeikbe valok s nem 1 tonnás vonat mozgatására! Az meg azért különbség, hogy 100-150 kg-t mozgat vagy 1 tonnát.
A mi mozdonyukban a motorok tengelyei 6 mm átméröjüek 2 meg 4 van egy-egy mozdonyban, ha abban ugy lenne megoldva az eröátvitel mint nálatok az egyböl elgörbülne!
Szoval a hiba az ön készülékeben van s nem a motorban.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
A kutya sem dicsérte a német precizitást egy ilyen konstrukcioban a világ legjobb motorját is ki lehet nyirni, mert egyszerüen rossz az eröátvitel.
S ha már vonatokkal foglalkozol érdemes lenne belekukkantani, hogy hogyan vannak a dieselmozdonyokban meg a villanymozdonyokban a motorok szerelve és egyikre sem jut semmi a vonatoeröböl, amit a mozdony a kerekeken meg a sineken kifejt. Minden motornak csak az a feladata, hogy forgassa a kerekeket és más erö ne jusson a tengelyre. Ezt a ti mozdonyotok konstrüktöre nem tudta, vagy nem ilyen terhelésre épitette a mozdonyokat. Ehhez a motornak semmi köze.
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Nos ezt a képet korábban nem töltöttem fel, de ez a cég forgalmazza ezt a motort, és a vezérlőt. A matrica tanusága szerint pont ilyen vonatokhoz. A matrica a motoron van.
(#) goreny válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Egy szó nem esett a német technika precizitásáról. Tudnád idézni?
Az emberek egyébként általában fejet hajtanak valami előtt és nem térdet.
Azt kéne észrevenni, hogy segíteni próbálunk, hogy legalább a következő motor megússza. Bár az gondolom kinai, eredeti lánckerekes lesz

"Pont ilyen vonatokhoz". Milyenekhez is? Milyen beépíthetőséggel? Ez is rajta van a matricán?
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Tudom, a parkban is van egy mozdony a Zimmermanntol, és köszöni jol van a mozdony is meg a motor is, és ajánlom, hogy alkalomadtán nézd meg hogyan van a motor a Zimmermann mozdonyba beépitve.... az ég és föld a tiétekhez képest.
Ez a baj!

A motor nem lánccal hanem fogasszijjal 2 elötét tengelyt hajt.
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017

IMG_2487.JPG
    
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Ez most fájt!
Hogy lánc, vagy fogasszíj, egykutya. Én erőst úgy látom, hogy ez ugyanaz a technika!
Azt meg sehol nem írtam, hogy újkorában döglött be. Viszont a motor egyéb alkatrészei még tökéletesek.
A csapágyház a gyenge láncszem!
(#) sonajkniz válasza goreny hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Idézet:
„Az emberek egyébként általában fejet hajtanak valami előtt és nem térdet.”

Fejet akkor hajtassz, ha tiszteled, vagy megalázkodsz. Én imádkozásra gondoltam.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Nem egészen egy kutya, mert a fogasszij rugalmas és átugrik ha leterheled. Ráadásul a Zimmermann mozdonyon a motor tengely külsö vége egy csapágyban van ( lehet, hogy már ök is rájöttek a konstrukcios hibára). Azaz a fogas szij 2 csapágy között van ( a motor meg a külsö). De ettöl sokkal jobb megoldás az amit elöbb berajzoltam, igy vannak a kisebb mozdonyok megépitve.
Egy holland csávo egy 6 tengelyes mozdonyban mintegy 5-6 cm átméröjü BLDC motorokat épitett be, ugy viszi a 12 vagont mintha semmi sem lenne a mozdonyra akasztva
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017
(#) sonajkniz válasza Massawa hozzászólására (») Máj 20, 2017 /
 
Fogasszíj alatt a bordás laposszíjat érted?
Mert az elég baj volna, ha az rugalmas lenne.
A 3D nyomtatótól a lézervágón át az autód vezérmű tengelyéig minden bajban lenne, ha a szíj nyakra főre változtatná a hosszát.
Azt meg nem kétlem, nem is erről folyik a vita, hogy az általad vázolt megoldás sokkal jobb. A munkahelyemen mi is gyakran alkalmazzuk, hogy a hajtómű kihajtó tengelyét a lánckerék, vagy az excenter mögött még becsapágyazzuk.
Az alap tézis arról szólt, hogy egy sajtolt lemezház nem a leg megfelelőbb dolog egy golyóscsapágy fogadására.
Eleve macerás pontosan illeszteni.
A "goreny" álltal említett 4 műanyag körmös csapágymegtámasztással is találkoztam már. Sarokcsiszoló hátsó csapágyát fogta. Amikor már nem fogta tovább, az egész gép ment a kukába.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Már sok mindent megbeszéltünk, te kötöd az ebet a karohoz, ahelyett, hogy elismernéd, hogy a baj nem a motorral van, hanem a hozzá nem értéssel meg a tulterheléssel.
Egyszerüen az ugy megépitett szerkezet nem alkalmas ekkora erökifejtésre amire kényszeritettétek. S ez nem a motor hibája hanem a tiétek!
Az ilyen kisvasutnál ritkán vannak elöre megadva mit birnak ki, ehhez érzék kell és elörelátás. Ez ebben az esetben teljesen hiányzik. ( a fiam gözmozdonnyal vasutazik már sok éve és ott is megvannak a határok).
Épitsétek át a meghajtást és akkor lehet, hogy egy ablaktörlö motor is elég lesz a mozgatáshoz

Többet erröl nincs mit tárgyalni.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) Massawa hozzászólása Máj 21, 2017 /
 
Egy kis video Svájcbol:

SVP 2010
(#) goreny válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Tőled idéznék:
" térdet hajtva tisztelegtek a német technika előtt. "Ha valami német, az nem lehet rossz!"  "
- ha imádkozásra gondoltál, akkor a mondatod szerint imádkozok a német technika elött. Ez eleve képzavar és honnan veszel ilyet?
- imádkozva tisztelegni? Ez ismét képzavar.
- "Ha valami német, az nem lehet rossz!" Ezt már kértem az elöbb is mutasd meg honnan idézted. Mert ilyet senki nem mondott, ne állíts olyat, amit nem mondott senki.

A felsorolt bordás laposszíjas példáid tökéletesek. Tökéletesen megmutatják mennyire nem érted a hajtásokat, azok tervezési szempontjait.
Kérdeznék, bár válaszokat nem fogok kapni, ahogy eddig sem:
- a 3D cuccokban mekkora súlyt mozgat a szíj?
- vezérműtengelynél mekkora erő kell a forgatáshoz?
(Kérlek vesd ezt össze a vasúti szerelvényed súlyával, erőszükségletével.)

És a fő kérdés:
Szerinted a szerelvényed súlya, a megmozdításához szükséges erő hol fog jelentkezni, milyen szerkezeti elemek veszik fel, közvetitik ezt az erőhatást?
(#) sonajkniz válasza goreny hozzászólására (») Máj 21, 2017 / 1
 
Három csoportba írtál, ez szerint válaszolok.

1. Oké! Te nyertél. Tényleg képzavar. Nem olvastam vissza, hogy hibásan fogalmaztam.

2. Ezek szerint te is azt vallod, hogy a bordásszíj rugalmas, és átugrik. Plussz az erőhatást firtatod.
Lássuk. Az első két példámban látszatra nincs nagy erő. Valójában van, mert mindkét eszköz elég gyors pozicionálású, és induláskor jókorát ránt a szíjon, ami szíj nem igazán nevezhető vastagnak. A vezérmű szíjon viszont már komoly erők ébrednek egy gázfröccs alkalmával. Ennek megfelelően is van méretezve.
De vannak olyan motorkerékpárok is, ahol bordásszíj hajtja a kereket. Ha a szíj rugalmas lenne, és csak úgy átugrálna fogakat, alkalmatlan lenne a feladatra.

3. A legnagyobb erő a kerekek csapágyazásán ébred, a menetiránynak megfelelő oldalon. Azaz, csak ébredne, ha egy tengely vinné le a hajtást a sínre. Rosszabb helyzetbe van a kerekeket hajtóó közvetítő tengely, mert mivel egyik oldalról a lánc húzza egy megadott irányba, addig a rudazatos hajtás révén, a kerekekre átvitt erő iránya folyamatosan változik. Belőle csak egy van, tehát nem oszlik meg a terhelése.
Az első áttétel tengelyének csapágyazása van a legjobb helyzetben, mert állandó kétirányú terhelése van, bár nem optimális, mert szöget zár be, és az erőhatások sem egyformák. Lévén áttételt valósít meg, ezért a motor irányából kisseb az erő, mint a továbbitás irányából. De mivel a továbbítás is egy lassító áttétel, így a ráható erők kissebbek, mint a kerekeknél. Es elérkeztünk a motorig. A motort érő erőhatás a legkissebb, lévén ott még a teljes leadott teljesítmény jó része forgás. Viszont ha akarod, pontosan kiszámolható mekkora erő nehezedik a csapágyára, mert ismert a forgatónyomaték, és ismert a kihalytási sugár.

Azt hiszem, minden kérdésedre válaszoltam.
Hozzátenném még azt, hogy bár nem ebben a szakmában dolgozom, de az eredeti tanult szakmám gépszerelő.
Ergó tanultam gépészetet. Nem hinném, hogy ami 30 éve igaz fizikai törvény volt, az mára megváltozott.
Azt inkább hiszem, hogy a hajdani statikai előírások mára eléggé lejebb kerültek. (Cak a példa kedvéért: Hajdan egy bak-darut, a kívánt terhelés 10-szeresére méreteztek. Ma csak a 3-szorosára.)

Még egy záró gondolat, személyes magánvélemény.
Szerintem, ha a kérdéses motor török, cseh, szlovák, vagy kínai lett volna, sosem veszitek védelmetekbe.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) nyikolaj válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Nem szoktam hozzászólni, de ez vicc kategória amiről itt vitáztatok.
Egy valamilyen (bármilyen) motor, tengely kihajtása, annyi oldalirányú terhelést bír el, amire tervezték.
Ha van rajta lassító áttétel vagy dupla csapágyazás, akkor biztosan elvisel nagyobb terhelést, ha nem, akkor csak a forgórész fordulatára tervezték ennyi.
Kár volt legagyizni, az eleve hatalmas túlterhelésnek kitett tengelye miatt, ezt a motort.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Eddig a motorcsapágyrol irtad a hülyeségeidet most meg a bordásszijrol. Arrol se irta senki hogy hosszában rugalmas, hanem azt, hogy átugrik ha tulterheled, de nem kárositja a fogaskerekret.
Ez némi különbség!
Amugy ezt a lánc is megteszi, az elsö fiatomban szépen ledarálta a láncekereket. ( a vezérmüben)
Azt meg szemérmetesen nem vetted figyelembe (elhallgattad), pedig irtam, hogy a motor tengely külsö vége is csapágyban van ( ami a ti mozdonyotokon hiányzik).

Ennyit a mechanikai alapismeretekröl.

Igaza van sajnos Görény kollégának, hogy halvány fogalmad sincs a gépeszetröl ( vissza is adhatnád a bizonyitványt) , igy nincs is miröl vitatkozni.
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
(#) sonajkniz válasza nyikolaj hozzászólására (») Máj 21, 2017 1 / 1
 
Érdekes, hogy mindenki elbeszél az alapfeltevés mellett!

Az eredeti tézis, amit kifogásoltam, a lemezből sajtolt elülső pajzs a csapágyházzal!
Egy csapágyház lehet öntött és forgácsolással illesztett. Lehet egy anyagból forgácsolt és illesztett.
De egy sajtolt, alaktalan, vékony lemezházat nem igazán lehet illeszteni, ráadásul a hődiletációja jelentősen nagyobb, mint egy öntött, vagy forgácsolt csapágyháznak.
Én folyamatosan ezt kifogásolom, de erre még észérvekkel nem reagált senki.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 21, 2017 /
 
Te meg gépeszeti tanulmányaid ellenére nem érted, hogy a motor tengelyét nem arra csapágyazzák, hogy tonnákat birjon ki hanem arra, hogy szabadon forogjon. Minden más terhelést a konstruktörnek kell kezelnie, megoldania és kiszámitania.
Az meg nem a konstruktör dolga lenne, ha látja, hogy a motort nem lehet jol illeszteni (te irtad), akkor egy tengekykapcsolot kuplungot stb. kell beilleszteni és nem ráakasztani a több tonnás terhet.....????????
A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Következő: »»   36 / 111
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem