Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   363 / 964
(#) gabesz.mi074 válasza gabesz.mi074 hozzászólására (») Szept 19, 2014 /
 
Elnézésed kicsit kapkodtam az előbbi hozzá szólásommal , úgy értem a 63amperes terhelést én nem tudom el képzelni egy ilyen null vezető sínen amely 5mm széles és a furatok megengedik a 10es MKH érvéghüvelyes csatlakozást,és ennél a sínnél a furat alja és felső részénél az anyag vastagság nem több mint 1.5mm alul,és felül . Ilyen sínt találtam egy stilo nevezetű 36modulos elosztóban is amit ugyancsak 63amperes terhelésre ajánlanak gyárilag. KB 10mm legkevesebb 10mm a keresztmetszet a furatoknál a sínen hát nem tudom ez azért mégsem tiszta réz. Persze ez csak az én véleményem és nem mondom biztosra neked van igazad, mert látttam már olyat is hogy hasonló null sínbe amiben nem lehetett be kötni a 10es MKH-t bővítő tüskével volt bekötve a 25 ös MKH. Igazából ezt nem igazán értem, de nem egyszer találkoztam vele már.
(#) lukacsp válasza kérdező hozzászólására (») Szept 19, 2014 /
 
Az a kötés ami a lámpatestedben van nem szabványos. A nullázás mint érintésvédelmi mód nem azt jelenti, hogy a nullát a készülék testére kötjük.
Amit csatolok nem a legújabb, de ami most érvényes az is 99% ugyanezt írja elő.
(#) gabesz.mi074 válasza matyi16 hozzászólására (») Szept 19, 2014 /
 
Ehez a fí relé be kötéséhez engedjétek meg hozzá szóljak.3fázisú fí reléknél el terjedt szokás például Legrand termékeknél hogy a fí relé mellé kerülnek az automaták, egy vagy akár három fázisúak ,áramköri igényükhöz mérten. Ilyenkor 3 fázisú fésűs, vagy nevezhessük fázis osztó sínnel kötöm össze őket , mégpedig úgy, hogy a fí relé nullájához eső sín csatlakozást egyszerűen csípő fogóval,vagy akár fűrészlappal is el tudom vágni ha kiveszem a nullához eső sínt a műanyag tokjából ,szóval a fí relé nullájához eső be kötő szemet el távolítom. Egész egyszerűen össze lehet kötni a fí relét és az automatákat , de ilyenkor mindíg felső megtáplálású, és alul az elmenő ág van. A nulla elmenőhöz MKH-t csatlakoztatok és onnan a null sínre, vagy az elmenő áramkörök csatlakoztatására használatos kötő elemet teszek. Működik a dolog kis elosztóknál is, egész egyszerűen fí relé mellé az automaták , alul a sín, amiből ugye a fí relé nullájához eső szemet vagy tüskét ki vágom és már össze is kötöttem az automatákkal.
A hozzászólás módosítva: Szept 19, 2014
(#) matyi16 válasza gabesz.mi074 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Szia!
Igen az osszekotessel kapcsolatban akartam kerdezni....
Viszont valamit, nem ertek.
Nekem egy sinre lesz felhelyezve az osszes biztositek, a kovetkezo sorrendben:
1db FI rele, 5db 16A-es automata, 5db 10A-es automata.
Ha ezeket egy fesus osszekotovel kotom ossze, akkor a FI rele felso ket csatlakozoja (1 es N) ossze lesz kotve az automatak bemeneteivel.
Ami azt jelenti, hogy a FI rele also ket csatlakozoja marad szabadon (2 es az N) viszont ide nem kothetem a fazist es a nullt, mert az eredetileg a kimenet lenne... Vagy rosszul gondolom?
Remelem ertheto mit akarok.
(#) Bakman válasza matyi16 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Az összekötőt teheted a FI-relé aljára is. A nullát nem kötöd a kismegszakítókra, csak a fázist.
(#) papo69 válasza gabesz.mi074 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Én is szoktam alkalmazni, vagy egyszerűen jobb oldalra teszem a FI relét, és még csipkedni se kell.
(#) hegman válasza gabesz.mi074 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Nyugodtan beteheted 63A-ig biztosan jó lesz. Évente 5-6 tucat olyan elosztót készítünk, amiben ilyen sín kerül.
Egyébként a gyári megoldások közül a Schneider Pragmájában a nulla és/vagy védővezető összehidalására még talán kisebb keresztmetszetű sínáthidaló van, a Pragma 63A-tól 160A-ig megy.
Másrészt egy pl. 3x63A-es elosztóban jó tervezés és szerelés, elosztás mellett a nulla sínen általában nem folyhat 63A.
(#) kérdező válasza lukacsp hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Köszi a választ. Végül is egyszerűen átkötöm, kap egy harmadik kivezetést, amivel a védőföldre kötöm a fémrészt. Garázsba lesz plafonon, de azért jobb óvatosnak lenni.
(#) mikrokapcsolo hozzászólása Szept 20, 2014 /
 
Sziasztok!
Adott egy ház, régi építésű, de a kábelezése úgy tudtuk, rendben van. Tegnap tudtam odamenni, felmérni. A helyzet, hogy a szobában és az előtérben egyáltalán semmi földelés, még csak behúzva sincs. Minden kábel 1 vagy 1,5 MCu. Ezek gondolom maradhatnak. A villanysütőhöz fogunk vinni egy 3x2,5-ös mtk-t, a mostani 1,5-ös MCu-k helyett. Földelőszonda nincs, a bojler alatt van egy kb 6-os Mkh az egyik vízcsőre bilincselve, valamint a cirkónál egy földelés a legközelebbi csapra bilincselve.
Valószínűleg sokmindent át kell vezetékeznünk, a földelést minden konnektorhoz odavinni, meg a jelenlegi kötéseket (tömör réz, tekerve, leónozva, szigózva) kicserélni wago-ra. Kap a ház egy FI-relét, de azért egy földelőszonda sem ártana, úgy vélem. Kérdésem, le lehet-e verni egy 1-2m-es vascsövet a villanyóra alatti sarokban, amit a táblán bekötök a földelősínre?
A táblát úgy képzelem el, hogy jön a villanyórától a mért fázis, az megy a FI-relén át, onnan a megszíkítókba. A nulla pedig, bejön az egyik sínre, oda van kötve a földszonda is, és az összes földelés, innen megy egy kábel a FI-reléhez, az onnan jövő nulla pedig a nullsínre, ahonnan vannak az elmenők. Lerajzoltam. Megfelel így? Jelenleg nincs FI-relé, és a két sín össze van kötve, gondolom ezt szét kell kötni, különben leold. Egyáltalán Én magamnak leüthetek földszondát?
A válaszokat előre is köszönöm.
(#) matyi16 válasza Bakman hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Sajnos nem értem hogy gondolod....
Esetleg el tudnád mondani részletesebben vagy lerajzolni?
Előre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2014
(#) BarnaPili hozzászólása Szept 20, 2014 /
 
Ilyen kivitelű védőnulla vezetékre hogy tudok kultúráltan,és üzembiztosan rákötni? Megblankolom,és ráforrasztok?
(#) matyi16 válasza Bakman hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Én eredetileg így gondoltam.
Először a FI relére kötöm a fázist és a null-t, majd ebből vissza az első automatába, ami össze van kötve a többi automatával egy fésűs összekötővel.
Jó ez így?
Készítettem egy rajzot is, hátha úgy érhetőbb mit akarok.

Untitled.png
    
(#) sirály12 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
1-2m-es földelőszonda szerintem nem valami sok, inkább kevés.
Nekem most tették rendbe az óraszekrényemet, és bár nem mértem meg, de minimum 4 méteres földelőszondát vertek le.
(#) Gery78 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Szia!
Az 1-es és az 1,5-ös MCu kevés lesz, a konnektorokhoz 2,5mm2-es kellene a világításhoz pedig 1,5mm2-es. A földelése a bojlernek és a cirkónak nem maradhat így, mindenképpen az EPH pontba kell kivezetni a földelésüket. A földelőszondának nem jó a vascső, szabványosnak kell lennie, mert ha valami baleset történik, akkor téged fognak elővenni. Nem is értem, ha rendbe tesztek egy villanyszerelést, akkor miért sufni-tuning megoldást választotok hozzá. Ha kész a szerelés utána meg kell mérni a hálózatot.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2014
(#) mikrokapcsolo válasza Gery78 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Nem szeretnénk sufni tuningolni, de a költözés és a bútorok szinte az összes anyagiakat lefedik, kihívni egy olyan embert, aki lever egy szondát, pedig baromi drága. Két házzal arrébb jópár éve vertek le szondát, 10-es köracélból ~2m-t, azt hiszem elműsök. Utánanéztem itthon, itt is egy vascső van leverve, de nem tudom, milyen hosszan.
Elgondolkodtam rajta már, hogy 2,5-ös kéne a konnektorokhoz, de azt mondták, nem sok mindent akarnak használni (nagyszüleim), nem kell oda a nagyobb. (Tudom, az a szabvány, de nem olcsó a 2,5-ös MCu...) Ahol nagy fogyasztás van (sütő, bojler) oda külön megy majd 2,5-ös Mtk a táblától. Ilyenkor kit kell értesíteni, hogy földelőszonda kellene? És mit értesz alatta, hogy meg kell mérni a hálózatot? Földelési ellenállás?
(#) ötfelezős válasza kérdező hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Egyébként ipari körülmények között, fixen rögzített lámpatest esetén megengedett a nullázás?
Ez a kérdés ilyen formában nem praktikus, mert a nullázás ma hazánkban a közcélú hálózatok (egyetlen) érintésvédelmi módja. Biztosan mást akartál kérdezni.
Egyébként valóban, régen ipari környezetben megengedett volt kis keresztmetszet esetén is a nullavezető átkötése a védővezető kapcsára, azaz a nullázás ilyen kivitelben. No de melyik történelmi korról beszélünk? A hatvanas évek elejéről. Ez egy olyan régi lámpatest lenne?
(#) pont válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Először is 25-30mm-es köracélból kell 2,5-3 méter földelőszondának, másodszor is akárki le tudja ütni ha tudja hogy kell csinálni és a probléma itt van, ha nem tudod mit hogyan kell csinálni akkor kerül amibe kerül bízd szakemberre, egész biztosan olcsóbb lesz mint az ember élet...
(#) kérdező válasza ötfelezős hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Nem tudom, hol volt a lámpa lehet, hogy csak egy lelkes bütykölő kötötte be így. Annyira nem régi, ránézésre olyan 70-es évek eleje.
(#) Bakman válasza matyi16 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
A képen egypólusú kismegszakítók vannak, alul - felül egy-egy bekötési lehetőséggel, nem tudod belekötni a nullát.

Fi kimenetéről a fázis megy a kismegszakítókba, a nulla pedig egy elosztósínre. Kismegszakítók kimenetén vannak a dugaljak (fogyasztók) fázisai, a nullák pedig az előbb említett elosztósínen. A hozzászólásod felett kettővel "mikrokapcsoló" rajza az irányadó.
(#) matyi16 válasza Bakman hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
A képen bipoláris kismegszakitók vannak P+N. Vagy?
további képek
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2014
(#) ötfelezős válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Olyan muszáj nincs, amelyik megtiltaná, hogy a dugaszolóaljzathoz vékony - ámde más szempontból még megfelelő - vezeték ne lenne alkalmazható, csak a túláramvédelmet hozzá kell hangolni.
Ami a földelést illeti, egyszerű vas ma már nem alkalmazható, csak tüzihorganyzott vagy roszdamentes (a fogalmak pontos magyarázatát ne kérd). Az ilyenből, ha függőleges, elég a 16 mm átmérőjű, ha vízszintes, akkor a 10 mm átmérőjű.
(#) Gery78 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Az jó, ha nem akarsz sufni tuningot, a villannyal vigyázni kell. Nem kell szerintem embert hívni a szonda leveréséhez, meg tudod venni a villanyszerelő boltban is, és Magad is megcsinálhatod. Csak azért mondom, hogy szabályos legyen. Az OK, hogy nem akarnak sok mindent használni a nagyszüleid, de ha belegondolsz, pl. csak egy vízforraló 3000W-os. Az már 13A. Szerintem ha a konnektoroknak 1,5-ös MCu van, akkor azon nem igazán javasolt 16A-t átengedni, csak max 10A-t. Biztonságosan szerintem max ennyit bír. A nyáron klímát szereltem, és 1,5-ös MTK kábelen vittem a feszt a két klímának. 12A volt a két gép áramfelvétele, és a vezeték rendesen melegedett. Azért mondom, hogy max 10A-t szabad csak átengedni rajta. Ha egyelőre nem tudjátok kicserélni a falban a vezetékeket, akkor inkább azt javasolnám, hogy ne 16A-ra biztosítsd őket, hanem csak 10A-ra. Úgy biztonságos lesz, és nem fog tüzet okozni, ha mégis jobban megterhelődne valamivel a konnektor. Tudom, hogy ez így nem a legjobb, de fő a biztonság. Igen a földelési ellenállásra gondoltam, hogy az feltétlen jó legyen, ha van bojler, meg cirkó. A felülvizsgálat pedig azért kellene, hogy legyen egy papírod, hogy minden szabályos. Onnantól a felülvizsgáló felelőssége, ha valami baj történik.
(#) Bakman válasza matyi16 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Ahh, nem vettem észre, elnézést, a zöld feliratok takarnak. Így a bekötési vázlat jó, viszont az a bekötősín (szintén segített megtéveszteni) nem lesz jó. Egyrészt három fázisú, másrészt normál modulokhoz van méretezve.
(#) mikrokapcsolo válasza Gery78 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Ma vettünk egy alapos szemlét, a "mi honnan hova megy" kategóriában, az összes kötődobozt, stb-t levettük. Egyetlen konnektorhoz megy 1-es, minden más 1,5-ös MCu. A megszakító tábla alatt volt a meglepi, a mért vezeték az órától 6-os alu, megszakítók, majd 3 kör a rézzel, és egy-egy kör külön eltünik fölfele 4-es alu-n. Ezek a bojler/mosógép és a villanysütő kábelei. Ezek a padlástérben futnak ócska vas bergmann csőben, majd a megfelelő helyen lefutnak a falban egy dobozhoz, térdmagasságig. Ezeket innen kihúzni nem lehet, a behúzószál is elakad benne. A tetőtérben megbontva láttuk, hogy eléggé meg van nyomorgatva pár helyen a cső, ezért nem mozdul benne semmi.
Az lenne a kérdésem, hogy ha a villanyórától felmegyek a padlásig a csőben 3x2,5-ös Mtk-val, a cső kanyaráig, ott elvágom a csövet, és a földön/gerendán elviszem addig a pontig, ahol le kell vinni, ott megint elvágom a csövet, és letolom a kötődobozig, az mennyire elfogadható? Tehát a falban csőben megy, a tetőtérben pedig szabadon menne az Mtk.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2014
(#) Gery78 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Jó lenne ha csőben vinnéd a padláson is a vezetéket, mert ha esetleg beszabadul egy egér, akkor ne tudja elrágni a drótot. A másik ok pedig a páralecsapódás. A cső végére tegyél valami tömszelencét, vagy olyan dobozba tedd a falból kijövő csővéget, amiben tömszelence van, hogy légmentesen le tudd zárni a csöveket, hogy a pára ne tudjon belemenni. Sokat olvastam itt a fórumon, hogy a falból/konnektorból csöpög a víz. Az pont ilyen miatt volt, hogy szabadon mentek a vezetékek a padláson. Tehát falban felviszed a drótot, tömszelencés dobozba be, dobozból ki itt is csőben vidd a drótot, ez a csővég is a dobozban legyen, majd megint doboz, a két csővég benne, és le a falban. Én valahogy így oldanám meg, és akkor kevésbé van kitéve az időjárás meg az egerek viszontagságainak a madzag.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2014
(#) szamóca válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Az oxidáció miatt kell horganyzottnak, vagy R.M-nek lennie. Így egyszerűbb leütni.
(#) Atis41 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Szia !
Én gégecsőbe védőcsőbe tenném , mert előfordul hogy az egér megrágja ,és zárlatot és tűzet is okozhat.

Sajnos nekem több hosszabbítómat is megrágta már a földön egy helyiségben
(#) Gery78 válasza szamóca hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Ez nagyon nagy ötlet a leütésre.
(#) mikrokapcsolo válasza Gery78 hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Tehát, jön fel a cső, ott teszek rá valamiféle dobozt, tömítve, onnan tömszelencézve jön tovább a vezeték, amire gégecsövet húzok, a másik végén pedig ugyanez. A gégecsőnek nem kell hermetikusan zárnia, ugye? Valamint, a korábban csatolt rajz megfelelő?
(#) Gery78 válasza mikrokapcsolo hozzászólására (») Szept 20, 2014 /
 
Hát szerintem úgy jobb lenne, ha a gégecső is a dobozba lenne rögzítve a tömszelencével, a hermetikus zárás végett, és akkor nem fog lifegni a vezetéken sem. A lényeg az, hogy hermetikusan zárt legyen a lefelé menő cső, hogy a pára ne tudjon összegyűlni benne. A rajz jó lesz.
Következő: »»   363 / 964
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem