Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Lapozás: OK   71 / 141
(#) jozyt válasza qvasz2 hozzászólására (») Dec 18, 2014 /
 
Engem az "Output Rated Current" 300mA fogott meg anno, azért rendeltem, hátha még más ledes dologhoz jó lenne.
A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
(#) jozyt hozzászólása Dec 18, 2014 /
 
Egyébként köszönöm a már lassan féloldalnyi segítő hozzászólást
(#) persuadable hozzászólása Dec 19, 2014 /
 
Volt itt már mindenféle ötlet. Szerintem ha az ember fényerőre megy, akkor rövid impulzusokban a névleges áram sokszorosával kell opreálni és persze kizárólag áramgenerátorral. Legutóbb 20mA ledeket küldtem 10x árammal és nem sínylették meg, miközben a fényerejük nagyjából a duplájára emelkedett. Itt persze nagyon oda kell figyelni az időkre, mert ha túl sokáig kapja meg a sokszoros áramot, akkor megvakul előbb-utóbb. A frekit úgy érdemes beállítani hogy a vibrálást már éppen ne lássuk. Kamerához már más freki kellhet.
(#) jozyt hozzászólása Dec 20, 2014 /
 
Sikeresen bekalibráltam mindkét oldalt olyan 280-290mA-re, inkább az áramerősségre koncentráltam, a feszültség kb olyan 21,5Voltnál állt meg és lényegesen erősebben világítanak a ledek, mint a 240mA-rel. Ezen felül sikerült megoldanom a fényerőcsökkentést is: a helyzetjelző 12Voltos szálából egy 100K ellenállás az XL6009-es 5-ös lábára és ugyanebből a szálból egy 1N4001 dióda a bemenetre. A két oldali egységet le kellett még oldalanként 1-1 a pozitív tápba rakott diódával egyenirányítani, mivel visszadolgoztak egymásra, ha gyújtás nélkül kapcsolgattam az irányjelző kapcsolóját.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2014
(#) nedudgi válasza jozyt hozzászólására (») Dec 20, 2014 /
 
Ezzel remélhetőleg megoldódott a probléma. Mégegyszer megismétlem, a feszültségnek csak annyi jelentősége van, hogy az áramforrást körülbelül meg lehessen tippelni.
LED esetén mindig az áramot szabályozzuk.
(#) gammabuta hozzászólása Dec 23, 2014 /
 
üdv!
Megérkeztek a 12V 10W (1Amper max) LED-jeim.

Sajnos csak egy 3W-os driverem volt jelenleg, amivel kipróbáltam őket egyesével, ez 300-350mA-re van limitálva gyárilag.

Meg is kerestem, 1360-as IC van rajta.
Bővebben: ML1360 PDF
Táblázat szerint Iout = 0.1/Rs (A) képlettel lehet belőni az átlag áramot.
vannak példák is:
Rs mA
0.1 1000
0.13 760
0.15 667
2db smd ellenállást látok a panelen, (egy 332 feliratút ami 3.3kOhm, az nem ami nekem kell és) egy R300 feliratút, ami 0.3Ohm.
Szerintem ezt a 0.3Ohmosat kellene kicserélnem egy 0.12ohm körülire, ha létezik ilyen smd ellenállás és beszerezhető egyáltalán.

Jól gondolom?

Lehet ilyet normális boltban kapni, vagy furcsán néznek majd rám ha kérnék ilyet?


Egyébként most csak ez az egy driverem van, de hamarosan megérkezik a 10db driver amit a LED-ekhez rendeltem, azok már másik IC-vel mennek, MC34063A lesz rajtuk (nem igazi LED driver de annak árulták).
MC34063A PDF
Sajnos gyárilag ezek sem a megfelelő áramra lesznek belőve (420mA körüliek lesznek) úgyhogy ezekhez is szerezhetek smd ellenállásokat.
Ezeken 390mOhmosak lesznek és 200mohmosokra kell majd cserélnem ha jól számolom.
Itt a képlet így alakul:
Iout = 0.33V / 0.39Ohm / 2 = 423mA (jelenlegi ellenállással)
Iout = 0.33V / 0.2Ohm / 2 = 825mA (a tervezett ellenállással)
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2014
(#) nedudgi válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Nem különleges érték, az E12/E24 sorozathoz tartozik. A probléma inkább ott van, hogy ilyen kis értékű ellenállást nem nagyon tartanak. Érdemes érdeklődni, megrendelni. Ha személyesen keresed, vigyél magaddal számológépet, ha véletlenül találsz 1 Ohm alatt, ki tudd számolni, milyen értékből tudod összeállítani. Gyártanak ilyeneket, de a gyakorlatban 1 Ohm és felette levő értékeket tartják raktáron.
(#) ttindian válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
En csak annyit fűznek hozza , hogy;- előbb játszódjál a ledekel egy labor tápal , Nagyon bele merültem én is a ledes égőkbe , így az elmúlt hetekben játszódtam én is rengeteget velük. A tapasztalatom az hogy ;-ha egy led max 1000mA, sok esetben előfordult hogy 600mA felett csak hőt termelt többet, a fény ereje alig emelkedett , volt hogy 800mA volt a határ , de előfordult a drágább ledekel hogy 450mA mellett erősebb volt a fénye mint a másiknak 800mA-rel, de ebben az esetben sincs értelme túlhajtani a ledeket, legalábbis én az itt olvasott öreg rókák tanácsára, de a szerzett tapasztalat alapján nem teszem, nem fűteni akarok velük, hanem fényt csiholni .
(#) rockersrac válasza ttindian hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Igen. Mindez igaz az összes powerledre, hogy xmA felett nem nő a fénye, vagy max alig, de jobhan elkezd fűteni a led...
(#) gammabuta válasza ttindian hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Melegedés az nálam sem jönne jól, passzív hűtést szeretnék.
Már a 300mA-en elég meleg lett hűtőborda nélkül amíg kipróbáltam pár másodperces világítással.
Viszont a fényerő ha jól tudom valamilyen meredekséggel de exponenciálisan emelkedik az áramtól.

Most nem találtam megfelelő grafikont, itt pl. 300mA-en 70 lumen, 1000mA-en 170 lumen a fényerő:
Bővebben: creexre2 grafikon

Amit itt találtam mérést a szerint szintén 300mA kb. 70 lumen és 1Amper már 200lumen:
Bővebben: Lumen vs. current

Én olyan 80% körül szeretném hajtania LED-eket, de ha ennyire csak fűtenek akkor egy olyan 60%-ot megcélozva se lenne rosz és ezalatt a fényerőt értem főleg.

Egy leharcolt szünetmentes tápból kiszedett 7Ah-s ólomakkuról szeretném meghajtani a 10db 10wattos LED-et, max 20percig világítani velük videózásnál reflektorként.
Szerintem nem is bírna 100Wattot ez az akku (bár fénykorába megkellett hajtson egy invertert és egy PC-t).
Eddig amennyire tudtam terhelni LED szalaggal azzal 5.5Ampert kijött a akkuból az még csak 60watt környéke.
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2014
(#) persuadable válasza ttindian hozzászólására (») Dec 23, 2014 1 /
 
Akkor nem sikerült megértened hogy mit mondtam. A ledeket nem folyamatosan, hanem impulzus üzemben kell táplálni és akkor melegedés sincs, viszont a fényereje számottevően megnő, a névleges áramhoz képest a duplája is elérhető. Az autók fényszóróinál is így csinálják. Aki sima egyenről akarja járatni a ledejit, meg aki labortápra kötve vonja le a következtetéseit, az meg is érdemli.
(#) ha1drp válasza persuadable hozzászólására (») Dec 23, 2014 / 1
 
Nekem még így tanították, hogy:
W = U * I * t (W ez esetben a munka ami hővé alakul). Példaként ha 50%-os impulzust veszünk kétszeres áram mellett a hőmennyiség nem változik. Sőt! Az áram növelésével csökken a hatásfok (a fentiekben elhangzottak ellenére szó sincs exponenciális, de még egyenletes lineáris növekedésről sem) e ledek esetében.
Hőt "spórolni" a meghajtó áramkörön lehet, egy kapcsolóüzemű áramgenerátor hatásfoka akár 90% is lehet míg egy analóg áramkör disszipációja akár 10% alá is eshet.
Impulzusokkal hajtani ledet akkor lenne értelme, ha az impulzus szüneteiben a keletkezett hőt el lehetne vezetni. Mivel nem értek a termodinamikához ehhez hozzászólni érdemiekben nem tudok.
(#) nedudgi válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Nem jól értelmezed a grafikont, az áram növekedésével egyre csökken a fényerő/teljesítmény mutató, romlik a hatásfok.
(#) persuadable válasza ha1drp hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Nem esett szó semmiféle lineáris növekedésről, ellenkezőleg! A hatásfok sem csökken, mert az időtartományra eső áram integrálja ugyanaz marad. A led-nek van ideje lehülni, ugyanakkor nagyobb áram hatására valamivel több fényt bocsájt ki. Ebben a rövid idejű impulzusos túlterhelés+kikapcsolt állapotban lehülési ciklusban lehet annyi tartalék, ami jobb eredményt ad, mint a folyamatos üzem, ahogy minden más félvezető esetében is lényegesen nagyobb lehet az eszköz tűrőképessége. Persze túl rövid sem lehet az impulzus mert akkor átmegyünk pwm fényerőcsökkentő módba és túl hosszú sem mert akkor elkezdünk túlzottan melegedni. Az optimum eszközfüggő, mindenesetre szerintem hatékonyabb ez a szaggatott üzem, még ha az amúgy helyes képlet ezt nem is mutatja. Javaslom hogy próbáld ki. Mérést persze efféle műszerezettség hiányában nem végeztem csupán szubjektív fényességérzetemre hagyatkoztam a kísérletem során.
(#) mex válasza persuadable hozzászólására (») Dec 23, 2014 / 1
 
Idézet:
„Mérést persze efféle műszerezettség hiányában nem végeztem csupán szubjektív fényességérzetemre hagyatkoztam a kísérletem során.”


Akkor ezt előszörre is meg kellett volna említened, nem pedig nyilvánvaló tényként tálalnod....
(#) nedudgi válasza persuadable hozzászólására (») Dec 23, 2014 / 2
 
A hatásfok csökken az átfolyó áram növelésével, ez vitathatatlan tény. A szem elég tökéletlen műszer, erre nem lehet axiómát alapozni.
(#) persuadable válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Most az ellen érvelsz az áram kapcsán, ami mellett a hőmérséklettel kapcsolatban?
Ha az áram kétszerese, de csak fele ideig folyik, akkor a hatásfok nem romolhat!
Megértetted a képletedet?

A szem tényleg tökéletlen műszer, de azt azért észreveszem ha az egyik esetben fényes, a másikban meg kiveri a szemem és bele se tudok nézni.
(#) persuadable hozzászólása Dec 23, 2014 /
 
Ajánlom figyelmetekbe:

"a LED-eket gyakran használjuk
impulzusvezérelt üzemmódban. A leadott fényteljesítmény
ugyanis arányosan növekszik a nyitóirányú árammal,
melynek határértéke statikusan nem, de a jelzett üzemmódban
túlléphetõ. Amennyiben a keltett fényerõt növelni
akarjuk, akkor a gyakran alkalmazott impulzusüzemû
táplálást használjuk (kitöltési tényezõ!), hiszen 1/10-es
kitöltési tényezõ esetén a nyitóirányú áram 10-szeresére
növelhetõ, ezzel együtt a világosságérzet is (a szem érzé-
kenységének megfelelõen) jelentõsen nõ."
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2016
(#) gammabuta hozzászólása Dec 23, 2014 /
 
Ha már ennyire belementetek az impulzos üzem módban, ezzel kapcsolatban is lenne kérdésem.

Használhatnám-e a 10W-os LED-et vakuként, azaz csak egy egyszerű optocsatoló (pl. moc3020-akat használok a mezei vakukhoz) a vakupapucsra csatlakoztatva (saját kis áramforráson) és a kapcsolt oldalon keresztül az áramforrásra (pl. ólomakku) kötve a LED.

Ha fényképező zárná az áramkört akkor ez csak 1/60-1/500mp- ideig történne, a LED-en ilyenkor mehetne igen nagy áram is, még az is lehet korlátoznom sem kellene hanem az akku belső ellenállása határozná ezt meg.

Mennyire működhet ez?
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2014
(#) persuadable válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Az a baj, hogy neked igen rövid idő alatt kellene nagy fény és túl kicsi időt nem állíthatsz be. Ha nem baj, hogy a megvilágítás a rekeszidőnél 50-100x vagy mégtovább tart, akkor működhet a dolog de csak teljesítmény ledekkel érdemes próbálkozni.
(#) nedudgi válasza persuadable hozzászólására (») Dec 23, 2014 / 1
 
Egy pillanatra álljunk meg.
Az áram növelése nem hozza magával a a fényerő arányos növekedését.
Nem tudom, milyen tévhitre alapozza az idézett cikk azt az állítást, hogy az áram és a kibocsájtott fény egyenesen arányos. Ha két méterről, bal szemmel hunyorítva nézem a grafikont a mellékelt dokumentumokban, akkor valóban linárisnak tűnik. Ellenben fórumtársunk hozzászólásában linkelt grafikonok, melyek műszeres mérésen alapulnak, egyértelműen mutatják, hogy nincs lineáris összefüggés.
(#) persuadable válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Valójában a cikkíró sehol nem mondta, hogy egyenesen arányos, csak azt, hogy arányos! Arányos pedig bármilyen relaxáló függvénygörbe alapján is lehet.
Megint beleláttál valamit, amit szerettél volna, de nincs benne.
Nos így megy ez, a fórumok és az emberi természet logikája az, ha forrással megcáfolnak, akkor vond kétségbe a forrás hitelességét.
De egyébként ha nem tetszik a forrás, akkor a gugliban 2 perc alatt találsz 100 másikat, ami az eredeti állításomat alátámasztja, nekem most ez akadt első kézre.
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2014
(#) nedudgi válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Az adatlapban megadott maximális áram impulzusüzemben valóban túlléphető. Mindenesetre az akkumulátor milliohmos nagyságrendű belső ellenállása nekem nem tűnik elegendőnek a LED védelmére. Ráadásul ekkora áram kielégítően gyors kapcsolása úgy a szinkronérintkezőt, mind az azáltal vezérelt félvezetőt erősen megizzasztaná.
(#) persuadable válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Valóban áramgenerátorral védeni kell a ledet, nem mehet direktbe, de a kapcsolás semmit nem izzasztana meg itt a szükséges sebesség simán elérhető egyszerű eszközökkel is. Összehangolni viszont azt kellene, hogy a villantás valamivel előbb történjen meg mint a rekesz kioldása, hogy a fényerő kellően felfusson. A led azért nem annyira nagyon gyors jószág, bár a sima izzónál azért sokkal gyorsabb.
(#) persuadable válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Az általad citált doksi egyikében szereplő ábra alapján az az arányosság nem is áll olyan nagyon messze a lineáristól.

led.gif
    
(#) ttindian válasza persuadable hozzászólására (») Dec 23, 2014 /
 
Szerintem neked nincs fogalmad hogy én mit szeretem volna mondani, (e)agyszerűen csak bele kavartál a levesembe. Csak azt akartam sugallni hogy ne papír szerint (adatlap) üssön a hasara és kergesse 850ma-rel a ledeket. Ha egy lednek 1000mA a max papíron es mar 450mA vizet lehet forralni vele azt te sem kergeted meg az elméleteddel mint egy igazi 1000mA-est.
De igaz is , meggondoltam magam és leszedem a ledekrol a labor tápokat , lesz eladó vagy 10db.
(#) gammabuta hozzászólása Dec 24, 2014 /
 
Üdv,

elkezdtem rögzíteni a 10W-os ledeket, lenne két kérdésem:
- ugye mehetnek ugyanarra az alu hűtőbordára a hátukkal elektromos szigetelés nélkül (hővezető paszta lesz közékenve)?
(mindegyiknek saját drivere lesz, remélem nem okoz bajt ha a hátulsó hővezető rész az esetleges áramot is vezeti majd, nem tudom van-e valami ráközve arra a lemezre)
- nem gond-e ha a LED-ekre menő vezeték a vezérlőből 40-50cm hosszú?
(másik megoldás lenne hogy a vezérlőket közelebb teszem a LED-ekhez és a tápvezetékek lesznek félméteresek, csak az elég furán mutat majd, ha ott fityegnek a vezérlők a hűtőborda mellett)

Egy aluminium rúdra fúrogatom fel őket aminek a hátuljára passzív hűtőbordákat fúrok.
A LED-ek egyelőre csak 40%-on lesznek járatva 400mA-en.

Csatolok képet a készülő rögzítés/hűtésről, remélem lehető öket egy lapra és nem hiába fúrok és metszek 40 menetet...
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2014
(#) nedudgi válasza gammabuta hozzászólására (») Dec 24, 2014 /
 
Nyugodtan lehet fémes csatlakozás, a kivezetések nincsenek összekötve a hátlappal.
Ne felejtsd el a hűtőpasztát sehonnan. Ügyelj arra, hogy a hűtőborda rései függőlegesek legyenek, könnyebben leadják a meleget. Lényeg, hogy a hőmérséklet 70oC alatt maradjon. Ha elég vastag a vezeték, lehet hosszabb is - pár méter is belefér. Ránézésre a képen levő bordák 5W teljesítményre még jók.
(#) sector99 válasza nedudgi hozzászólására (») Dec 24, 2014 /
 
Csak 5 W-ra elég ?? Majd én is ilyen 10 W-os ledeket fogok felszerelni. Akkor ezek szerint minimum kétszer ekkora hűtőborda kell ? És még egy kérdés: "kímélő" árammal hajtva mekkora lehet a borda maximális hőfoka a led közelében ? (ami még nem káros)
(#) nedudgi válasza sector99 hozzászólására (») Dec 24, 2014 /
 
Nem azt írtam. Minekutána nem ismerem az adott borda tulajdonságait, csak azt tudom, hogy legalább 5 Wattra elég.
A hűtőborda hőmérséklete másodlagos, a réteghőmérséklet a mérvadó. 70oC felett gyorsul a LED öregedése.
Következő: »»   71 / 141
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem