Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Az intelligens LCD modulok használata - I. rész
Az intelligens LCD modulok használata - I. rész
Szerző: Topi, idő: Ápr 12, 2005, Olvasva: 88709, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   3 / 4
Bekapcsoláskor a kijelzőn csak néhány fekete téglalapot fogsz látni, talán csak a kijelző egy részén. Ezek a karaktercellák jelen pillanatban ki vannak kapcsolva. Most tekergesd a kontraszt potméterét addig, amíg ezek a téglalapok még épphogy láthatók.
A táp ráadásakor az LCD reseteli magát, ami által kikapcsolja a kijelzést. Magyarul bármit is írsz be, azt nem fogod látni. Ezért először is a leglényegesebb, a kijelző bekapcsolása. A teljes listát a parancsokról a 2. táblázatban láthatjátok, benne a parancs nevével, bináris és hexadecimális kódjával.
2. tábla
Parancs
Bináris
Hexad.
D7
D6
D5
D4
D3
D2
D1
D0
Kijelző törlés
0
0
0
0
0
0
0
1
01
Kijelző és kurzor alaphelyzetbe
0
0
0
0
0
0
1
x
02-03
Karakterbeviteli mód
0
0
0
0
0
1
I/D
S
04-07
Kijelző Be/Ki és Kurzor
0
0
0
0
1
D
U
B
08-0F
Kijelző/kurzor eltolás
0
0
0
1
D/C
R/L
x
x
10-1F
Funkciók
0
0
1
8/4
2/1
10/7
x
x
20-3F
CGRAM cím beállításä
0
1
A
A
A
A
A
A
40-7F
Kijelző címének beállítása
1
A
A
A
A
A
A
A
80-FF
I/D: 1=növel*, 0=csökkent
S: 1=kijelző eltolása be, 0=Ki*
D: 1=Kijelző be, 0=Kijelző ki*
U: 1=Kurzor aláhúzása be, 0=Ki*
B: 1=Kurzor villogása be, 0=Ki*
D/C: 1=Kijelző eltolás, 0=kurzormozgatás
R/L:1=Jobbra tol, 0=Balra tol
8/4: 1=8-bites mód, 0=4-bites mód
2/1: 1=2 soros mód, 0=1 soros mód
10/7: 1=5×10 pixel, 0=5×7 pixel


x=Mindegy *=alapértelmezet

A bekapcsoláskori alapértelmezett állapotot *-al jelöltem. Ebben a cikkben kezdetben a bináris értékekkel foglalkozunk, mivel azon jól látszik, hogy melyik adatbit milyen logikai szinten van. De a bináris kód után ott lesz zárójelben a hexadecimális is. (Egy $ előjellel, ami a hexadecimális szám rendszerre utal.)
A kijelző Be/Ki és kurzor parancs bekapcsolja a kijelzőt, de itt dől el az is, hogy hogy fog kinézni a kurzor. Kezdetnek legjobb a villogó kurzor aláhúzással, így mindig egyből látszik, hogy hol tart a kurzor. Ebben az esetben a kód: 00001111 ($0F)
Az adatvonalon levő kapcsolókat (A DIP kapcsolót) állítsd be ennek megfelelően, vagyis 00001111 ($0F). Ellenőrizd, hogy az RS vonal logikai 0-t kap-e, így az eszköz parancs módban van. Most nyomd meg az E kapcsolót (S9), ami "engedélyezi" a chipnek, hogy leolvassa az adatvonalat, és ha ügyes voltál, akkor megjelenik az első kockában a kurzor.
Ha kétsoros modult használsz, akkor feltűnhetett, hogy csak az első sor kontrasztját tudod állítani. Ez azért van, mert a második sort alaphelyzetben nincs engedélyezve. Ezt a funkciók paranccsal teheted meg. Ez a parancs való továbbá arra is, hogy beállítsd, hogy 8 vagy 4 bites kommunikációt használsz-e, illetve, hogy 5×10 vagy 5×7 karakteres-e egy kocka. Tehát 8 bites, kétsoros 5×7 pixeles üzemmódhoz a kapcsolókat a következő állásba kell tenned: 00111000($38). Az RS továbbra is logikai 0 állásban van, és nyomd meg az E-t.
Most egy kicsit után kell állítani a kontrasztnak, mivel kétsoros vezérlés esetén más a követelmény. Most kapcsold át az RS-t (logikai 1-re), és írd be a kapcsolókra a 01000001 ($41) kódot. Ez a nagy A betű ASCII kódja.
Nyomd meg az E-t, mire az LCD-n megjelenik néhány A betű. (Ha szerencsés vagy akkor csak egy, de előbb utóbb jelentkezni fog a többszöröződés). Így nehéz lesz kiírni bármit is az LCD-re. Lássuk mi lehet a probléma.

Folytatás következik...
A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   3 / 4
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem