Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor (lámpa) PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   139 / 139
(#) sector99 hozzászólása Nov 21, 2019 /
 
Sziasztok !
Nem tudom jó helyen kérdezek-e, majd a modi megmondja. Van egy kézi mixerem aminek elromlott az elektronikája. 230 V-os DC motor van benne, a ford. szám szabályozás PIC 16F616-al van megoldva.
Valamekkora fordulattal forog a motor, de a poti tekergetésére nem reagál. Egyenlőre annyit sikerült megállapítani, hogy négyszögjel ugyan megjelenik a PIC "kimenetén", de a nagysága, kitöltése független a potméter állásától. Tanácsot szeretnék kérni, hogy javítható-e, ha igen akkor hogyan ?
Előre is köszi !
(#) Sebi válasza sector99 hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Először mérd meg a potméter csúszkáját, hogy van-e változó feszültség és eljut-e a PIC bemenetére. Nagyon ritka a kontroller hiba...
(#) sector99 válasza Sebi hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Köszi ! Most nincs időm vele foglalkozni, de majd mérek. Egyébként a frekvenciának vagy a kitöltésnek kell(ene) majd változni ? (egy T4 SMD triacot hajt meg a jel)
(#) Sebi válasza sector99 hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Hoppá!
Ha triac a kimenet, akkor nem PWM, hanem gyújtásszög-vezérlés van. A potin kívül ellenőrzedőek a PIC és a triac közti alkatrészekés maga a triac is.
(#) sector99 válasza Sebi hozzászólására (») Nov 21, 2019 /
 
Rendben, majd jelentkezem.
(#) Massawa hozzászólása Jan 13, 2020 /
 
DC motor fordulatszám.

Egy érdekes probléma merült fel. Van egy modellmozdony, amiben egy soros motor adta eddig az energiát. Ez a motor természetesen univerzális váltoáramu vagy egyenáramu.
A gazdája ugy döntött, hogy egy másfajta motort kellene beszerelni, ami csak egyenáramra megy ( mágneses DC motor 12 V).
A gond az, hogy nem tudom a soros motor fordulatszámát, mert igy üresen, terhelés nélkül a jo szokása szerint gyakorlatilag olyan gyorsan pörög, ahogy csak tud, jelen esetben 30000 ford/perc.
Nyilván, hogy beépitve messze nem forog ilyen gyorsan, de sajnos azt nem tudom lemérni ( nincs nálam a mozdony).
De vajon hogyan számolnak a gyárban, amikor egy ilyen motorhoz tervezik a mechanizmust?
Az uj mechanizmushoz ki kellene számolni az áttételt, annak tudom minden adatát, de gondoltam, hogy legalább részben fel lehetne használni a régi mechanizmust, ahhoz viszont tudnom kéne milyen fordulatszámmal dolgozik a motor üzem közben, mert akkor egy hasonlo fordulatszámu DC motort választanák.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
Én úgy tudom, hogy az általad említett motor csak a Merklin -nél volt használatban (háromsínes AC változat), az összes többinél külső gerjesztésű (ferritmágnes) egyenáramú motor. Pörög is rendesen, de van áttétel is a hajtáshoz. Az enyémben (Piko, Roco) három, négy fokozatú is, a motor tengelyén egy kis fogszámú, és két vagy három szintén lassító fokozat. Így a nyomaték is elegendő lesz a kerekeken.
Vasútmodellező oldalakon keresgélj.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
Kb stimmel, de a Märklinen kivül egy sereg más gyár is használt ilyen motort ( ez is az 50-s évekböl származik) meg nemcsak modellekben vannak ilyen motorok.
Persze ez most lényegtelen, nem a mechanizmussal van a gond, hanem annak a kiszámitásával. A jo DC motorokhoz kb 1:20-1:30 áttétel kell - mindegy, hogy egy vagy több fokozatban. De ott pontosan tudjuk a motor fordulatszámát és az könnyen mérhetö.
Egy ilyen soros motornál azonban az a gond, hogy az üresjárati fordulatszámhoz akár 1:100 áttétel kellene, de amint leterheled a motor beáll egy másik munkapontba és a modell alig fog vánszorogni. De hasonlo a helyzet a furogépnél is vagy sok házi konyhagépnél is ( habár ma már ott inkább permanens mágnesü motorokat használnak).
Van erre valamilyen szabály vagy mi a fene, ami alapján ilyesmit számolnak?
Az igazi nagyteljesitményü motoroknál ( mozdony, ipari berendezések stb) felveszik a motor karakterisztikáját és azon keresik meg azt a munkapontot, ahol a legnagyobb teljesitményt éri el (ahhoz tartozik áram és fordulatszám). Ehhez számolják az áttételt. A kezelö meg többnyire csak az áramot látja és az szerint szabályozza a motor forgását.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
A modell motoroknál van egy KV érték, ami azt hiszem a fordulatszám, és a kapocsfeszültség érték összefüggése. Azt igazán én sem tudom, hogy ez hogyis van, de tudok róla.
Nézegettem kifejezetten (nem modellvasúti) modell motorokat, de az adataik igencsak szegényesek.
De láttam 22000 üresjárati fordulatszámút is. Biztos lehet találni olyan oldalt is, hogy azért van bővebb info is.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
A KV érték az a modern permamotorokhoz tartozo érték ( a forgorész menetszám jellemzöje).
A modern motorokkal nincs gondom, azokrol mindent meg lehet tudni.
Kizárolag az ilyes soros motorok érdekelnek, mert most ezt egy permanens motorral kellene helyettesitenem, de a fene sem tudja, milyen munka fordulatszámra tervezték 70 éve. Majd az lesz, hogy beépitek egy modern DC motort és meglátjuk milyen gyorsan megy a mozdony. Utánna meg majd keresek egy másikat ami gyorsabb vagy lassabb. ( ezt a munkát szeretném kikerülni, mert minden motor már méretü, igy át kell mindent tervezni a cseréhez.)
Lehet, hogy megkapom a mozdony egyébb jellemzöit, és abbol ki fogom tudni számolni a kivánt fordulatszámot.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
A soros motor fordulatszáma igen erősen terhelésfüggő, az üresjárati fordulatszámot csak az alap terhelés (csapágy, kefe, áttétel súrlódási veszteségei) korlátozzák. Nagy motoroknál nincs is tiszta soros kapcsolás, ezért ott ún kompound kapcsolást használják. Soros motorként nagy nyomatékkal indul, majd egy bizonyos fordulatszám felett átveszi a szerepet a párhuzamos gerjesztésű kapcsolás. Kis motoroknál általában elegendő, amit a súrlódásból eredő terhelés produkál. számolni elég nehéz, pláne, hogy a motor méretei miatt csak általában 1 póluspárja van, a forgórészen három pólustörzs, a könnyű indítás miatt. Így az fordulatszám is magasra jön ki.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Jan 13, 2020 /
 
Kérdés csupán az, vajon milyen munkapontot kellene választani egy ilyen motorral szerelt berendezésben. Pl a mezei furogépre pofátlanul ráirják az üresjárati fordulatszámot, (1200 rpm) holott az elméletböl tudjuk, hogy ezt kizárolag a surlodás korlátozza. Mégis ugy kell megválasztani ezt a munkapontot, hogy a motor ebböl a munkapontbol ne nagyon térjen ki ( nem lassuljon le, ha furunk, de ne is gyorsuljon fel tul nagy fordulatszámra - mert azt már az egyes alkatrészek nem igen birnák ki ( pl a mezei csapágy általában 3-5000 ford/perc felett már szétrepül, ( hacsak nem valami extra kivitel), a furotokmány sem igen bir ki ilyen fordulatszámot. (A motor maga gyakran 20-30000 ford/perc tartományban forog ilyen furogépben - hasonloan a Dremel direkthajtáshoz. )
(#) Lacaboy hozzászólása Csü, 10:21 /
 
Sziasztok!

Egy olyan dc motor szabalyozot szeretnek kesziteni aminek a szabalyzo potmetere nem kozvetlen allitja a kitoltest hanem mindig egy maximum szintet allit be ahova pl egy kondit feltoltson.
Az lenne a lenyege ha normalisan tekerem fel akkor nagyjabol megegyezik a felfutas a kondi toltesenek sebessegevel igy nincs nagy kulonbseg, viszont ha hirtelen felcsavarom akkor is fokozatosan emelkedik a fordulat.
Mindenkeppen igy szeretnem megoldani nem mikrokontrollerrel vagy ic vel. Remelem vilagos.
(#) Peter65 válasza Lacaboy hozzászólására (») Csü, 11:19 /
 
Szia!
A motor adatokat megadhatnád.
Azt is jó lenne tudni, milyen tápfeszültség áll rendelkezésre.
Azt megértem, ha nem akarsz mikrovezérlőt programozni, de ic-ket miért nem akarsz használni?
Természetesen diszkrét tranzisztorokból is lehet építkezni, de ez nem túl ésszerű.
(#) Lacaboy válasza Peter65 hozzászólására (») Csü, 11:31 /
 
Koszonom a valaszt!
Nemtudom miert van az, hogy segitseget kerek es mindig valami teljesen mas megoldasra kapok valaszt. Tenyleg nem rosszindulatbol csak nem ertem.
Egyenlore csak elmeleti segitseget szeretnek kerni a leirt vezerles megvalositasara.
(#) Massawa válasza Lacaboy hozzászólására (») Csü, 12:07 /
 
Szerzel egy feszültséggel vezérelt PWM modult ( pl Conrad), és annak a bemenetére teszel egy potit meg egy RC tagot és azzal ugy fog müködni ahigy akarod.
(#) Peter65 válasza Lacaboy hozzászólására (») Csü, 12:14 /
 
Szerintem a következő funkciók kellenének:
A potencióméter jelének változását egy meredekség korlátozó áramkörön keresztül kellene vezetni,
és ha nem akarsz semmilyen szabályozást, akkor egy pwm-t előállító áramkör bemenetére kell kötnöd. A pwm korlátozásához a bejövő jelet is korlátozni kell. A pwm kimenő jele menne a teljesítmény fokozatra, ami a motor jellemzőitől függően a kapcsoló elemen kívül még egy meghajtó áramkört is igényelhet. Mondjuk én legalább egy túláramvédelmet is tennék még bele.
Ezeket szerintem műveletierősítőkkel, komaparátorokkal és/vagy cél ic-kel célszerű megvalósítani.
(#) Lacaboy válasza Peter65 hozzászólására (») Csü, 12:47 /
 
Koszonom, de az elmelete vilagos. Nekem egy kapcsolas kellene ami az 555ic kitolteset egy tranzisztorral szabalyozza feszultseg fuggvenyeben.
Azt hogy nem szeretnek ict hasznalni arra ertettem hogy be cel ic oldja meg a felfutast.
(#) Massawa válasza Lacaboy hozzászólására (») Csü, 12:55 /
 
Te olvasol is vagy csak firkálod a magadét. Mondom, hogy ott a Conrad kütyüje, 555-l és egy mezei IC-vel. Ha sajnálod rá a pár forintod, ott van a kapcsolási rajza is, másold le és épitsd meg.
Nekem 4 van és mind tökéletesen müködik.
A hozzászólás módosítva: Csü, 12:55
Következő: »»   139 / 139
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu