Fórum témák
» Több friss téma |
Nálam jelenleg itt tart...
De először hibakeresést kell végeznem, mert valamiért megmakacsolta magát. Párszor 10 hegesztés után nem megy, pedig az SSR még csak langyos sem volt. Bár az tény, ha jól emlékszem egy üvegcsöves (talán 5A-es) primer biztosítékot kilőtt. Tettem bele nagyobbat, az bírta. Talán kifeküdt az SSR, mert nincs snubber, és a kikapcsolási impulzus, vagy épp a bekapcsolási áramlökés hazavágta? ![]() Szoftveresen a potméterrel 1-50 db teljes hálózati periódust lehet beállítani rajta. Egyébként S202S01 a beépített SSR típusa.
Alakul. A vezérlőpanelen egy 103J 1250V fóliakondi és egy 39ohm/3W snubber van és tettem párhuzamosan egy S10 K460 varisztort, ami 800-1000V között lép működésbe. Lehet, hogy ez kicsit sok, mert ha nem igazi a triak, akkor fele ennyinél elpukkan.
Ez nem nullátmenetes triak, de lehet hogy utoljára rátaláltál. Ha a biztosíték olvadt ki, akkor valamilyen lomha, nagy áramúval próbáld ki. Én 2P C10A kismegszakítót teszek bele és meg kellene oldani, hogy ne verje le előtte a B10-et. Elég karcsú a triak, ez a panel így kapható? Azt terveztem hogy az 50-es kábel közvetlenül megy a fejre 35cm hosszban, de erről le kell tennem, mivel elég kényelmetlen. Nem akartam hegesztőcsatlakozót használni, inkább sínt vagy sarut és két oldalról még mindig rá lehetne tenni 2x25mm2 hajlékonyat. Milyen pontozófejet használsz? Két független réztüskét vagy van hozzá valami bonyolultabb?
Még én sem próbáltam, csak szólok hogy a napokban akciós a 100A-es és a kisebb testvére is.
100A ponthegesztő vezérlő A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2025
Ez saját tervezés, a hardver és a szoftver is. (Ha érdekel, van még panelem tartalékba).
A triakra azért esett a választás, mert elég kicsi ahhoz, hogy elférjen a panelen. Adatlap szerint elvileg 2-8A -t vinne megfelelő hűtés mellett. Ha feltételezek 5A primer áramot, folyamatos üzemben, elvileg azt is bírnia kellene. Viszont itt szó sincs folyamatos üzemről, nagyon rövid impulzus üzem van, tipikusan 1-50 x 20 ms jelen esetben, és nagyságrendekkel hosszabb holtidő. Mint írtam, jópár kísérleti próba hegesztést bírt is. Ott viszont hibáztam, hogy alábecsülhettem az induló áramot és az esetleges visszarúgást kikapcsoláskor, bár nem tudom az mennyire lehet nagy, mikor a kapcsolás pillanata a nullátmenetnél van, be és kikapcsolásnál is.
A triak kikapcsolása nem automatikusan megy végbe, mikor a tartóárama egy-a katalógusban feltüntetett érték alá esik?
Így is mondhatjuk, de az ott lesz a null átmenetnél. Tehát ezért nem értem, hogy mi lehet.
Ha legközelebb a kezembe lesz, kipróbálom külső vezérléssel, hogy valóban a triak dobta e be a törülközőt, mert ez még egyenlőre csak feltételezés részemről. Úgy rémlik, hogy amikor használtam működött, aztán pár nap múlva mikor újra használni akartam, már nem működött. Viszont ha jól emlékszem, szerintem cseréltem rajta FW-t is közben, így lehet a szoftverben toltam el valamit. Bár a lényegi részhez ott nem nyúltam, szóval előbb megfelelő hibakeresést kell majd végeznem, hogy kiderüljön egyáltalán mi van. Nem értem rá még foglalkozni vele. Ui.: Persze az előző szoftver törlődött már azóta, így nem tudok visszatérni próba képen sem. ![]() A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2025
Amúgy a nullátmenetes kikapcsolás a legmegfelelőbb? Ha 90 fokot késik az áram akkor áramcsúcsnál van a kikapcsolás, vagyis a legnagyobb feszültségvisszarúgást eredményezi.
Azt írja az adatlapja, hogy max 80A egy periódusig, a 100A-es triak pedig 1000A-et tud. Valószínűleg a bekapcsolási lökés maximuma pár száz amper, a hegesztéshez meg egyáltalán nem fog ennyit felvenni. Pedig ki lehetne használni a kismegszakítók lomhaságát. A B kismegszakító 1 másodpercig bírja az In*3 túlterhelést, a C karakterisztikás pedig 0,3s-ig legalább In*5 túlterhelést elvisel kioldás nélkül, vagyis ha a legkisebb a dugalj áramkörön B16A, akkor 1 másodpercig kiszolgál 48A-t. Ha ezt át tudná adni az áramáttétellel, az nem kevés. Meg fogom mérni digit szkóppal egyidőben a primer és szekunder áramot, a primeren sönttel, a szekunderen áramváltóval. Milyen fejjel pontozol? Próba alatt a hegesztés már ideális volt? 35-ös a munkakábel is vagy azzal már lementél 25-re?
Előzőleg már feltettem a kérdést, hogy mikor kapcsol ki a triak. Alapesetben akkor, ha a rajta átfolyó áram a tartóáram szintje alá csökken, ami biztosan nem az átfolyó áram csúcsa, inkább néhány tíz-száz miliamper lehet, az meg nem eredményez nagy feszültségtüskét.
Van kényszerkommutáló kapcsolás is, de azok bonyolultak, újabb oltótirisztort igényel, és biztosan nem erről szól a kapcsolás.
Nem tudnám megmondani, hol a legoptimálisabb kikapcsolni, de ahogy mex is írta, a triakok valóban akkor kapcsolnak ki, mikor a minimális áram alá esik az üzemi árama.
Erre írtam, hogy az ott van a nullátmenetnél. (Egyébként a tirisztor is akkor kapcsol ki). A kábelt nem cserélgettem, az eredetileg tervezett 35 mm², azzal teljesen jól működött, mint írtam. A pontozóm sima aliexpresszes kér réz elektródával. A 35 mm² munkakábel van rácsavarozva. Én inkább azt tudom elképzelni, hogy nálad a bekapcsolási áramimpulzus rántja le a kismegszakítót, nem a hővédelem, hanem a mágneses zárlati túláram érzékelő szólal meg. Azzal próbálnék kezdeni valamit, valamilyen soros tag közbeiktatásával a primer oldalon pl. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2025
Nem tudom miért a feszültség járt a fejemben a triak kikapcsolásánál... biztos a sok alvás és stresszmentes életmód eredménye. Mindegy a fázisszög ha mindig az áram nullátmenetéhez közel kapcsol ki és ezt megváltoztatni sem tudod a vezérlésben.
Mechanikailag összeraktam, de az elmúlt két hétben nem volt időm foglalkozni vele. Eddig csak olyan fejet láttam, amiben laposan voltak egymás mellett a réz sínek, ez jobban tetszik. Egyelőre kitaláltam egy homemade megoldást sárgaréz rúddal és 10x20mm-es sínből. Nem vagyok nagyipari akkugyáros, jelenleg csakis azért kell a cucc mert vettem itt egy félkész pakkot, de közelebbről megnézve rosszak voltak a ponthegesztések rajta. Most javíthatom ki az egészet. Vezérlővel még nem próbáltam, azzal lehet hogy nem veri le a kismegszakítót, mert sokkal rövidebb időtartamra kapcsol csak be. Pillanatkioldás volt, biztos hogy a zárlati kioldó működött. Elég nagy lehet a bekapcsolási áramlökése a trafónak mert mindig ezt csinálta üresen. A hozzászólás módosítva: Szo, 15:42
|
Bejelentkezés
Hirdetés |