Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Grafikus kijelzők vezérlése
Grafikus kijelzők vezérlése
Szerző: Pali79, idő: Márc 31, 2015, Olvasva: 17058, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   3 / 8

A kijelző elrendezését az alábbi ábra szemlélteti:

glcd

Az ábra elég beszédes, de azért nem árt tisztázni. Mint az elején is említettem, a kijelző két részből áll, kétszer 64×64 pixelből. Amikor a kezdőcímeket 0-ra állítjuk és elkezdünk írni a kijelzőre, az a CS1/CS2 állapotától függően az ábra szerinti Page 0 lapra, bal oldalra fog kerülni. Mint látható, a megadott bitek a 0 helyiértéktől kezdve felülről számítódnak.

Nézzük, hogy állítjuk be a kezdőcímek:

Megjegyzés: Az alábbi táblázatokban az R/W a kijelzőn a D/I láb állapotát mutatja. 0 = alacsony szint, 1 = magas szint.

Az első paraméter íráskor a kezdő Y cím beállítása:

Y_address

Mint látható a DB7 = 0 és DB6 = 1 kötelező paraméter, a többi szabadon adható meg 0-63 között, az ábra szerinti bináris formában (b'01000000).  Azért kezdő cím, mert a vezérlő automatikusan növeli ezt az értéket. Tehát ha 0 értékre állítjuk be az Y címet a CS1-en akkor a kijelző bal oldaláról fog indulni a kijelzés.

A következő paraméter az X cím beállítása:

X-address

Itt csak a DB0-DB3 az általunk választható paraméter, a többi kötelező. A fenti ábrán is látható, hogy az X tulajdonképpen lapokat jelent, amelyek 64 bit szélesek és 8 bit magasak. 8 db ilyen lapból (PAGE0-PAGE7) áll a kijelző egyik és másik fele is. Ennek megfelelő értékre való beállításával tudjuk szabályozni, hogy a kijelző mely lapjára kezdje el kiírni az adatokat. A 0 kezdőcím: b'10111000'

A kijelző rendelkezik RAM memóriával is, ennek a címe a Z paraméter. 

Z_address

A 0 kezdőcím: b'01000000'

Ezek után nincs is más dolgunk, csak CS1-et vagy CS2-t kiválasztani, a D/I lábat magas szintre állítani, és szépen, sorban 8 bitenként megadni, hogy az adott címen melyik bitet szeretnénk "ki" vagy "be" kapcsolni. A legfelső ábra bal felső sarkán látható, hogy melyik bit melyik.

Egy példa: (minden kezdőcín 0-ra állítva!) Az alábbi képen látható ábrát jelenítjük meg:

R_betu

Az adatokat az oszlopoknak megfelelően állítjuk be. Ahol üres négyzet van ott 0-át, ahol teli négyzet van ott 1-et. Ennek megfelelően a bit "csomagok":

  1. 00000000
  2. 01111111
  3. 00001001
  4. 00011001
  5. 00101001
  6. 01000110

Az eredmény itt látható:

R_foto

Ha mindkét chipet kiválasztjuk írás előtt, akkor két R betű jelenik meg a kijelzőn:

RR_betu

 Természetesen az egyeseket és nullákat fel is lehet cserélni. Olyankor teljesen fehér lesz a háttér, csak a betű lesz kék. Gyakorlatilag így tudunk normál és inverz módban is írni a kijelzőre.

A kijelző manuális vezérlése elég macerás, és a gyakorláson kívűl nem is sok értelme van, a következőkben egy PIC16F628A mikrokontrollerrel párosítjuk az LCD-t.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   3 / 8
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem