Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   63 / 63
(#) VIM válasza Vacok hozzászólására (») Dec 14, 2022 /
 
Szia! Ebben az esetben nem a Lenz törvény lehet a dologban? Ha relével bontod az áramkört akkor kikapcsoláskor felszökik az önindukció miatt a feszültség de ha csak a forgórészt kapcsolod ki akkor csak azt vetted ki a saját egyenirányítójának áramköréből de maga az egész áramkör nem lett lekapcsolva a betápról.
(#) Vacok válasza VIM hozzászólására (») Dec 14, 2022 /
 
Van fázis nulla illetve az állórész + - között varisztor.
A forgórésznél a + - között van egy soros RC tag, illetve a triak A1 A2 kivezetése között egy soros RC tag.
Ezek védhetnek ilyen jelenség ellen, illetve ezek hibája okozhat a fentebb vázolt gondot?
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Valószínűleg a triak vezérlése hamarabb kerül kontrollálatlan állapotba, mint ahogy a relé megszakítana. A triak kontrollálatlan állapota alatt azt értem, hogy akkor is kap gyújtójelet, amikor nem kéne, és gyakorlatilag folyamatos vezetésbe kerül.
Kipróbálhatod, hogy a lehetséges maximális fordulatra felfuttatod a motort, hogy a triak gyakorlatilag folyamatosan vezessen. Ha igaz, amit gondolok, akkor az ebben a munkapontban kezdeményezett kikapcsoláskor nem fog bekövetkezni rántás.
Az, hogy miért kerül a triak olyan állapotba, amilyenbe, azt a vezérlés ismerete nélkül nem nagyon lehet megmondani, legfeljebb tippelni lehet, hogy mondjuk a szinkron jel bolondul meg.
Mondjuk nem egy korrekt kikapcsolási folyamat, hogy kirúgjuk a tápot a vezérlés alól. Megpróbálhatod meg esetleg úgy, hogy a vezérlés tápját ne szakítsa meg a relé. Akkor is fenn áll a rántás?
Igazából egy normális leálláskor legelőször a vezérlést kellene letiltani (gyújtásszög hátra), és ezután lekapcsolni az armatúrakört, majd a gerjesztést, és végül a vezérlést.
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Köszönöm a válaszodat.
Idézet:
„Kipróbálhatod, hogy a lehetséges maximális fordulatra felfuttatod a motort, hogy a triak gyakorlatilag folyamatosan vezessen. Ha igaz, amit gondolok, akkor az ebben a munkapontban kezdeményezett kikapcsoláskor nem fog bekövetkezni rántás.”

Erre tudok válaszolni. Max fordulat esetén nincs rántás. Én is gondoltam arra, hogy a triak a kikapcsolás előtt folyamatos vezetésbe kerül. Azért vetettem el, mert a vezérlés 9V-ról működik, amit trafóról kap, és azt gondolom, hogy amikor az AC megszakad, a vezérlés pufferében még van annyi energia, hogy ha pár ms-ig is, de a triakot tudja tartani. Mire a triak folyamatos vezetésbe menne a tápfesz csökkenése és ezáltal megbolondulás miatt, addigra már nincsen AC, ami meghajthatná a motort.
Idézet:
„Megpróbálhatod meg esetleg úgy, hogy a vezérlés tápját ne szakítsa meg a relé.”

Ezt mindenképp megpróbálom, erre még nem gondoltam. Köszi.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2022
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 15, 2022 /
 
Szia!
Azt hiszem, hogy eljutottam arra a pontra, amikor azt gondolom, hogy könnyebb építeni egy új vezérlést, mint kideríteni, hogy ennek mi a baja.
Megpróbáltam azt, hogy a vezérlés folyamatosan kap áramot. Akkor nem csak leállításkor, hanem indításkor is ránt egyet.
Mondjuk szerintem jelentősen túl van bonyolítva a vezérlés.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2022
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 16, 2022 /
 
Szia!
Nekem inkább úgy tűnik, hogy ez egy korrekt vezérlés.
Van benne rendes gyújtásszög képző, áram és fordulatszám szabályzó, ahogy illik.
Feltehetőleg van benne szabályzó engedélyezés is, és ez ami neked nem működik.
Ha rajta hagyod a vezérlésen a megtáplálást, és indításkor is ránt egyet, akkor azt jelenti, hogy a szabályzók nincsenek tiltva, kiülnek, elől várakozik a gyújtójel, és elsőre kimegy a maximális feszültség.
A szabályzó engedélyezés pontját kellene megkeresned, és biztosítani a megfelelő működését.
Az ilyen egyszerű vezérléseknél vagy diódákkal húzzák el egy irányba a szabályzó erősítőket, és ezzel tiltják, vagy relé kontaktusokkal oldják meg ezt.
A panel képe alapján mind kettő szóba jöhet, mert van benne egy kis relé, d2-es számú, aminek a funkciója akár ez is lehet, de akár a nagyobb relé egyik kontaktusa is adhatja, illetve van benne néhány dióda (n2-n5), amik szintén biztosíthatják ezt.
Ha van még türelmed, biztosan kideríthető.
Az alsó kék sorkapcsok funkcióit kellene legelőször tisztázni, mert nekem az lenne logikus, hogy oda van kivezetve. A jobb szélső az egyértelmű, hogy az alapjel potméter. A másik három egy-egy pontjába belemegy egy háromerű vezeték. Az hová megy? Mik a sorkapcsok feliratai?
A szabályzó visszarajzolása is segíthetne. Jó eséllyel a TCA280A 5. lábára megy az áramszabályzó kimenete (gyújtásszög vezérlő jele). Az r1 és r2 ellenállások, mint söntök adják az áram visszavezetett jelet. A fordulatszám szabályzó kimenetét korlátozza a Jmax áramkorlát. Szóval elég sok támpont van ahhoz, hogy visszafejthető legyen.
Esetleg a ha lefényképezed a panel másik oldalát, lehet még többet tudunk segíteni. Ez esetben a felső sorkapocs feliratai is jól jönnének.
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Szia!
A jobb alsó 3-as sorkapocs, amibe a kék, sárga, piros vezeték megy az valóban a potiba fut. A másik háromnak csupán vezetékösszekötő szerepe van. Ide bejön a 230V, majd beleköt egy konnektor, majd innen megy tovább kábelen a kapcsolóhoz és a nyomógombokhoz. A nyákon semmi huzalozás nincs innen.
A nyák a felső 12-es sorkapocsból kapja meg a 230-at. Meg is jelöltem a kivezetéseket:
N-L : ~230V, plusz glimmlámpa
S+- : állórész egyenirányított feszültsége
R+- : forgórész egyenirányított feszültsége
X : visszajelző glimmlámpa
Jelöletlen : indító nyomógomb
A nyák felső részén lévő nagy relé indítja/állítja le a motort. Ez egy 3 váltóérintkezős 230V behúzótekercses relé. 2 érintkező vezérli a motort, egy pedig a relé megtartására szolgál. A kis relé szerepét még nem derítettem ki, de az folyamatosan be van húzva, ha a vezérlés áram alatt van.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2022
(#) Peter65 válasza Vacok hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Szia!
Korábban írtál egy bizonyos kikapcsoló gombról. Az hová van bekötve?
(#) Vacok válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 20, 2022 /
 
Az sehova. Az a sorkapocsba bekötött 230V (L) szakítja meg, így a nagy relé elejt. A fehér kábeleket már én raktam be, így oldottam meg, hogy a vezérlés ne a relén keresztül kapjon áramot. Lehet látni, hogy hol vágtam át a nyák huzalozását.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2022
(#) Mate78 hozzászólása Jan 24, 2023 /
 
sziasztok!

Voltam egy bemutatón, ahol elektromos járművek motorjait hasonlították össze.
Az állandó mágneses szinkronmotor, és a tekercselt forgórészű (DC gerjesztéses,csúszőgyűrűs)szinkronmotor volt a két résztvevő.
Azt mondták, hogy a tekercselt forgórészű motornak jobb a hatásfoka kb. 3-5%-kal.
A kérdésem, hogy ez igaz lehet-e, és ha igen akkor miért, tekintve, hogy a forgórész gerjesztés is energiát igényel, emiatt inkább azt gondolnám, hogy az állandó mágneses motornak jobb a hatásfoka.(elektromos járműről van szó, tehát motoros,generátoros üzem is van)

Köszönöm.
Következő: »»   63 / 63
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem