Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor
 
Témaindító: Ko-bak, idő: Aug 3, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   58 / 58
(#) erbe válasza gömb hozzászólására (») Feb 27, 2021 /
 
Akad. Hogy melyikben, azt nem tudom, én csak kiszerelve találkoztam vele.
(#) teszti hozzászólása Ápr 6, 2021 /
 
Sziasztok,

Van egy porszívó motorom, csapágyas. A forgórésznél a kommutátornál találtam egy szakadást, elpattant az egyik szelet fölött a drót. Ez mitől lehetett? Használható még javítás után? Az elpattant szál két végét összeforrasztottam.
(#) Bakman válasza teszti hozzászólására (») Ápr 6, 2021 /
 
A lágyforrasztás jóval gyengébb mint kellene, valószínűleg nem lesz tartós a javítás. Sok oka lehet a szakadásnak, pl. hibás vezeték, gyártás közben sérült meg, zárlat miatt elégett stb. Utóbbinak masszívabb nyomai is lennének, kicsi a valószínűsége.

Használd amíg megy, aztán mehet az elektromos hulladékok közé. Az sincs kizárva, hogy bírja még évekig, ki tudja, mióta szakadt az a tekercs. Emiatt kicsit gyengül a motor de egy-két ilyennel egy porszívó még az "elmegy" kategóriába esik.
(#) teszti válasza Bakman hozzászólására (») Ápr 6, 2021 /
 
Köszönöm. Kimértem a kommutátor egymás melletti szeleteinek értékét, a legkisebb és a legnagyobb érték között kb. 25%-os eltérés van. A legkisebb ellenállás 0.26Ω a legnagyobb pedig 0.33Ω-ot mértem. Ez utal valamilyen hibára?
(#) ötös műhold hozzászólása Csü, 15:18 /
 
Egy villanymotor-kommutátor kérdésem van: a flexem forgórészének kommutátorából kitörött egy szelet. A többi szelet ép. A kérdésem az, hogy ezeket a rézdarabokat mivel, hogyan rögzítik oda? Jó, tudom: "mivel bele kell rögzíteni". De ezen kívül mivel? Pl. epoxigyantával? Az megfelelő erre a célra?
Természetesen, tudom, hogy ezt a műveletet nem sűrűn szokták házilagosan megpróbálni. De mivel most nincs pénzem egy új flexre (de flexelni azt kell), továbbá egy új forgórészre sincs pénzem (ami leginkább drágább mint egy komplett új (olcsó) flex), ezért én csak megpróbálnám.

Még egy kérdés - szintén hasonló téma: a szénkefékbe hogyan rögzítik bele a kis vékony rézdrótot? Epoxi-gyanta jó lesz...? Természetesen ezt is azért kérdezem, mert a szénkefék árait látva inkább magam szeretnék (régi, nagyobb szénkeféből kifaragva) belevalót előállítani.

Előre is megköszönöm a konstruktív válaszokat, és elnézem a negatívokat.
(#) uniman válasza ötös műhold hozzászólására (») Pé, 10:34 / 1
 
Negatív ! Kár ezzel foglalkozod...sose lesz jó! Tudod milyen fordulatszámon forog egy ilyen? A kommutátort külön is javítják, valamint be is szerezhető. A sarokcsiszoló típusát is leírhatnád...
(#) ötös műhold válasza uniman hozzászólására (») Pé, 11:43 /
 
Már foglalkozom vele. Ugyanis az alternatívája az, hogy nem foglalkozom vele, és akkor mehet a kukába. Tehát próbálkozik az ember gyereke, hátha sikerül.
És igen, éppen ezt szeretném én is csinálni, amit te is írsz: "a kommutátort külön is javítják", vagyis kijavítani a kommutátort. Erre vonatkozik a kérdésem, hogy mivel lehet azt (a réz-szegmenset) odaragasztani. Nyilván nem technokollal, de az epoxi-gyanta esélyes lehet... Nem tudom, de nemsokára kiderül.

A flex típusát sajnos nem tudom, mert ez már vagy 20 éves flex, és rég lekopott róla a neve. Azt hiszem, 700 wattos.

Úgy tűnik, külön kommutátort tényleg lehet kapni - egyébként ez csak az elmélet, mert gyakorlatban pont olyat nyilván csak az üveghegyeken túl - de:1. azt még be kell szerelni, ami valóban egy kényes művelet, és 2. olyan drága (postaköltség, miazmás), hogy egyszerűen nem éri meg - akkor már vesz az ember egy új flexet.

De köszönöm a válaszodat. Mert volt benne új információ, az hogy nem nagyon lehet ezt így megcsinálni - és végül is erre is kíváncsi voltam. Na akkor nekiveselkedek.
(#) Peter65 válasza ötös műhold hozzászólására (») Pé, 12:43 / 1
 
Szia!
Egy fényképet mutathatnál a kitörött szeletről.
A javítás egyik kockázata, amit már írt Uniman, hogy több 10000-rel forog egy flex forgórésze, amiből ha kiröpül egy darab, az életveszélyes lehet.
A szénkefékbe vezető anyaggal kell belerögzíteni a drótot. Az epoxigyanták általában jó szigetelők. Szerintem ez is az a kategória, ami nem túl sok sikerrel kecsegtet. Az már járhatóbb út, hogy egy nagyobb méretűből, amiben benne van a kivezetés, kicsiszolsz egy neked megfelelő méretűt.
(#) ötös műhold válasza Peter65 hozzászólására (») Pé, 12:57 /
 
Neked is köszönöm a választ.
Sajnos nem tudok most fényképet mutatni, azzal nem készültem. Valóban kiröpülhet a ragasztott darab, bár én azért bízom az epoxi-ragasztóban (ha az sem, hát micsoda?). És igen kétségtelen, hogy ez a művelet egy kicsit veszélyesebb, mint pl. langymeleg nyári éjjeleken a csillagok nézése, de hát kesztyűben, szemüveggel flexelek mindig, azon kívül ott van a gép borítása, és maga a kis rézdarab sem valami nagy tömegű. Őszintén szólva, ennél sokkal veszélyesebb dolgokat (is) csinálok, kovácsolás, láncfűrészelés, stb. úgyhogy ezt a veszélyt egy életem, egy halálom, bevállalom. Magam is kíváncsi vagyok rá, hogyan sikerül a művelet.

És igen, jó észrevétel az is, hogy az epoxi az szigetelő. Éppen ezért az átfúrt szénkefét csak a végénél próbálom megragasztani, nem teljes hosszában. Szóval ez amolyan kísérleti project, de tényleg sajnálnám elveszíteni, az eddig nagyon jól szolgáló öreg flexemet.
(#) VIM válasza ötös műhold hozzászólására (») Pé, 13:41 / 1
 
Szia! Szeretnél valami ilyesmi megoldást kieszközölni? Az aláfestő zene az nagyon találó hozzá ... siralmas de a működésről egy kocka sincs csak arról, hogy a szeletet hogyan lehet odaragasztani a kráterba. A hőterhelés és a centrifugális erő egyszer csak kirepíti azokat, ugyanis a videóban csak csiszolva van a szelet, terhelve, melegedésnek kitéve nincs. Sok sikert a renováláshoz. Megtennéd, hogy ha mégis sikerrel jársz, dokumentálod a felhasznált anyagokat és megmutatod nekünk. ".. mert hát flexelni azt kell!" Addig is fémfűrészt és reszelőt felírhatok Neked receptre. (csak vicceltem) ... vagy esetleg EZ
A hozzászólás módosítva: Pé, 13:44
(#) ötös műhold válasza VIM hozzászólására (») Pé, 14:01 /
 
Igen, ilyesmi lesz (ezek a ruszkik, ezek aztán nekiesnek mindennek, mint tót az anyjának) foganatosítva nálam is. Valóban kérdéses, hogy az epoxi ragasztó mennyit bír, milyen hőterhelésnél ereszt el. De könyörgöm, éppen ezt kérdeztem már a legelején, hogy gyárilag vajon nem éppen epoxi ragasztóval ragasztják azokat oda? Erre nem kaptam választ. A felhasznált anyagokat már most dokumentálhatom: egy vörösréz lemezből kireszelt szegmens, epoxi ragasztó, és más nyersanyag nem is kell hozzá. Meg persze fűrész, csipesz, reszelő, kis satu, csavarhúzó, 5 kg-os kalapács... ja az nem, és miazmás, igény, belátás szerint.

Bár pesszimisták, de viszonylag konstruktívak ezek a válaszok és ez jó (látá, hogy konstruktív). Láttam már sokkal rosszabbat is. Legalábbis én nyerek ki belőlük információkat, úgyhogy köszönet.
(#) uniman válasza ötös műhold hozzászólására (») Pé, 14:27 / 1
 
Én a "javítást", komplett kommutátor cserére értettem...
Nekem is van huszonéve működő kínai sarokcsiszolóm (500W/115mm-es)...talán einhell.
A youtube-on meglesheted hogyan készítik...
A hozzászólás módosítva: Pé, 14:31
(#) granpa válasza ötös műhold hozzászólására (») Pé, 15:33 /
 
Szinte bármilyen kommutátor beszerezhető hazai üzletből. A kommutátorcsere általánosan elterjedt megoldás. Odafigyelést igényel, de nem ördöngösség.
A kommutátor szerkezetét megtekintve, lemondanál a visszaragasztásról. Anno Орёл-t javítottam így, de ott csak kifordult a szelet (műgyantahiba) és megvoltak a fülei.
(#) nagym6 hozzászólása Szo, 8:37 /
 
Üdv. Hogy lehet megtudni egy villanymotorról, hogy kefés, vagy nem? Új barkács asztali körfűrész, Ez: Scheppach HS100S
(#) Gafly válasza nagym6 hozzászólására (») Szo, 8:55 / 1
 
Szerintem ez segit.
(#) VIM válasza nagym6 hozzászólására (») Szo, 8:56 / 1
 
Szia! A fordulatából ítélve csak kommutátoros lehet.
(#) Gafly válasza VIM hozzászólására (») Szo, 8:59 / 1
 
Megnézted a linkelt robbantott rajzot?
Meg az is beszédes, hogy külön tételként nevesitve van, hogy ha visszafelé forog, akkor hibás a kondenzátor, vagy a bekötés.
(#) VIM válasza ötös műhold hozzászólására (») Szo, 9:13 /
 
Nem akartalak mindjárt az elején lebeszélni semmiről. Ahhoz, hogy valami kellően fájjon, meg kell azt tapasztalni. Próbálkozni azt lehet de nem kifizetődő sem a kommutátor csere sem annak szegmensének pótlása, vannak buktatói. Egy új gépnek is lehetnek hibái de van rá garancia. Addig is amíg nem lesz flexed, fúrógépbe fogható tengely adaptert is használhatsz átmenetileg ha csiszolni kell, mert azzal is lehet. Vágni azt nem nagyon vagy csak kis átmérőt. A "miazmás" az inkább "miegymás" lenne, nem?
(#) granpa válasza Gafly hozzászólására (») Szo, 9:14 / 1
 
Ugyanakkor írja, hogy a szikrázást az elkopott szénkefe okozza. Valamint 5000 n/min-t is ír a motor fordulatra.
A hozzászólás módosítva: Szo, 9:16
(#) Gafly válasza granpa hozzászólására (») Szo, 9:44 / 1
 
Idézet:
„12.2 Kohlebürsten
- Bei übermäßiger Funkenbildung lassen Sie die Kohlebürsten durch eine Elektrofachkraft überprü-fen. Achtung! Die Kohlebürsten dürfen nur von ei-ner Elektrofachkraft ausgewechselt werden.”

nagym6 majd eldönti hogy kinek hisz.
Én a saját szemenek szoktam, leginkább.
(#) uniman válasza Gafly hozzászólására (») Szo, 10:38 / 1
 
A robbantott ábrán "37"-es jelöléssel ott látható a két szénkefe!
Ezenkívül a motor fordultszáma az 5000 többszöröse, ugyanis a motor végébe van építve egy fogaskerekes áttételrendszer. (Aki szedett szét már hasonlót...annak egyértelmű!)
A hozzászólás módosítva: Szo, 10:41
(#) Gafly válasza uniman hozzászólására (») Szo, 10:43 / 1
 
Azt hittem, valami jót teszek a rajz közzétételével.
(#) vision61 válasza Gafly hozzászólására (») Szo, 12:47 / 1
 
Szia!
Viszont ezt is írja a karbantartásnál:
Idézet:
„12.2 Szénkefék
-- Túlságos szikraképződés esetén, ellenőriztesse le a
szénkeféket egy villamossági szakember által. Figyelem!
A szénkeféket csak egy villamossági szakembernek
szabad kicserélni.”


37-es tételszámú alkatrészek.
A hozzászólás módosítva: Szo, 12:49
(#) Gafly válasza vision61 hozzászólására (») Szo, 12:59 /
 
Azon gondolkodom, hogy nagym6 elégedett-e a kapott válaszokkal, vagy kér még további "segitséget"?
(#) nagym6 hozzászólása Szo, 16:08 /
 
Köszönöm mindenkinek a választ. A robbantott rajzon szénkefe van. Mi lehet kétséges, hogy nem kefés lenne a motor? Motorokhoz nem értek. Köszi.
Lehetett volna a gugli a barátom, de én álmomban nem gondoltam volna, hogy egy ilyen noname gépnek rajza van neten.
A hozzászólás módosítva: Szo, 16:10
(#) ötös műhold válasza VIM hozzászólására (») Szo, 19:12 /
 
Kedves VIM, mint azt már az elején megpróbáltam elmagyarázni, de, csakis a kommutátor szegmensének a cseréje a "kifizetődő". Az egész kommutátor cseréje már nem az, hiszen az talán feleannyiba is belekerül, mint egy teljesen új (olcsó) flex (nooormális?). Tehát kommutátort egészben nem éri meg cserélni, hiszen az aránytalanul drága. (Gyk: nem abszolút mértékben drága, hanem egy új gép árához képest az.) Viszont a kommutátor egy szeletének cseréje nem kerül semmibe, ha már van egy kis ragasztó, és egy megfelelő réz-darab. Nekem volt. Tehát itt az ingyen javítás (persze, vagy sikerül, vagy nem) áll szemben a kukába dobással. A bolondnak is megéri, hogy inkább ingyen megpróbálja megjavítani a flexét - nem? Szerintem de. Ez történik itt, és ennyit a gazdaságossági megfontolásokról.
Köszönöm a tanácsot, ami az alternatív fúrógépes csiszolás-megoldásról szól. Azért én sem most jöttem a falvédőről (a katonaságnál a törzsőrmesterünk ezt úgy mondta - amikor gyanította, hogy hülyének nézzük -, hogy nem most jött a 6.20-as libással), jelenleg 3 db. működő fúrógépem van (igaz, az egyiket pár napja pofoztam össze - meg sem mondom, azon is milyen javítást kellett eszközölnöm, biztosan lebeszéltetek volna róla - de műxik), és vannak mindenféle adaptereim, kiegészítőim hozzájuk. Sajnos a flexet főleg kemény vágó munkákra használom - van egy régi lyukas kazánom, 0.5 cm es lemezből, abból nyerem ki a nyersanyagot; nagy szalagcsiszoló-masinát csinálok - igaz, az már készen van... szóval, flex az kell. Egyébként valóban, már kitaláltam mi lesz. Mivel a szerelési/építési munkálatoknál állandóan cserélgetnem kell a flexen a vágó- és a vastagabb csiszolókorongokat, és ezt már unom, az lesz, hogy veszek egy olcsó flexet (6000 ft-ért lehet kapni 900 wattosat - nem kínai, és új), és ezt meg megjavítom, ha a fene fenét eszik, akkor is.

A "miazmás", az nem egy elszólás volt, hanem szándékos. Ez egy tréfás kiszólás, az "Egészséges erotika" c. magyar filmből. "Asszonyok! Itten van gusztus huszadika. Estván király, alkotmány, miazmás...". Ha nem láttad, nézd meg, vicces film, bár flex-szerelés az éppenséggel nincs benne.

És most megpróbálok belinkelni egy képet a megragasztott kommutátoromról. A képen a középső szelet az, amit én faragtam bele.
(#) VIM válasza ötös műhold hozzászólására (») Szo, 20:04 /
 
Nem akartalak megbántani vagy leszólni de legyen igazad és működjön az a motor. Az a felület amit a kommutátorról mutatsz azon hamar el fog fogyni a szénkefe és a kommutáció is siralmas lesz. Fogalmam sincs, hogy mi verhette úgy össze a szeletek széleit de nagyon durva. Talán ha befognád a forgórész kihajtó végét fúrógépbe és a csapágy felőli részt is letámasztanád akkor simító reszelővel lehetne rajta igazítani (esztergálni), hogy legalább sík legyen ne hullámos, gödrös. Majd a kapott felületet még tovább "polírozva" cca. 400-as papírral talán kielegítő lesz a kefék számára a felület.
A filmeket tekintve nekem ebből a korszakból a Falfúró vitte a prímet.
(#) ötös műhold válasza VIM hozzászólására (») Szo, 20:44 /
 
Igen, igazad van a "síkolást" még foganatosítanom kell, mert így hamar ebek harmincadjára jut megint a gépezet.
Offtocsik: én nagy filmbuzi vagyok, és öreg már, mint a templom egere... ja az szegény, na az is vagyok, akkor stimmt. Szóval, nekem ezek a `86-os filmek már, hogy is mondjam, nincsenek benne abban a bizonyos filmes kánonban (50-60-70-es évek művészfilmjeit szeretem), de azért akadt néhány jó szocreál film akkor is. Offtocsik vége.
(Zárójelben: nézzétek el nekem ezeket a, ha úgy tetszik, modorosságokat, mint pl. "offtocsik". Ha vannak itt öregebb szakik is, és miért ne lennének?, akkor ők talán még emlékeznek a boldogult Tocsik Mártára, aki... no de ezt hagyjuk is, szóval onnan jött a szóújítás.)
A hozzászólás módosítva: Szo, 20:48
(#) gömb válasza ötös műhold hozzászólására (») Vas, 18:03 /
 
Gyárilag nem ragasztják hanem hőre keményedő műanyaggal kiöntik és kiégetik. A fülek belelógnak a masszába és szilárdulás után alakzáró kötés van, nincs szükség ragasztóra.

Azt lehet(ett volna) csinálni hogy az új szelet oldalát meg a lyuk belső felületeit egy kicsit megkarcolni pár helyen mondjuk feles fúróval és akkor az is alakzáró lenne, bár a kis tubusos epoxi ragasztók mechanikai szilárdsága valószínűleg jelentősen elmarad az eredeti anyagétól.
Maga a kommutátor olyan 100-120 fokra melegszik tartós használat mellett, bár nem mindegy hogy -10 fokban tiszta hűtőrâccsal, vagy 40 fokban, bekoszolódottal. Utóbbi esetben a 150+ C° se kizárt.

Egyébként a forgórész pont olyan mint a Ferm 880 (?) W-os flexé. Ezt furcsa módon bergmann-tekercseléssel gyártották ezért tele volt a forgórésze lyukakkal (a kiegyensúlyozás miatt).
Következő: »»   58 / 58
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem