Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autóvilágítás - LEDláz
Lapozás: OK   1 / 3
(#) damatic hozzászólása Máj 8, 2005 /
 
Két iszonyat nagy fényerejű jégkék ledet szeretnék betenni a belsővilágítás izzója helyére, segítsetek, hogy milyen típust kérjek az üzletben, hogy ne nézzenek ki onnan (mert Szegeden még ezt az alázást is megteszik), no meg milyem előtétellenállással!

Más: 5 db 10mm-es vörös ledet vettem műszerfalvilágításnak, de olyat szeretnék hozzá építeni, hogy legyen egy minimális fényereje (beállíthatóan) meg amit bírnak a ledek. A kettő közt meg egy automatika szabályozná a fényerőt, attől függően, hogy milyen sok fény jön be a szélvédőn. Tehát minél erősebb a környezeti fény, annál erősebb a műszerfalvilágítás.
(#) Topi válasza damatic hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
Az a becsületes neve, hogy Nagyfényerejű víztiszta 5mm-es kék led
Olyan ezer milikandelás. (mcd)
(#) damatic válasza Topi hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
Köszi! Mennyibe kerül egy olyan "víztiszta", meg mi is a kandela? Fényerő? Ha az, akkor az hány wattos izzónak felel meg?
(#) Topi válasza damatic hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
Pfff... hát azt így nem tudom. A kék led elég drága... Olyan 100Ft körül van darabja...

A kandela meg fénysűrűség.
A sugárerősség fotometriai megfelelője a fényerősség, amit a ledeknél candela (cd) nek nevezik. azt hiszem 1 lm/sr = 1 candela
lm = fényáram, sr = szteradián = térszög

Ja és ha háttérvilágításnak veszed, akkor jó nagy legyen a sugárzási szög, mert ha nem egy foltban fog csak világítani és azt szerintem nem épp praktikus...
(#) Topi válasza Topi hozzászólására (») Máj 10, 2005 / 4
 

Amúgy itt van szerintem ami kell neked...
A 470K-s potival be tudod állítani, hogy az adott megvilágításhoz mekkora fényerőt kérsz... A fotoellenállás meg szabályozza a kitöltési tényezőt...

Ha állandó fényerőt akarsz, és csak a potival szeretnéd szabályozni, akkor a fotoellenállást nyugodtan helyettesítheted sima ellenállással.

Ezt a kapcsolást egyébként az Elektronika sorozat "Optoelektronikai hobby" című kötetéből szedtem elő...
(#) damatic válasza Topi hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
***** - Csillagos ötös!

Az 555 kimenetére meg direktbe mehetnek a ledek?
(#) damatic válasza damatic hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
No meg az 5V szigorúan annyi, vagy táplálhatom az akku 12-14,8V-járól?
(#) Topi válasza damatic hozzászólására (») Máj 10, 2005 /
 
> Az 555 kimenetére meg direktbe mehetnek a ledek?
Hát azért egy ellenállás nem ártana... Ill. kötelező. Számold ki, mekkora áram folyik, és mekkora kell a lednek.. azt már nem magyarázom el.

Az NE555 elvileg megy 12 voltról is. De azért nem ajánlott... 9V, vagy 5V.
Tegyél be egy feszültség stabilizátort.

Ha csak 5 voltosod van, akkor a GND, vagy Common lábára tegyél két 1N4001 et.
(#) damatic válasza Topi hozzászólására (») Máj 17, 2005 /
 
PQ: Mi van, ha pl a 470k-s poti helyére 100k-s van? (mert az van.) Gondolom, változik a telítettség, de milyen irányban és mennyire?
(#) Topi válasza damatic hozzászólására (») Máj 17, 2005 /
 
Pff... ez jó kérdés. Elvileg világosabb lesz, ill nem fogod tudni teljesen min / max fényerőre felvinni. De átszámolom este, és megmondom...
(#) damatic válasza Topi hozzászólására (») Máj 19, 2005 /
 
Ok, thx. Waiting...
(#) wanstonic hozzászólása Nov 12, 2006 /
 
Sziasztok! Segítséget kérek szépen az alábbi projekt megvalósításához:
Autóba akarok egy kiegészítő jelzőfény-rendszert, ami így működne:
6 db LED villogna, lámpatestekbe lennének berakva. 2 hátul, kettő oldalt, kettő elöl. Belülről lehetne kapcsolni úgy, hogy külön az elsőket, külön a hátsókat, de az oldalsók mindig villognának, bármelyiket kapcsolom. Fontos lenne, hogy külön akksiról menjen a rendszer: egy 12V 7,2 Ah-s ólom-savas akkuról menne, amit az autó töltene. Ez azért kell, hogy teljesen független legyen a rendszer az autó akksijától. Tudom, hogy a LED nagyon kevés áramot vesz fel, de én így akarom működtetni.
A rendszer arra kellene, hogy pl. amikor bemegyek egy áruházba, vagy otthagyom a kocsit az utcán órákra, akkor ez villogjon, hogy lássa mindenki, és törjék össze...stb.
Végülis minden kellene hozzá: kapcsolási rajz, javaslatok. Nem alkarok elemet rakni bele, mindenképp akksi kell.
Köszi előre is!
(#) potyo válasza wanstonic hozzászólására (») Nov 12, 2006 /
 
Idézet:
„hogy lássa mindenki, és törjék össze...stb.”
Szerintem ehhez elég lenne, ha az utca közepén állnál meg.

Amúgy kell egy NE555 ic, rá egy háromállású kapcsoló, némi korlátozóellenállás, és diódák.
Vagy PIC, és akkor csak kapcsolók vagy nyomógombok kellenek, korlátozóellenállások, meg 7805-ös szabályzó.
(#) dB_Thunder válasza wanstonic hozzászólására (») Nov 12, 2006 /
 
A Rendőr biztos hogy össze fogja törni a lámpákat, vagy a forgalmit tüzeli el, ahogy meglátja.
(sajnos magyarországon nem tolerálják az ilyen átalakításokat)
Szerintem 1szerübb rendesen, rendes helyre parkolni..
Nem értem ez a külön akksis dolgot sem, mért jó még 1 akksi???
A 6 led max 0.5 Ampert enne, egy nap allat se merülne le az autó eredeti akksija.Ráadásul villogtatni akarjuk akkor még kevesebbet eszik időegység allat, mintha folyamatossan menne....
(#) wanstonic hozzászólása Nov 28, 2006 /
 
Köszi, a hozzászólásokat, átgondolom a dolgot.
(#) damatic válasza Topi hozzászólására (») Márc 5, 2007 /
 
Hali!

Na, jó sokat vártam, de mostmár telenyomtam végre leddel a műszercsoportot, itt az ideje, hogy a fényerőszabályzással is foglalkozzam. Ritkán sikerül alkatrészboltba jutnom (vidék) ezért kérdem: a fotoellenállás helyére tehető fototranzisztor (2 lábas)? Mert az van. Illetve ha lenne vmi 1szerű 5leted 1-2 tranyóval meg a fototranyóval hogyan lehetne ezt megoldani, örülnék neki!

Van 1 rajzom, ami távfényszóró autómatikus kapcsolgatására hivatott esetleg ezt át lehetne alakítani erre a célra (melléklet)?
(#) Inhouse válasza wanstonic hozzászólására (») Márc 6, 2007 /
 
Idézet:
„A rendszer arra kellene, hogy pl. amikor bemegyek egy áruházba, vagy otthagyom a kocsit az utcán órákra, akkor ez villogjon, hogy lássa mindenki, és törjék össze...stb.”


Ööööö, tudom, hogy régi, de ez most csak nekem furcsa???? :no: :eek2:

Üdv
Inhouse
(#) damatic válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 6, 2007 /
 
Azt akarta írni, hogy NE törjék össze! Ércsük? :idiota:

Én uccsó kérdésemre akad vmi? :integet2:
(#) Inhouse válasza damatic hozzászólására (») Márc 6, 2007 /
 
És ha LED-ek villognak körbe, akkor nem törik össze? Amúgy meg igen? Mert a "mindenki lássa", az stimmt...

Anyám, de jó, hogy nem egyforma minden ember...

Üdv
Inhouse
(#) qssty válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 6, 2007 /
 
figyelem felkeltésre gondolt...
de abbszolut fölösleges...ha azt akarod hogy észre vagyék és ne törjék össze akkor olyan helyen hagyod ahol látod vagy tudod hogy biztonságos...amugy meg nem hiszem hogy arra hajtanak az emberek hogy összetörjék a kocsit...
(#) damatic válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 6, 2007 /
 


Én uccsó kérdésemre akad vmi 5leted?
(#) Inhouse válasza damatic hozzászólására (») Márc 7, 2007 /
 
Elég érdekes kapcsolás, a rajz pedig borzasztó...

A k1 relé tulajdonképpen "digitálisra" alakítja a kapcsolást, hogy vagy behúz, vagy elenged. Te ilyet akarsz, vagy, hogy folyamatosan változzon, minél sötétebb van, annál kevésbé világítson a szemedbe az a temérdek LED?

Összegezve, szerintem ez neked nem jó...

Üdv
Inhouse
(#) damatic válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 7, 2007 /
 
Igen, nyílván ugye úgy működik, hogyha a fesz eléri mondjuk a 9voltot, akkor meghúz a relé, és ha kb 6,7 alá esik, akkor elejt - ez tiszta sor, és ezt reflektorra meg akarom építeni. (Mellesleg angol nyelvű oldalról csíptem le, webfordítással fordíttattam, de a fordítás csomó hülyeséget tartalmazott, megpróbálta helyesbíteni.)

A kérdésem az, hogy mondjuk ezzel a kapcsolással ha nem relét hajtok, hanem a ledezett műszerfalvilágítást, akkor azt csinálja-e nekem, hogy minél erősebb a környezeti fény, annál erősebben világít. Vagyis megfordítva, ha kimegyek éjszaka az országútra, és senki nincs az úton, akkor nem fog a képembe virítani a 64 SMD led (annyit építettem be)?
(#) damatic válasza damatic hozzászólására (») Márc 7, 2007 /
 
Jut eszembe: mennyire egészséges ez? Nem kellene inkább egy schmitt triggerre bízni, és a relé kapjon csak teljes feszt, ha be kell neki húznia, ahelyett, hogy ott vacillál, esetenként kúszóáramokkal küzd az érintkezője?
(#) Inhouse válasza damatic hozzászólására (») Márc 7, 2007 /
 
Elvileg így kell működnie, csak a végét meg kell darlingtonozni. Én sem vagyok nagy szaki, sok okosságot ne várj!

A kúszóáramot nem értem...arra gondolsz, hogy kap valamennyi feszt a relé, de nem elég, hogy behúzzon?
Persze elegánsabban is meg lehet oldani.
Más kérdés, hogy én nem építenék ilyet az autómba.

Üdv
Inhouse
(#) damatic válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 8, 2007 /
 
Köszi!

Akkor kettőt kell építeni, egyik a reflektort tiltja relén keresztül, a másik meg a műszerfal fényerejét szabályozza mondjuk egy BD tranyóval izmosítva.

Ilyet nem építenél be? Én még durvábbat is, csak úgy kell extrázni, hogy egy kapcsolással ki lehessen iktatni... Asconám van, és tele lehet rakni gyári extrák kapcsolóival a műszerfalat.

Pl. lesz egy olyan kör, ami csak a töltés megjelenése után két másodperccel engedélyezi a fényszórót, fűtőmotort, ablaktörlőt, ablakfűtést. De egy mechanikus kapcsolóval felül lehet ezt bírálni, ha esetleg elmegy a töltés, vagy bekakál az elektronika, akkor is működjenek - ha muszály.

Sőt lesz egy második világításkapcsoló (az eredetivel párhuzamosan) amit ha helyzetjelzőre kapcsolok, akkor a töltés megjelenése után 2 másodperccel felkapcsolja a világítást, ha megszűnik a töltés, akkor nappal lekapcsolja teljesen, éjjel meg rajta hagyja a helyzetjelzőt, de ha beriasztom, akkor lekapcsolja azt is. Persze a helyzetjelzőket ledesre cserélem. A második állása fogja aktiválni az autómatikus távfényszóró kapcsoló áramört.

Akkor a belső világítást is ledesre építem át (kisebb fogyasztás -> akkukímélet), pusz a bekapcsolvafelejtés elkerülése végett flip-flop áramkörrel nyomógommbal lehet fel- és lekapcsolni, de ha megszűnik a töltés, akkor is lekapcsolja 10 perc után (addig azért legyen fény kiszállni és pakolászni).

Az indítás/leállítás is egy nyomógombos lesz egy két záróáramkörös nyomógombbal a kardánboxon.
Benyom és nyomvatart -> gyújtást ráad, 3-4 másodperc múlva indítózik addíg amíg nyomva tartom. Ha nem indulna, semmi gáz, mégegyet nyomok, leveszi a gyújtást, mégegyszer ráesek újra ráadja és késleltetve megint indít. Persze emellett megmarad az eredeti is, csakhát egy kissé szét van kopva és akad...

Mielőtt leordítana vki, hogy hát KORMÁNYZÁR vazze! Nem érdekel, kiszedem, nem lesz.
(#) damatic válasza Inhouse hozzászólására (») Márc 8, 2007 /
 
Ya, kúszóáram: arra gondolok, amikor már behúzott a relé, és elkezdi az áramkör csökkenteni a feszültséget, így csökken a relé ereje is, nem tartja az érintkezőket olyan erősen zárva és bizonytalan kontaktus, esetleg ív alakul ki akár tartósan is.
(#) Sticko hozzászólása Júl 4, 2008 /
 
Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy villogó LED-ben lehet kapni különböző villogási sebességűt? Esetleg a különböző színűek, különböző sebességgel villognak?
(#) bbalazs_ válasza Sticko hozzászólására (») Júl 4, 2008 /
 
A villogas sebessege a bemeneti feszultseg fuggvenye.
(#) Sticko válasza bbalazs_ hozzászólására (») Júl 5, 2008 /
 
Köszi a választ!
Gondolom minél kisebb a bemenő fesz., annál lassab, ugye? Mekkora ellenállást ajánlasz az autóban lévő, elvileg 12 voltra, kék villogó ledhez?
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem