Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   286 / 286
(#) gulyi88 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 / 1
 
Szia!
Hát ha biztosra akarsz menni, akkor elsőnek megjelölöd a tekercsek végeit lesz két U, két V, két W jelű tekercsvég. De hogy az adott tekercsnek melyik az eleje és a vége az szerintem mérés nélkül nem tudod meg, vagy esetleg próbálgatni lehet (talán még a tekercs fizikai kialakításából lehetne kikövetkeztetni.).
A tekercsek elejeinek és végeinek eldöntését egy iránytűvel és egy áramforrással lehetne megállapítani. forgórész ki, iránytű be középre, áramforrással (mondjuk fél amperrel) megkínálgatni a tekercseket, és az iránytű mozgásából megállapítható, hogy melyik végek lesznek a tekercsek elejei és melyikek végei.
Veszed mondjuk elsőnek az U tekercset, adsz rá áramot, a pozitív pólusnál lévő tekercsvéget tovább jelölöd U1-nek a negatívnál lévőt U2-nek. Az iránytű beáll, megjegyzed, hogy merre mutat az Észak a motortesthez képest. Majd átteszed az áramot a V fázisra, ha az É az iránytűn pozitív 120° villamos fokot fordul (lentebb részletezve 120 vagy 60 vagy 40 geometriai fokot) (az első tekercs vizsgálatához képest) akkor a pozitívnál újra *1-es tekercsvég van, negatívnál újra *2-es (tehát V1 és V2). Ha egészen más irányba mutat, akkor a mért tekercs végeit fel kell cserélni.
Aztán átteszed a W tekercsre az áramot és, akkor újra az első állapothoz képest negatív 120° villamos fokot kell mozdulnia, hogy a pozitív W1 legyen a negatív W2.
A villamos fokból úgy lesz geometriai fok hogy a villamos szöget elosztod a póluspárok számával.
Azaz
1póluspár (2800 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 120° geometriai fokban is!
2póluspár (1400 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 60° geometriai fokban!
3póluspár (900 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 40° geometriai fokban!
...
Az iránytűn geometriai elfordulását fogod látni. Ezt kell átértelmezned villamos elfordulássá.
Aztán jöhet a bekötés a kapocstáblára:
U1 V1 W1
W2 U2 V2
függőleges átkötésekkel delta, alsó sor vízszintes átkötésével (felső betáplálással) csillag lesz.
(#) pipi válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Hali!
Na erre nem gondoltam, hogy a kezdet/végek is össze lehetnek keverve...
(#) VIM válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Szia! A tekercsek végeit a tekercsfejből általában külön külön hozzák ki és összefogják . Így jól elkülönül a kezdet és a vég, már csak össze kell pároztatni.
(#) enginerus válasza pipi hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Iránytűre nem is gondoltam. (mondjuk perpill nincs is itthon.)
(#) proli007 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Ha nem a déli sarokra készülsz, egy tű is elég felmágnesezve és a közepén egy cérnával felkötve.
(#) enginerus válasza VIM hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Nem is a tekercs végek beazonositása probléma, hanem a tekercsek sorrendje.
Gondolom nem mind1 a motornak, ha nem sorrendben kapja a mágneses teret.
(#) gulyi88 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Ha megvannak az egyel és kettővel jelzett tekercsvégek, akkor az már mindegy hogy
hogyan kötöd be UVW vagy UWV vagy VWU vagy akármi, attól csak a forgásirány függ.
Egy a fontos, hogy a tekercsek végei a kapocstáblában így legyenek: Bővebben: Link
Egyesek felül, kettesek alul (vagy fordítva), a tekercsek "srégen" az utolsó tekercs vége meg megy előre.
Amúgy meg ha deltában nem használod, akkor abszolút mindegy,
2-es jelölésűeket összekötöd (csillagpontnak, nem kötsz rá se nullát se semmit ),
1-es jelölésűeket meg megtáplálod a három fázissal (2 fázis megcserélésével a forgásirány megfordul).

Mágnesezett cérnán lógó tűt lehet, hogy hozzárántja az állórészhez a mágneses tér (kisebb árammal talán működhet).
A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2019
Következő: »»   286 / 286
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu