Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   330 / 588
(#) pucuka válasza tbarath hozzászólására (») Márc 13, 2020 /
 
Verseny van. Mindenki saját elkülönített frekvencia sávot akar, de nincs elég frekvencia.
Az 5G általánosan az M2M célra van tervezve, ebbe belefér az önvezető technológia is.
Egy országos lefedettségű, megfelelő kapacitású, és rendelkezésre állású hálózat nulláról felépítve igen drága dolog, ésszerűbb lenne a dedikált hálózatok helyett egy többcélú hálózat szolgáltatásait igénybe venni.
Ma már semmi akadálya a különböző felhasználások logikai elkülönítésének, így a saját dedikált hálózatok helyett csak szolgáltatást igénybe lehet venni, ez minden bizonnyal gazdaságosabb, mint egy erre a célra létesített dedikált hálózat.
A szükséges sávszélességet aránylag jól meg lehet állapítani, de az autóipar "szakértőinek" ez kevés. A baj az, hogy az FCC -nek nem csak az autóipar igényeit kell kielégítenie. 75 MHz pedig nagyon sok az 50 GHz alatti tartományokban (a biztonsági szolgálatok számára -testkamera, gk videó- számára 3 - 5 MHz miatt megy a küzdelem.
Nagyon nagy a frekvencia éhség a viszonylag könnyen kezelhető frekvencia tartományokban, és minde igazgatás a többszörös, jó kihasználtságú rendszereket részesíti előnyben. Az FCC is. Ráadásul ezt valamelyik WARC világértekezleten át is kell verni.
Azt nem tudom milyen az a V2X komunikáció, de a az 5G úgy lett tervezve, hogy 200 km/ó -ig a nem okoz gondot a késleltetés.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2020
(#) pucuka válasza pucuka hozzászólására (») Márc 13, 2020 /
 
Közben találtam valamit.
Bővebben: Link
(#) tbarath válasza pucuka hozzászólására (») Márc 14, 2020 /
 
Én azt tartom - mérsékelten - viccesnek, hogy el bírták azt mondani, hogy 75 helyett 30 MHz sávszél az _azért_ kevés, mert annyival csak 30 méterig játnak el.
(#) bbb hozzászólása Márc 14, 2020 /
 
Aki úgy gondolja feláldozná a szabad CPU/GPU kapacitását mindenféle betegség elleni kutatásra (jelenleg a SARS-CoV-2 prioritással): folding@home
(#) pucuka válasza tbarath hozzászólására (») Márc 15, 2020 / 1
 
Azért az nem is annyira vicces. A gond a doppler effektus. Minél magasabb a vivő frekvencia, annál nagyobb gondot okoz. A jelkésleltetés a távolságot is korlátozza. Lehet megoldani nagyobb késleltetéssel, ez viszont az autónál nem jó út. Viszont a nagymennyiségű adat gyors kis késleltetésű átviteléhez nagy sávszélesség kell, és ilyesmi úri huncutság csak magasabb sávokban lehetséges. Ezért van az az irdatlan sávszélesség igény.
Mozgásban levő eszközök között a doppler effektus miatt gond lesz a gyors adatátvitellel, mert nehezebb dekódolni a frekvencia csúszások miatt. Ezért találták ki a 4G -t, hogy egy speciális impulzus modulációval kvázi lelassítják az átviendő információt így csökkentve a doppler effektus hatását. Ezt a moduláció fajtát ortogonális kognitív eljárásnak hívják (tudom kicsit fura) de a lényege, hogy szinkronban levő impulzusokat egyenként kismértékben modulálják, így magát az információt úgymond szeletelve viszik át. Az 5G ennek továbbfejlesztett változata kifejezetten mozgásban levő M2M kapcsolatra.
Csakhát az autóipar saját megoldást akar, ahogy ez az információ technológiában eddig is szokás volt. Vagy a fordítás rossz, vagy ha jó, akkor viszont ez is az ujságíró, vagy az autós szakma hozzá nem értésére utal, hogy WIFI -nek nevezi, holott az kifejezetten a vezetéknélküli internet hozzáférést takarja. Nem minden vezetéknélküli adatátvitel WIFI, ahogy nem minden mobiltelefon sem GSM.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2020
(#) tbarath válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Találtam valamit: Bővebben: Link
Idézet:
„Since 1999, the 75 megahertz of spectrum in the 5.9 GHz band has been allocated exclusively for Dedicated Short-Range Communications (DSRC) systems for transportation safety and vehicle communications ...
Specifically, the Notice of Proposed Rulemaking would repurpose the lower 45 megahertz (5.85-5.895 GHz) for unlicensed operations such as Wi-Fi, which Pai said is ideally suited to meet exploding Wi-Fi demands because of its location next to 5.725-5.850 GHz band that’s already allocated for unlicensed use.”


Szóval itt arról van szó, hogy a jelenlegi "5 gigás" wifi sávhoz csapnák ezt hozzá a 802.11p-ből, ami ugye a DSRC, V2X, C-V2X, whatever.

Más: Bővebben: Link
Idézet:
„The Federal Communications Commission on Thursday endorsed new networking technology called C-V2X, which links cars to each other and to traffic signals. In a unanimous decision, the commission voted on a proposal that would carve off some radio airwaves in the 5.9GHz frequency range for use by C-V2X .
...
The agency has been stewing for years about what to do with the 5.9GHz band, which includes a swath of spectrum 75 megahertz wide. Its proposal would divide that into three chunks. The bottom 45MHz would be for unlicensed use, meaning it's free for anyone to use for radio transmissions. The top 20MHz would be solely for C-V2X.
The middle 10MHz would be for DSRC -- but only if its fans can make a persuasive case in a comment period, and the FCC has been unimpressed with progress so far. Otherwise, it'll be devoted to C-V2X.”


Amúgy a legfelháborítóbb az egészben az, hogy nem képesek egy nyomorult közös szabványt összehozni, hanem két konkurens technológia is van. Lassan az egész autógyártás kb. 5-10 cégcsoport, amit beszállítóként kiszolgál másik 4-5 nagy, meg még egy pár kics.
Szóval én nagy barátja vagyok a piaci önszabályozásnak, de ez tipikusan olyan helyzet, ahol az államnak szabályozóként baromira be kell avatkozni. Pláne hogy 20 éve ülnek egy olyan frekisávon, amit baromira nem használnak semmire, közben máshol azért lenne rá szükség. Persze később felszabadítani még nehezebb lenne, de azért na.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Sajnos a totalcar cikkei sokszor még a piaci kofa pletyka szintjét sem érik el, és sajnos nincsenek egyedül. Ma szinte felesleges ilyen forrásokat olvasni. Egy ideig irkáltam nekik is, hogy marhaság ami megjelent, de sokszor még azt sem fogták fel, miért. Azota nem is olvasom.
A frekvencia tárgyban meg manapság akkora már a káosz, hogy kizárt, hogy azt valaki át tudja tekinteni - ahogy az FCC is csupán a többségi nézetre utal. A baj az, hogy a fejlesztések mögött elképesztö töke van lekötve, amit minden befektetö szeretne némi haszonnal viszontlátni, és az állam nem tud/akar beleszolni, mert nem rendelkezik ilyen hosszabbtávu forrásokkal. A kormányok 4-5 évente változnak a gazdaság még gyakrabban - viszont kiépiteni egy ilyen hálozatot ennyi idö alatt nem lehet.
Egy ideig figyeltem a német 5G cirkuszt - az állambácsi elképesztö pénzekért (milliárdok €-ban ) eladta a licenszeket több szolgáltatonak. Azután eszükbe jutott, hogy még a mai technologiákkal sincs lefedve az ország jelentös része (a fedetlen vidékek több 10%-t jelentenek, ahol nincs internet vagy mobiltelefon hálozat!!!). Erre megváltoztatták az 5G szerzödéseket, amibe bekerült a teljes lefedettség kritériuma. A baj az, hogy az a maroknyi licensztulajdonos a másiknak a konkurrense azaz, elvben mindenkinek a teljes lefedettséget kellene garantálnia ( azaz az ország valamennyi pontján mind az 5 hálozatnak elérhetönek kellene lennie). Ez viszont antennaerdöt jelentene ( egyes hirek szerint 18000-20000 uj oszlopot kellene telepiteni). Erröl viszont a települések sem akartak hallani, igy lesöpörték a tervet az asztalrol.
Erre jött az állambácsi az egetrengetö ötlettel, hogy az 5-6 konkurrens cég használjon közös oszlopokat. Erröl meg a licensztulajdonosok nem akarnak hallani, mert egy egy oszlop telepitése az infrastrukturával sok millio €-ba kerül, és mikor elkészül, akkor meg fel kell kinálni a konkurrenciának, hogy nicsak itt az oszlop, akasszátok ti is ide az antennákat stb.
Most valahol itt áll a dolog - állitolag döntés még nincs, pedig a beszedett millárdokbol az állam talán maga is gondoskodhatna az oszlopokrol meg az azzal járo infrastrukturárol. Közben persze egyesek elkezdték telepitgetni a nagyobb városokban meg az autopálya mentén a saját hálozataikat, ugyhogy ebböl még nagy zür lesz, és Musk sem alszik a ö mennyei hálozatával, igaz, hogy ott a távolság többszöröse lesz annak, amit a földi hálozat garantálni tud.
Lehet, hogy ebböl a zürzavarbol csak a koronavirus fogja majd megtalálni a kiutat, mert gazdasági csöd az biztos lesz.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2020
(#) dokidoki válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Idézet:
„és az állam nem tud/akar beleszolni, mert nem rendelkezik ilyen hosszabbtávu forrásokkal.”
Eddig olvasva már rögtön érdekes lett, mert épp az államok rendelkeznek hosszútávú forrásokkal. Az hogy az 'arcok' cserélődnek de lényeg marad, lásd adószedés. Az államokat éppen brutális módon kirabló multik ... kamatszedés, gyógyszeripar... tőkebevonás ... és a többi láthatatlan technika okozza az állam látszólagos gyengeségét.
Abbahagyom.
(#) Massawa válasza dokidoki hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Az igaz, csakhogy a piacgazdaság tézisei azt állitják, hogy az állam tartsa magát távol a gazdaságtol - ezért néz ki sok minden ugy, ahogy kinéz. Az állambácsi már régen leépitette azt a müszaki háttért, ami az antennatelepitést át tudná vállalni. Azt meg nem merik megtenni, hogy másokkal épitessék meg, mert az már az induláskor büzlene a korrupciotol.
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Mint minden más. De ez itt senkit nem zavart eddig sem...
(#) sany hozzászólása Márc 15, 2020 / 1
 
Ufó detektor. Egy kis hétvégi projektnek.
(#) Rosszmáj válasza sany hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Egy ilyen 10kΩ -os lágyvasmagú tekercs valakinek elfekvőben?
Találtam egyet, de sorba kötve is csak 150Ω. Ez ugye kevés?
(#) sany válasza Rosszmáj hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Persze, így csak a felderítő csészealjakat fogja detektálni a Proxima Centauri csillagképből érkező anyahajót sajnos nem.
(#) sany válasza sany hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Nem a csillagképből jönnek, hanem a Proxima Centauri csillag körül elhelyezkedő bolygórendszer egyik bolygójáról, természetesen.
(#) gyerek67 válasza sany hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Mer' nem olvasol, azér'!
Természetesen nem a Proxima Centauritól érkeznek, hanem az Orion Alfájától, a Betelgeuse csillagtól, ami egy régóta haldokló vörös óriás, már felfalt maga körül mindent.
Mivel nekik már jóval korábban el kellet hagyniuk a kecójuknak még a környékét is, mert ott is csúszások voltak a hajók indulásában, most fognak majd ideérni.
Nyilvánvaló, hogy a Földet, ezt a "kozmikus valóságshow"-t szemelték ki új otthonuknak!
A 10kΩ-os lágyvas tekercs meg semmire nem jó, mert nemfémes anyagból vannak a hajók.
Teljesen autentikus forrásból tudom, neves rocksztárunk súgta meg...
(#) sany válasza gyerek67 hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Ha mégis érzékelne valamit ez a műszer, akkor szerintem már mi emberek is megéreznék, illetve saját szemünkkel is látnánk (ha nem láthatatlan) azt valamit, ami közelít a Földhöz. Akár idegen civilizáció flottája vagy legyen az a valami akár egy meteor.

Íme be is van bedobozolva a műszer. A bal oldalon a hosszú "rúd" gondolom a tekercs lehet.
(#) Rosszmáj válasza gyerek67 hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Akkor műanyag mag? Vagy jobb lenne a fa?
(#) sany válasza Rosszmáj hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Egyértelműen fa, az idegenek nem használnak évszázadokig le nem bomló műanyagokat.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2020
(#) gyerek67 válasza Rosszmáj hozzászólására (») Márc 15, 2020 / 1
 
Nem tudom, mert erre a kérdésemre Attis már csak sejtelmesen mosolygott...
Fa, vagy papír mag lehet. 60.000 menet spárgából....
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Tavaly szeptember októberben nálunk is megvolt a frekvencia árverés az 5G -re használható frekvencia blokkokra, igencsak tetemes pénzekért. Az, hogy ezt a szolgáltatók fizetik, ne tévesszen meg senkit, ezt is, meg a hasznát is a felhasználók fizetik.
a pénzéhség minden határon túli, Musk (miután nem nagyon jött be a Tesla programja, túl hamar reagáltak a nagy autógyártók) belecsapott a mennyei internetbe. Csak a tetemes frekvencia igényével láthatóan nem számolt.
(#) pucuka válasza tbarath hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Ez a többféle technológia is amolyan informatikus módi, úgy gondolják, hogy mindenki egyedül van a világban, és azt csinálhatnak, amit akarnak. Jellemző ez a PC körüli iparban, semmi nem (nagyon) kompatibilis semmivel.Ebben az ágazatban sem kéne így lenni, de a frekvencia felhasználás más téma. Ott igazából nem nagyon vannak határok. Ez a V2x pedig elég összetett dolog legalábbis a frekvencia kérdésben. Az rendben is van, hogy kis hatótávolságú, de mi van egy 10 pályás autópályán lassan araszoló dugóban? Ott mekkora a kis hatótávolság? És mi van akkor ha az autók ráadásul különböző nyelvet (technológiát) beszélnek?
Szóval ezért (is) van a frekvencia felhasználás joga állami tulajdonban.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Igy van, de azért egyes országokban meglépték a németeket és az oszlopokat a helyi polgármesteri hivatal fizeti, mert ök sem igen akartak 4-5 oszlopot látni a városkákban/falukban. Ide a németek még nem jutottak el.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Ezt láthatod a vasuton, már 100 éve "egyesitgetik. ", és már odajutottak, hogy semmi nem kompatibilis semmivel. Ha meg mégis, akkor meg az állami hivatal talál kivetnivalot (többnyire azért, hogy védje a saját iparát). De ez már igy volt a mult században is. Rengeteg pénzért kidolgozták az europai központi kapcsolot, hogy utánna a leggazdagabb nyugati országok meszeljék le a napirendröl, mert nekik "tul drága" lett volna az átállás ( na meg az is, hogy a keleteuropai fejlesztö irodák tulajdona volt a szabadalom). Igy Europában ma is a vasutasok ezrei mászkálnak a kocsik között, és akaszgatják azokat össze vagy szét. Remek munka!
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Nálunk is előírás, ha egy szolgáltatónak van egy telephelye a körzetben, a többinek is azt kell használni, és a tulajdonos köteles beengedni az utóbb érkezőt.
Ez odáig "fajult" hogy a szolgáltatók megegyeztek abban, hogy egyiket én építem, a másikat te, és közösen használjuk. Így lett mindhárom szolgáltatónak elég jó lefedettségű országos ellátottsága. Lehetett koncentrálni az egyes lyukak megszüntetésére.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Azért a vasúton is van előrelépés. A németek is, a svájciak, olaszok, spanyolok is az újabb nagysebességű vonalaikon csak ERTMS -t építettek, persze a régi jól bevált rendszereiknek a lecserélése nem nagyon megy.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Persze papiron.
A mai napig csak a svájciaknak sikerült kiépiteni az ETCS alapszintjét a fö vonalakon, de hozzájuk amugy sem igen jártak külföldi mozdonyok az ürszelvény miatt. A többiek, meg legfeljebb az ujabb pályákon vezették be, a németek még ott sem egységesen, mert a korábbi nagysebességü pályáikon még a hazai rendszer uralkodik, igy minden szerelvényt két rendszerrel kellene felszerelni. (A régivel meg az ujjal).
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Valami ilyesmit akartak a németek is, de ott mérsékelt volt a lelkesedés.
(#) gyerek67 hozzászólása Márc 15, 2020 /
 
A minap az egyik áruházláncunk boltjában pár ezer forintért vásároltam egy Multifunkciós Detektort.
Ugyan lisztért indultam, de az már elfogyott, tehát az idők szavára hallgatva (jobb híján) ebből vettem egy raklappal. (A Zasszony szerint nem jó süteménytésztába.)
A segítségével meg lehet találni a falban rejtőző fémet, vezetéket, fát és üreget.
(Lehet, hogy UFO-t is, még nem értem a használati utasítás végére.)
Szerintetek mi lehet a működési elve?
Az oké, hogy fém, vezeték -> indukció,
de a fa, üreg -> pl. ultrahang?
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Svájcban kettő biztosan van. Mindkettő ETCS L2, azért nem alapszint. Az SBB Cargo meg tele van TRAXX -al. A Németeknél is a Berlin - Nürnberg vonalon is ETCS L2 van, de még egy részét építik.
(#) Massawa válasza pucuka hozzászólására (») Márc 15, 2020 /
 
Svájcban minden fövonalon már van ETCS, az elsö és egyetlen Europában ahol ezt már teljesen bevezették. Taval juniusban táján kürtölték a nagyvilágba. A DBAG ettöl még fényévekre van ( csak az ujjonan épitett pályákon van itt-ott ETCS).
Következő: »»   330 / 588
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem