Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Lapozás: OK   69 / 107
(#) kaqkk válasza merglt hozzászólására (») Aug 9, 2013 /
 
Nálam két évig nyitogatta a kaput egy régi nokia3100 , csak megcsörgettem...
(#) kokozo válasza merglt hozzászólására (») Aug 9, 2013 /
 
Ennyi erővel lehetne weben keresztül is nyitogatni, wifivel, lannal, okos telefonnal, szobából, Kenyából
(#) merglt hozzászólása Aug 9, 2013 /
 
Szóval akkot nincs olyan megoldád h küldd egy 433 mhz-s rádió jelet kuldd mint a taviranyito?
(#) proba válasza merglt hozzászólására (») Aug 9, 2013 /
 
Gondolom azért annyira még/már nem okosak...(lehet a régi telefonok okosabbak voltak . Azok még 450 Mhz-t legalább tudták. (Ez már közelebb van az elvárásaidhoz) Igaz a kapunyitó kódot még azok sem ismerték.)
(#) menyus válasza merglt hozzászólására (») Aug 9, 2013 /
 
Üdv,

Én írtam egy egyszerű app ot androidra ami annyit csinál hogy ha folyamatosan lenyomsz egy gombot, hív egy számot. Külön setting oldalon beállítod a hívandó számot, amit elment. Innentől ha elindítod az app ot akkor felkínál egy gombot amit 2mp ig lenyomva kell tartani hogy elinduljon a hívás. Bár ezt meg lehet androidon oldani egyszerűbben, gyors hívógombbal de akkor nincs meg az egész dolog "bolondbiztossága", azaz véletlenül is kinyithatod a kaput ha nem figyelsz. Részemről ez ilyen androidos(ami ugye Java nyelven megírandó) "szárnypróbálgatás" volt. Hangsúlyozom hogy NEM vagyok penge programozó....Tehát nem kell nagy dolgokra gondolni, de jól működik. Itthon én is ezt használom hónapok óta. Ha gondolod felrakom Neked(/Nektek), használjátok egészséggel....
A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2013
(#) menyus válasza nemo003 hozzászólására (») Aug 9, 2013 /
 
Síkmágnes zár. Van abból több 100 kilós tartó erejű is, de esetedben szünetmentes tápról kell járatni mert ha elmegy a hálózat akkor nyitható lesz a kapu. De a szünetmentes se egy nagy durranás...
(#) tamas125 hozzászólása Aug 11, 2013 /
 
Üdv!

Segítséget szeretnék kérni.....
Megépítettem Nagy hoho mester méltán népszerű elhúzós kapunyitó kapcsolását.
Panelt terveztem hozzá, kimarattam, beültettem, működik is tökéletesen.
Most viszont, hogy a dobozolás vége felé tartok, felfigyeltem egy elég érdekes, és egyben "ez így nem maradhat" dologra..

Nevezetesen az áramszünet, ami a gondot okozhatja. Ha kihúzom a trafót, ami működteti az egész kapcsolást, szépen kisülnek a kondik, de a következő áram alá helyezéskor az egyik relé, és mindig ugyan az, meghúz. Ha ez így maradna, egy-egy áramszünet alkalmával szétszakítaná a kaput, vagy éppen mindig kinyitná...
Kecskemét szélén sajnos jellemző az egy másodperces áramszünet, napjában 5x is akár....
Gondoltam arra, hogy a betáp ágra teszek egy relét öntartásos megoldással, de az még mindig nem garantálja, hogy a kedves műszaki analfabéta felhasználó, vagy annak jószándékú segítője nem nyúl mellé, és fogazza le az egész miskulanciát...

A nyák egy az egyben a kapcsolási rajz alapján készült, semmit nem változtattam.

Köszönettel:
Horváth Tamás
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2013
(#) tamas125 hozzászólása Aug 11, 2013 /
 
A történethez az is hozzátartozik, hogy az RF vevőm 5V-ot ad ki a kimenetén, ezért két tranzisztorral egy ponált kapcsolást is építenem kellett (köszi Kiborg a segítséget).

Most próbáltam ki, lesz ami lesz alapon, sorba kötöttem egy diódát a jelvezetékkel, és látszólag működik, megszünteti az áramszünet utáni elindulási hajlandóságot...

T.
(#) proba válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 12, 2013 /
 
Ha biztosra akarsz menni, áramszünet után a motoroknak nem adsz áramot, amíg az összes bekapcsolási jelenség lezajlik. (pl egy 230V időrelé érintőjével )
(#) proli007 válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 12, 2013 /
 
Hello! Azt nem írtad, melyik "jelvezetékkel" és mit is tesz az ott. De a hiba várható oka, a Reset áramkör törlési idejének rövidsége adja. A törlésidő, kb. 1ms. Ha ezen felül bekapcsoláskor a rádiós távrángató felől impulzus érkezik, akkor a 4017 számlálót az órajel bement Q0-ról az Q1-es kimenetre lépteti. Így záróparancs érkezik. (Ha jól látom a rajzot, mert alig látom.) Javítani lehetne a helyzeten, ha a BC212 helyett egy BS250-et alkalmaznál, mert akkor kb. 250ms-ra nőne a törlés ideje. De ha a 212 bázisával sorba kötsz egy 10kohm-os ellenállást, akkor is 25ms körülire nő az idő. Ez alatt kell "felélednie" az RF vevőmnek. (Egyébként számtalan egyszerű "jobbító" módosításra is lehetőség lett volna az áramkörnél, csak a meglévő alkatrészek bevonásával.) üdv!
(#) tamas125 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 12, 2013 /
 
Sziasztok!

Köszönöm a segítségeteket!

Egyszerű gépészmérnökként alaposan értelmeznem is kell, amit írtál Proli007.
Autodidakta módon partizánkodok az elektonikai vonalon......
Egyszerűen a jelvezeték nálam az, amelyik a RF vevőből kimenetként jön ki, és 12V lesz rajta, ha megnyomom a távon a gombot...

Kicsit mellébeszéltem tegnap, minden tranzisztor BC182-re lett cserélve. Ez volt itthon az igencsak szerénynek mondható raktáramban...

Most a relék és a végálláskapcsoló vezetékezésével vagyok elfoglalva, de mindenképpen kipróbálom, amit írtál, függetlenül a tranyó típusától...
Lebányászok valamiről egy SMD 10K-s ellenállást, ha már javítani kell, ne látszódjék annyira...

Még egyszer köszönöm!

T.
A hozzászólás módosítva: Aug 12, 2013
(#) proba válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 13, 2013 /
 
A dióda helye még így is kétséges, ha közvetlen az IC bemenetére tetted, és utána nem tettél felhúzó ellenállást, borítékoltál magadnak egy nehezen beazonosítható alkalmankénti téves működést. Ha a modul kimenetére tetted, a tranzisztorok bekötésétől függően szintén elkövethetted ezt a hibát.
(#) tamas125 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Üdv Proli007!

A reset áramkörben található 1µF-es kondit megplusszoltam még 100µF-al.
Természetesen az idő hosszabb lett, de még ez sem hozott megoldást.

Ahogy áram alá kerül a szerkezet, a reset jellel egy időben meghúz az egyik relé...
Persze a reset időtartama alatt sem RF jelre, sem a végálláskapcsolóhoz tartozó bemenet zárására nem reagál..

Biztosan az RF körnél van valami, mert a végállás kapcsolóhoz tartozó részt leválasztva, csak az RF-et rajtahagyva is csinálja... Rf nélkül viszont nem...
Árnyékolt UTP kábelen viszem a tápot a vevő modulhoz, ezen a kábelen, egy másik ágon jön vissza a "jel". Lassan elkezdek azon törpölni, hogy reléznem kellene az RF felől érkező jelet is...

Nem tudom, mit tegyek..

T.
(#) proli007 válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
"Nem tudom, mit tegyek.." Gondolkozz logikusan..
- Az RF modul jele, ugyan azon az ÉS kapun megy be, mint a végállás kapcsolók. Akkor az mért nem hat, mikor az RF hat. (Egyébként az ÉS negatív logikájú VAGY ként funkcionál.)
- Reset alatt ha az tényleg van, a számláló, nem állhat csak Q0 állásban. Hogy lép akkor bármire át? És ha átlép, hogy lesz még is Reset után ott?
- Lehet, hogy nem is a 4017-en keresztül jön a vezérlés a relére ami meghúzza? Kellene tenni néhány gyakorlatias próbát. Mi van, ha a Reset jelet fixen beadod bekapcsoláskor? Mi van, ha a "húzós relé" (mert fogalmam sincs melyik húz) tranyójának bázisellenállását leveszed a 4017-ről és a testre teszed? Akkor is húz?

Nos, valami ilyesmit kellene próbálni.. üdv!
(#) tamas125 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Szia!

Igyekszem! Próbálkozom! És nagyon köszönöm, hogy foglalkozol a bajommal.

Most csináltam egy ökörséget... Az RF kimenetét reléztem, a relé kontaktusai GND kapcsolnak.
Így működik, viszont prellezik.
Valóban rossz minőségű a fénykép a rajzról, de az lehet, hogy a 4012 bemenetei 39k-val vannak tápra felhúzva? (Azt is kipróbáltam már, hogy az egyik nem használton kicseréltem 1k-ra, rRF-et ide dugtam rá, de így se..)

Feltűnt, hogy a 4012 bemeneteit ha megérintem egy darab dróttal, akkor is behúznak a relék... (neme a nyákterv van "eltamásozva"...)
Ha megkérlek átnézed nekem?
Sok fantáziát nem vittem bele, szinte megegyezik a kapcsolási rajzzal..

T.
(#) proli007 válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
A nem használt bemeneteket célszerűbb lett volna közvetlen a tápra tenni. Mindenesetre a 39k túl sok, ha a bement valahova el is van vezetve. A végállás felől, meg felesleges, hiszen ott úgy is egy CMOS kimenet van.
Az RF jelet lehetne prellmentesíteni egy RC taggal is. Ésszerűbb mint egy relé. De nem látni az RF modul és az illesztő tranyók (ahogy írod) kapcsolását. Amúgy a 4012 felesleges, mert ott a kihasználatlan 4093, úgy is csak két bement van használva. Az meg hiszterézises, lehet belőle prellgátlástkészíteni. De még most is, hiszen ott lóg. (Amúgy már vagy ezerszer leírtuk, hogy MOS bemenetet nem hagyunk a levegőbe.
Az viszont nem szép, hogy a tápon nincs kondi. Ha jól látom valahol van egy 7812 stabi. Viszont nem látom a gerjedésgátló 100nF-oakt, és az elkót utána. De a reléket sem erre a 12V-ra tettem volna. (Bár nem tudom mekkora a váltó.)
(#) tamas125 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
Igen, az RF modul egy másik dobozban kapott helyet, mondom is miért lett száműzve...

A 12v-s feszültségcsökkentést egy más okokból leselejtezett panelen lévő MC34063-as tápkocka végzi
.Egyszerűen kifűrészelve az eredeti nyákjáról, tökéletes ~0,6A-s táp. Zavarszűréssel ellátva..
Kellett ezt azért használnom, mert gyűlölöm, ha valami fűt.
Olyan trafóm van, ami szükségessé tette volna még egy 7824 hozzáadását is a 7812 mellé. Üresjáratban 36-38V a pufferelt feszültség, nincs benne tartalék egy hálózatról érkező áramlökésre.. Ezért használom ezt...
Erről a 12V-ről van megtáplálva a vevőmodul is.
Az RF Vevő is viszonylag egyszerű. Megkapja a 12V-t, amiből a saját 7805-je 5V-t állít elő.
Van rajta egy 8 lábú PIC, ebből 3 kimeneti láb. Az egyikre ráforrasztottam egy darab vezetéket, ezzel sorba kötöttem egy 1K-s ellenállást, ezt meg egy BC182 bázisára.
Ennek emittere a GND-re, kollektora 10K-s ellenállással a 12v-re. Az "RF jelet" a kollektor, és az ellenállás közös pontjáról vettem le..

A relék FINDER 40.52-es típusúak. Ha az egyik meghúz, 0.15V-vel csökken a táp. Én ezt saját szakállamra jónak ítéltem, és mivel az áramkör működik, csak a bekapcsolást nem szereti, így hagytam. Tápfeszültség esés látszólag nincs hatással a működésre.

Most méretem a reset lábra, miközben írom ezt a hsz.-t.....
Folyamatosan 0,8V-t mérek, bekapcsoláskor felugrik erre az értékre, és úgy is marad..

Át kell még ezt néznem, lehetséges, hogy fordítva raktam be a tranzisztort...

T.
(#) tamas125 válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
És óóóó igen.... A BC212 fordítva van beforrasztva....

Én Tulok.... Győzött a fáradtság....

Megpróbálom holnap kijavítani, és jelentkezek...
Proli007! Nagyon köszönöm a segítséget, sokat tanultam, az IC-k "lebegő" lábait is javítom!

T.
(#) proli007 válasza tamas125 hozzászólására (») Aug 24, 2013 /
 
A nyákon az E-C rosszul van felírva, de a tranyó jól van ábrázolva. De azt a diódát, ami a Reset-ről a kollektorra megy zárd rövidre. Nem kell az oda. A kollektor ellenállást viszont érdemes lenne kicserélni egy 2,2..4,7kohm-ra.
Az RF prellmentesítését, két alkatrésszel meg lehet oldani jelen felállás szerint is. üdv!
(#) tamas125 hozzászólása Szept 2, 2013 /
 
Üdv!

Csak küzdök továbbra is az áramkörrel...
Annak ellenére, hogy most már minden funkció úgy működik, ahogyan kell.
Végálláskapcsolóra megáll, RF nem pereg...

Most rákötöttem azt a motort, ami majd ténylegesen a kapu fogja húzni-vonni,
erre a reléknél szabálytalan időközönként szikrázik egy nagyot a két nyelv egy relén belül, és mintha újraindulna az egész léptetési folyamat. Van, hogy egymás után háromszor ugyanazon relén belül ismétlődik, de van hogy felváltva, jobb pillanataiban 10 ciklust kibir....

Már egy külön tápról kap 12v-t az elektronika, az ajánlás miatt is, és azért is, mert azt gondoltam, a motor induláskor megingatja a feszültséget, de ez sem gyógyír....

T.
(#) erdgab válasza tamas125 hozzászólására (») Szept 3, 2013 /
 
Tegyél próbaképpen egy snubbert a motor két vezetékére.Ez egy 33 ohm/1w ellenállás és egy 22-47nF/250V AC kondenzátor sorosan egymással a két kivezetés pedig a motor tápágaira.Tehetsz kettőt is közvetlen a relé kivezetésekhez,csökkenti,akár meg is szünteti a szikrázást és lenyeli az indukált feszt is,amit a motor ad ki.Bővebben: Link
Egy oldalt lapozz vissza.Nekem is voltak hasonló gondjaim,a snubberek megoldották a gondot.
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2013
(#) tamas125 válasza erdgab hozzászólására (») Szept 3, 2013 /
 
Szia Erdgab!

Az előző oldalon az első hozzászólásodat még régebben írtad, ezt el is olvastam,
de akkor nekem fura volt egy kicsit, hogy nem írtad le benne pontosan, mit-is, hogy-is...
Dióda, kondi oksza!, de hogyan?

Akkor annyiban is hagytam, mert látszólagosan működött az én áramköröm is...

Nem is néztem a további hsz-eket,később meg tulajdonképpen berobbantam a köztudatba a bajaimmal...
Most visszanéztem, elmondtad, összeraktam, és látom a csodát, úgy teszi a dolgát, ahogy a Nagy ho ho annak idején megírta!

Proli007, Erdgab! Ha Kecskemét felé jártok, vendégeim vagytok egy sörre!

Hálás vagyok! Köszönöm!

T.
(#) erdgab válasza tamas125 hozzászólására (») Szept 3, 2013 /
 
Örülök,hogy tudtam segíteni,már megérte feltennem a rajzot.
(#) erdgab hozzászólása Szept 8, 2013 /
 
Üdv!
A kapunyitómat kiegészítettem egy villogó sárga lámpával,mely a motorokkal együtt üzemel,onnan kapja a tápot és az egyik kapuoszlop tetején helyeztem el.A lámpa villogtatásáról a mellékelt kapcsolás gondoskodik.A kapcsolásból kihagytam a visszajelző áramkör elemeit mert feleslegesek.Az áramkör kb. 24V DC-ről üzemel kifogástalanul.Egyébként ezt az áramkört használom a kis traktorom irányjelzőjéhez is 12V-ról,minden változtatás nélkül.A kapcsolás megtalálható egyéb fórumokon is itt a HE. oldalán.Esetleges után építésre,használatra javasolni tudom,ha valakit érdekel.
(#) dckiller hozzászólása Szept 8, 2013 /
 
Sziasztok!

Tervezek egy mikrovezérlős kapunyitó rendszert megépíteni a házamhoz.

Szóval egyenáramú motornál PWM szabályzás megoldható, de gondolkoztam hogy lehet hogy 230V motor jobb lenne.

Hogyan működnek a gyári vezérlők?
Mert gondolom a motor kisebb fordulaton indul és nagy nyomatékkal ,majd felgyorsul és újra alacsonyabb fordulaton megáll a végállásnál.

(Egyenáramnál ez kézenfekvő megoldás de 230 nem tudom hogyan lehetne megoldani drága freki váltó nélkül)

Köszi a segítséget
(#) proba válasza dckiller hozzászólására (») Szept 8, 2013 /
 
Lehet nem használnak 230V motort. Így minden sokkal egyszerűbb. (pl az érintésvédelem is.) Egyébként amit régen láttam, abban nem volt csak végálláskapcsoló. A motor megkapta direktbe a 230V-ot. A kuplunggal jól elszórakozott a tervezője, mire beállította hogy ne legyen a felhasználóra is veszélyes. Kisebb feszültség esetén talán a működtető áram manipulálásával is elérhető amit itt bonyolult mechanika szolgált.
(#) zsoltee0001 válasza dckiller hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Hello
Optotriak-triakon keresztül megszaggatják a 230v-ot, nem viszik túlzásba a nullátmenetet, legalábbis amikkel eddig találkoztam.
Én így oldanám meg 220-nál:
Főrelé kapcsol + váltórelé (eldönti melyik irány)
A motor közös kimenetét pedig triakkal indítja, így a relé érintkezőinek örök élet.
Induláskor érdemes 1 másodpercig megadni a 220-at, hogy biztosan el tudjon indulni, aztán meg mehet a szaggatás.
A főrelé mindenképpen kell, ha netalán a triak zárlatba vágná magát, ne égjen le a motor.
Ki kell kísérletezni.
(#) Szammer válasza dckiller hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Szia!
Túlbonyolítod a dolgot.
A gyáriakról a teljesség igénye nélkül röviden:
Olasz: 230V AC motor, kondenzátoros forgásirány váltás, szabályozható fojtós áramkorlát, végállás kapcsolók.
Két relé kapcsol, az egyik az irányt dönti el, a másik a fázist kapcsolja.
Mivel elég nagy a motor és a hajtómű közötti áttétel, gyorsításra, lassításra nincs szükség.
A hajtás a motor és a kihajtás között általában csigahajtóművel történik (nem önzáró), tehát STOP esetén (illetve végállásra) gyorsan megáll.
Találkoztam olyan rendszerrel (DC 24V motor), ami automatikusan megtanulta a nyitási/zárási időt és lasssított is, de ezeket első sorban sorompós rendszerekre találták ki.
(Kopás és időjárási viszonyok miatt sokszor újra kellett tanítani.)
A sajátom, PIC alapú STEP-BY-STEP rendszerű, gyári hajtással (230V AC motor, fojtós áramkorlát, végállások).
Ja és tolókapu.
Kb. 4 éve megy hibátlanul.
A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2013
(#) dckiller válasza Szammer hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
A 24 Voltos PWM vezérlés sztem kivitelzehtőbb jelen esetben.

2 kérdésem lenne ezzel kapcsolatban azaz 3.

1: 150-200kg kapuhoz milyen motoradatokra lenne szerintetek szükség illetve ilyen motor hol található?
2: Ehhez milyen táp ajánlott?
3: Kuplungnak milyen mechanikai megoldás javasolt?
(#) Szammer válasza dckiller hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Szia!
Tolókapuról, vagy nyílókapuról beszélünk?
A súly alapján, ha a gyárit veszem mintának, 100-150W-os motor kellene, de ez kapumechanika és sebességfüggő.
Táp?
Mivel mikrokontrollerrel akarod, szerintem analóg kellene neki (nekem sok rosz tapasztalatom volt PIC vs. kapcsi táp együttesével).
Kuplung?
Hát azt neked kell kitalálnod, bár nyílókapunál egyszerű, mert csak egy oldható csap kell a kapu és a mechanika közé (erdgab megoldása is ilyen).
Következő: »»   69 / 107
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem