Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Lapozás: OK   1 / 24
(#) INOX 4 EVER hozzászólása Szept 19, 2010 /
 
Sziasztok!
Építettem egy Sörkollektort.Nyilván mindenki hallott már róla.Amikor eléri a kellő hőfokot a kollektor akkor elindul a ventilátor.Mivel egy ilyen kollektornak rendkívül nagy a belső légellenállása ezért axiál ventilátor szóba sem jöhet.Egyetlen tipus van ami erre van tervezve az az autókban használatos Radiál-ventilátor.Ez szállít kellő mennyiségű levegőt kellő nyomással,ráadásul ilyen zegzugos légjáratokra tervezték.
Mindehhez egy bontott PC táp áll így hirtelen rendelkezésemre aminek a 12V-os ága tud 8 Ampert.
Ez menet közben ki is röhögi a villanymotort,de indításkor kicsapná a tápot,mert ilyenkor egy pillanatra 10-12 amper az indítóáram.Lehet,hogy éppen még egy pillanatig kibírná ameddig felpörög a motor,de a PC táp túl okos sajna,hogy kinyírja magát.Erre keresek megoldást.Először egy Lágyindítón gondolkodtam és amennyire lehet ki is tartanék emellett,a kommutátorok megkímélése érdekében.Valami szerkezet ami pár másodperc alatt 0-ról felhúzná a feszültséget 12V-ra.Így talán nem lépné túl a 8 A-os keretet.
De tekintettel arra,hogy a motoron rajta van mind a 3 fokozat kivezetése ezért azon is agyaltam,hogy egy időkésleltetővel 2-es fokozatban indulna és átkapcsolna 3-asra akkor 8 A-on belül maradnék,de az időkésleltetéses topikban senki nem válaszolt már jó ideje.
Ezért kellene egy lágyindító ami szerintem baráti megoldás lenne.
Minden megoldásra nyitott vagyok.
Előre is köszönöm.

DSC01939.JPG
    
(#) S.Roland válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 / 1
 
Keresés mező "lágyindító" és láss csodát
(#) vicsys válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Ezen dolgozok mostanában. Egy suzuki fűtőventilátor pwm-es lágy-indítása/fordulatszám szabályzása PC tápról.
(#) INOX 4 EVER válasza S.Roland hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Pontosan...
Láttam csodát,csak egy a probléma,hogy220V-os,és erősítőhöz,vagy trafókhoz való.Vagy ha esetleg 12V-os akkor nem Villanymotorra való vezérlés,de ha esetleg mégis akkor potméterrel szabályozható,nekem pedig arra lenne szükségem,hogy tudja a dolgát...
Ne nézz légyszives teljesen taplónak!
Igenis kerestem...
(#) INOX 4 EVER válasza vicsys hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
vicsys !
Te is kollektort építesz?
Mindegy is,de én arra gondoltam,hogy az autókban a belső világítást is úgy szabályozza valami...Az ajtónyitást követően fokozatmentesen erősödve éri el a lámpa a teljes fényerőt.
Valami ilyesmire gondoltam,csak itt nem egy 5W-os izzóról van szó,hanem egy viszonylag bika univerzális,vagyis kommutátoros motorról.
(#) vicsys válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Én csak vezérlőket építgetek. Eddig sima relés vezérlés volt, most egy kedves fórumozótól kaptam egy mocit, hogy fejlesszem ki az indítás, szabályzást. A weboldalamon van 1-2 leírás. Bővebben: Link Jelenleg ez van kész. Sajnos a moci induláskor képes felvenni 20A-t és menet közben is nyalja 8-10A-t.
Most vettem nagy áramú logic level FET-et, hogy tudjak játszani az indítással.
(#) Laci0629 válasza radocziandras hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!

És ha valami FET-es vagy sima tranzisztoros megoldás lenne?
Egy kondit kellene rákapcsolni mondjuk egy tranzisztor bázisára és a kondi nagysága szabályozná a felpörgési időt magyarul minél nagyobb kondi lenne annál lassabban gyorsulna fel a motor tehát nem kellene 20 amper neki.
(#) tiggersoft válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 / 4
 
Próbáld ki, hogy az 5V-os ágról inditod. Ha igy elindul a motor akkor egy relével átkapcsolod amikor már forog...esetleg időzitve pár másodperccel.
(#) Nagymoli válasza Laci0629 hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Esetleg egy sorosan bekötött fojtótekercs nem oldaná meg a problémát?
(#) reteck válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Én úgy csinálnám h felhasználnám az autó ventilátor előtét ellenállását amit 2 fokozatban egy relével működtetnék.
Relé nyugalmiján keresztül a a nagyteljesítményű ellenállás, és a relét egy 555-s időzítővel késleltetném.
Meghúzáskor meg már mehetne 1:1-be a ventilátor.
Gondolom én.
(#) ferii válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 19, 2010 /
 
Egy sima egy tranzisztoros áramgenerátornak nevezett áramkorlát felelne meg a legjobban
nagyon egyszerű lerajzoljam?
Annyi a lényeg hogy 8 ampert beállítol rajta és az nem megy fel magasabbra sose, és így a motor lassan felpörög .
Csináltam már párat és jól működik mindenütt.
(#) trooger84 hozzászólása Szept 20, 2010 /
 
És ha gépész aggyal gondolkozok.....
Arra van lehetőség, hogy indítás előtt lezárd a ventilátor nyomó oldalát? Akkor elindulna a motor?
Egy elzáró szerelvénnyel, akár egyszerűen tudnád hőmérsékletfüggővé tenni a légszállítást is.
(#) watt válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
Szerintem is triggersoft ötlete a legjobb. 5V-ról bepörgetni, aztán mehet rá a 12. Ezt nem nehéz kipróbálni. Ha nem megy, akkor mehet a 8A-s áramgenerátor(ferii), mondjuk 2 tranyóval!
(#) Sebi hozzászólása Szept 20, 2010 /
 
Ahogy látom, mindenki az alkatrészek számának növelésével oldaná meg a gondot... (PWM külön? -minek, hiszen a táp is ugyanezt csinálja.) Ha más célra nem használnád már a PC-tápot, akkor érdemes a kimeneti feszültség figyelését áttenni a 12V-os ágra - ahogy már többször említve volt. Az aszimmetrikus kimeneti fesz védelmet ki kell irtani (lehet, hogy már ennyi is elég) és az áramfigyelést (igen, az is benne van egy pici toroid vagy más trafó formájában) be lehet állítani akár lágy indítónak is.
(#) vicsys válasza Sebi hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
A pwm, nálam fordulatszám szabályzásra (is) lenne. Az egész vezérlő PIC-es és egyszerűbb egy I/O-val vezérelni egy fetet, mint belenyúlni egy PC tápba és fejleszteni napokon át. Gondold végig! Ha valaki szeretné utánépíteni, de az átalakításhoz még kevés a tudománya... az inkább ne nyúlkáljon a PC tápba.
(#) Alkatel válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
Biztos van egy egyszerű disszipatív fesz stabilizátor rajzod, ami tud 10 ampert. A zener helyére kötsz egy elkót és már is van egy lágy indítód. Max 2 tranzisztor.
(#) INOX 4 EVER válasza ferii hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
Ez nagyon jó megoldásnak tűnik,és örülnék neki ha lerajzolnád.Ne érts félre ,csak nem vagyok egy műszerész zseni.Rajz alapján bármit megépítek,nyákot maratok,forrasztgatok,de hogy értően hozzászóljak azt ne várd el tőlem.
Úgyhogy amennyire lehet egy 5 éves szintjére fordítsd le légyszives
Igazából 7A-t tartanék biztonságosnak.
Ha lerajzolod nagyon megköszönöm
(#) INOX 4 EVER válasza trooger84 hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
A hőmérséklet függő torlólapátot ellenezném ugyanazért amiért a saját ötletemet is, ami így hangzott:
Az eredeti tervem az volt,hogy mondjuk 30 fokon indítaná az 1-es 40 fokon a 2-es és 45 fokon a 3-as fokozatot.Ez remekül működne,mert felhős időben állandó hőfokon tartaná a légkollektort,viszont a bökkenő az lenne,hogy ha jön egy áramszünet akkor akár 70 fokig is melegedhet a kollektor, és ismét full kakaón indítja a kollektort amikor visszajön az áram.
Ezért megint marad a lágyindító.
(#) INOX 4 EVER válasza tiggersoft hozzászólására (») Szept 20, 2010 /
 
Egy 200W-os AT tápnak az 5V-os ága nagyon gyenge eredetileg.Ami esetleg izmosabb az a -5V-os ága,de nem visszafelé akarom megindítani a motort.
Ha esetleg meg tudom építeni egy egyszerű kapcsolással a lágyindítót egy 7A-os korláttal akkor ha lehet nem relézném halálra,mert a relé maga is elvesz abból a 8A-ból,lehet nem sokat,de akkor is elvesz,ráadásul az indítás pillanatában és akkor minden tized számít,ha határokat súrolva hajtom azt az érzékeny tápot.
(#) watt válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Először próbáld ki amit írtunk! Ráteszed az 5 voltot(a +5V-os ága ~20A-es egy tápnak! a -5V a gyenge!), megvárod míg felpörög, majd gyorsan kicseréled a 12V-ra! Vigyázz, ne érintsd össze a vezetékeket, ha lehet... Esetleg egy kapcsolót is használhatsz, talán be is tudod kötni segítség nélkül!
Ha ez működik, akkor rajzolunk egy egyszerű áramkört, ami a két feszültséget kapcsolgatja ahogy kell. Akár egy relével is meg lehet oldani, ha nem sűrűn kapcsolgat és nem zavaró a kattogás!
Eredetileg mivel tervezted a 12V-ot bekapcsolni, ha nem kéne lágyindítás?
(#) Alkatel válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Ez a tökéletes határát súrolja!
(#) Novak válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
A -5V-os ág nagyon gyenge, sokmindenre nem használható. Viszont a relés megoldást én is támogatom, ez a legésszerűbb, és legegyszerűbb megoldás. Ahogyan watt is írta, próbáld ki először egy egyszerű kapcsolóval, hogy felpörgeted 5V-ról, és átkapcsolod 12-re. Mennie kell.
A relé árama miatt ne aggódj, ez gyakorlatilag a 40-50 mA-es kategóriában van, ami 0,04-0,05 A. Azon nem fog múlni semmi.
Egyébként a hőmérséklet-függő folyamatos fordulatszabályozáson is érdemes lenne elgondolkodni. Ezt most nem csak Neked mondom, hanem a többi érdeklődőnek is.
Nálunk nagyjából egy hónapja üzemel az első kollektor, 230 V-os ventilátorral. Építettem hozzá egy hőfokfüggő fordulatszám-szabályozót. Így teljesen felhős időben is elindul a ventillátor minimumon, és 30-32 fokos levegőt tud befújni. Innen 43-45 fokig folyamatosan, fokozatmentesen emelkedik a fordulatszám. 45-től felfelé maximumon pörög.
Így felhősebb időben, kevésbé napos időszakokban is kihasználható a kollektor által termelt kis mennyiségű meleg is.
(#) trooger84 válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Majd a lágyindító mellet is érdemes elgondolkodni a fokozatok kapcsolásán, akár, úgy is, hogy felfelé csak sorban kapcsoljon a vezérlés 1..2..3.. fokozatot
Amúgy a "torlólapát" és egyéb fojtásos szabályozásoknál amúgy is előjönnek egyéb problémák (pl. pumpálás jelensége) amihez jó ismerni a ventilátor jelleggörbéit. Bár nem hiszem, hogy ennyire komoly a dolog

Én csak arra gondoltam, hogy egy próbát megér. Könnyen lehet, hogy a forgó tömegek mellett a légszállítás teljesítményfelvétele az indítás pillanatában amúgy is elhanyagolható. De amíg ki nem forrja magát a cucc ez is egy lehetőség az indításra, bár tudom, hogy ennyi erővel akár kézzel is megpörgethetnéd.
(#) INOX 4 EVER válasza watt hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Eredetileg az AT táp 220V-os ágán levő kapcsolóját szakítja meg egy bojler hőfokszabályzó fordítva bekötve,hogy kikapcsolt állapotban a táp hűtése se csapjon zajt.
(#) INOX 4 EVER válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Közben kipróbáltam és remek megoldás.
Meg bírja indítani a motort.
Az lenne a következő kérdésem,hogy milyen ötletnek tartjátok azt,ha a kollektorba 2db nem állítható azaz fix hőérzékelő kapcsolót tennék?30 fokon az 5V-os ág működtetné a ventit,és ha eléri a 40 fokot,akkor átváltana egy relét a 12V-os ágra.
Talán elég bő a hiszterézise ahhoz,hogy ne "nénózzon" nagyon a venti.
Talán így két legyet egy csapásra.
Vélemény?
(#) Novak válasza INOX 4 EVER hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Én mindenképp támogatom az ötleted. Mint említettem szerintem elég sokat jelent, hogy alacsony hőmérsékletnél is fúj be valamennyit a ventillátor. Azaz ha 30-35 fok van a kollektorban, akkor is elindul egy kisebb fordulaton a ventillátor.
Személy szerint nem két hőérzékelővel oldanám meg, hanem eggyel, és ahhoz terveznék egy elektronikát, praktikusan két komparátorral, eltérő billenési küszöbbel. A 12 V-ot kapcsoló relén át kellene vezetni a ventillátorhoz menő 5 V-ot, így alapállapotban amikor eléri a 30 fokot akkor bekapcsol. Majd ezután ha eléri a 40 fokot, akkor a 12V-ot kapcsoló relé meghúz, és ezzel a lendülettel bontja is az 5 V-ot. Így garantáltan nem kerül a motorra egyszerre a 12 és 5 V is.
Két hőérzékelő és két vezérlő elektronika felesleges. De ahogy számodra könnyebb.
(#) vicsys válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
A két hőérzékelő azért praktikus mert a szobában is kellene mérni a hőmérsékletet. Ne menjen már akkor is ha bent 28C van...
(#) INOX 4 EVER válasza vicsys hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
A szobahőmérséklet már megoldva.
Találtam a sufniban egy szobatermosztátot.
Ezt csak beiktatom és megszakít,ha elég meleg van.
Ennek az az előnye,hogy a szobában bárhol elhelyezhetem a befúvott levegőtől távol,és nem a padló közeléből beszívott levegőt érzékeli ami az erkélyajtó közelében megtévesztő lehet,ráadásul ez ingyen van.
(#) Novak válasza vicsys hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Ebben igazad van, viszont INOX kolléga szerintem úgy értette, hogy a kollektorban helyezne el két érzékelőt.
Egyébként a saját kollektoros tapasztalatok alapján igazából teljesen felesleges a szoba hőmérsékletét is figyelni (habár az én elektronikám is így működik), mert a szobában gyakorlatilag kizárt, hogy 28-30 fok legyen. Tehát ha a kollektor 30 fokon elindul minimumon, akkor azzal rosszat nem csinálunk.
Ha pedig valami csoda folytán a szobában mégis 30-32 fok lenne, akkor meg kifejezetten jól esik egy kis 30 fokos hűvös levegő befújása.
Szóval az elmúlt teszthónap tapasztalatai alpaján a szoba hőmérsékletét monitorozni, és különbség alapján kapcsolni szerintem felesleges a fent említett okok miatt.
(#) INOX 4 EVER válasza Novak hozzászólására (») Szept 21, 2010 /
 
Jajj nem jó...
Ugyanott vagyok ahol a part szakad....
Egy áramszünet erős napsütésben és megint azonnal 12V-ról indul és a tápnak annyi....
Tehát teljesen mindegy,hogy komparátor,vagy 2 érzékelő...
Ha áramszünet van a tápnak annyi...
Normál esetben jó a megoldás,de számolni kell rendkívüli eseménnyel is....
Vagy lehet komparátor,és két érzékelő is,de akkor közbe kellene iktatni valamit ami késlelteti minimum 5 másodperccel a 12V adagolását minden esetben
Következő: »»   1 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem