Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Sörkollektor és elektronika
Lapozás: OK   24 / 24
(#) giskard hozzászólása Aug 11, 2022 /
 
Nem értem ezt a 23 oldalt , A sörkollektor lényege hogy a bejövő és a kimenő hőmérséklet közt a lehető legnagyobb különbséget érjük el.
Ennek egyedüli befolyásolása a ventillátor fordulatszám szabályzása. (ami azért valljuk be nem nyújt tág határokat)
Tehát ha mérjük a bejövő levegő hőmérsékletét és mérjük a távozó levegő hőmérsékletét akkor ezt egy mikrokontrollerbe bevezetve optimalizálhatjuk a sörkollektorunk működését .
(#) Peter65 válasza giskard hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Nem szeretnék meddő vitákba keveredni, de nem a nagy hőkülönbség elérése a fontos, hanem a minél nagyobb hőmennyiség kinyerése. A naptól érkező hőmennyiség adott, azt nem nagyon tudjuk befolyásolni (vagy süt a nap, vagy nem). A kollektor felépítésén múlik, hogy ebből mennyit tudunk megfogni. Leginkább a veszteségek ellen kell küzdeni. A veszteségek pedig általában akkor a nagyobbak, ha melegebb a levegő. Ezért inkább kisebb hőkülönbséggel minél több levegőt szeretnénk felmelegíteni. Ebből az jön, hogy minél több levegőt át kell küldeni a kollektoron, ezért kell a kisebb légtechnikai ellenállásra törekedni.
Természetesen lehet helye a működés optimalizálásának, de önmagában nem a nagy hőkülönbség elérése a cél.
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Köszi!

Azért terveztem alulra a beszívót, mert úgy olvastam, hogy az alsó hidegebb levegőt szokták beszívni. 
A maradék kéményszakaszt valószínűleg be sem kellene csatornázni, ha felülről ledugózom. Minimális felületi korom van benne, nem hiszem, hogy használták, maximum néhány alkalommal az 50 év alatt. az utolsó 1 méter pedig új, nem látott füstöt.

A ventillátort a rendszer végére kell tenni, ahol kilép a meleg levegő a lakásba és nem a beszívóágra ahonnan a hideget szívja ugye?

Még megnézem a gerinc borítás alatt mennyi hely van, illetve a kéményszegély alatt, csak mivel mindkettőnél függőleges fal van, gyanús hogy oda lett rögzítve az álmennyezet és az állmenyezeti szigetelést tartó háló vagy annak a lécezése. Az állmennyezet gipszkartont illetve a párazáró fóliázást se szívesen vágnám át, ezért adja magát a kémény.
(#) Peter65 válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Azért megadhatnád, mekkora a kémény belső keresztmetszete. Ha 10x15cm (ami elég szokatlan méret), és elég az egyik irányt csövezni, mert a másik irány a kémény maradék keresztmetszete lesz, az 5x15-ös csatorna helyett jobban járnál egy 8cm-es csővel (az egyik sarokba szorítva), kisebb lenne a légellenállás. Ha mindenképpen téglalap keresztmetszetben gondolkozol, akkor meg 7,5x10cm járatokat alakítsál ki.
A ventilátort szerintem jobb a hideg levegő ágba tenni, a ventilátor nem szereti a meleg levegőt. Persze más szempontok is lehetnek, hogy a levegő szűrőt, párazárót hogy tudod kialakítani, elhelyezni.
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Hétvégén ha lemegyek a telekre lemérem pontosan, most csak fényképekről tudod saccolni. A belső méretet, de nem túl nagy, négy kisméretű téglából van körbrakva 1 sor.

Nem ragaszkodom a négyzetes csőhöz. Csak elsőnek jobbnak tűnt a helykihasználása 2 lapos cső esetén.
(#) uniman válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Ha rendesen lenne megépítve...akkor a kéménylyuk mérete 14x14 cm...

14x14.jpg
    
(#) Rekuszbrekusz válasza uniman hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Köszi! Annyi lesz, de biztos ami biztos rámérek
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Ha kombi kollektort szeretnék, hogy nyáron melgvízet csináljon, összel meg tavasszal meg szobát fűtsön, akkor azt hogy szokták? Gondolom nem a sörcsövekbe dugnak bele egy másik csövet, hanem vele párhuzamosan, pl 5 rötegű cső, vagy műanyag vízcső??
(#) Rekuszbrekusz hozzászólása Aug 11, 2022 /
 
Ha 14x14 es a lyuk, belefér a 100 as cső is. Kiszerkesztettem a területeket 80as s és 100-as csőre, még 100-asál pont másfélszerese a szabad tér. A kérdés Melyik legyen a beszívó melyik a nyomó ág? A 100 as csővet célszerű lenne a kényénybecsatlakozásig vezetni az kb 1,5 méter a tető síkjátol. A kürtő alja (tisztítónyílás) pedig kb 3-3,5 m.
(#) Gafly válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Lehet nem ide tartozik, de amennyire én tudom, egy tartalék kéménynek léteznie kell, fűtési módtól függetlenül.
(#) Rekuszbrekusz válasza Gafly hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Ez egy hétvégi ház, nem lakóingatlan. Tartalék kéményként egyébként se lehetne üzembe helyzeni, mert az üzembe helyezés feltetele a béléscsövezés lenne.

"Az érvényben lévő építőipari jogszabályok alapján minden lakás legalább egy lakószobájához biztosítani kell a tartalék fűtés lehetőségét.A témát az OTÉK – 253/1997(XII.20.) Korm. rendelet – 94§ szabályozza.
A rendelet értelmében ez két módon valósítható meg:
- szilárd tüzelésű tüzelőberendezéshez alkalmas gravitációs kéménnyel
- egyidejűleg, és folyamatosan igénybe vehető többlet elektromos energiával"
(#) erbe válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Természetes, hogy alulról a hideg levegőt nyomod a sörkollektorba. Abba az ágba kell tenni a ventilátort. Ha egy béléscsövet teszel a kéménybe, azon jöjjön le a meleg. Kisebb a hűlő felület, nagyobb az áramlási sebesség és nem tud megszökni a kémény pórusain. A befújt levegő csövébe a kéményből kilépésnél ülepítőt vagy szűrőt célszerű használni, hogy ha visz magával valamit, ne kerüljön a sörkollektorba. Lehet kapni vagy építeni ciklon porleválasztót. A tisztítónyílás a fűtendő helyiségben van? Mert abba egyből be lehetne fújni.
Szilárd tüzelés esetén tudomásom szerint nem kötelező a béléscső. De célszerű.
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2022
(#) Rekuszbrekusz válasza erbe hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Mind a két nyílás a fűtendő helyiségben van.
A kémény sarkon van, az idén került rá 10 cm közatgyapot homlokzati szigetlés, így jóval kevesbb hő tud rajta elszökni.

Nem elég bele egy szűrőszivacs?
(#) erbe válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Szűrőszivacs elég lehet, bár inkább nagyobb autó (kamion?) levegőszűrőt tennék. Ellenőrizhető, tisztítható, cserélhető legyen! Persze a ventilátor elé is kell szűrő, de nem feltétlen "pollenszűrő".
(#) Rekuszbrekusz válasza erbe hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Köszi!
(#) Peter65 válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 11, 2022 /
 
Többféle megoldás létezik.
Lehet a meleg levegőt levegő-víz hőcserélőre küldeni, és így a levegős kollektorral is lehet vizet melegíteni.
Volt aki a sörös dobozokon kívül, ott ahol találkoznak, oda tett végig egy-egy viszonylag kis átmérőjű fém csövet, amiket azután radiátor szerűen összekötött.
Ha nem ragaszkodsz a sörös dobozhoz, akkor egy vékony lemezt használva abszorbernek, arra is ráerősíthető a csőhálózat.
A sörös dobozok alkotta csőrendszer és az átlátszó pangó térbe is elhelyezhető a csőhálózat.
Nekem nincs annyi tapasztalatom, hogy megmondjam, melyik a legjobb. Viszont egyik megoldáshoz sem használnék műanyag csöveket, hanem csakis fémet, ami bírja az esetleges túlmelegedést.
(#) Rekuszbrekusz hozzászólása Aug 15, 2022 /
 
Köszi!

Lemértem a kéményt 14,5x14,5 cm.

Ha a sörös dobozba teszem a csövet (15-20mm-es) az nagyon elfogja az áramlást?
15 mm es rézcső kapható tekercsben, ahhoz nem kellenek forrasztós idomok, a legelegánsabb a merev rézcsöves forrasztott idomos lenne, de vízcsövet még nem forrasztottam, a szivárgás veszély miatt nem is szeretném.

Műanyagcsőből esetleg még a padlófűtéscsövet találtam ami jó lehet, UV álló illetve 90 fokig tartosan terhelhető.
(#) Peter65 válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 17, 2022 /
 
Szia!
Ekkora kémény nyílásba az egyik irányt kb 10cm átmérőjű csővel megoldhatod, célszerűen az egyik sarokba elhúzva. A másik irányba a maradék keresztmetszeten haladhat a levegő.
Szerintem nem jó ötlet egy viszonylag vastag réz csövet minden sörös-doboz csövön végig fűzni, még akkor sem, ha a benne haladó levegő áramlásban szerintem nem jelentene érdemi akadályt.. A sörkollektor működését is lerontja a nagy tömege, hőkapacitása miatt. A végig hajtogatott csövet nem lesz egyszerű leereszteni, a benne maradt víz tovább rontja a helyzetet. A vizes rész működését segíteni kellene a minél könnyebb hőáramlással, amire szerintem nem jó megoldás a sörös-dobozok belseje. A vizes hőcserélőn a víz sokkal kisebb közegellenállással haladna át, ha radiátorszerű csőhálózatot alakítasz ki.
Ne félj a réz csövek forrasztásától. Ha betartod a technológiai szabályokat, akkor egy nagyon megbízható kötést kapsz.
A kollektorba nem jó a műanyagcső. Még a sörkollektor gyűjtőjéből is alumínium csővel érdemes a levegőt kivezetni, mert a műanyag csövek megolvadhatnak.
Ha egyszerű és olcsó megoldást akarsz a vizes részre, ajánlom Erbe megoldását bontott hűtők hőcserélő elemeiből. Bővebben: Link Ezt a sörös-csövek fölött az átlátszó borítás alá is elhelyezheted. Nem olyan nagy a tömege, hogy sörkollektor működését nagyban befolyásolná.
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 25, 2022 /
 
Arra gondoltam hogy 15 mm es forrasztós  rézcsőből lesz 1-1 szál a sörcsövek között, párhuzamosan, a két végén pedig gyűjtővel. Bár a hajtogatott csövet sem vetettem még el teljesen, a bojlerből minden tél előtt kompresszorral nyomatom ki a vizet, a csőkígyóból is simán kinyomná.

A sörkollektor mérete adódik a polikarbonát tábla és az OSB méretéből, 105x250 cm lesz. Alul egy közösített gyűjtő dobozzal, felül egy ketté osztottal, mivel a felső részén lesz a be és a kimeneti cső is. A kérdésem hogy mekkorának kell lennie az Osztó-gyűjtőknek? Van rá valami képlet ajánlás stb?
(#) Peter65 válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 25, 2022 /
 
A sörkollektor működése szempontjából jó lenne, ha a vizes rész tömege minél kisebb lenne. Ebből a szempontból jobb lenne kisebb átmerőjű csövet választani. A 15-ös méretnél kisebb félkemény cső már valóban ritkább, de 12x1-t még szerintem be lehet szerezni, és forrasztható idomok is elérhetőek.
Az osztó/gyűjtő kialakítás elsősorban áramlástechnikai kérdés. A hozzávezető csőnél ne legyen kisebb, ne fojtson le, sokkal nagyobbra nem érdemes választani.
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Köszi!

Tényleg beszerzhető a 12x1-es is, valósban ez jóval kisebb. Még azt sem tartom teljesen kizártnak hogy a megvizes részt minden összel kiveszem és minden nyáron visszateszem, mert ha jól sejtem, vízmelegítésre csak nyáron hatékony a rendszer.

Akkor ha jól értem, veszem a 100 as cső méretét és akkor a gyűjtő is ugyanakkora legyen hozzáadva max 10 %-ot?
(#) Peter65 válasza Rekuszbrekusz hozzászólására (») Aug 30, 2022 /
 
Nem tudom hová szereled, milyen borítással, milyen konstrukcióba, de szerintem nagyon macerás kivenni, visszatenni a vizes részt. Még a kikötés-leengedés/visszakötés is kellemetlen lehet egy szűk padlás terében. Ha a vizes rész csöve hozzá ér a sörösdobozokhoz (mondjuk beleteszed a sörösdobozok között képződő árkokba), ami kifejezetten jót tesz a vizes rendszernek, akkor a csövek összekötését a gyűjtő/osztó térben lehet könnyen kivitelezni, ami még macerásabb kiszedést/visszarakást jelenthet.
Igen, a 100-as csőből kiindulhatsz. Azonban vedd figyelembe, hogy itt a keresztmetszetek önmagukban nem vethetők össze; egy 100mm-es cső közegellenállása kb. megegyezik egy 100x100-as négyzet keresztmetszetű szelvény közegellenállásával (elvileg vannak erre programok, amikkel ez számolható). Inkább +50%-t mondanék, hogy a levegő irányváltoztatásával járó áramlásoknak legyen helye.
(#) Rekuszbrekusz válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 30, 2022 /
 
Padlástér nincs, a cserepeslemez alatt közetgyapot szigetelés és giszkaron van. Arra gondoltam , hogy a sörcsövek és az osztó gyüjtő fölötti térben lenne a vizes rész, a kivezetés tömszelencével lenne megoldva. Amikor Kivenném vagy éppen visszaraknám a rézcsövezést, akkor levenném a polikarbonát fedést és oldanám a tömszelencét. Egyúttal levinném a polikarbonát fedést és letakarítanám.
Következő: »»   24 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem