Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Automata váltó biciklire
 
Témaindító: daniel, idő: Nov 11, 2007
Lapozás: OK   1 / 1
(#) daniel hozzászólása Nov 11, 2007 /
 
Hali!

Mivel még nem találtam ilyen témát és régebb óta gondolkozom egy elektronikusan vezérelt bicikliváltón, gondoltam felhozom a dolgot.
Akinek van valamilyen tapasztalata digitális vezérlés terén, esetleg csinált már hasonlót, nyugodtan megoszthatja tudását, velem, másokkal

De lássuk csak, mire is gondoltam:
Egy olyan váltóműre, mely a manuálisan vezérelhető mountain bike váltóját utánozza. 2 érzékelő lenne szükséges a megvalósításhoz (szerintem): pedálfordulat-mérő, kerékfordulat-mérő. A pic ezek segítségével számolná ki, hogy felfel vagy lefele kell-e váltania a hátsó váltót.

Ha nem jól látom a dolgokat, bugos a logikám, szóljatok!
A konstrukció hobby célú lenne, de a valós életben is hasznos lehet a használata ... ha elkészül.
Bye
(#) lgyk válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Hi!

A téma szerintem elég bonyolult. A váltómechanika összehozása nem lesz egyszerű feladat. Amit mindenképpen kell még mérni a pedálnál, az a forgatónyomaték. Fordulatszámot felesleges vizsgálni a pedálnál, mivel számolható (mikrovezérlővel) a kerékfordulatból és az áttételből; elég magát a tekerést érzékelni. Lehetőleg a forgatónyomatékra kell jól optimalizálni az áttételeket.
(#) Macsek71 válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Hy !

Annó próbálkoztam elektromos váltómű "megalkotásán".
Ameddig eljutottam :
Klasszikus váltó mozgatása csavarorsó+villanymotor segítségével.

felmerült problémák :

-váltás sebessége
-pozicionálás pontossága (SYS előtti időkben vagyunk még !!)
-energiaforrás.

szerintem a váltókar léptetőmotoros lökdösésével megoldható a dolog.

nem akarlak elkeseríteni, de Sh***onak van automata 7gangos agyváltója
(#) zsoltee0001 válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Hi
nem tom mennyire ismered a gk.kba használt autómataváltókat, de ha nem akkor elmondom, ott nem egy sima szinkronváltót használnak ami igényli a kuplungolást, hanem egy több bolygóműből összeállított wilson rendszerű váltót használnak, ami nem igényel kuplugot.
Macsek 71 írta, hogy a simm**on gyárt már automata váltós agyat, valszeg ez is ilyen elven működhet, van benne egy röpsúly ami érzékeli a fordulatszámot és módosítja az áttételt.
(#) xakk válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Szerintem nem jön össze, hogy egy automatika dobálja a láncot az 5 fogaskeréken! Ha orsós mechanika működteti (ami elég erős), az lassú, és annyi idő elmegy, hogy addig egy dombon felfelé megáll a kecaj
Csak fokozatmentes váltóval tudnám elképzelni, ha bicajra van ilyen.
Valamit egyszer láttam, hogy az 5 fogaskerék helyett kúp volt ékszíjjal, és a mechanika tolta fel a kupra az ékszíjat, de ez valakinek a barkácsolása volt, és lehet, hogy rosszul emlékszem, mert nem bicaj, hanem kismotor volt
(#) Norberto hozzászólása Nov 11, 2007 /
 
Aki már biciklizett váltós cangával, az tudhatja, hogy egy nagyon is picit elrontott váltás milyen károkat tud okozni.

Egyszerűen letöredeznek a fogak a fogaskerékről a hibás váltások miatt...lehet a fogaskeréksor akármilyen anyagból, de (nagyon is) létezik az a nyomaték, ami egy rossz váltásnál lemorzsolja a rendszer fogait...

A váltást egyébként a montikon úgy kell(ene)!!! eszközölni, hogy a váltás pillanatában szinte egyáltalán ne nyomjuk a pedált, tehát ilyenkor a nyomatékot a lehető legminimálisabbra kell venni!!!

Erős tekerés közben nem hiszem, hogy az automata váltó ezt önmagában el tudná érni! Mármint hogy a láncot meglazítja, és a hátsó fogaskerekekre nem ad át annyi erőt, mint amit mi belepumpálunk a rendszerbe...és akkor még nem is beszéltünk az igazi váltási folyamatról...

Egyszóval: én soha az életben nem tennék a cangámra automata váltót...egyszerűen elképzelni sem tudnám!

Önmagunknál jobban semmilyen gép nem tudja érzékelni, hogy mikor, milyen sebességnél, hova váltsunk, milyen érzékenységgel!

Persze ettől próbálkozni azt lehet... :yes:
(#) lidi hozzászólása Nov 11, 2007 /
 
Valami olyasmi kéne hogy változzon az első fogaskerék átméróje. Igy nem kéne láncot pakolni.
(#) Macsek71 válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Maradjunk az elektronikus résznél :

Megoldható-e pl : ledes kijelzős km óra mellett szines fel-le mutató fény jelezze a váltás "szükségességét".
kezelő OK gombbal jelzi, hogy nem teker, válthat a cucc.
esetleg mérni a lánc feszességét, jelzéskor a vesenyző "elveszi a nyomatékot" mehet a váltás...


Egyébkét a sh***o automata agyváltója is igy műxik:
+ - gommbal manuális,
d állásban villogó fény jelez
(#) zsoltee0001 válasza xakk hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Ja!!! ezt mondom én is, láncal nem lehet megoldani!
amire te gondolsz az a variátoros hajtás, kis robogókon alkalmazzák, biciklin nem lenne jó szerintem mert az ékszíjj kegyetlenül zabálná az energiát, meg a tömeggel is gondok lennének
(#) daniel hozzászólása Nov 11, 2007 /
 
Ez a projekt nem arról szól, hogy már létezik ilyen, ez egy kihívás. Akkor is meg lehet csinálni, ha nem lehet

A lánckerék nyomaték alól való levételét váltásnál meg lehet oldani, a képen látható módon.
Ha A lánckerékről B-re szeretnénk váltani, egy lánckerék-szelvény körbefordul és közben felemeli a láncot az adott ponton.



valto.PNG
    
(#) daniel válasza lidi hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
a képen látható módon esetleg

az első lánckereket egy olyan fémlappal helyettesítjük, melyen van négy átlós 'rés'. ezekben a résekben 1-1 fél-lánckerék található, melyek nem képesek elfordulni. a lánckerék-töredékek húzórugóval vannak rögzítve az objektum sarkaihoz közel, ez az alapállapot, ilyenkor a legnagyobb az átmérő. amikor ránehezkedünk a pedálra, a bicikli eleje felé eső lánckerék darabok beljebb csúsznak, a szerkezet közepe felé. mikor elérünk egy sebességet és nem kell nagyobb nyomatékot adnunk, a lánckerekek visszahúzódnak fokozatosan a szélére.
nem azt mondom, hogy tökéletes szerkezet, lehetne még 1-2 dolgot finomítani rajta.

teker_1.png
    
(#) roywater válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Az ötleted nem halott, én is gondoltam már rá de pneunatikusra. Szerintem elektromomosan is megoldható, a szervó m. csigahajtással jónak tűnik. A nyomatékot a pedálban elhelyezett nyomás ézékelővel pl. amibe az ic-tartják szivacs is alkalalmas e célra két réz lemez között. Infrával tudod áthidalni a pedál és a váz közt a kapcsolatot. PL beállítasz értéket azt próbálja állandóan tartani a szervó. Persze így a sebbességtől független lesz.
(#) Medve válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Üdv!
Készült már ilyen! Egy úr a TV-ben is bemutatta a szabadalmát (?), a lényege, hasonlóan az egyik ábrához, hogy az első lánckereket szegmensekből építette meg amelyek sugárirányban a nyomaték függvényében elmozdultak. Működött.
(#) Macsek71 válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
mikor ránehezkedünk a pedálra, a bicikli eleje felé eső lánckerék darabok beljebb csúsznak, a szerkezet közepe felé.
És a lánckerék-darabok közti lánc mit csinál ezen idő alatt ??
(#) oldman válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Valamikor a '70 es években olvastam egy automata váltóról biciklihez. A leírás hasonló elvet említett. Ez egy több körcikkből álló fogaskerék lenne a pedáltengelyen ami az átmérőjét változtatja a hajtóerő (nyomaték?) függvényében. Ezzel kívánták elérni az állandó nyomaték igényt klf. sebességnél. Sajnos kép vagy rajz nem volt a cikkhez. Valószínűleg komoly problémák voltak a megvalósításával mivel azóta sem hallottam róla. Fiatal koromban felmerült, és természetesen elvetélt ötletem volt egy elektromos erőátvitelű összkerékhajtású bicikli is. Ma már inkább hidraulikus megoldásban gondolkodnék de a hatásfoka annyira alacsony és a súlya, költsége annyira magas hogy nincs értelme még gondolni sem rá.
Ami viszont megérne egy kis agyalást, az a bolygóműves agyváltó automatikus vezérlése! Nekem is ilyen bringám van és nagyon kellemesen lehet váltani ha jól van beállítva. Sokkal kevésbé háklis min a lánc átpakolása a fogaskerekekre!
(#) ensium válasza daniel hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Hello!
Nekem lenne egy ötletem. Mégpedig tudod, hogy működik a kilóméteróra. Nos kitapasztalod, hogy kb hány "kilóméterperóránál" alkalmas váltani. Készítesz egy olyan elektronikát, ami a kerék forgási sebességéből számolja az aktuális sebességet. Elég nagy pontossággal megfogja mondani. Pic-be beprogramozod, a váltómechanika, meg átalakítasz egy sima váltót, a közepére integrálsz egy motort, ami forgatja neked jobbra balra. Ezzel váltasz fel, le. Kitapasztalod, hogy kb meddig kell és mekkora áram alatt lennie a motornak ahhoz hogy a váltóval egy fordulatot tegyen, késztessz H hídat, meg 555-ös ic-vel beállítod az időt neki. A Pic meg vezérel mindent. Kicsit bonyolult lenne.
Üdv.
(#) huba válasza Macsek71 hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Ebbe a biciglibe GPS helymeghatározós riasztót is kellene építeni. Ha lenne egy ilyen kerékpárom tuti nem zárnám le nyugodt szívvel az üzlet elött, nem is beszélve a sulibajárástól. Amugy nem láttam ijet élöbe, de szerintem egy komoly esés se tenne jót neki. Autómata váltón én is gondolgodtam, sokszor lusta az ember váltani, föleg hidegbe megfagyott újjal :zavart1: az is jó lenne, hogy nyomom a gombot és vált. Én is az energiaforrás problémájába ütköztem. Ha legalább lenne egy agydinamóm...
(#) Macsek71 válasza huba hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
kicsit OFF

Nekem va agydinamóm, de már következő problémákat hozza:
-"kevés" a fény
-parkfény

ON Bocss
(#) oldman válasza Macsek71 hozzászólására (») Nov 11, 2007 /
 
Jó! De a vég ..csak azt tudnám feledni! (Mármint a számokat az árról!)
(#) daniel válasza oldman hozzászólására (») Nov 12, 2007 /
 
A bolygóműves az nem NuVinci véletlenül? :o

Macsek71: A szelvények között semmi érdekeset... elvannak.
Amúgy valószínűleg a lánc feszessége miatt nem működne az "analóg váltó". Ja és amikor a 4. szelvényen nincs lánc, visszaugrik a helyére, ... így minden egyes tekerésnél elveszik annyi energia, amennyi a rugók újbóli kihúzására kellene...
(#) borvendeg hozzászólása Nov 12, 2007 /
 
Hello mindenki!
Végigolvastam a topicot én foglalkozom komolyabban bicózással anyit tennék hozzá az eddig elhangzottakhoz hogy nem olyan egyszerű a váltás ahogy ti leírtátok. Mivel a profik a váltásnál figyelembe veszik a pillanatnyi pulzusszámot, a pedálfordulatot mérik és nem a sebességet (mivel egy komolyabb mászásnál ugysem tudod tartani az állandó sebességet)
Ui.:a nagy gyártók is belebuktak az elektromos váltóba az energiaforrás miatt a hátsó váltót már azt hiszem meg tudták oldani de ott is gombnyomásra történik a váltás De ahhoz is olyan hátsó váltót használtak amiben a stiftek olajfürdőbe futnak mert különben hamar leszívta az aksit ők elektromágnessel terelték "rángatták" a váltót

Ha vkinek kérdése van írjon a kerékpárba elég jó vok. és van elég sok szervízinfóm is
(#) zsoltee0001 válasza huba hozzászólására (») Nov 12, 2007 /
 
hi
igen igazad van......... és a poén az, hogy ez a Gps-es nyomkövető a bicikli töredék áráért megvehető (Már 40-50 ezerért!!!) sms küldésre visszaküld egy sms-t az X-y koordinátával, ha meg kinyírták a jeladót, az utolsó még működőképes állapotba lévő kkordoinátát adja vissza. Szerintem ez már egész jó ár, ha nem is biciklibe, de akár már egy középkategóriás autóba se túlzás beépíteni...szerintem
(#) zsoltee0001 válasza ensium hozzászólására (») Nov 12, 2007 /
 
Hi
szerintem kár ennyire túlbonyolítani, egy egyszerű röpsúly tudná vezérelni a váltót (lásd 60-as 70-es évek autómata váltós autói, akkoriba nem volt computer, mégis ment), egyébként maga a szabályzás másodrangú probléma magához a váltó mechanikájához képest, már itt megbukik az egész, csakis bolygóműves váltóval oldható meg,.
Az egész az agyba beépítve, hihetetlenül jó minőségű és szívós fogaskerekekkel és alkatrészekkel
üdv
(#) daniel hozzászólása Nov 13, 2007 /
 
Hát ha belegondolok, mikor váltani próbál a szerencsétlen és én nem tudok róla... hirtelen megszűnik a visszatartó erő hegymenetben, én meg orrabukok.
Valóban, az automata váltó nem biztos, hogy járható út.
Gondolok én itt az amcsi kocsikra, hogy ott jó az automata váltó .. nekik jó az is.
De magyarországon nem lehet látni olyan sok automatás kocsit, max a vezetési lamereknél.
Én azt mondom, egy szimpla elektronikus megoldásban is kiegyeznék.
(#) Norberto válasza daniel hozzászólására (») Nov 13, 2007 /
 
Én is pont erre akartam rávilágítani a legelső hozzászólásomban...

A gép nem ismeri a környezetet...sem az ember szándékait...nem tudja, hogy most épp az arcod előtt váltott át a lámpa pirosra, és te még pl. át akarsz nagy lendülettel érni...

Ha a nagy lendületek közepette egyszercsak rosszul vált, rossz pillanatban, akkorát esik az ember, hogy öröm lesz nézni...

Ezért nem bízok én az ilyen ótómata dolgokban...

Csakis a saját kezemben, de abban sem mindig

(Ma is majdnem beleakadtam egy kisteherautóba, mert siettem reggel a suliba, tesire )
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem