Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   75 / 86
(#) zoli75 hozzászólása Okt 5, 2016 /
 
Üdv.
Segítséget kérnék. Van egy dc motor aminek a vezérlőjében az igbt mindig tönkremegy a motor indítása után közvetlenül, illetve elpukkan a varisztor is. A motor labortápról működtetve nem vesz fel annyi áramot, ami indokolná. A közös katódos dioda mérés alapján jónak tűnik. Tudnátok segíteni, hogy mi lehet akkor a hiba?
(#) Peter65 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Üdv!
Amit leírtál, abból csak annyi bizonyos, hogy a hibajelenséget jelentős energiájú túlfeszültség kíséri, ami még egy varisztort is elpukkant. De ez valószínűleg csak következmény.
Több adatot kellene megadnod. Jó lenne a kapcsolás rajza, vagy legalább egy fénykép, hogy miről is van szó. A motor adatai is segítenének, vagy legalább a fényképe. Ha van tárolós oszcilloszkópod, akkor egy műterheléses indításnál megnézhetnéd, hogyan van vezérelve az igbt, ebből is kiderülhet valami.
Ha ez egy gyári, korábban működő szerkezet, ami meghibásodott, akkor lehet hogy az áramérzékelő rész adta meg magát. De ez csak találgatás, több információ kellene, hogy segíteni tudjunk.
(#) zoli75 válasza Peter65 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Üdv!
Ez egy futópad motorvezérlője dk25hp jelzéssel, de rajzot sajnos nem találtam rólla.
Az igbt 900v 60A tud, az emitter lába a közös katódos dióda (u30d40c) 2 lábával van összekötve. A varisztoron k130 jelölés van. A motor adatlapján 180V 9A szerepel.
(#) Chipmunk1960 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 / 1
 
Szia, Hát rajzot, még én sem találtam egyhez sem, titkolja a gyártó, vegyél újat! Tegyál a motor helyére egy 100W-os égőt. A G lábon lévő zenert nézd meg tehetsz bele 18-20V körülit. Egy 60A-est nem oly könnyű eldurrantani, azt inkább valami "tüske szúrja le" Vagy az említett G védő elszállt. De a + - kimenet közötti nagyfeszkondit is cseréld ki, mert nagyfesz alatt lehet teljesen máshogy viselkedik. A motor tápról, akkutöltőről egyenletesen jár? Nincsen benne égett kommutátor-szelet? ha lefogod a forgórészt, nem ingadozik az áramfelvétel?
(#) zoli75 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Szia. Labortápról a motor szépen megy. A helyén, a szőnyeget hajtva (terheletlenül, nem álltam rá) 1.1-1.2A vesz fel.
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 / 1
 
Hello! Én a 130-as varisztor feszültségét keveslem. Lehet az durran be és gyilkolja le az IGBT-t.
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
A varisztor az adatlapja alapján dc ben 170V-t bír. Kevés lenne? Mekkorát javasolsz?
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Én ugyan csak fotóról láttam ilyen masinát, de van egy valami ilyesmi gépből származó bontott panelem. Azt átnézve az volt a tapasztalatom, hogy ezek amerikai tervezésűek lehetnek és mivel náluk 110V van, eléggé elbagatellizálják a 230V-ra történő átállást. Szerintem ez a k130-as a 110V hálózatra való. Én 250V-osat tennék bele. De nézd meg, hogy mi van benne a hálózati oldalon (ha azok a kékek is varisztorok). Ha azok is ilyen feszültségűek lennének, álló helyben eldurranna.
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
A hálózati oldalon 471kd14 varisztor van (385V dc), 2db.
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Mivel a kapcsolás vélhetően PWM-el megy, az egyenirányított és szűrt 230V feszültsége 320V körül van. Az IGBT meg 900V-os, így még ez is megfelelhet.
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Akkor véleményed szerint, ha kicserélem a varisztort nagyobbra, megoldódhat a probléma? A motor adatlap alapján 180V, nem okoz gondot, hogy nagyobb értékű lesz a varisztor?
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
A varisztornak nem sok köze van a motorhoz, mindössze annyi, hogy az általa gerjesztett impulzust lenyelje, hogy a félvezetők életben maradjanak. De ezt túl sűrűn nem teheti meg, mert bedurran. Hogy ez hoz-e érdemi megoldást vagy sem, nem tudom, mindössze én a 130-ast nagyon kicsinek tartom..
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 5, 2016 /
 
Rendben, köszönöm, holnap kipróbálom.
(#) Chipmunk1960 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 6, 2016 /
 
A hálózati részen 471KD van az én paneljeimen is, de a motoron 102/1KV-os kondi.
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 7, 2016 /
 
Szia. Most kicseréltem a varisztort nagyobbra, a zénert az igbt g lábán, a 400V os kondit, illetve az igbt-t de a motorra még nem kötöttem rá csak a motor helyére egy 60W-os izzót tettem. Igy nem pukkant el semmi, viszont közben mértem a kiadott feszültséget asztali multiméterrel és 2,5V dc-t mutatott és 68V ac-t. Normális ez a kiadott áram egy dc motornak?
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 7, 2016 /
 
Ez egy PWM jelet ad ki. Azt nem minden multi tudja "értelmesen" mérni. Mert nem mindegy, hogyan mér. De PWM jelet DC-ben kell mérni, mert a jel munkavégzése annak átlaga lesz. Egy analóg műszer valóság közeli értéket mutatna. De nem kell ezt túl spilázni, nézd az izzó fényerejét az a valóságot fogja mutatni.
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 7, 2016 /
 
Az izzóban a szál izzik, kicsit lüktetve.
(#) proli007 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 7, 2016 / 1
 
Ha lüktet, akkor lehet valami szabályozása is van a motornak és az izzó ezt "átveri", mert nem úgy viselkedik, mint a motor. Vagy szűretlen a 230V-os táp, és annak frekijével üt össze a PWM frekvencia. Ki kell próbálni a motorral. Más megoldás egyébként sem nagyon lesz..
(#) zoli75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 7, 2016 /
 
Kipróbáltam, elindul a szalag, de még nem álltam rá, a sok próbálkozás után már most nem hőpasztáztam le az igbt-t és a gratz hidat. Kiszedem a panelt lepasztázom, aztán tesztelem.
(#) Chipmunk1960 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 7, 2016 /
 
Ha a motoron van optokapu + fogastárcsa, vagy a szalagtengelyen mágnes + 1 reed relé akkor biztosan van fordulatszám figyelése, terhelésre "ráhúzza" a PWM-et. Vagy a 3-as, utóbbi a 2-es csati kell, hogy menjen. De ez már jó jel!
(#) Chipmunk1960 hozzászólása Okt 7, 2016 /
 
Találkozott már valaki nordictrack c2000 futópaddal? Valami elvarázsolt ami szerkezet, a kijelzőn minden szépen működik, csak a motor nem forog, pedig van fordulatszám figyelése, de hibára nem fut a progi. A kondira a nagyfeszt, nem relé, hanem egy tirisztor kapcsolná, de már ott elakad a folyamat, egy optón, meg néhány smd tranzisztoron keresztül. Direktbe kötve sem indul, tehát PWM jelet sem kap az IGBT.... nagynehezen találtam párját, hogy összehasonlítom a kettőt, annak is ugyanaz a baja...
(#) zoli75 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 9, 2016 /
 
Szia. Úgy tűnik működik rendesen, gyorsít, lassít, dőlésszöget változtat. Remélem nem lesz vele gond. Köszönöm szépen a segítséget.
(#) zoli75 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Okt 9, 2016 /
 
Szia. Úgy tűnik most már megy rendesen, zéner, igbt, nagy fesz kondi és a varisztor csere (nagyobb értékű, 250v) meghozta az eredményt. Köszönöm szépen a segítséget.
(#) Chipmunk1960 válasza zoli75 hozzászólására (») Okt 9, 2016 /
 
Szia, Akkor vélhetőleg már nem. Pont a múlt héten nekem is visszajött egy, amiben IGBT-t cseréltem. Pontosabban utána behoztuk a szervizbe, mert egy padlás-szerű helyen volt, baromi nagy por, meg a gépben is, nem is értem, ki az az idióta aki ott használja, vagy nem mossa fel a padlót, csak szívja a felkavart port?????? Kiporszívóztuk, kifúvattam a port mindenhonnan, motort szétszedtem, takarítottam, de nem látszott semmi jele, mi lehetett az oka... Abban is sorra cseréltem IGBT, drivere, zéner, meg a 30A-es védődióda. Most pár napig tesztelik a fiúk, s ha jó megy vissza.
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2016
(#) Massawa hozzászólása Jan 3, 2017 /
 
Egy érdekes kérdés kerül mindig elö az ismeröseim körében.
A modellvasuton a sinekben 0-12V DC feszültséggel vezéreljük a modelleket polaritásváltással mindkét irányba.
Mostanában megint elökerülnek mindenféle mikromotorok (többnyire hasonlok mint a telefonok vibrátora) amik max 4-5V-t birnak ki, azaz feszültség csökkentés nélkül nem lehet a modellbe beépiteni.
Szinte hetente unszolnak, hogy találjak ki valamit, amivel csökkenteni lehetne a sinekböl jövö feszültséget a megengedett max 4-5V-ra. Hajdanán sokat kisérleteztem, de elfogadhato eredményre nem jutottam. Ezért gondoltam felteszem ide is a problémát, hátha lesz valami jo ötlet a megoldásra.
A motorok kb 80-150mA-t fogyasztanak, redukcios elektronikának kicsinek kell lennie, hogy beférjen a modellbe és nem is igen melegedhet (nincs hova elvezetni a höt). Ideális lenne, ha a motor fordulatszáma követné a feszültség változását is a sinekben.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 3, 2017 /
 
Lévén a motor pici, az ellenállása hellyel-közzel állandó, nem is az a végtelenül érzékeny szerkezet, szerintem egy ellenállás megteszi. 1 W-ot ugyan elfűt de egyszerű, mint a faék.
(#) gulyi88 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 3, 2017 /
 
7V feszütséget kell ejteni 150mA mellett, az 1W teljesítmény elfűtését jelenti. Ettől kevesebbet elfűtő elektronikán szerintem kár is gondolkozni, inkább csak rosszabb sikerülne.
Főleg ha mindkét polaritással kell működjön (forgásirány váltás a sín feszültségével), a sín feszültsége akár 1V is lehet (nem biztosítható a tápellátása az elektronikának)
Tehát kell neked egy megfelelő ellenállás sorba a motorral és kész. A keletkezett hőt el kell vezetni az tény, ezt darabonként egyedileg kell megoldani, kikisérletezni. A modell alja lenne a legalkalmasabb szerintem.
Azt mondjuk nem írtad hogy hány motor kell egy modellbe, én egy model egy motorra gondoltam, Két (páros számú) motor esetén egyszerűen (kettesével) sorba kell kötni azokat
(lehet, hogy az a legegyszerűbb, ha megoldható, akkor két motor kell egy mozdonyba sorbakötve meg legfeljebb egy ellenállás (ha a 6V sok) és el van intézve. Természetesen a motorok egyforma kerekeket kell hogy hajtsanak!).
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 3, 2017 /
 
Elvben igen, a gyakorlatban sajnos nem. Az ellenállás tönkre teszi a motor karakterisztikáját, pl emelkedöre nem indul el, stb. Ráadásul ha számolod 8x100mA=0,8W-t melegit el.
(#) Massawa válasza gulyi88 hozzászólására (») Jan 3, 2017 /
 
Alapbol egy motor van a modellben, ha több beférne akkor már lehetne jo 12V-s motort is berakni ( már azokbol is van elég kicsi).
Az elötét ellenállás a lentiek miatt nem müködik, azaz mindenkeppen valamilyen nem lineáris elötét kell.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2017
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 3, 2017 /
 
80-150mA fogyasztást írtál, 4-5 V-os motorhoz, csak hasraütésre számoltam.

Ha így állunk, köss a motorral sorba két zener diódát. Egyik irányban az egyik, másik irányban a másik "vonja ki" a 12 V-ból a feszültséget, miközben a testvére nyitóirányú feszültséget kap, kb. úgy fog viselkedni, mint egy normál dióda. Persze a megfelelő teljesítményű zenert kell használni.
Következő: »»   75 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem