Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   83 / 85
(#) berez válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 1, 2021 /
 
vezérlő:
vezérlő
jobb oldalt alul + és - motorhoz
tőle balra DC in
potméter fent kimenő feszültség szab.
mellette fehér-sárga- piros -fekete kapcsoló a polaritásváltáshoz
2 relé van benn
kimenő jel: pwm 21kHz
(#) berez hozzászólása Ápr 1, 2021 /
 
angol felirattal,részletesebb leírásrészletesebben
a távirányítót és a jumpereket nem használom
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 1, 2021 / 1
 
Na ezt nem látom, a linkre valami szöveg jön be.
De ha PWM vezérlő van benne, akkor vélhetően azt egy N-MOS kapcsolgatja.
Akkor viszont a + táp a közös a vezérlő táplálás és motor között. Vagy is a motor + állandóan a + tápon van és a Fet kapcsolgatja a + tápot. (Nem számolva a motor polaritás cseréjét.)
Ezt így nem igazán tudod megoldani. A műszer feszültség-áram-táp pontjai, nem függetlenek egymástól.
Felteszek egy szimbolikus rajzot, hogyan van belül összekötve a műszer.
- A műszerben van egy sönt ellenállás, ezen eső feszültséget méri a műszer és áramként jeleníti meg.
- A sönt a vastag fekete-piros között van kivezetve. De a vastag fekete közös a műszer negatív tápjával. Tehát ezen a ponton közös a táp és az árammérés. Avagy áramot mérni csak a tápod és a vezérlő negatív pontját összekötő vezetéken tudsz.
- A motor feszültségét (vagy is a PWM átlagértékét, mert a feszültség mindig akkora mint a táp) a plusz táphoz kellene mérni.
Nos elsőként itt van az ellentmondás.

100V100A.png
    
(#) berez hozzászólása Ápr 1, 2021 /
 
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 1, 2021 / 1
 
Na nem mintha ezt látnám.. (Mind három link azonos.)
De inkább lerajzolom, hogyan lehetne ezt megoldani. Legalább azt áruld el, hogy a tápfeszültség mekkora..
(#) berez hozzászólása Ápr 1, 2021 /
 
táp 12V DC
vezérlő kimenet 0-12V DC
hátha jó lesz a link:
fr.aliexpress.com/item/32729034502.html
vagy google: CCM7N6
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 1, 2021 / 1
 
Ez is ugyan az a link, ami nekem nem jó. Ha Te rákattintasz, akkor működik?
Most akkor DC a kimenet, vagy PWM 21kHz? De gyanítom hogy PWM, csak DC motort lehet rákötni.
(#) berez válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 1, 2021 /
 
google kereső: CCM7N6
kimenet pwm ,ezzel szabályozza a motort
(#) berez hozzászólása Ápr 1, 2021 /
 
ez így jó volt,de csak EGY irányban mért,már azzal is megelégszem ha
fordított irányban csak a voltot írja ki,ampert nem
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 1, 2021 / 1
 
Lerajzoltam. De egyáltalán nem biztos hogy a feszültséget jól fogja mérni, mert a motor mikor kikapcsol a PWM ellenindukálva vissza adja a feszültséget, vagy is eltünteti a PWM jelet.
(#) berez válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 2, 2021 /
 
Nagyon köszönöm mindjárt összerakom és az eredményről tájékoztatlak
(#) berez hozzászólása Ápr 2, 2021 /
 
Köszönöm közel állunk a megoldáshoz
A feszméréssel van egy kis gubanc ,mindig
5,7 -és 6,2 V között mutat ,multiméterrel mérve valóságban ez
3,8 és 12,31 V (motor forgásából ítélve is ez van)
Hol keressem a hibát?
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 2, 2021 / 1
 
Azt kellene megmérni, hogy a motoron mérhető aktuális feszültséget, a táp melyik pontjához képest lehet mérni. (Tekintve hogy a vezérlő felépítéséről még semmit nem tudunk.)
De ne akkor mérd, mikor a motoron pont féltáp van, mert az megtévesztő lehet.
Ha tényleg PWM a vezérlés, akkor várhatóan a + tápfeszhez képest lesz a motor "M+" pontján 0V, a "M-" pontján pedig a motor feszültsége. Ha irányt váltasz Akkor a "M-" ponton lesz a 0V és az "M+" pontján lesz a motoron mért feszültség. Ezt a mérést a táp negatív pontjához képest is célszerű végezni. De a motoron előtte kb. 8V-ot állíts be, mert az felismerhető, mert helytelen értelmezésnél nyilván 4V lesz mérhető. Tehát ez 8 mérést jelent.
Egyébként egy áramtükrös megoldásra gondoltam, amivel a motor feszültségét a műszerre lehetne "konvertálni". Persze a pontosság ezt megsínyli, de gondolom úgy is csak sacométer szerepe van a mérésnek. Ha meglesznek a mérések, akkor megrajzolom.
A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2021
(#) berez hozzászólása Ápr 2, 2021 /
 
Mérések:
- motor nincs rajta ,kimenő fesz vezérlőből 8V,műszer 5,9 V -ot mutat
multiméter piros vezeték mindig a táphoz kerül fekete a motorhoz
1 tápfeszhez képest :ami 12,28V táp + és motor + közt 6,8V kapcs felfelé áll
táp - és motor + közt - 5,45V
táp + és motor - közt 0 V
táp - és motor - közt -12,3V
irányváltás után táp + és motor + közt 0 V kapcs lefelé
táp - és motor + közt -12,3 V
táp + és motor - közt 6,68V
táp - és motor - közt -5,5 V
ahogy rákattintok a küldésre átformálja 8 at mértem és csak 6 jelenik meg
A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2021
(#) berez hozzászólása Ápr 2, 2021 /
 
átírtam:
kapcsfelfelé:
T+M+ 6,8
T-M+ -5,45
T+M- 0
T-M- -12,3

kapcs lefele
T+M+ 0
T-M+ -12,3
T+M- 6,6
T-M- -5,5
(#) berez válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Ápr 3, 2021 /
 
Az az 5 hsz el fejebb szerinti képen be sincs kötve(vékony fekete)
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 /
 
Itt eltűntek a hozzászólások?
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
bizony ,van valami megoldás?
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 / 1
 
Szerintem én feltettem egy változatot, de eltűnt.
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Köszi ,tegnap óta figyelem a fórumot,de nem volt fenn
Megépítem ezt,de kimentem a képet amíg ez is e lnem tűnik
eltüntek a diódák?
A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2021
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 / 1
 
Nincs dióda, mert amelyik kontaktus a motor lábát a +tápra teszi az söntölni fogyja a bázis-emitter átmenetet. A másik meg nyitja. Az áramtükör lelején és végén lesznek hibák. A végét hozzá lehet igazítani a trimmerrel. De az elejével nem sokat lehet tenni. Ez nem lesz egy etalon méterrúd, de a motor feszültsége amúgy is csak a sacométer kategóriába tartozik. Viszont így elég egyszerű.
De legegyszerűbb ha kipróbálod, hogy megfelel-e és működik-e így. Aztán majd eldöntöd..
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Összeraktam légkötéssel,de folyamatosan 11,6 -ot mutat.VR1 állítása után is.
Megcsinálom rendesen perfboardon és meglátjuk mi lesz.
BC 557 helyett van alternatíva? (van 547 ,337 ,2n7000 ,2n3904)
ezek újak. A BC557 jó de bontott,jobb szeretném új alkatrésszel.
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 / 1
 
De a motort is tedd rá a vezérlőre, mert megkaparom magam.. Tranyóból pedig valami hasonló bétájút válassz és főleg PNP-t.
A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2021
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Rátettem ,áramot méri, fesz 11,6 mindig
R3 és VR1 együtt 7,2 Kohm,az egészen nincs
táp és a Kohm lassan nő ,7,2 ig
A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2021
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 /
 
Nem igazán tudlak követni.
- Én PNP tranyót rajzoltam az áramkörbe. Erre Te, felsorolsz egy csomó NPN tranyót, még Fet-et is.
A BC557 meg bontott. Az összes többi meg nem jó bele. Most jó vagy nem a bontott 557?
Az R3 és a VR1 annyi amennyire majd beállítod. A kutyát nem érdekli az értéke, lényeg hogy úgy legyen beállítva, hogy a műszer annyit mutasson, mint amennyi a motoron van.
Aztán meg azt írod, hogy nincs rajta táp. Ezt hogy kell érteni? Az ellenállás hogy nőhet? Maximum úgy ha tekered a trimmert.

Ez egy mezei áramtükör. Úgy működik, hogy amekkora áram folyik pld az R1-en, kb. akkora fog folyni a Q1 tranyó kollektorán is. Így a Q1 kollektorárama feszültséget ejt az R3+VR1-en. Azt akkora értékre állítod be, hogy a műszer majd a motor feszültségét mutassa. Ennyi az összes művelet. Ha leveszed az R1-R2 pontját a motorról, az R1-et a + tápra kötöd, az R2-őt meg egy 1k poti csuszkájára, miközben a poti két vége a 12V tápra van kötve. Akkor ha a potit a + táp felől tekered a - táp felé, emelkednie kell a műszer mutatott feszültség értékének. Ha nem ezt teszi, akkor valami nem jó.
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
A BC557 95% hogy jó ,1 x valamiben megpróbáltam,de a lábai hosszúak
Azt ,hogy nincs rajta táp úgy értettem,hogy rá van csatlakozva,de nincs
bekapcsolva.
Kiforrasztottam potit és R3 -at belemértem 14,7 Kohm.(egyértelmű mivel pot a maxon van)
Ugyanezt a potit és R3-at visszatettem,ugyanazzal a műszerrel mérve 7,2 Kohm.
Továbbra sem kapcsoltam be a tápot,és az ellenállás magától lassan nőtt egz darabig.
Ezután beraktam mérgemben ezek helyére egy 22K -s ellenállást,de semmi sem változott.
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 / 1
 
Szerintem valami kondi töltődését mérted.. Próbáld ki az áramkört úgy ahogy leírtam. Feltéve hogy érted amit írtam. De ha gond, lerajzolom hogyan kell kipróbálni az áramkört.
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Szétszedtem az egészet,újra kezdem próbapanelon 0-ról ,lépésről lépésre mindent
ellenőrizve...
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Működik ))
Köszönöm a sok segítséget kár hogy mellékletben nem lehet Milkát v. sört küldeni ...
A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2021
(#) proli007 válasza berez hozzászólására (») Ápr 3, 2021 / 2
 
Na, végre! Nehéz menet volt, pedig faék egyszerű a dolog. De örülök, hogy megoldódott.
Következő: »»   83 / 85
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem