Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus szulfátoldó (Akku aktivátor)
Lapozás: OK   83 / 83
(#) proli007 válasza Lolifan hozzászólására (») Okt 26, 2023 / 3
 
Hello!
Tekintve hogy én szinte sosem építek áramköröket, nincs gyakorlati tapasztalatom vele.. Én mindössze megterveztem KöbZoli kívánságára.
De érdekes, amit írsz. Ha a transzformátor szekunder feszültsége 24V váltó, abbol 32V-nál nem lehet nagyobb feszültség. A feszültség nem változhatna, maximum azért mert az impulzusok miatt nem tud feltöltődni. De ha leállított töltés mellett méred, akkor az közel állandó értékű.
De a 7812-es stabi maximális bemeneti feszültsége 35V, ez fölé nem mehet a feszültség.

Ha nem egy "normál" pufferkondit használsz, hanem egy Low ESR kondit, akkor az abból kinyerhető csúcsáram megemelkedhet, ami a Fet tönkremeneteléhez is vezethet. Az IRF3205 bár erősebb Fet, de Drain feszültsége csak 55V. A puffer feszültségéből le jön ugyan az akksi feszöltségéből, de ha véletlenül fordítva teszed az akksit a töltőre, akkor hozzáadódik. A Fet-et hűteni kell. Ezt a részt én csak átvettem az eredeti rajzból, akik azt vagy ezt megépítették, tudnak nyilatkozni, hogy Náluk mi vált be, mi nem.

A feszültség figyelő rész működése ellenőrizhető a következő módon, ha kikapcsolt töltés mellett egy tápegységet kötsz az akksi helyére. De akár maga az akksi jelenléte is megfelelhet, de akkor számolgatni kell.
A Q9 tulajdonképpen egyszerű feszültség vezérelt áramgenerátor. Az áramgenerátor árama a kollektoron át befolyik az R15 ellenállásba és ha azon a tápfesz 2/3-ad részénél nagyobb feszültség esik (12V táp mellett ez 8V), akkor az 555 lekapcsol.
Ha a tápon pld. 15V van beállítva akkor kb. ez fog kerülni az áramgenerátor bemenetére, vagy is a D4 diódán ez a feszültség mérhető.
Ebből a feszültségből levonódik a tranyó bázis-emitter feszültsége a 0,6V és az kerül az R14+P2 összegzett ellenállásra. Az áram értéke így Ig=(15V-0,6V)/(R14+P2) A trimmer középállásánál az ellenállások összege 51k+11k=62k. Tehát az emitter és a kollektor áram kb. 0,232mA.
Ha ez átfolyik az R15 33k-n, akkor azon a feszültség értéke UR15=Ig*R15=7,66V.
Tehát a trimmerrel, a kívánt 8V beállítható.
Persze így nem szükséges számolgatni, csak a kívánt akku végfeszültség mellett a P2-vel beállítani a 8V feszültséget.
Ha nincs tápod, csak az akksid, akkor is be tudod állítani. Mert ha az akksiban mondjuk 12,5V van és a beállítani kívánt maximális feszültség 14,5V. akkor 12,5V/14,5V=0,862 és ha ezzel megszorozzuk a 8V feszöltséget, akkor 6,89V feszültséget kapunk, ezt a feszültséget kell beállítani, az R15 ellenálláson. Akkor majd 14,5V-nál fog lekapcsolni az 555.
A 8V egyébként ellenőrizhető, az U1a 3-as lába és a GND között.

Üzem közben, az R15 feszültsége nem ellenőrizhető, mert a Q4 tranyó, minden impulzusnál kisüti a C10 kondit és így helytelen értéket fogsz mérni. A Q4 kapuzza a figyelő éramkört, hogy csak az akksi árammentes helyzetében figyelje az 555 a feszültséget. Tehát töltés közben nem a 14,5V-ot fogod mérni az akksin lekapcsolásnál, hanem magasabb értéket, ami megtévesztő lehet.

Egyébként célszerű még az R9 és R10 értékét ellenőrizni, nehogy valami más kerüljön a helyére, mert ha kicsi a Gate feszültség vagy nagy az R9 értéke, lassabban töltődik a Fet Gate és az is gondot okozhat. Egyébként az IRF3205 kapacitásai is nagyobbak, így lassabban is nyit ki.

Kb. ennyit tudok segíteni..
(#) Lolifan válasza proli007 hozzászólására (») Okt 26, 2023 /
 
Köszönöm a gyors választ! Megfogom nézni az áramkörben amiket írtál. Az kimaradt sajnos ezért elnézést kérek, hogy a trafó 2x30V. Legelső nekifutásra a 63v kondiba egy 120Ω 50W ellenálláson keresztül töltöttem 50 volt körül. Ettől a FET meghalt. A kondi csere után már csak az egyik 30V tekercset használtam, ő betöltötte ugyan a 38 voltot 120Ω on keresztül DE rájöttem, hogy az impulzus pillanatában annyit esett a fesz, hogy az áramkört megzavarta és megállt túltöltöttség címszó alatt. Innentől 1Ω 15W került a helyére a graetz elé amivel a kondicszepen tartotta a 36-38 voltot de újra meghalt a FET, és nekem például az jutott az eszembe, hogy sosem volt 24v váltóáram a trafó felől illetve az eredeti kapcsolásban is csak annyit írnak ha nagyobb a fesz mint 30V akkor kell előtét a 7812 elé. Arról nem esik szó hogy a magasabb fesz kinyírja a fetet. jól gondolom az általad leírtak alapján, hogy a baj lehet a trafónál keresendő? És ha igen akkor érdekelne miért?
(#) proli007 válasza Lolifan hozzászólására (») Okt 27, 2023 /
 
Hello! Ezekben az alkalmazásokban a már Fet így is határértékén kívül üzemel. Azt fokozni nem túl ésszerű. Egy kondenzátorban tárolt energia E=1/2*C*U^2 Vagy is a feszültségtől négyzetesen függ a tárolt energia.

"Arról nem esik szó hogy a magasabb fesz kinyírja a fetet."
Igen, a mikrohullámú sütő használati útmutatójában sem volt beleírva, hogy a macskát nem lehet vele szárítani..
(#) Ge Lee válasza Lolifan hozzászólására (») Okt 27, 2023 /
 
Nagyon magas az a tápfeszültség szerintem, 25-30V-nál több nem kell. Az enyémben is valami hasonló van, nincs benne semmiféle 50W-os előtétellenállás és mégsem ment benne tönkre a FET pedig néhány akkun dolgozott már.
(#) Lolifan válasza proli007 hozzászólására (») Okt 30, 2023 /
 
Köszönöm szépen! Egyenlőre a tápfesz gondot úgy néz ki sikerült megoldani, az okozta a fetek halálát. Jelenleg 50Ω os ellenálláson keresztül üzemel, a kondit megközelítőleg 30v ra tölti ami üzem közben is ennek környékén van, (kb 28 nál csapja rá az akkura). Már kb fél órája semmi baja csak megy multival az akkun, viszont nem tudok feszültség figyelést beállítani ugye ezt majd át kell nézni mert szerintem az a 60 volt hazavágott valamit de ez több idő lesz mert nagyon nagyon kevés időm van már hobbizni. Köszönöm szépen a segítséget! Ha tovább jutottam biztosan leírom.
(#) Lolifan válasza Lolifan hozzászólására (») Nov 12, 2023 / 1
 
Üdvözlök mindenkit! Megoldottam az összes felmerült problémát. Ezúton is köszönöm a segítséget Prolinak és Ge Lee-nek.
Bontottam a lomtemetőmből egy 22v 6A trafót ami nagyon jól teszi a dolgát. Tettem utána 40.000 mikrónyi kondit, mivel a C1 kapocsfeszültség beesett ha növeltem az impulzus sűrűséget így stabil maradt nagyobb akkumlátoron is. Ezekkel együtt átnéztem a feszfigyelőt amiben a Q3 okozta a problémát, meghibásodott( gondolom a legelső nekifutásos 60 volt azonnal megette). Be is állítottam a figyelést 15 Voltra, így kb 30 órája ketyeg és néha lekapcsolom rámérek aztán leesik az állam. Nagyon tetszik nagyon király köszönöm szépen hogy megépíthettem, nemsokára dobozolom!
(#) neviga hozzászólása Nov 29, 2023 /
 
Sziasztok,
Elnézést ha hosszú és esetleg off topik.
Egy hálózati áramellátással nem rendelkező garázsba napelemmel táplált regeneráló töltő kapcsolásra lenne szükség. A napelemes rendszer kis teljesítményű, max 200w (télen ennek inkább a negyedét tudja csak) illetve egy kis szigetüzemű rendszert táplál elsősorban ami a világításhoz biztosít energiát. Kerestem, de kész megoldást ilyen környezetre még nem találtam.

A világítás 24V savas szünetmentes akkukkal van megalkotva, a napelem cellák 30-80V tartományban dolgoznak.
Próbáltam leválasztott dc/dc konverterrel a gépjármű akkut tölteni, de több probléma is van.
A DC/DC konverter nem okos, túlságosan beterheli a napelem áramkört, az MPPT optimalizációt "zavarja". Cserébe csak tölti a gépjármű akkut, de nem szulfát mentesíti.

A topikban vagy a témában fellelhető, AC/DC-ből dolgozó, nulla átmenettel operáló tirisztoros, vagy más egyszerűbb regeneráló töltőket a DC betáp miatt követlenül nem lehet a napelemről megtáplálni, másrészt a napelem karakterisztika miatt komoly áram csúcsok sem tudnak kialakulni.

Egy lehetséges elvi megoldásnak pl CDI gyújtásoknál használt ötlet merült fel, a kondenzátort pl egy áramgenerátoron feltöltünk, majd rásütjük egy szoros csatolásban lévő trafó primer tekercsére. A szekundert gondoltam diódán keresztül az akkura kötni.
A trafós megoldásban a DC leválasztás képessége miatt gondolkodom, az akkukat nem szeretném gépjárműből kiszerelni.
Épített valaki ehhez hasonló megoldást valaha, működőképes lehet ?
A tervezésben lenne segítségre szükségem, elsősorban a trafó/tekercs méretezése ami nem tiszta (feltételezem nyitott vagy réssel ellátott mag kellhet), a lemágnesezés megvalósítására nem találtam eddig megoldást. A körítésre vannak elképzeléseim, pl a akku töltöttségi szint figyelés, egy komparátor ami a kondenzártor töltődését figyeli és beindítja az oszcillációt.
Köszönöm ha megosztod a gondolataidat vagy kérdéseidet a téma kapcsán.
(#) küzmös Gergely válasza Lolifan hozzászólására (») Feb 13, 2024 /
 
Nekem is megvan a kis reg.töltő, néha néha befut egy akkumlátor (most 2 db is). Nekem jó nagy teherbírású 30V.-ról megy, s 3300µF/63v "csattog". Igazából ez az itt fellelhető alapkapcsolás teljes másolása, amit megépítettem anno. Egy, mint utólag kiderült önindító által "megevett" akku jött elsőként, amit a gazdája kérésére először csak (idő hiányában egy vasárnap) feltöltöttünk, rendes trafós töltővel. Másnap indult az autó,nyugalmi feszültsége 12,89V elmentek beméretni, gondolván az volt az oka, az volt a rossz. Ez egy 70Ah/640A indítóakku volt, ami 2.0 dízel autót hajt. A sima töltés után 480A.-t mértek rajta, (ezt sem vélem pocséknak) , de kicserélték nekik. (61.000FT volt). Utána harmadnap teljes csend.. önindítócsere lett a vége, teljesen megadta magát.. :/ Hát ha már így jártak, tudták hogy ez engem foglalkoztat, így hát elhozták, átadták a rossznak ítélt akkumlátort. Én lemerítettem egészen addig, amíg drasztikusan be nem esik a fesz. (10,5V), utána ráakasztottam a "klattyogót", s majdnem a legkisebb kitöltési tényezőt használtam kb. 3-4 nap , 3 éjszaka "csattogott" rajta míg nem 14,8V.-nál lekapcsoltam. 24 óra pihentetés után ma vittem el, kapocsfeszültség 13,12V (ugyanoda, ahová még az eredeti tulaj az autóban) megméretni, (egy böszme nagy digitális terhelőt használnak.) Azt mondta a srác ez 80% körüli jó akkunak számít, 520A indítóáramot még tud. A másik akku még nem "készült el".
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2024
(#) küzmös Gergely válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Feb 13, 2024 /
 
Helyesbítek 23,5V (váltó) jön a trafóról, a kondenzátoron mérem a kerek 30V.-ot (egyen).
(#) jonasr75 hozzászólása Márc 26, 2024 /
 
Sziasztok!
Szeretnék én is egy akkutöltőt (szulfátoldós változatot) építeni. Szerintetek ez jó kiinduló állapotnak? Vagy a trafó szekunderének 15,3V-ja kevés lenne?
Bővebben: Akkutöltő trafó
A kapcsolódó cikkben 24V-os trafó szerepel, gondolom nem véletlenül.
(#) uniman válasza jonasr75 hozzászólására (») Márc 26, 2024 /
 
"Kapcsolódó cikk"...az melyik?
6 amperes trafó kell ehhez?
(#) jonasr75 válasza uniman hozzászólására (») Ápr 2, 2024 /
 
Szia! A cikkek között itt a honlapon szerepel, erre gondoltam.
Bővebben: cikk, szulfátoldó-töltő
De nem ezt a trafót vettem meg, hanem egy 24V és 20V szekunder feszültségűt. Nem akartam eltérni a leírástól... A kimenő teljesítményt nem (teljesen) ismerem, majd a trafós topikban rákérdezek.
(#) uniman válasza jonasr75 hozzászólására (») Ápr 2, 2024 /
 
Köszi. A "Szulfátoldó-töltő automatikával" leírásában benne van:
230/24 V és 5A (min 120 V/A) -es trafóra van szükségünk, az átlagos autóakkumlátorok kezeléséhez. Ehhez tényleg kell a nagyáramú trafó, az automatika nélkülihez elég a 3 amperes...
(#) Joe_001 válasza jonasr75 hozzászólására (») Ápr 6, 2024 /
 
Szia!
Először is a szekunder fesz. A 30V körüli egyenfesz azért kell hogy szulfátmentesítés pezsgése beinduljon.
Másodszor, az a transzformátorokon átvihető max teljesítmény 50Hz-n az a tekercsben lévő vaskeresztmetszet cm2-ben x 10 VA. (ökölszabály) Aztán a rézkeresztmetszete.
(Csak segítségnek.)
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2024
(#) jonasr75 válasza Joe_001 hozzászólására (») Ápr 9, 2024 /
 
Szia!
Köszi a választ. A szekunder feszültséget 28,6V-nak mértem terhelés nélkül. A teljesítményt még nem határoztam meg, de ha nem lesz 5A, nézni kell másik trafót.
(#) küzmös Gergely válasza jonasr75 hozzászólására (») Ápr 13, 2024 /
 
Nálam a trafó is melegszik szépen, pedig nem kicsi, s hallatszik a "csattogás". Az impulzusok csattannak rá, az "klattyog" ütemesen. De ha ráteszel egy 12V.-os izzót, akkor szépen megjeleníthetőek ezen impulzusok. Most is próbálok vele 2db 12V/4Ah.-t éleszteni. Elég jók a tapasztalataim vele. Most megy a második merítés, (már egyszer feltöltöttem ezzel a kis kütyüvel) ugyanolyan körülmények közt ,ugyanazzal az izzóval merítem, kb úgy kalkuláltam hogy este kimegyek motorozni, az előző alkalomkor 2 és fél óra alatt merült 10,85V.-ra, de az van hogy itt ülök, már lassan 3 órája, azaz kész vagyok mindennel amit akartam (permetezés, zuhanyzás), és még 11V.-on van. Na mindegy, innen már nem sok lehet hátra, gyorsan esik 11V alatt már.
A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2024
(#) Joe_001 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 14, 2024 /
 
Szia !
Figyelem a küzdésedet. Amikor kész az akku tudsz kapacitást mérni?
(#) küzmös Gergely válasza Joe_001 hozzászólására (») Szo, 0:21 /
 
Nem, csak a terhelés alatt eltelt időt tudom nézni, a hidegindító áramot mérni (ez 50A), illetve ha visszaadom a szomszédnak akkor ő majd mondja hogy jó-e, vagy meddig jó. Azaz indít-e.
(#) Joe_001 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Szo, 17:59 /
 
Javaslat:
Terheld egy fénysszóróizzóval amíg lemerül. Ez terhelve max 11V, alatta mélykisülés van. A töltés normál töltővel kontans árammal max 14,2V-ig töltési időt mérve Amper x Idő órában, ha zárt az akku. akkor nem érdemes kísérteni, mert azt a szulfátoldó offolja, a működési elv alapján.
A hozzászólás módosítva: Szo, 18:00
Következő: »»   83 / 83
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem