Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   192 / 194
(#) Koncsar válasza GPeti1977 hozzászólására (») Jún 4, 2020 /
 
Közben teszteltem a vezérlőt. Szkópot rátettem a két fázis közé. Amikor a vezérlő dolgozik, akkor számomra értelmezhetetlen jel jelenik meg, de viszont amikor elveszem a gázt, akkor egy nagyon szép szinusz jel fut le. Ezek a vezérlők milyen jelet adnak a motor felé? Tudom, hogy vannak drága pénzért már olyan vezérlők is, amik szinusz jelet küldenek, de ez biztos nem olyan. Mi a jelentősége?
(#) GPeti1977 válasza Koncsar hozzászólására (») Jún 4, 2020 /
 
Három fázisú négyszögjel, amit pwm jellel megszaggatnak. Szinuszos vezérlők is vannak, meg vektoros is, ezeknek jobb a hatásfoka kisebb a motor zaja stb.
(#) Imti válasza Koncsar hozzászólására (») Jún 4, 2020 /
 
A fék vezetéket testelni szokták.
(#) Olits hozzászólása Jún 8, 2020 /
 
Sziasztok.
Van egy Bionx márkájú elektromos biciklim.Hozzá ez a gázkar.Szétbontottam, lefényképeztem.
A müködése úgy történik, hogy hozza kell csatlakoztatni a kijelzőhöz és ha lenyomom a piros gombját,amelyen egy pici mágnes van, akkor az közelit a bekarikázott alkatrészhez és igy indul a motor.Az lenne a kérdésem, hogy ezt a gázkar elektronikát lehetne-e helyettesíteni egy szimpla kinai gázkarral? Abban is van egy mágnes, amely ha közelit egy hall szenzorhoz akkor indítja a motort.
A kinai gázkarban úgy gondolom, hogy lineáris hall szenzor van, (a mágneses térerő függvényében a kimenő feszültség változik),ebben meg logikai jel kimenetű -unipoláris (ennél a megfelelő erősségű mágnes közelsége bekapcsolt állapotban tartja a kimenetet).Érdemes próbálkozni egy szimpla gázkar kialakításával ,persze logikai,unipoláris szenzort beletéve, vagy nem?
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Jún 8, 2020 /
 
Küldök egy pár tisztább képet is, amelyen jobban lehet látni az elektronikát.

Ahogy elnézem elég bonyolult az elektronikája, nem egy kinai gázkarral talál,hisz abban csak egy hall szenzor van. Ezek szerint tehát reménytelen lenne helyettesíteni egy egyszerűbbel?

Azért kellene, mert még van Bionx biciklim, amire jó lenne egy gázkar. Az eredeti pedig kb 50 EUR.plusz mág kb 25 EUR szállítás.
A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2020
(#) GPeti1977 válasza Olits hozzászólására (») Jún 8, 2020 /
 
Három kivezetés van rajta, egy föld egy táp ami 5 -6 V lehet, illetve egy kimenet, ha multiméterrel rámérsza kimenetre és a gombok nyomogatásával 1 -4 V közötti feszültséget mérsz akkor tehető oda hall-os gázkar.
(#) Olits válasza GPeti1977 hozzászólására (») Jún 8, 2020 /
 
A bionx gázkarnak csak 2 vezetéke van.Megmértem a kijelző csatlakozóján a feszültséget ahová a gázkar megy és 5,5 V mutat.Ha radugom erre a gázkart akkor a fesz 4,65 lesz.Ha meg nyomon a gázkar gombját és forog a motor,akkor is ennyi marad a fesz nagyjából(4.70V).Tehát nem feszültség változás alapján müködik ez a gázkar.De akkor hogyan?
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Jún 8, 2020 /
 
Ja,a képen tényleg 3 kimenet látszik,mert egy a lámpa ki be kapcsolására van.De a gázkar maga két vezetékkel működik.A régebbi gázkarokon nincs lámpakapcsoló a gázkaron,ott tényleg csak 2 vezeték van. Talán valami frekvenciát szolgáltat a kijelző felé?
A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2020
(#) Kovidivi hozzászólása Jún 14, 2020 /
 
Hello.
Egy BLCD motoros rollert újítok fel jelenleg (kb. 400W). A motorral egybe van építve a vezérlő, így nekem csak 24V-otkell adnom, másik 3 vezetékre megy a gázkar, plusz két vezetékre pedig a tiltás.
Eddig egy 17kohm-os poti volt a gázkar bemenetre rakva, amit bowdenes köteles megoldás forgatott (szerintem az előző tualj megoldása).
Szeretném hall szenzoros gázkarra lecserélni.
A gond a következő: a gázkar csatlakozón levő feszültség a poti nélkül 6.25V, potival 5.10V, hall szenzoros gázkarra 3.4V, a csatlakozónál mérve, kb. 20cm-re a vezérlőtől, tehát ez a kimenet max. 1mA-t tudna szolgáltatni, a hall szenzor pedig túlterheli.
A poti mért feszültség értékek tökéletesen megegyeznek egy hall szenzor által szolgáltatott feszültséggel (motor elindul: 0.8V, motor teljes sebességgel forog: 4.0V) de valamiért mégsem megy...
A potival működik. A hall szenzoros gázkarral kb. 3V-ot tudok mérni a gázkar bemeneten, szóval nincs kontakthiba, táp, gnd is megvan a gázkarnál is.
Ismertek olyan vezérlőt, ami csak potit fogad el, vagy amelyik letilt, ha a gázkar tápja túl van terhelve?
Következő tesztem az lesz, hogy külön tápról adok 5V-ot a gázkarnak, GND-ket közösítem. Mit tudnék még csinálni?
Köszi.
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2020
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 15, 2020 / 1
 
Rájöttem a megoldásra.
A szabályzó addig nem indítja el a motort, amíg nem kapja meg legalább egyszer a "neutrál" jelet, vagyis a GND-t.
Na ezt hogyan fogom megoldani?
Külső kontrollert használjak? Kár lenne, hiszen ott a motoron egy tökéletesen működő.
Esetleg valami tranzisztoros mini kapcsolás, ami bekapcsoláskor rövid ideig GND-re lehúzza a gázkar 0.8V-ját?
Egy plusz nyák már úgyis lesz, hogy a kulccsal tudjam az egész rollert áramtalanítani.
A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2020
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 15, 2020 /
 
Inkább a fék kar tiltó kapcsolóját használom. Ez azt jelenti, bekapcsolás után meg kell húzni a féket, és csak utána üzemképes a roller. A szabályzó tiltó bemenete meg szabadon marad jelenleg. Egyébként is ugyanaz a hatásmechanizmus, motorfék nem hiszem, hogy van a szabályzóban, szóval csak a gázkar jelét veszi 0V-nak ilyenkor.
(#) csavarkulcs hozzászólása Jún 19, 2020 /
 
Sziasztok!
Van egy akkus Makita láncfűrészem. Amit lehetett azt kicseréltem rajta, hogy erősebb legyen, így is erős, de szeretném ha kicsit még izmosabb legyen. Új, keskenyebb stihl vezetőt kapott, kisebb lánckereket, 1/4 stihl láncot, és a hűtését is megcsináltam, az akkumlátornak is.
24m/s ról csökkent a sebessége, a láncfűrésznek ideális 16-20m/sec re.
Bldc motor van benne, és 5 ah 18v akkumlátor hajtja. Milyen vezérőt kéne belerakni hogy erősebb legyen?
Az akkumlátor bírni fogja? Most is melegedik néha amikor jobban hajtom,(azaz csumán hajtom amíg lemerül) de le fogok állni vele, mert csak egy egy vágásra fog kelleni, alpinozáshoz. Lesz ideje visszahűlni.
(#) Kovidivi válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 19, 2020 /
 
Az akkunak egyáltalán nem kellene melegednie. Jelenleg minden használatnál túlterheled, tönkre fog menni.
Ha a motort nagyobb feszültséggel hajtod, nagyobb teljesítményt fog tudni leadni. A motor melegedjen, ne az akksi! A motor 80-90 °C-ig rendben van (feljebb is, de maradjunk inkább "hidegebb").
Vezérlőt használhatsz e-bike-hoz valót (ekkor hall szenzoros gázkart kell valahogy beépítened) vagy brushless esc-t/szabályzót (modellautókba/repülőbe/drónba valót), ehhez vagy távirányítóra, vagy egy szervó teszterre lesz szükséged, esetleg megoldod magadnak egy Arduino-val.
18V az gondolom 4 soros cella. Használhatsz 5S-t, 6S-t, ehhez nem nehéz szabályzót találni (5S-hez valót még nem láttam, 6S-hez viszont rengeteget: 24V).
Akksit használhatsz normál Lipo pakkot is, jelenlegi akkupakkod Li-ion-ra tippelem. A Lipo több áramot tud leadni, nem lesz túlterhelve.
(#) csavarkulcs válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 20, 2020 /
 
Az akkun nem szeretnék módosítani, amíg bírja. Lehet hogy jobban járnék a két aksis verzióval inkább? Az akku gyárilag melegszik, még jobban mint most. A gépben van hőmérő, és ha nagyon meleg már nem is engedi használni, jellemzően akkor már eléggé le is merült.
A gázkar jelenleg fokozatosan állítja a sebességet, de engem nem zavarna ha csak a maximális fordulatot tudná.
Az 5s 6s mit jelent? Be tudnál linkelni egy ilyet?
(#) Kovidivi válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 20, 2020 /
 
Ha most nem akarod az akksit cserélni, akkor ne tedd.
De amelyik akksi melegszik, az a teljesítményt nem a motornak adja le, hanem önmagát (és a társait) melegíti, és károsodik folyamatosan. Úgyhogy csak idő kérdése. Szerencsés esetben, használati gyakoriságtól függően sok időbe is telhet.
4S = 4 soros cella a pakkban, 4x4.2V, kerekítve 18V akkupakk.
6S = 6 soros cella a pakkban, kerekítve 24V akkupakk.

Két akksis verzió kb. plusz 10%-ot hozni (két pakk párhuzamosan), 5S hozna +25%-ot. 6S hozna +50%-ot teljesítmény növekedésben.
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2020
(#) gabilow válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 20, 2020 /
 
Szia! Szerintem a 18v az 5S, azaz 5 cella sorbakötve, 5x3,6=18. A laptop akkuknál is így számolnak, 10,8v van ráírva, az pedig 3x3,6v. Más kérdés a feltöltött állapot. Az utóbbinál 12.6v míg az 5S - nél 21v.De javíts ki ha tévedek.
(#) Kovidivi válasza gabilow hozzászólására (») Jún 20, 2020 /
 
Az akksiról csak csavarkulcs tud nyilatkozni, én csak tippelek... Számomra mindegy, hogy 7.2-7.6-8.4V a 2S akksipakk. Ezért is idegesítő, ha valaki feszültség alapján beszél egy akkupakkról, a cellaszám helyett (2 betű), aztán megy a találgatás.
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2020
(#) Cavalier válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jún 24, 2020 /
 
Ez nem igazán így működik... nem ismerem a készüléket pontosan, de nem látom miért raktak volna bele gyárilag erősebb motort egy gyenge vezérlővel.
A BLDC motor egy állandómágneses forgórészű 3 fázissal meghajtott motor, az állórész tekercselése, a mágnesek mérete adott, gyanítom akkora és olyan vezérlést kapott, ami a motorhoz passzol.
Az ESC-je fordulatszámra szabályoz, vagy van HALL visszajelzés benne, vagy a tekercsek önindukcióját figyeli és abból érzékeli a fordulatszámot. Ha nyomod neki, akkor az ESC növeli a kitöltési időket, nagyobb áram folyik a tekercseken, melegszik a motor, melegszik az akksi is.
Ha megnöveled a feszültséget, akkor az akkut kímélheted, de nagy eséllyel vagy az ESC vagy a motor fogja megsínyleni.
Lehet, hogy az akku már a végét járja, és nem tudja leadni a teljes teljesítményét úgy, mint újkorában. Meg kéne próbálni új akkuval, vagy esetleg drónokhoz használt akkuval aminek kisebb a belső ellenállása.
(#) kqsu hozzászólása Jún 24, 2020 /
 
Sziasztok!
Tudtok segíteni, hogy mi lehet a baj?
A Loftynak, ha elfordítom a kulcsot elindul a motor. A gázkar alaphelyzetben van.
Segítséget előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Jún 24, 2020
(#) Kovidivi válasza Cavalier hozzászólására (») Jún 24, 2020 /
 
A motort "túl" lehet terhelni. A gyárban úgy méretezik, hogy ne legyen forró (maximum langyos), viszont a valóságban a motornak semmi baja sem lesz 70-90°C-ig. Az más kérdés, hogy a környező részek (műanyag) ezt hogyan viseli. Tehát ilyen módon igenis ki lehet a motorból plusz teljesítményt húzni (ha jelenlegi használat mellett is maximum langyos/meleg). Plusz lehet a hűtést is javítani.
Modellautókban pl. "pici", 36mm átmérőjű, 50mm hosszú motor van, mégis adhatsz neki 4S Lipo-t, és felvesz csúcsban 1KW-ot, folyamatosban meg 0.5KW-ot. Nyáron rendesen fel is melegszik, de hát ez a dolguk. Hűtőborda és venti rá, kész.
A hozzászólás módosítva: Jún 24, 2020
(#) Cavalier válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 25, 2020 /
 
Erre azért ne merj nagyobb pénzt feltenni, ha nem tudod pontosan, hogy ebben a konkrét készülékben milyen elektronika és motor van. Egy nagyobb feszültségű akksival simán ki lehet nyírni bármelyiket, de az is lehet, hogy működik vele, legalább egy darabig. Ha normális hővédelem van benne, talán lekapcsolja időben. De az is lehet, hogy használhatatlanul sokszor kapcsolja le, szóval én azt mondom elég necces így kísérletezni, bár ha az embernek nem fáj lenullázni egy pártízezres szerszámot, akkor hajrá.
(#) szsrobert válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 25, 2020 /
 
Nem magnesezodik le?
(#) Kovidivi válasza Cavalier hozzászólására (») Jún 25, 2020 /
 
Ha visszaolvasol, én csak a motort használnám nagyobb feszültségű akksival, vagy e-bike szabályzóval, vagy rendes modellautó/drón szabályzóval. Az erdeti elektronika az nem is lenne használva. De szerintem a kérdező már nem is érdeklődik a téma iránt...
Én, ha valamit túlhajtok, óvatosan tesztelem, figyelem a hőmérsékletet, így nem tudom leégetni! Ha valaki csak simán túlterhel egy motort, anélkül, hogy odafigyelne, az meg is érdemli, hogy leég!
Lemágneseződik? Hallottam erről regéket, de sosem tapasztaltam ilyet.
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2020
(#) Kovidivi hozzászólása Jún 29, 2020 /
 
Hello.
A 2db 12V 10Ah (8Ah-t tud valójában) ólom akkut szeretném lipo akksikkal kiváltani egy e-scooterben.
A lipo akksik már nálam vannak, 2db 6S 3Ah és 4db 3S 3Ah, ebből szeretnék 6S 12Ah-t összehozni (későbbiekben tovább bővítani, ha szükséges).

Néhány lehetőség, amik eszembe jutottak:
a) minden 6S és 3S akksit cellákra bontok, és szépen összepárosítom őket, ahogyan kell (kapacitás és belső ellenállás), így kapnék egy nagy 6S4P pakkot, a cellák közötti kapacitás és belső ellenállás különbözőségek a nagy áramú kapcsolatok miatt megoszlanának, a párhuzamosan kapcsolt cellák egyszerre merülnének. Ehhez már van 6S 100A-es BMS panelem is, viszont sok munka lenne, veszélyes, és biztosan nem tudnám olyan biztonságosra/szépre elkészíteni, mint ahogy jelenleg, gyári állapotban vannak...
b) a 4db 3S-ből készítek 2db 6S pakkot megbontás nélkül, XT60 csatlakozóval. Készítek egy panelt, amin lenne több XT60 csatlakozó és 6S balanszer csatlakozó a 6S akksiknak, amik párhuzamosan lennének kapcsolva. A gond itt, hogy ha az egyik 6S pakk egyik cellája hamarabb ejtené a feszültségét, mint a többi (ez valószínű, mivel teljesen azonos cellák nem léteznek), így a balanszer kábelen kiegyenlítő áram folyna (vagy nem?), ami nem éppen nagy áramokra van tervezve. Vagy a nagyáramú kábelen a lemerült akksiból nem folyna áram, mivel alacsonyabb a pakk feszültsége? Ennek a kialakításnak egy óriási előnye lenne a későbbiekben pl. részenkénti akkucsere vagy a további kapacitás bővítés. Attól félek csak, hogy az egy darab 6S BMS nem tudná a cellákat megfelelően védeni a hosszú balanszer vezetékek, és a sok párhuzamos cella miatt.
c) a jelenlegi 8Ah-t tudó ólmos akksi helyett veszek 10Ah-s új akksit. Na ennek nem sok értelmét látom, mert csak pár km-t nyernék. A célom pedig a km duplázása lenne (legalább).
Mit gondoltok? Köszi.
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2020
(#) szsrobert válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 30, 2020 /
 
A tekercsszigeteles nem rajong a hosegert, csokken az elettartama. Kar elfuteni a draga akkus energiat szerintem.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 4, 2020 /
 
Szerintem találtam egy jó megoldást, miszerint minden 6S akkut külön BMS-sel védek, és ezek kimeneteit kötöm párhuzamosan. Így minden különálló pakk a korrekt helyen lesz figyelve, közvetlenül a celláknál, plusz így a balanszoló áramom is meg fog többszöröződni, és később bármikor köthetek további párhuzamos 6S akksikat a jelenlegihez. Leharcolt 3S/6S Lipo-kat pedig már olcsón lehet találni, amik modellautóba/drónba már gyengék, de az én 300-500W-nyi terhelésemhez bőven megfelel (főleg, ha ilyen gyenge pakkból 4-6db van párhuzamosan, így a terhelés mondjuk 80W lesz akkunként, ami minimális).
A hozzászólás módosítva: Júl 4, 2020
(#) GPeti1977 válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 4, 2020 /
 
LiPo akkunak nagyon rövid az élettartama
(#) kalmi.kalmi hozzászólása Júl 7, 2020 /
 
Mi történik ha 12 Ah aksi helyett 7 Ah -at teszek a kerékpárba ?
Azt tudom, hogy kevesebb távolságra jutok vele és az erő hogy alakul ?
(#) Kovidivi válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 7, 2020 /
 
Ha minden akksi egyforma lenne, akkor az ereje is csökkenne. De pl. ha 12Ah-nyi ólmos akksit leváltasz 7Ah-nyi lipo/li-ion-ra, simán lehetséges, hogy a kivehető csúcsáram (maximális terhelhetőség) növekszik. Az akksi belső ellenállása szabja meg a maximálisan kivehető teljesítményt. Tehát ha a 7Ah-s akksi belső ellenállása azonos, mint a 12Ah-s akksijé, akkor csak a hatótáv csökken. Az is lehetséges, hogy a motor árama elhanyagolható (vagy a szabályzó korlátoz) az akksi terhelhetőségéhez képest, akkor nem lesz jelentős változás gyorsulásban.
A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2020
(#) kalmi.kalmi válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 7, 2020 /
 
Próba, szerencse.
Következő: »»   192 / 194
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem