Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED-es világítás
 
Témaindító: xodak, idő: Aug 6, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   118 / 179
(#) davtsik1 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 19, 2018 /
 
E1s 54
(#) RoliNyh válasza davtsik1 hozzászólására (») Máj 19, 2018 /
 
Elképzelhető, hogy a halványabb LED -ek nem bírták a hőterhelést. Legalább is, a forrasztás utáni halványodás engem erre enged következtetni. Én a LED -ek cseréjével kezdeném.
Az újak beforrasztásával vigyázz, mert ha túlhevíted azok is megdöglenek...
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2018
(#) FAZ1 hozzászólása Jún 7, 2018 /
 
Nemrég (kb. 8 hónapja) vettem a kocsihoz magyarországi hivatalos boltban LED-es nappalifény szettet.
Felszereltem - teljes mértékében és a KRESZ szerint szabályosan (relén keresztül, tehát csakis akkor világít, ha jár a motor, ámde a többi menetfény /tompított-, vagy távfény/ felkapcsolásakor nem).

Ezidáig jól működött, aztán kezdett "rosszalkodni", először csupán a baloldali fénysor, de nemrég már a jobboldal is. Nem világított a teljes egész, vagy csak "hunyorgott" a másik fele. Mindezek után egyből megnéztem a számláját - na persze, hogy garancia reá - csakis fél évig van!
(így jártam)
Tegnap aztán leszereltem a kocsiról, hazavittem s szétoperáltam. Csodás!
Van a lámpatestben egy keskeny nyák-csíkon 8 db. erősfényű LED, párosával sorbakötve, 150 ohmos áramkorlátozó ellenállással leszabályozva. - Mindez direktben rá a +12V-ra.
Sohase értettem, ha egyetlen ilyen LED úgy durván kb. "4V-ot tud", akkor ebből eredően a kettő - feltehetően kb. nyolcat. Miért tolják rá az autókban a nagyjából 12-14V-os tápra?
Hogy minél hamarabb megfőjjön?
Szerencsére volt otthon egy régebben "kukázott" villanykörtém, amiben teljesen hasonló LED-ek vannak. Most azokat fogom beleépíteni.
Igaz, az eredeti fények hidegfehér LED-ek ből álltak, ez meg majd CSAK egy kissé melegfehérebb LED-sor lesz, ámde én az egésznek még eléje teszek egy kb. 100 ohmos ellenállást, mintegy "összes áram korlátozójának". Talán így jobban ki fogja bírni. ... már a hivatalos garancia nélkül ...
(#) ferci válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 / 1
 
Szia!
Nem egyértelmű az írásodból, hogy 2-2 soros led előtt van egyenként 150 ohm, vagy a 4 x 2 előtt. Utóbbi esetben teljesen rossz konstrukció, mert ha 1 "sor" megszakad, a többi vesz fel több áramot.
Ettől is függ az "összes áramot" korlátozó 100 ohm - az biztos, hogy az élettartamot ezzel megnöveled, csak a fény fog jobban lecsökkenni. Persze dísznek még mindig elegendő lesz.
(#) goreny válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
A bevezetődben felsoroltakra reagálva: gondolom akkor van a lámpán E betűs jel is, és az autó tipusának megfelelőt vettél beépítési szempontból.
(#) FAZ1 válasza goreny hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Van rajta E jel. Pontosabban E4 jel. Tehát engedélyezett.
A műszaki vizsgán a kocsi vele januárban átment.
Az autó tipusa pedig - szerintem tökre mindegy.
Csak a KRESZ előírások vannak, hogy pl. a kocsi két szélétől mennyire, talajtól mért magasságában mennyire, és hogy valójában nem éghet együtt más jelzőfényekkel. stb.
(#) FAZ1 válasza ferci hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Ez pontosan úgy jön ki, hogy 8 db LED van, de sorbakötve 2-2 db., és persze minden párhoz hozzájön az a 150 ohmos ellenállás. Aztán megint 2 LED ... és így tovább! Tehát a cucc 4x2-es felállásban kapja meg a +12V-ot. A 4 páros LED csak párhuzamosan van kötve.
Tehát - ha abban a párosok egyike behal, a többi attól még világít.
Ha most azokon a 150 ohmokon esik néhány mV, akkor az összesre nézve és hozzátéve még 100 ohmot, ugyan mi fog? Még néhány mV! (Lehetséges, hogy majd csak 10-20 ohmot teszek oda)
Ha diódánként 20 mA lesz az egyedi áramfelvételük, az bizony még bőven belefér a sorba.
Az általam most beletett LED-eknek viszont sokkal nagyobb a fényerejük.
De már alapból - a LED-es nappalifény eleve nem fényszórónak készült, hogy már előtte az úton 100 méterre pörkölje a lósz@rt. Arra ott van a közútkezelő! De akkor akár le is seperhetnék!
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2018
(#) FAZ1 válasza ferci hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
"Persze dísznek még mindig elegendő lesz."

Nem hiszem, hogy a nagy autógyárak a már újabban kibocsájtott autóikra is csupán csak dísznek szerelik fel. Mint ahogyan én sem hiszem azt.
Most, hogy mérőpadon méregetem a LED csere során, talán el kellene még hozzá mondanom - a LED-es menetfény bizony - persze közelebbről nézve - elég komolyan tud "elvakítani".
Van annak olyan fényereje, hogy célszerűen lehessen azt alkalmazni közutakon.
Az ilyen "díszekről" meg még talán annyit - valamikor régen - az utólagosan felszerelhető pótféklámpákra is ment valami hasonló szöveg, sőőt -
Magyarországon egy jó ideig nem is igazán engedték át a vizsgán. Még a Hellákat sem!
Ma meg viszont - már alapból és gyárilag van rajta szinte minden kocsin!
Mint ahogyan régen - műszaki vizsgán minden autóra kötelező volt az a bizonyos hátsó sárvédő gumi, mostanra meg - mutass már nekem olyan mai gyártású autót, amin egyáltalán van hozzá hasonló!
A jelenleg használatos s forgalomban levő gépkocsiállomány nagyjából fele - simán elbukna a műszakin!
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2018
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Hát meglehezösen ködös a fogalmazásod. Egy rajz többet mondana mint fél tucat mondat. A kettésével sorbakötött LED-k meg a 150 Ohm hova van kötve?? Ha a 12 V-ra, akkor nem mV esik az ellenálláson... akkor hogyan is van ez?
(#) usane válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Ha kettesével van kötve akkor hogy hunyorgott az egés sor? Nekem sem világos. Biztosan nem egyszerre ment tönkre a 4 blokk.
(#) ferci válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Ha maradunk az egyik féle mondatodnál, akkor a 150 ohm+2 soros led esetén, 12..14 voltos feszültségnél kb. 4..6 volt fog esni a 150 ohmon, ez 35...40 mA. 4 sorra viszont ez 130...160 mA. Ha az "egész" elé kötnél 100 ohmot, az elég durva lenne. A többi csak rizs(a).
Feltételezem, hogy soronként kötnél be +100 ohmokat.
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2018
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Most én nem állok le rajzolni, mert egyrészt bonyolult lenne felvinni, másrészt pedig annyira egyszerű az egész kapcsolás, mint az ék.

Van párban és sorban 2 db. LED - és vele sorban egy 150 ohmos ellenállás. Ez lenne egy blokk.
Ebből a blokkból pedig van az áramkőrben összesen 4 darab, amelyek persze mind párhuzamosan vannak bekötve - és az egész egység közvetlenül megy a +12V-ra.
Aztán ég egy darabig, majd meghal ...
Az egyik hibásban csak az egyik ilyen "kettes blokk" hunyorgott, aztán kiszedtem s az egyik LED-je addigra már rossz volt. Csupán még haláltusáját vívta vele a benne levő másik diódával az egység.
Most az összes LED-et kicseréltem - és megy szépen.
Az egésznek a +12V-os bemenetére tettem még egy 22ohmos ellenállást, csakis a biztonság kedvéért. Tőle a fényveszteség elenyésző .... És az mindegyik 150 ohmosra hat ...
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Mégis jobb lenne ha papirra vetnéd és lefényképeznéd a rajzot, mert ugy látszik a faék bonyolultságu szerkezet leirása már joval felülmulja annak a bonyolultságát.
Ha 2 LED van sorban utánna egy 130 Ohmos ellenállás és mindez 12 V-ra megy, akkor az ellenálláson nem millivolt lesz, amit állitottál, hanem egyenesen 6 - 8 V - ami enyhe, de lényeges különbség.
Ehhez jön még az ellenállás terhelhetösége, amin simán kb 0,3 W-t tüzelsz el. Lehet, hogy csak 1/4W-s az ellenállás igy ne is csodálkozz, hogy elköszönt, vagy a LEDek nem birják az áramot (10 mA-s LEDekre 25 mA-t engedtek).
(#) FAZ1 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Valami ilyesmi-féle LED-ek voltak benne. Bővebben: Link
2 darab - meg hozzá persze a 150 ohm. És ez megy a +12V-ra. Hmm.
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 7, 2018 /
 
Nekem is vannak ilyenek, és tudod honnan kerültek hozzám? Egy autovilágitotesteket gyárto cégtöl, mert állitolag nagy volt a meghibásodás. Nagyon jol világitanak, igaz, hogy nálam csak 8 mA-t kapnak, de már vagy 5 éve világitanak a lépcsöházban, ha jol emlékszem 96 darab....
A cégnél ugy látszik nem tudtak arrol, hogy ezekre nem lehet 20 mA-t engedni.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Való igaz! A legtöbb fehér LED-nek jó a fénye, ámde a gyártók még azt is gyakran túltolják!
Lehetséges, hogy valóban nagy fényerőt nyernek vele, na de maga az élettartam?
Ehhez a tipushoz lehet kapni kis előtét lencsét, és brutálisan jó fénye lesz tőle. Tényleg nem kell 20mA-t ráengedni, ha a diódagyártó előírása csupán 10mA-ről szól!

Én viszont egyszer összekukáztam valamelyik nagyáruház elektromos hulladékgyűjtőjében egy olyan LED-es körtét, amelyiben volt benne az ilyenből vagy 70 darab. Közvetlenül (némi egyenirányítás és szűrés után) szinte direktben ment rá soros kapcsolásban az egész a 220-ra. (mint valaha a karácsonyfa égősor)
Persze - benne az egyik LED dióda kiégett ... és véle rögtön oda a körte.
Kidobták ...
Én meg nem!
De szedtem én már össze hulladékudvarban olyan LED-es lámpatestet, hogy egyetlen LED-et kellett benne kicserélni, és simán "repeszti" a lumeneket és a lux-okat. mivel eléggé brutális fénye lett!

P4212043.JPG
    
(#) RoliNyh válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Pedig ezek kinézetre "Piranha" típusuak, amit nagyobb árammal is lehet jártni.

Csak sajnos egyetlen óriási probléma van ezekkel a LED -ekkel, és nem csak az említett példánnyal, hanem úgy általában mindegyikkel. Hiába van az adatlapon XY áramérték megadva, mert én még egy olyan LED -et sem láttam, amin típusszám is fel van tüntetve. Innentől pedig csak a "cseresznyén" múlik, hogy valóban azt kapja -e az ember a pénzéért amit szeretett volna, vagy csak egy utángyártott valamit, ami legfeljebb kinézetre azonos az eredetivel vagy az adatlapon szereplő termékkel...
(#) Massawa válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Sajnos ebben igazad van. Amikor megkaptam azokat a LEDeket - egy jo nagy zacskoval - hetekig keresgéltem a tipusszámot. A gyári ismeröst is hivtam, ö sem tudta, csak a szállitot. Onnan derült ki, hogy elvben 10 mA-s LED-k lennének, de tipusszámot nem mondtak - custom built - azt irták vissza. Viszont kimagasloan jol világitanak.
Amugy az enyémen még nagyobb a lencse és egy kicsit másképp vannak a lábai. Ráadásul egészen biztos, hogy nem birják ki még a 30 mA-t sem, nem 70 mA-t mint itt irnak - kiprobáltam
(#) usane válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Tervezett élettartam
(#) Komjak válasza usane hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Élettartamban ugyanazt elértük mint a hagyományos régi-régi izzószálas E27-es körtéknél.
Hurrá LED. A kutyát nem érdekli a környezetvédelem, kevesebbet fogyaszt, kisebb a fényerő is, és ugyanúgy elromlik pár év alatt mint a sima izzószálas, nem mellesleg sokkal több alkatrész kell bele, ami sokkal nagyobb környezetszennyezéssel jár. Legjobb ha valaki LED-es világítást akar akkor rendeljen jó helyről LED-eket és csináljon magának.
(#) Massawa válasza Komjak hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Ez nem stimmel. Ha jo a LED és jo a kapcsolás akkor évekig gond nélkül megy. A lépcsöházban éjjel nappal világit az a 96 LED 2013 ota, két másik helyen az elsö kék
LEDekböl 60 darab világit éjjel nappal 2011 ota. Egyetlen egy sem ment eddig tönkre
(#) Komjak válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Ha jó a LED, és a kapcsolás. 2011 és 2013 óta sok minden változott tervezett élettartam szinten a marketingesek fejében. Mondjuk hogy éjjel-nappal világítson elég nagy energia pazarlás, akkor is ha LED-es.
Gondolkodjunk úgy hogy ha lenne olyan autónk ami ténylegesen is 1 litert enne 100km-en, azt se hagynánk járatni éjszakára csak mert ennyit fogyaszt.
(#) Massawa válasza Komjak hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Más okbol megy éjjel nappal, de azt itt nem téma. Ha ott lenne egy automata kapcsolo az is fogyasztana csak éppen nem világitana.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Ha lesz időm - papírra vetem.
Bár annyira egyszerű ... hogy valójában nem is tudom, mit nem lehet érteni rajta?
Abban valóban igazad van, hogy nem mV-okat "tüzelek el" azokon az ellenállásokon, hanem a 4x2-2 LED-nek az üzemi tápfeszültsége és az összesített 12V-os ráadott tápfesz (ami persze néha 14,4V) különbözetét. Azaz - magyarán és kb. szólva - kb. 7V-ot!
Azok az előtét ellenállások - teljesítményükre nézve (ebben persze "ránézésre" én nem vagyok nagy szakember) de szerintem durvára véve se lehetnek úgy 0,1W-nál komolyabbak.
Egyébként tényleg felcsigáztál, így rá fogok mérni a cucc összes áramköri paraméterére, hogy hol van valójában a dolog már gyártóilag ennyire elszabva?
Persze - mondható még - ahány gyártó, annyiféle hanyag eresztés.
Itt küldök néhány friss fotót a másik ilyenemről. Ez még sohasem volt felszerelve (mivel tegnap előtt jött meg csomagban Kínából), de teljesen hasonló a már emlegetett rosszhoz - s amit aztán én a LED diódák cseréjével szépen felújítottam (mert abban viszont mind csak 4 lábú LED-ek vannak) és felújítva már újra rajta van a kocsin ...
(#) FAZ1 válasza Komjak hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Haha!
Azokra a "régi béke-beli izzószálasokra" az ember - valami tirisztoros vagy triacos feszültség-szabályzóval rátolna úgy 160-180 V-ot, (igaz, a fénye is kissé haloványabb lenne), de mégiscsak EZER évig menne! Aztán egyből lehetne mondani - "kitartás, éljen a szálas-i"-zzó!
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Én - még a kompakt izzós sláger-időszakban összekukáztam a Soroksári úti Tesco-ban (de lehet, hogy a közeli OBI-ban) egy eredeti Philips körtét! Valójában sohasem tudom meg, de soha nem is fogom megérteni, miért lett az egyáltalán kidobva, mert én akkor szépen hazahoztam - ámde szét se kellett javításra szedni! Betekertem egy próbafoglalatba - és ment!
Aztán később be lett rakva a kapu alatt a lépcsőfordulóba - mert ott éppen kiégett a hagyományos 40W-os izzó. ([i]akkor még hoztam áldozatokat a Társasházért - mert akkoriban megérdemelték. Azóta már simán lesz@rom őket, mert egy simlis bandává lett egész tulajdonosi állomány.)
Ott aztán FOLYaMATOSAN ment éjjel-mappal. És máig nincs néki semmi baja! Lassacskán 6 éve![/b]
Lehetséges, hogy mert az akkor még egy eredeti és békebeli holland Philips gyártmányú volt, s nem az azóta Európát teljes mértékében elözönlő valam iféle - Made in China - tipusú gagyesz?
(#) usane válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Ezek normál 20mA-es LED-eknek néznek ki, nem olyan mint amit korábban linkeltél. Annyi, hogy nyilván extra fényűek. Kérdés mennyit eresztenek rájuk.
(#) FAZ1 válasza usane hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Amint írtam nemrég - az már ismét a kocsin van, miközben ez egy teljesen másik gyártmány!
Csak a LED-ek adottak benne (és számomra teljesen ismeretlen tipusok - és persze ezek mind csak kétlábúak), no meg hozzá azok a 150 ohmos ellenállások.
Meg még persze hozzá az autóra felszerelhető ám jópofi kinézetű "egyentokja" az egésznek, ami aztán állítólag vízálló, saválló, őz és szarvasálló, az utcán hőálló, ám nem túl hosszú ideig jót-álló (hisz bő fél év után már a garancia sincs rá!) (XLO által forgalmazott termék)
A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2018
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Azaz - magyarán és kb. szólva - kb. 7V-ot!

Na igy már egy kicsit jobban összeáll a kép ( egy sajtopapirnyi rajz nélkül is), de legalább látod mennyire meg tudod keverni az olvasokat a pontatlan, felületes leirással, ahelyett hogy 4-5 alkatrészt vetettél volna papirra.
Ennyit a novellányi hozzászolásodrol.
Ha nem ismered fel az ellenállást, akkor hagyd a fenébe - valoszinü fémréteg, ezért néz ki kisebbnek.
Amugy meglehetösen amatör konstrukcio, ha az energia felét elfütik az ellenálláson. Untig elég lenne arra 3 V is a 7 helyett, de akkor máshogyan kell bekötni a LEDeket.
Amit még megtehetsz - sajnos még a nevesebb márkák is fütyülnek ilyesmire, egy autoban az ilyen alkatrészeket oda is illik ragasztani a NYÁKhoz, mert a folia nem igen birja a rázkodásokat és elöbb utobb leválik és eltörik.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Hello! Az elfűtésnek azért van egyszerű oka és előnye is. A Led árama így a tápfesz változással kevésbé változik..
Következő: »»   118 / 179
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem