Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   185 / 315
(#) rockersrac válasza pipi hozzászólására (») Máj 25, 2018 1 /
 
Köszi! Akkor ha jól értem, töltéshez számoljak 4x4,2V dc-t?
(#) pipi válasza rockersrac hozzászólására (») Máj 25, 2018 /
 
igen, ha 4,2V-osak a celláid.
(#) RoliNyh válasza rockersrac hozzászólására (») Máj 25, 2018 /
 
Csak épp azt nem mondtad, hogy van -e a BMS panelen cellabalanszáló? Mert ha nincs, az is kell a töltéshez. A másik fontos dolog meg az, hogy a töltőnek áramgenerátorosnak kell lennie, azt tudod ugye...

Valamint a feszültség 1-2V -al legyen nagyobb, különben nem fogja feltölteni teljesen...
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2018
(#) rockersrac válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 25, 2018 /
 
Balanszeres a töltőelektronika, akku szaküzletben vette ismerősöm.
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 25, 2018 /
 
"Valamint a feszültség 1-2V -al legyen nagyobb, különben nem fogja feltölteni teljesen... " - ez nem igaz. Az átfolyó áramot befolyásolja, de a töltés vége felé gyönyörűen ki fog alakulni legalább a feszültség generátoros töltésmód. Fel lesznek töltve azok az akksik teljesen. Ha a feszültség esés miatt aggódsz, akkor sem a feszültséget, hanem a vezeték keresztmetszetet kell emelni! A feszültség esés az áramtól függ, így töltés alatt még megfelelő a töltési feszültség, de ahogy csökken az áram, növekszik a feszültség is.
Én nem bíznám a védelemre a leválasztást. A védelemnek, mint a neve is mondja: védelmi szerepe van. Akkor választ le, ha a cellák feszültsége túl magas (4.30-4.35V +-?%), szóval ne engedjük töltődni a cellákat 4.3-4.4V-ig... BMS, vagyis battery management system. Ez nem jelenti azt, hogy töltőáramkör lenne! A töltési feszültségnek meg kell egyeznie töltési végfeszültséggel, ahogy mondták, 4.2V*cellaszám, de lehet 4.25V-tal is számolni. Ha valamilyen okból probléma történne, akkor lép közbe a BMS.
A balanszolás egy plusz lehetőség, szükséges.
Haverom bicikli lámpához kapott 2S2P lipo pakkja hozzám jött javításra, mert 12V-os adapterről lett töltve (lehet, hogy 2A-t is tudó), aztán a védelmi IC szépen átment rövidzárba. A cellák direktben kaptak 12V-ot! Még szerencse, hogy az egyik sorosan kapcsolt cella szakadásba ment át robbanás helyett! Nem is biztos, hogy a közelbe volt a haverom, mi történt volna, ha robban az akksi, egymás gyújtja fel a 4db 18650 cella? A cellákon a zsugorfólia annyira összezsugorodott, hogy felhasadt több helyen! A cellák hőmérséklete akkor vajon mennyi lehetett? Szerintem kicsit múlott, hogy ne legyen tűzkár... 8.4V helyett 9-10V-tal tölteni 2S pakkot veszélyes! Ne is ajánljunk ilyet senkinek!
Ha 8.4V-tal töltünk 9-10V helyett, akkor annyi történik csak, hogy az akksipakk mondjuk 15%-kal tovább fog töltődni, mivel a tápegység kicsit hamarabb vált át áramgenerátoros üzemmódból feszültség generátorosba. Ez nagyságrendekkel kisebb gond, mint egy leégett szoba/lakás/ház...
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2018
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 26, 2018 / 1
 
Nem tudom mennyit ejt egy ilyen védő áramkör, de volt már itt olyan is, akinek be sem indult, a névleges feszültségen, de nem is az a lényeg. Nem véletlen írtam, hogy normális Li-ion töltőt kéne használni. Ha valaki egy sima feszültséggenerátoros töltőt használ, és leég miatta bármije, az tudja be magának, hogy elcseszte. A videómban (amit már sokszor itt is mutattam), elmondtam már, hogy kell egy Li alapú aksit tölteni, milyen eszközök szükségesek hozzá és még azt is, hogy miért nem hagyjuk soha magára az ilyen házilag barkácsolt töltőket/cellákat/akkukat.
Ennek ellenére még mindig jönnek olyan kérdések, hogy kell egy ilyen cellát/pakkot tölteni.
Szóval a lényeg, a töltést megfelelő áramkörrel kell végezni, és senki ne várja el egy védő áramkörtől, hogy "jó lesz az majd tölteni is".

Ha valaki ennek ellenére mégsem a megfelelő töltőt használja, akkor az meg igenis üljön ott mellette, az első fél órában kézrátétellel ellenőrizze a cella/akkuhőmérsékletet, és minimum egy feszültségmérőt tegyen rá, hogy észrevegye, ha túltöltés miatt sok lenne a cellafeszültség. Inyencebbek egy árammérőt is köthetnek sorba, és akár cellánkénti feszültségmérést is alkalmazhatnak, de mindezt igenis FELÜGYELET mellett!
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 26, 2018 /
 
Amugy ilyen leégések, robbanások ellen van egy pofonegyszerü és ingyenes védelem. Az akkut a töltés alatt beteszed egy mélyebb tepsibe vagy fazékba. Ott ha fel is robban vagy begyullad semmi nem történik a füst meg a büdösön kivül......
(#) szsrobert válasza Massawa hozzászólására (») Máj 26, 2018 /
 
Jo otlet.
Picit neheziti az akkupakkot a 100db fazek. Termetes eletromos kerekpar. Tehervagonnal megoldhato.
(#) Massawa válasza szsrobert hozzászólására (») Máj 26, 2018 / 1
 
Egy fazékbann talán 50 akku is belefér. De ha kell szerezz egy üres pléhhordot, vagy katlant, abba biztos belefér akár 1000 akku is...
A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2018
(#) olahtamas hozzászólása Máj 28, 2018 /
 
Sziasztok!
Tudtok-e jó ár/érték arányba ajánlani akkumulátor kapacitás mérőt, ami viszonylag pontos? ZB2L3 és társát használtam, de valahogy nem igazán voltak pontosak. Párhuzamosan használtam 2 darabot, azonos értékű ellenállással és ugyan azt a cellát kimérve különböző értékeket adott.
Az sem baj, ha egyszerre több cellát tudok vele kimérni (elsősorban 18650 cella kimérése a cél).
(#) szsrobert válasza Massawa hozzászólására (») Máj 29, 2018 /
 
Apro hatranya, hogy az elego akku a tobbi akkut is elegeti.
(#) cimopata hozzászólása Máj 30, 2018 / 1
 
Ez milyen lehet szerintetek:

https://www.youtube.com/watch?v=NHlMMRGsW-8
(#) Massawa válasza cimopata hozzászólására (») Máj 30, 2018 /
 
Az ember kétszer elalszik a videon, mire a srác kibök magábol valamit..
(#) Kovidivi hozzászólása Máj 30, 2018 1 /
 
Figyelmeztetés!
A felpuffadt LiPo akkumulátorok használata súlyosan balesetveszélyes!

Helló.
Csak tippet szeretnék adni:
felpuffadt lipo akksikat újra fel lehet használni, ha az eredeti helyén már nem tud helyt állni, pl. 1:8-as autóban a 4S pakk.
Ezzel több dolgot lehet tenni. Az egyik, hogy ha szerencsénk van, szétszedve látszik, hogy csak az egyik cella puffadt fel. Ezt leválasztva kapunk egy szuper 3S pakkot (vagy 3S-ből 2S-t). Ha mindegyik cella pufi, akkor lemérve a belső ellenállásukat, összerakható belőlük egy még használható, de gyengébb pakk, pl. ha az egyik cella 15-20mOhm belső ellenállással bír, a többi csak minimálisan puffadt, és 8-10mOhm-ot tudnak, ők még felhasználhatók. Így lett nekem 4S 5Ah 30C-ből 3S 5Ah pakkom.
A másik lehetőség ha minden cella el van fáradva nem puffadtak, de a belső ellenállásuk miatt (pl. duplája a gyárinak) már nem jó az eredeti helyén. Ekkor a 4S pakkból pl. 2S pakkot lehet egyszerűen gyártani, a belső ellenállás is feleződik, mert belül párhuzamosan kötünk több cellát. Ezek tökéletesen működnek, pl. ha 1/8-as autóban használt cellát utána 1/10-es gépben használunk, ugyanis előbbi óriási teljesítményt követel, utóbbi pedig sokkal mérsékeltebben terheli az akksikat.
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) erbe válasza cimopata hozzászólására (») Máj 30, 2018 /
 
Soha nem nézek meg videót. Néhányszor megpróbáltam, semmi értelme nem volt.
Egy rajz, esetleg néhány soros kísérőszöveggel többet elmond, mint 5-10 perces videó. Mindez néhány másodperc alatt kiértékelhető. Ha mégsem, a lementett rajzot lehet tanulmányozni, értékelni, véleményezni, javítani,...
(#) rockersrac válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 31, 2018 /
 
Remélem tudod hogy ez vajmi biztonságos amit leírtál? Felpuffadt akksikat NEM használunk tovább!
(#) Kovidivi válasza rockersrac hozzászólására (») Máj 31, 2018 1 /
 
Köszönöm a figyelmeztetést, tisztában vagyok vele. A felpuffadt és a kicsit pufi között van különbség. Plusz azt írtam, ha a 4 cellából 1 pufi, a többi jó, akkor használható 3 cellás akksiként.
További két kérdés merült fel bennem: a kemény tokos pakkokban levő cellákon nem látszik, hogy pufi-e benne bármelyik cella is, van hely a tágulásra sok esetben. Tehát a felhasználó nem is tudja, hogy pufi a cella belül, tehát nem is tudja a te ajánlásod szerinti: "ne használjunk pufi cellát" alkalmazni. Másik kérdés: mi van a 18650-es cellákkal? Azok is ugyanúgy károsodnak túlmerítés esetén, csak ott egyáltalán nem látszik a "puffadás".
A tippemet logikusan kell alkalmazni.
Egyébként ma volt a teszt, két böhöm átalakított pakkom (2S 5-8Ah, és 3S 5Ah), rendkívül hosszú játékidőt adott, teljes terhelésen. Legrosszabb esetben kigyullad az autó, nem kár érte. Itthon pedig dupla lipo safe bag-ben van tárolva, de semmi utalást nem vettem észre rajtuk, hogy nem tetszene nekik a töltés/merítés, melegedni sem melegedtek terhelés közben. Örülök, hogy nem adtam le az akksikat a megfelelő helyen, rengeteg pénzt spóroltam magamnak. Csak megjegyzem, 3S 2Ah 50C pakk a legolcsóbb helyen is 17€, vagy több. Conradban pedig ennek többszöröse.
Ennek ellenére ugyan annyi az esélye, hogy egy új, vagy egy ilyen átalakított akksipakk tárolás közben kigyullad, szóval fő az elővigyázatosság! De ahogy nézem, túltöltés és rövidzárlat esetén gyulladnak inkább ki...
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2018
(#) szsrobert válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 1, 2018 /
 
Koszonom az infot.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 1, 2018 / 2
 
18650 cellazárlat...

18650 töltés túlárammal...

Ezért KELL áramgenerátorosnak lenni a tölő elektronikának, mindenkinek szólt...
(#) Olits hozzászólása Jún 1, 2018 /
 
Sziasztok.Mivel lehet könnyen és biztonságosan kioltani li-ion cellákban keletkezett tűzet?Állítólag ez jó lenne, csak nem tudom hogy ezt nálunk is lehet kapni?
(#) proli007 válasza Olits hozzászólására (») Jún 1, 2018 /
 
Hello! Szerintem semmivel, maximum folyékony nitrogénnel. Mert pont az a gond, hogy a cella betöltött villamos energiája táplálja a dolgot az meg akkor szűnik meg, mikor szétment. Amit meg meggyújtott, azt meg mindegy mivel oltod el.
(#) Olits válasza proli007 hozzászólására (») Jún 1, 2018 /
 
A youtube-on lehet látni elég hatékony oltókat...csak még nem tudtam komolyabban utánanézni, hogy mik azok.
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Félelmetesek ezek a robbanások. De dolgoznak már a mérnökök egy kevésbé veszélyes lipo akkumulátoron, remélem, gyorsan sikerrel járnak!
Egy cikkben olvastam, hogy egy összeroncsolódott Teslát elszállítottak valahova (roncstele), majd ott, több nappal később magától kigyulladt. Szegény tűzoltóknak is több problémát okoz.
(#) pjg válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 2, 2018 1 /
 
Ha bevisznek egy Teslát a roncstelepre az már áramtalanítva van. Jószerivel azonnal kiveszik belőle az akkumulátort. Vélhetően az akku gyulladt ki álltában a tárolóhelyen.
(#) KTobi válasza pjg hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Rommá tört autó, szétnyílt, felrobbant cellákkal, valószínű nem szedték szét az akkupakkot több részre. Így még volt benne annyi energia, meg hiba, hogy több nap után újra fellángolt.
Ami nem teljesen épp cella ilyen esetben külön kezelném, annak már lőttek.
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Én is láttam egy tüzolto oktatofilmet. Egy földalatti garázsban gyulladt be egy e-auto. Miután az oltása lehetetlen ( a cellákban égéskor oxigén keletkezik, azaz gyakorlatilag öntarto az égés), mindenféle technikát találtak ki, szigonyt löttek a kocsiba és ugy akarták kihuzni. Egyenes vonalban még müködött is, sajnos kanyarokban nem - márpedig a földalatti garázsok többsége ilyen.
A film szerint pillanatnyilag nem igen van megoldás, és oltani sem lehet a fentiek miatt. Ráadásul, ha otthagyják elégni a keletkezett hö még a betont is képes megolvasztani, azaz fennáll a statikai katasztrofa veszélye is..
(#) Olits válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Hogyan kell angolul keresni a BMS panelen cellabalanszáló nevű alkatrészt.Esetleg link is jöhet.Én azt hittem ,hogy ha BMS panel, akkor már a balanszáló is rajta van.Köszi.
(#) gerleimarci válasza Olits hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Pl: ITT EGY
Abból látod hogy van rajta balancer is, hogy találsz rajta a cellaszámmal megegyező, vagy ha több van párhuzamosan akkor a cellaszám többszörösével megegyező számú nagyobb SMD ellenállást általában egy sorban. Amit linkeltem, annál 4x2 ellenállást van a P+ csatlakozás mellett. Talán így a legegyszerűbb felismerni.
(#) Olits válasza gerleimarci hozzászólására (») Jún 2, 2018 /
 
Köszi szépen.
Következő: »»   185 / 315
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem