Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Köszönöm a gyors válaszokat!
A projekt: Dial controlled RGB Led Egy 12F675 pic vezérli a színátmenetet. Gombnyomás után vagy valamelyik árnyalatot lehet választani vagy az átmenetek sebességét. Már legalább 4 féleképpen megépítettem működőképesre, kis áramú ledekkel. Rendkívül látványos, de emellett egyszerű és olcsó. Többek között ilyen vezérlés van a számítógépem-ventillátor megvilágításában is. Most azonban szeretném az RGB powerledemet meghajtani. A 12F675 három lába szolgáltatja a vezérlő feszültségeket a három (R G B) lednek. A kék és zöld csatornán 0-5 Voltos jel jön ki(sima digit multival mérve). Ezzel egy közepes tranyót(pl: BC368) vezérelve lazán átfolyik a leden a 600mA. Azonban a pic piros kimenetén 0-1,2 V jön ki.(sima digit multiméterrel mérve) Nincs kitöltési tényezőt mérő műszerem, de most leteszteltem: valószínű pwm jel (világít tőle egy sima fehér led pedig a nyitófeszültsége a lednek 3,2 V) Lehet, hogy így írták meg a programot? Én akkor is szeretném ha átfolyna rajta a 600mA. Lehetséges lenne?
Sziasztok!
Adott egy power LED-es lámpatest (reflektor), 12V 30W. Ez egy kisebb, falra szerelhető változat, valami ilyesmi. Ilyen chip van benne Van ilyen chipes lámpából, más búrával (nagy, közúti oszlopra való) még 2db, azokkal semmi gond nincs. Ez a lámpa most lett kipróbálva és azt csinálja, hogy elsőre világít mind a 3 sor, majd kb.30s múlva kialszik az egyik szélső sor, majd a középső és csak a másik szélső sor világít. A váltáskor még szokott oda-vissza kapcsolgatni a kieső sor. A bemenő feszültségtől független a dolog. A búrában levő áramgenerátor kimenete elsőre 33V, majd mikor kialszik az első, emelkedik egy kicsit, majd amikor a második, akkor 36V-ot ad a LED-nek... Gyári hibás a chip? Mi lehet a baja?
Ismerve Téged, mindent kipróbáltál. Elsőre ránézve a LED tűnik bűnösnek, de lehet gond az áramgenerátor felüli oldalon is.
Azért megkérdezném, másik áramgenerátorral próbáltad-e? Mennyi az áram, ha csak az egyik sor LED világít? Megfelelően tették rá a hűtőre, hűtése meglelelő-e a LED-nek? A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2013
Csokkentsd az elotetellenallast. Mondjuk 1.5 Ohmra.
Es tegyel bele FETet! Lehet, hogy a vezerlod nem tud eleg bazisaramot adni a tranyonak. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2013
1 Ohmmal is próbáltam.
Fet lesz belőle. Van javaslatod konkrét típusra?
Szia!
Kösz a választ és a bizalmat! ![]() Egy rugóra jár az agyunk, most szedem szét, hogy megnézzem, hogy illeszkedik a chip a bordára. Az árammérés is eszembe jutott, hogy meg kellett volna mérni, az is meg lesz, mert akkor számolható lesz a teljesítmény...nekem valahogy fura, hogy megemelkedik ilyenkor a feszültség a maximumra. Az áramgenerátor európai szemmel olvasható feliratai szerint a bemenet 10,5..15V, a kimenet pedig 20..36V/1000mA +-3% 30W. Sajnos másikkal nem tudom kipróbálni, mert a másik kettő 5-5,5m magasan van egy-egy lámpaoszlopban, ráadásul az egyik vidéken, és még hideg is van, meg esik a havas eső... ![]()
Hat, mindossze annyi, hogy birja ki a feszt es az aramot. A nagyon kicsiktol eltekintve szerintem az osszes TELJESITMENY FET tudja ezt a 600mA-t, szoval akar SMD-ben is megcsinalhatod.
A FET nagyon kicsi ellenallasu, ezert nagyon picike feszultseg esik rajta, ezert nagy aram eseten sem fog melegedni HA maximalisan nyitva van/csukva van. A PWM szabalyozasnak pont ez lenne a lenyege. Szoval neked egy 30V 2A es efelett mar egeszen biztosan megfelel. De az 1 Ohmos ellenallast mindenkeppen hagyd benne a LED korben. A hozzavezeto drotoknak nincs szamottevo ellenallasa?
Köszönöm a választ!
Ez a kapcsolás egyenlőre próbapanelen létezik izmos és 15cm hosszú vezetékkel. Azt gyanítom, hogy szándékosan írták ilyenre a programot. A kapcsolásból nem tudtam kideríteni, hogy a piros, vagy a zöld színt szerették volna, ha halványabban világít. A zöldnek az lenne az értelme, hogy arra a szem sokkal érzékenyebb. A pirosnak pedig az, hogy alacsonyabb a nyitófesz. Sajna a projekt leírásában sem egyértelmű. Projekt leírás A leírás és az elvi kapcsolás(huzalozás a képen) ellentmond egymásnak. Az ellenállások is fel vannak cserélve a beültetett fényképen a kapcs rajzhoz képest. Kipróbálom a fet-es megoldást és jelentkezem!
Szerintem igen. En azert 2A ala nem mennek, mert lenyeges arkulonbseg nincs, de ELVILEG mukodnie kellene. Es legalabb kiderul, hogy ez-e a hiba.
Szerintem egyszeruen nem akartak sokat szorakozni a kulonfele feszultsegekkel, hanem radurrantottak a pirosra ugyanazt, amit a zoldre, csak jol levettek a kitoltesi tenyezot. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2013
Sziasztok! Pár napja megépítettem EZT az áramgenerátoros kapcsolást a 20W-os (HPR20D-19K20W-D 1750mA@10.5V) LED-hez. Szépen beállítottam az áramot tökéletesen működött egy 12V 3A-es táppal. Korábban építettem már egy kapcsolást arra egy 19V 4.74A-es tápot kötöttem és projektorba használtam. A mostani kapcsolásra is rádugtam a 19V-os tápot és nem történt semmi, fel sem villant a LED kimeneti feszültséget nem mértem gondolom valami elszállt (kipróbáltam a 12V-os táppal is, a tápok nem hibásak). Kérdésem az lenne, hogy hol keressem a hibát? A TS2576-nál vagy műveleti erősítőnél? A nyákon szakadás és zárlat nincs. Az R1-es ellenállás nem 2 hanem 5W-os.
A hiba elhárítva, minden tiszteletem a chip gyártójának, de nem túl jó véleményem van az összeszerelésről... A chip nem ért hozzá a hűtőbordához, csak az egyik sarkán, ezt az egy csavart sikerült tövig húzni. A maradék 3 ledarálva félúton. Már gyanús volt első ránézésre, hogy a kivezető szálakból a piros nem a kiképzett nútban fut, na mondom ezt elnyírták, jó ,hogy nincs zárlat. De nem, simán lötyögött a borda és a chip között. Az alányomott pasztához nem ért hozzá a chip lemeze...szépen szétkentem, majd új csavarokkal ráhúztam, ügyelve a vezetékre. Első bekapcsolásnál 2 sorral indult, majd 1s múlva mindhárom világított és ez így is maradt. Valamilyen hővédelem lehet soronként... Egyébként az áramgenerátor 1,1-1,2A-t ad a chipre (lakatfogóval mértem, csak ez volt kéznél, a pontosság miatt lehet 1A...), majd amikor már csak egy sor működött, akkor ez lement 0,7-0,8A-re...ez viszont ugyanúgy 30W körül van 1 sorral...jó, hogy nem főtt meg.
Igen működött, aztán rádugtam a 19Vos tápot és azóta semmi. Ha hazamegyek németből megmérem a feszültségeket, de ha jól emlékszem akkor a feedback lábon mértem 1.23voltot, de megmérek mindent újra nem akarok hülyeséget mondani. Szerintem az IC szállt el csak nem tudom mitől, mert 37V-ig bírnia kéne a tápot adatlap szerint, ha jól olvastam, szal nem HV jelzésű csak sima TS2576.
Az oszcilloszkóp a helyes mérőműszer egy ilyen problémához... saját tervezésű panel esetén pedig kötelező.
Amatőr szinten nem mindenki engedheti meg magának sajnos
![]() A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2013
Örülök, hogy megoldódott! Valószinű a gyártó az egymás mellett levő csavarokat húzta meg először csumáig, és nem átlós irányban levőket ahogy az előírás és több menetben. A power ledeket általában 80%-on szoktam futtatni az élettartam növelés miatt, és mérem a chip mellett a a borda hőmérsékletét szobahőmérsékleten. Nem szeretem ha 52 fok fölé megy, nyáron úgyis a magasabb külső hőmérséklet miatt a 60 fokot eléri a LED hőmérséklete.
Akkor ezek a megoldások maradnak:
a) megveszed készen, "kici óccó" testvéreinktől és/vagy az apróhirdetési rovatban ilyeneket kínáló fórumtársainktól b) megcsináltatod mással, aki ért hozzá/van szerszáma c) lemondasz a kapcsolóüzemű cuccokról d) próbálkozol, hasraesel, felállsz, újrapróbálkozol, és így tovább, amíg meg nem unod, vagy mázlid nem lesz. Fentről lefelé csökkenő hatékonyság szerint rendezve... A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2013
Egyet már hibátlanul megépítettem azóta üzemel amint írtam
![]() ![]()
Nézd, szkóp nélkül abban sem lehetsz biztos, hogy hibátlanul üzemel (bár szép dolog az önbizalom).
Másrészt: ez egyáltalán nem egyszerű kapcsolás, sok hibát el lehet követni. Mivel tekercs van az áramkörben, nagyon könnyű akkora feszültséget előállítani vele, ami nagyobb, mint a bemeneti meg a kimeneti feszültség. Így pedig igen könnyen tönkre lehet tenni a kapcsolást végző FET-et. A panelterv szépnek szép, de a "négerek haladnak az alagútban éjszaka" c. festmény jut az eszembe róla... Ezen aztán ki nem találnám, hogy melyik alkatrész micsoda.
Szerintem a DIP8as LM324N-t nem nehéz felismerni és az 5 lábó TO220as tokozású IC-t sem
![]()
Jajmár, pont nem azok az alkatrészek a lényegesek benne... Azt meg végképp nem tudom, hogy honnan lehetne látni a panelrajzból, hogy konkrétan melyik gyártó milyen típuskódú kondiját/tekercsét sikerült belerakni. Mert egy kapcsolóüzemű cuccnál _ennyire_ számíthat még ez is.
Amint hazaértem, megírok mindent ha tényleg számít és megmérek minden feszültséget.
Annyira nem volt meghúzva a maradék, hogy mm-ekre volt a bordától. Én inkább arra saccolok, hogy kopott a behajtófej, de levegő van bőven és ott ledarálta a fejet, ahol kezdett szorulni. Emberünk meg azt hitte, hogy leracsnizott mert tövig van húzva...mindenesetre tré dolog egy ilyen. A cég ahol dolgozom tervezi, hogy ilyesmivel is fog foglalkozni, de ezek a kétes dolgok nagyon komoly visszatartó erő...nem csak konkrétan ez, sok apró hazugság, ellenőrizhetetlen ígéretek, stb...
Igen, itt is minden alul vagy határértékre van méretezve, a precíz munkára ilyen áram mellett nincs idő az pedig, nem a hosszú élet titka. El lehet dönteni, olcsó legyen vagy jó és utóbbi esetben lehet a zsebbe is nyúlni. Ami legutóbb egy ilyen lámpánál kiakasztott, ezüst színűre festett műanyag "hűtőborda".
Idézet: „ezüst színűre festett műanyag "hűtőborda".” Jajj...az azért már nagyon kemény, hihetetlen... ![]()
Ha nappalifényt veszel a kocsira azt is nagyon meg kell nézni hogy milyet választasz, mert az olcsóbbakon szintén műanyag hűtőborda van, illetve a LED-ek sem 1W-oask benne, hanem valami bóvli (ismerősöm pórul is járt az első rendeléssel). Olyan 26-28$ körül kezdődnek azok a szettek amiket már meg szabad venni, ezekben már benne van a 2x5db 1W-os LED, illetve a hűtőborda is alumínium.
Sziasztok!
Inkább tenném ehhez: "Nagyteljesítményű LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése", de semmi köze hozzá. Vásároltam néhány power LED-et, hozzá tartozó áramgenerátorral, amire 1-3 LED-et lehet kötni. 1-et rátéve villogott, 2-t rákötve az első villog, a másik sötét maradt. A kérdésem az lenne, hogy miként lehetne megoldani azt a problémát, hogy nem folyamatosan világít egyik, vagy másik LED? Köszönöm a segítségeteket. Üdv.: Yoe Ui.: nem hiszem, hogy bárkinek is lenne energiája több 100 LED-es téma, több 1000 hozzászólását végigolvasni. A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2013
Kifejtenéd bővebben, hogy milyen power LED-ekről, milyen áramgenerátorról van szó, milyen feszültséggel üzemeltetted, azért, hogy érdemben tudjunk segíteni. Áramgenerátorról egy kép esetleg.
A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2013
Szia, laszlokunstar! Természetesen kifejtem, a lehetőségekhez mérten. A konkrét tipusokat nem ismerem, mivel gyáriak és web-en keresztül rendeltem, csak ennyi: DC 6-12V és 300mA, 1-3 power LED köthető rá. A cég: MegaLED.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |