Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Több vezérlőáramkör által vezérelt egy fogyasztó (relék kiváltása)
Témaindító: ivanyizs, idő: Jan 21, 2008
Témakörök:
Problémám, hogy öt helység fűtését szeretném egymástól függetlenül vezérelni.
Az öt helységben elhelyezett 5 termosztátból jelen pillanatban 4 a hozzátartozó helység fütésszabályzó szelepét vezérli, egy pedig (a leghidegebbnek gondolt szobában) a cirkó kazánt indítja be (ennek a szobának a fűtéskörén jelenleg nincs vezérlő szelep). Sajnos kideült hogy nem bojlert vezérlő helység a leghidegebb (éppen a legmelegebbre sikerült ![]() ![]() Ezer köszönet mindenkinek aki próbál segíteni. A terv relékkel mellékelve (a megértésért (nem vagyok nagy elektronikai szaki bocs)).
Relék helyére 1-1 optocsatoló (Ha 230V-ról megy úgy bekötve mint egy led 230-ról) kimenetük vezérel 1 relét vagy ssr-t, triac -ot stb.
Milyen radiátor szeleped van, és milyen motorral hajtod?
Először is nagyon kösz az észrevételt
![]() A fűtéskörvezérlő egy zselés cucc ami 230 AC ról áramot kapva felmelegszik, kitágul, és lezárja a kört teljesitménye pár Watt (10?) nagyságrendű és nincs benne sem kapacitiv sem induktív ellenállás (remélem). ![]() Sajnos mint mondtam nem vagyok elektroprofi, ha tudnal vmi parameterezest mondani h ha emegyek botba tudjak mondani vmit a felszolgálónak (a beforrasztas az mar megy ![]() ![]() ![]() Ha nem akkor ezt is nagyon köszönöm.
Üdv !
Használj szilárdtest relét (SSR) abban van optoleválasztás és kishelyen is elfér és nem kattog. Van neki 4 lába ebből egy pár az "érintkező" álltalában nem jelölik külön, csak 5mm-es a lábtávolságuk. A másik pár pedig a vezérlés "tekercs" kivezetés ezt + és - al jelölik meg ill. 2.5mm-re vannak egymástól. A típus ami neked kellene: S202T01 Itt pedig az adatlap: http://sharp-world.com/products/device/lineup/data/pdf/datasheet/s102t01_e.pdf Van benne egy mintakapcsolás is. ![]()
Nem gond - ezért jöttünk össze hogy segítsünk, senki sem pákával született!
Amit már tudunk, legalábbis ha jól értem.: A szelepek áram alatt zárnak. A termoszátok 230V AC-t kapcsolnak, ha elég meleg van akkor adnak a szelepeknek 230 V AC-t. Akkor kellene a kazánt indítani ha bármelyik termosztát hőigényt jelez és kikapcsolja a szelep motort. Amit még kellene tudni: 1,) A kazán is 230V AC re indul vagy potenciálfüggetlen érintkezővel (záró vagy bontó)? 2,) Mekkora áramot kell kapcsolni? 3,) Mekkora a szelepmotor áramfelvétele és futásideje? 4,) A termosztátokban milyen érintkezők vannak (bontó - záró -váltó )? A thermo motor futásideje fontos! Ugyanis általában nem elhanyagolható (perc nagyságrendű) így ha a kazánt akkor indítod amikor a termosztát kapcsol a szelep még egy idejig zárva van majd fokozatosan nyilik. Ez idő alatt a kazán túlmelegszik és hibaval leáll (Ha másutt nincs hőelvétel) vagy ki-be fog kapcsolgatni amig a szelep teljesen ki nem nyit. (Függ a kazán vezérlőjétől)
Szóval kicsit elnagyoltam mert a megoldas szempontjábol indifferensnek gondoltam de az igen precíz kérdés rávilágított gyengeségeimre.
"amit tudunk" az pont fordítva van (most látom milyen rosszul specifikáltam a dolgokat) :no: : a termosztátok 230 V AC-t kapcsolnak. A beállított hőmérsékletnél magasabb értéken a bontanak, ilyenkor a szelepek nem kapnak áramot és zárnak (azaz a szelepek áram alatt nyitnak). Akkor kellene a kazánt kapcsolni ha a termosztát hőigényt jelez és bekapcsolja (230 V AC alá helyezi) a szelepvezérlőt. 1,) a kazán potenciál fügetlen érintkezővel szabályzott (zárás esetén indul a szivattyúval együtt) 2,) 32 V DC 10 mA (most mértem) áramot kell kapcsolni (ez indítja a kazánt, így ez rosszul szerepel a rajzon) 3,) A szelep motor 230 V AC, 2,5W-os ha jól számolom 12mA-t vesz fel , futásideje jelen esetben azért nem lényeges mert van 3 kör ami soha nem zárt (nincs szabályozva), így a kazán azonnal indulhat. 4,) A kérdést nem értem, biztos h. nem arra gondolsz h magas hőmérséklet esetén nyitnak, alacsony hőmérsékleten zárnak de én csak ezt tudom válaszolni bocsi ![]() A kérdésedre a választ priv megküldtem. Ezer köszönet a foglalkozásért ![]() Zsolt
Kérdéseid alapján újrarajzoltam az előttem álló feladatot
![]() Remélem ez már érthetőbb lesz... ![]()
Akkor így már pontosabb
4. Termosztát érintkező ha a hőmérséklet magasabb a beállítottmál mit csinál? a.) nyit b.) zár c,) átvált (közös -> a ról, közös -> b re) d,) egyik nyit másik zár Mennyí a megengedett feszültségesés a kazánt indító kapcsolón? Próba képpen egy piros 5-10mm-esLED diódát tegyél rá polaritáshelyesen(!) ha elindul félvezetős kapcsolóval is kapcsolható ha nem, nagy valószínűség szerint relé kell hozzá. (Nekem a Saunier duval C24E csak fizikai kontaktussal müködik még egy nyamvadt diódát sem bír el) Mennyi helyed van a vezérlésre? Ott van minden ák? (Valószinűleg igen, de jó tudni pontosan) Holnapig megálmodok egy "móriczka" rajzot és tovább fejlesztünk.
Ad 4
A termosztát érintkezö ha a hömérséklet magasabb a beállítottnál akkor ("a") nyit (azaz megszakitja az áramkört (bocsi, csak nekem nem egyértelmü ![]() Hogy mennyi a megengedett feszültségesés azt nem tudom de egy 160 ohmos fogyasztóval sorba kötve (25W villanykörte amelyen 1.5 V feszültségesés volt mérhetö) is elindult. Jól emlékszem hogy a félvezetökhöz rétegenként 0.6 V kell? Akkor talán így is mükszik. ![]() Sajnos dioda egyelöre nincs a haztartasban. (De a projekt, némi itthoni ellenzés mellett folyamatban)... A kapcsolási helyren egy kapcsolószekrénybe minden be van húzva ahol 2-3 kismegszakítónyi hely áll rendelkezésre. (ezért is problémás az 5-6 relé) Remélem így már precíz ![]() Millió köszönet: ![]() Zsolt
Először az jutott eszembe, hogy a hat kapcsolt ágra rá kellene implementálni egy-egy ledet, úgy, hogy azok 1 pontba világítsanak, és ebbe a pontba bekötni egy fototranzisztort, ami egy pici kis trafóról már meg tudná hajtani a kazánt kapcsoló relét. Így akármelyik termosztát zár, egy led világít, és mehet a kazán.
Aztán rajzoltam ezt a borzalmat... Optocsatolóval gondoltam az ágak leválasztását, az optók kimenete pedig stabil tápról kapcsolná a relét, diódákkal vagy-kapcsolatban. Hátránya, hogy a trafó mindig üzemel. Valaki azért nézzen rá, mert lehet, hogy nagy baromság, életemben sem használtam még így optót...
Itt egy egyszerű megodás.
Az a,) változat anyagigényesebb, a b,) akkor használható ha a motor árama kevesebb mint 20 mA Természetesen az a vagy b áramkörből annyi kell ahány motorod van. Ha a kazán elvisel egy tranyót akkor nincs más dolgod mint az A-B pontokat párhuzamosan polaritáshelyesen rákötni a kazánt indító vezetékre esetleg ide egy 47-220 µF os elkót is. Ha nem akkor meg kell építeni az alul levő kapcsolást is. Tápja lehet egy dugaszáp. Tranzistort a reléhez kell választani. (12V os dip relével lehet hogy nem is kell egyszerűen a kondival párhuzamosan köthető.)
Jó megoldás! Néhány észrevétel:
A relével párhuzamos dióda polaritása fordított. (elrajzolás) Nem minden relé alkalmas (áramfelvétel), 22kOhm 1W - helyett inkább 2x10 kOhm sorosan (feszültség tűrés) #169220 hsz." 1,) a kazán potenciál fügetlen érintkezővel szabályzott (zárás esetén indul a szivattyúval együtt)"
KÖszönöm, most már incs más hátra mint előre
![]() Az igért vezérlőt pedig kérddezem (a héten vmikor)
És tényleg...
![]() Relé jellemzőit leginkább a trafó teljesítménye határozná meg, azt meg úgyis a helyigénynek megfelelően kell szerintem választani. Én speciel egy 5 V 125 Ohm tekercsűre gondoltam. A kontaktok kötése viszont valóban nem így kell, csak én még a legelső rajzot néztem... Az ellenállásoknál már nem szüttyögtem a szétosztással, gondoltam rá, de egyrészt a panelnak szánt kis hely, másrészt a hazaindulás gondolata már nem hagyta megvalósítani ![]()
Neked is nagyon köszönöm a segítő szándékot!
![]() Remélem vmikor én is tudok vmiben segíteni ![]() Szervusz
Még egy hülye kérdés. Ha az optocsatoló nem szeret többet mint 20 mA akkor 230 AC-ról, akkor nem 10 K ellenállás kellene elé?
![]() ![]()
Ööö... Nekem igazán nincs mit, ha rám hallgattál volna, veszel egy marék alkatrészt
![]()
SEGÍTSÉG!!!!!!!!
Megcsináltam!!!! ![]() Teljes a félsiker. :no: Szóval az "a" terv (végül az "a" változatot építettem meg) tökéletes, kimértem pont 12 mA megy az RC vezérlőkörön az optorelé 1,2 lábára kapcsolva (1 lábra az RC és a dióda 2. lábra a nulla). Ha a volt mérőm dióda tesztelőjével mérem az optorelé úgy nyit és zár ahogy szeretném. Ha az óhmikus ellenállást terhelés nélkül nézem az mérhetetlenül magas (nincs rövidzár). A felhasznált alkatrészek a terv szerint 220 n kondi (csak 400V-ost találtam de 224 V esik csak rajta), 1K 2w ellenállás, 4N25 optorelé és 1N4148 dióda. Mégis mégis ![]() Hiába ez az elektronika nekem nagyon bonyolult :rinya: Segíts :bow : Köszönöm in advance: Zsolt
Jó lenne teszelni az ák-t. A kazán helyére LED -1kOhm -9V Ha a led szépen kapcsolgatható a bemenettel akkor eddíg rendben van.
A kazán vezérlésekor a problémák a következők lehetnek: 4N25 max Uce0 30 V :felkialtas: korlátozni kellene úgy 24 V-ra! Pl. egy párhuzamos ellenállással, ha a kazán vezérlő eltűri. 4.-5. láb közé elkót 47-220µF Az opto csak minden második félperiódusban nyit ki. Ezt nem szereti a vezérlés mert állandó ki-be kapcsolgatásnak látja 10 msecundumonként Az optocsatoló 6. lábát ( a fotoranyó bázisa) kösd le a 4. lábhoz egy néhány (1-47) kOhmos ellenállással lehet hogy onnan szed fel brummot. Ha ez mind ok és mégse jó ,akkor kazán vezérlése nem tűri a félvezetőt. Gyakori uP- vezérléseknél! Az utolsó lehetőség a relét. |
Bejelentkezés
Hirdetés |