Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Savas akkumulátor
 
Témaindító: Gyupi, idő: Márc 13, 2006
Lapozás: OK   51 / 65
(#) gulyi88 válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Célműszerrel mértem tegnap vadiúj Exide EB740 töltés után 1060Siemens az cirka 1mohm belsőellenállás (savsűrűség optimális 1,25Kg/l).
Tavaji EB740 kocsimból kivéve 930S, töltés után 1020S (újonnan töltve 1050S volt),(sav csak 1,23Kg/l)
AGM 100Ah szokott 1000S körül lenni, (1400-1500S a 155Ah AGM).
Ha lesz olyan méretű AGM, ami befér a kocsimba, és nem kár érte, akkor majd kipróbálom.
Belsőellenállás mérése, meghatározása külön tudomány, nem lehet elintézni egy szimpla deltaU/deltaI -vel.
(#) Inhouse válasza gulyi88 hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Az 1mohm kevésnek tűnik, az nagyon durva.
(#) Ge Lee válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Ezek az LCD-s műszerek kb. parasztvakítónak jók, másra nem nagyon. Az akkus műhelyben ilyet akkor vesz elő a csávó amikor a tulajnak akar villogni. Ha viszont kíváncsi akkor a 300A-es terhelővillát veszi inkább elő. Egyedül az indítóáram nagyságrendjében terhelt feszültségeséből lehet viszonylag jól következtetni rá. Nekem a villám csak 100A-ral terhel, nem is lehet vele olyan jól mérni mint a 300A-essel.
Szóval én így mérem, és a mért adat kb. egyezik is a feszültségeséssel, ami meg a belső ellenállásból adódik, mivel az akku sarkain van mérve.
Ha az 1 mohm adat valós lenne, akkor kb. 250mV-ot esne az akkufesz indítózáskor. Szerintem ilyet nem sokan láthattak...
Na majd ráteszem egyszer a szkópot is az akkusarukra indítózáskor, és eltárolom azt a másfél másodpercnyi jelformát, az korrekt adat lesz.
(#) erbe válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Exide kicsit más kategória, mint a Jászakku.
(#) gulyi88 válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Az attól függ, hogy hogyan definiáljuk a belső ellenállást, és mit hogyan mérünk és számolunk. Thevenin helyettesítőképből induljunk ki.
Az én helyettesítőképemben lenne egy tiszta rószorlpera ohmérték (ez kizárólag a fémes ólom és a kénsav vezetését jellemzi, semmi mást) ezt nevezném el belső ellenállásnak. Ez jellemzi a ró részével a kénsav állapotát és az A részével a lemezek állapotát.
(PL vizsgáljuk meg azt, hogy mi történe, ha ugráltatnánk az áramot 1I 2I 4I 8I értékek között, kellő gyorsasággal ahhoz, hogy elhanyagolható legyen az ugrások közötti akku töltöttség különbség (de azért állandósult állapotok jöjjenek létre, hogy mérhető értékelhető adatok keletkezzenek), vagyis kvázi azonos akkuállapotot terhelnénk meg különféle áramokkal és elemeznénk a kapocsfesz értékekeit). Ha itt sima delaU/deltaI -ket számolunk (mindenféle kombinációban), akkor minden bizonnyal nem kapnánk konzisztens eredményt az ellenállásra).
Márpedig a belső ellenállás szerintem olyan érték kellene legyen, ami konzisztens (akárki, akármivel, akárhogy méri ,kvázi egy időpillanatban, ugyanazt az akkut, akkor ugyanazt az eredményt kellene kapja (ugye a rószorlpera nem vátozik valami gyorsan)
Ha grafikusan ábrázolva ezeket látható lenne valamiféle rendezettség és akár egyenletet is lehetne hozzá rendelni, akkor kompenzálható lenne számítás és kihozhazó a tiszta rószorlpera.).

Persze az is egyfajta belsőellenállás, ami a rövidzárási áramot megadja puszta ohm törvénnyel, de a legritkább esetben sincs mód ezt direkt módon megmérni! Terhelővillával egészen jól megállpítható egy akku állapota, de az csak darabonként kiszerelve alkalmazható (gondolok itt az ipari telepek felügyeletére, ahol igény lenne arra, hogy hitelt érdemlően jellemezzük az egyes akkuk állapotát, a begyűjtött adathalmazból)
Szóval szerintem egy műszer sem tud rószorlpera értéket mutatni, illetve ahány műszer annyi jelzett érték egyazon akkun (ettől még megfelelő mennyiségű mérési adathalaz esetén használhatóak az egyes műszerek jelzett értékei a saját halmazukkal való összehasonlítási módszerrel, magyarul ki kell tapasztalni a műszert).
Valamint 12V körüli feszültségen kell mérni 10-100uV pontossággal, ami baromi nehézkes vagy drága, illetve ha ez nem kielégítően pontos, akkor megint csak parasztvakítás amit kiír.
Nameg persze amit a mi műszerünk ír ki, az sem biztos hogy roszorlpera, ki tudja?
Mondjuk itt megjegyezném, hogy amikor 1mohmos söntöt betettem, akkor valóban 1000S-el kevesebbet mutatott!..
Megnéztem szkópon, hogy miként mér. Maga a mérési metódus pofon egyszerű de, hogy abból miként lesz az, amit kiír, arra nem jöttem rá. Annyit csinál hogy négyszögárammal (nulla és kb7A nagyságú) terheli az akkut egy bizonyos ideig (még azt sem mondanám, hogy kivárja az állandósult állapotot) és ennyi.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2018
(#) Balto a farkas hozzászólása Dec 5, 2018 /
 
Üdv.

Az autókban a generátor mekkora árammal tölti vissza az akkut, ha le van merülve? Van azon valami szabályzás?
Azért kérdezem, ha az akku lemerül, esetleg többször is, de nem teljesen csak félig pl. Akkor melyik megoldás a jobb, tegyem töltőre vagy menjek a kocsival és az töltse fel?
(#) mugab válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Ha van időd tedd (jó) töltőre. A generátor feszültségre tölt, tehát kezdetben nagy az áram aztán folyamatosan csökken, plusz vannak intelligens vezérlők, ott még nagyobb a varia...
(#) Inhouse válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Mi "250A-nyi" ellenállást használunk a villáinkon. Épp találtam egy régebbi Micro 200 adatot, az akkori 100Ah-s Jász, 2,88mohm volt.
(#) pucuka válasza gulyi88 hozzászólására (») Dec 5, 2018 /
 
Amit én láttam/használtunk akku belső ellenállásának mérésére (igaz NiCd akkukhoz) az kisfrekvenciás váltóárammal mérte az akku belső ellenállását. Nagyon hasonlít az ugráltatós megoldásodra, csak egyszerűbbnek, kíméletesebbnek tűnik.
(#) Chipmunk1960 válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Gépkocsiban még nem mértem, de villás targoncában 70-80 a -is elkezdi a töltést egy lemerült akksinál. Itt gondolom 50-60 A környéke lehet, nem véletlen nyikorog beindítás után az ékszíj, ha gyengébb az akksi, mert szinte mindent A-t ki akar szívni belőle, ezért szinte megáll. Ha merül az akksid, akkor már gond van vele. Legjobb lenne egy olyan töltő, amin tudod az áramerősséget szabályozni. Olyan 2 A körül tölteni, Ah/2 +10% ideig. A hosszabb idő alatt több ideje van a kémiának dolgozni, visszaállítani a lemezek állapotát. Szerintem ilyen (jó) töltőre gondolt "mugab"
.
(#) Ge Lee válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Én sem mértem még sosem, de autóban is lehet olyan 40-50A körül kezdetben. A mai generátorokat nem ismerem, de a régebbi típusokban (Lada és hasonlók) 70A-es diódák vannak.
(#) Ge Lee válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Nagyon nem mindegy az sem hogy mikor méred, hogy éppen milyen az akku töltöttségi szintje. Itt van példának egy teljesen új gyártású TAB Magic. Ez konkrétan 3 hónapot állt a gyártástól számítva a kereskedőnél a műhelyben amikor megvettem. Az árához képest ez az egyik legjobb márka a kategóriájában, legalábbis az akkus műhelyt vezető srác szerint, mert nem csak garis probléma nincs velük, hanem olyan sem hogy 2-3 év után behalnak mint a nevesebb gyártók termékei.
Szóval ez a mérés szerint (fehér nyíl) csak 16 mohm, de ez amiatt ennyi mert nincs teljesen feltöltve, csak 12,5V van benne. Ha nem használatba vétel előtt, hanem egy 200km-es út megtétele után mértem volna, akkor biztosan nem ennyi lenne.
(#) Balto a farkas válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Ez még az az akkum ami a tavasszal lemerült vagy 10x. Az érdekel, hogy vajon attól ment-e tönkre, hogy a generátor gyorstölti vagy attól, hogy lemerült ennyiszer. 11.7V alá sose merült le, viszont ezen a csekély töltöttségi szinten volt hetekig. Közben ugye minden alkalommal feltöltötte a generátor gyorsba, majd újra lemerült (merülés már meg lett javítva). Ezt azért megcsinálta 10-15 alkalommal.

Rajta volt 3.5A-es töltőn 24 órát és 5-6 nap állás után nyökögve indul. 55 Ah, 450A. Indítózás közben lemegy 10.5V-ra.
A kocsi már nem meríti le, 10-15 mA az áramfelvétele. Ha minden nap megy a kocsi akkor semmi probléma. 5 napot viszont már nem bír ki. Szóval az akku önmerül.

Azt hittük rossz a generátor is és az is besegített az akku tönkretételének, de nem. Megnézettem autóvillamosságinál és 14.40V-14.45V jön ki belőle fixen minden fordulaton. Kicsit talán még sok is. Lámpákkal is 14.3V.
Viszont mivel a generátor jó (nyilván akkor tavasszal is jó volt) ezért nem értem mitől ment tönkre az akku. Csak pusztán annyitól, hogy le lett merítve 10-15 alkalommal? És ennyitől szétszulfátosodott és a lehulló darabok rövidre zárták?
(#) Inhouse válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
12,4V alatt elindul a másodlagos szulfátosodás, minél hosszabb ideig van így, annál rosszabb.
(#) Ge Lee válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Idézet:
„viszont ezen a csekély töltöttségi szinten volt hetekig”
Ez tette tönkre nem a generátor. Szulfátoldóval még adhatsz neki egy esélyt, ha az sem hozza helyre akkor csere. Rövidrezárva még nincs benne semmi, mert akkor egyáltalán nem indítana, és feltölteni sem lehetne, valamint alkalmasint kézzel is érezhető lenne a zárlatos cella olyan meleg.
(#) Chipmunk1960 válasza Inhouse hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Ebben az az érdekes, hogy az új Calcium akksimat, ami 1 év körüli, nem tudom 12,5 V -on tartani. Az első 0 fok körüli reggeli indításkor, kitörölt a rádióból minden eltárolt infót, annyira leesett a fesz közben. Pedig 25%-al nagyobb akksit használok /Ah/ , amint gyárilag van megadva, az eredeti meg sem bírja forgatni.. Igaz 200e Km után gyűrűt, szelepszár szimeringet cseréltem a 21 -éves autómban.
(#) zolika60 válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
Savszintet megtudod nézni még benne? Ha igen tedd meg és ha kell pótold a desztvizet.
(#) Balto a farkas válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 6, 2018 /
 
És mitől önmerül? Engem az zavar inkább. A kocsi már nem szívja le. Ha leveszem az akkusarut akkor is lemerül az akku. A szulfátosodás miatt is önmerül?
(#) ferci válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
1., Biztos sok az alján már az ólomiszap.
2., Autón kívül fel kellene töltened ellenőrzötten és nagyjából kiszámítani, hány Ah megy bele teljes töltöttségig, utána szintén ellenőrzötten megmérni, hány Ah-t tud visszaadni.
Aztán eldöntheted, javítana-e a szulfátmentesítés vagy kuka legyen.
(#) Ge Lee válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
Nem tudom, de ha valami még segíthet rajta az a szulfátoldó elektronika, ha az sem akkor új állja a helyét.
(#) Ge Lee válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
Ezek az új kalciumos akksik éppen ezért kerülendők. Azt mondta nekem a srác az akkus műhelyben, hogy már nem is hozatnak belőle, mert voltak olyan típusok amiket sorban vittek vissza még garanciás időben, mert 7-8 hónap után (nem elírás) már szulfátoldózni kellett őket! Új akkukról beszélünk!!
Egyedül vitte a boltot, mert a kollégája folyton a műhelyben volt és szulfátoldózta gariban az akkukat és ebből elege lett. Ennyit a kalciumos akkukról.
(#) Chipmunk1960 válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
Köszi az Infót, én nem tudtam előtte róluk semmit. A boltban ezt ajánlották..., Nem mindig jó az új, főleg, ha nem kiforrott a technika. Az autóval is így vagyok, öreg 2l-es 120 lovas, most az 1,2L -esekből húzzák ki ezt a teljesítményt. ez még biztos elmegy 20 évig, én már nembiztos. Azóta van másik akksi, még nagyobb, régi, erős, megy vissza az.
(#) Inhouse válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
Elég nehéz manapság nem gondozásmentes Ca (vagy Ca-Ca) akkut vásárolni, majdnem mind az. Nincs ilyen rossz tapasztalatunk...legalábbis a mostani forgalmazott márkával. Az előzővel volt, de az sem emiatt. Rossz széria mindenből van, de hogy erről a Ca tehetne...hát, gyanús.
(#) Balto a farkas válasza ferci hozzászólására (») Dec 7, 2018 /
 
Ennyit nem vesződök vele. Lassan egy éve vergődik és önmerül, ez már menthetetlen szerintem.
Háromnegyed tanknyi benzin árából van egy új. És normális esetben nem kell cserélgetni évente...
Csak kíváncsi voltam, hogy mitől ment tönkre nem szeretném, ha a következő is így járna.
De akkor ezek szerint tavasszal mikor lemerült kb 10x 11.7V-ra és úgy volt pár napig minden alkalommal annyi elég is volt, hogy tönkremenjen. Aztán onnantól már volt neki önmerülése is kicsit hamar feladta. Az autó már nem szívta le, de így is lemerült igaz csak 12V-12.2V környékére, de szulfátosodni már ott is tud. Egész nyáron ez ment, hétvégén van csak a kocsi használva, szóval az még újabb 30 lemerülés kb.

Azt hittem ennél azért többet bírnak. Ráadásul a Banner jó akku.
Melyik márkák ajánlottak amúgy még? 55 Ah/450A kell. Semmi extra nem kell, sima gondozásos ólomakku.
(#) Ge Lee válasza Balto a farkas hozzászólására (») Dec 8, 2018 /
 
A TAB-ot csak ajánlani tudom, sehol nem olvastam még róla rosszat, kisebb dobozméretben is tudja ugyanazt mint a régi akkum. Én ilyet vettem, októberben volt 1 éves. Méretben akkora mint a régi 44Ah-s akkuk, de mínuszokban is tekeri rendesen az 1.8-as motort.
(#) weend hozzászólása Dec 8, 2018 /
 
Idézet:
„Ennyit a kalciumos akkukról”

Én meg olyan régen vettem a kalciumos akkumulátoromat (2005 tavaszán), hogy sajnos már nem kapni ezt a típust. Egy pár éve beépítettem a műszerfalamba egy feszültségmérőt, hogy valamennyire lássam, mi zajlik az akkumban. A nemrég volt mínusz 8-9 fokokban, 9,5 voltra esett a feszültsége indítózáskor. De teljesen jól indít, soha nem merült le, és 14. telét kezdi a kocsimban. Szóval én szeretnék, mégy egy ilyen kalciumos akkut.
(#) Inhouse válasza weend hozzászólására (») Dec 8, 2018 /
 
Az akku indítóáram definíciók tartalmazzák, hogy milyen hőmérsékleten, mekkora terhelőárammal, mekkora ideig terhelve eshet le a feszültség mekkora értékre. Nem szerepel 10V feletti érték sehol...
(#) Chipmunk1960 válasza weend hozzászólására (») Dec 9, 2018 /
 
Akkor lehet az még "selejt" volt, s gyorsan kiküszöbölték a hibát, hogy ne tartson olyan sokáig!
(#) fastaction válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Dec 9, 2018 /
 
Az biztos ! Édesanyám Skodaájában a ķövetkező akkukat cseréltem : Lesti akku 12 ! év , Banner 6 év , kalciumos ( nem emlékszem a nevére ) 2 év . A töltése kiváló , pedig tavaly töltötte a 30 . évét a 120 - as .
(#) zolika60 válasza fastaction hozzászólására (») Dec 9, 2018 /
 
Nagyban befolyásolja az akku élettartamát az is, hogy mennyit van használva az autó. A naponta legalább 20-30km-t használt autók akkuja sokkal tovább él mint a ritkán használtaké. Ezt is vedd bele a képletbe.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2018
Következő: »»   51 / 65
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem