Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanypásztor
 
Témaindító: bernardo, idő: Feb 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   248 / 288
(#) spectraman válasza deak francis hozzászólására (») Máj 28, 2019 /
 
Ha a hibára gondolsz, itt lett javítva: Rev. A
(#) gulyi88 válasza vede hozzászólására (») Máj 28, 2019 /
 
R18-at nem látok.
Ellenben ténylegesen van egy rossz üzemi tartománya az áramkörnek. De ezen a folyamatrészen valószínűleg probléma nélkül továbblednül az áramkör és nem pusztul meg.
Amit én látok, hogy nem szépen működik az a következő:
Kiindulás C3, C4 soros (továbbiakban C34) fel van töltve.
Tirakot bebikázza a diac, tiszta sor.
C34 kisülése alatt az Itr nől
(mikor az U_ C34 nulla lenne, akkor érné el az Itr a maximumot.
(Illetve nem egész nulla, hanem a tiriac AK_szaturációs feszültségével egyenlő).
Szóval az U_C34 csökken, addig nincs baj amíg 10V-ot el nem éri, amikoris megnyílik a D2 D3 soros diódatag, U_C34 tovább csökken, mialatt a 10mH induktivitáson áram kezd el folyni az akkuból a C34-be.
U_C34 eléri az U_AK-0,7V ot és erre megnyit a D4, lekommutálva a triakot.
Továbbiakban az áram a trafó és a dióda között folyik amíg le nem hal.
Tehát azon idő alatt amíg az U_C34 nagyjából 10V és 1 V között jár, addig a 10mH induktivitáson nől az áram (az akkuból az akkubiztin át). Erre az időre MC34063 folyamatos túláram miatt szünetel (minden más időben megy).
De a 10mH elég nagy érték, ahhoz hogy ezen problémás időtartam alatt ne nőlhessen rajta az áram tarthatatlan értékűre. Vagy így sikerült vagy direkt méretezetten lett kitalálva.
Illetve a 10mH-n elvileg sem lehet magasabb az áram, mint amekkora az Itr pillanatértéke.
C6 L2 szerintem csak a Triac-D4 kommutációját segíti elő.
(#) vede válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 28, 2019 /
 
16:45-kor küldött üzenetben van R18=100Ohm.
(#) gulyi88 válasza vede hozzászólására (») Máj 28, 2019 /
 
Aha, megvan kössz.
(#) tibibalogh520 válasza vede hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Jól láttad a bizti kiégés lehetőségét, mert az R18 most került a rajzba. A korábbi verzióban nem létezett.
(#) gulyi88 válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Nagyon sok az R18-nak a 100 ohm. Szegény tranzisztornak miatta el kell viselnie még 220V körüli feszt.
1,25V/0,56ohm=2,2A nál kapcsol az MC azaz a következő pillanatban ugyanez az áram fog folyni át a D2 D3 R18 C3 C4 alkatrészeken.
Ha az U_C34 már 500Vnál jár akkor ezt még az R18 megdobja 220V-al, így a tranyón 720V jelenik meg!
R18-nak elég 10 ohm is, a biztit meg növelni kell 2A-re, és az R18 elé hasznos lenne egy párszáz nanós fóliakondi a test felé (minnél közelebb a D3 hoz).
(#) ferci hozzászólása Máj 29, 2019 / 1
 
Nekem az az érzésem, hogy a D4-L2-C6 -Tr1 kör nem fogja kioltani a triacot, miközben van/lehet utánpótlás az L1-D3-4 felől ( sacc 10 V ).
A triac kb. tartóárama 15-20 mA.
Ha közben a BUX nyitása alatt ( Ton ) az L1 alja nem kerül addig gnd közelbe, ameddig kioltódik a triac, akkor vezetésben marad.
Össze kéne rakni és kontroll, nem filozofálni..
Azt sem tartom helyesnek, hogy első körben a rajzon nem volt R18, utána lett csak korrigálva és azon ment a vita rögtön, kiüti-e a kicsi biztit vagy sem így a triac árama..
(#) engineerman válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Bocs hogy beleszólok, de a kapcsolás több sebből vérzik. A biztosíték úgy ahogy korábban írta egy kolléga az első impulzusnál kiég. Ha nagyobbat teszel ( 2A - 4 A ) akkor a két soros dióda közül a gyengébb száll el. Ha ezeket is cseréled mondjuk 3 A-esre akkor a 0,56 ohm ég szénné plusz zárlatba megy a tirisztor.

A fogyasztása a kondikat figyelembe véve..a töltési periódus alatt úgy 1,5 A

Aztán: felesleges a két 20µF 450V.. Simán elég egy 10µF 450 V-os kondi, párhuzamosan egy 1MOhm 2W-os ellenállással

A 200 v-os zennerek helyett.. 2 + 2 + 2 Mohm 1W és a 1 µF 63 v helyett 4,7 µF 63 V

Aztán : L2 kicsi.. Oda legalább 30uH kell. Úgyszintén hibádzik a tirisztor védelem. Oda 3A 1600V-os dióda kell párhuzamosan a tirisztorral..
A C6 értéke hogy jött ki? Ugyanis azt a kondít méretezni kell a primer induktivitáshoz. Ez lehet 600 nF - 2µF -ig bármilyen.. az adott vasmag, légrés , menetszám függvényében. Bár a menetszámot megadtad, de ha ezzel az adatokkal tekerjük meg a vasat, akkor az úgy telítésbe megy, hogy öröm lesz nézni. Légrés? Vasmag anyaga? M300 -M400 -M500 ?

És sorolhatnám.. Soronkénti menetszám a szekunder oldalon? Sorszigetelés vastagsága, anyaga? Impregnálás anyaga? Cséve szélétöl mért távolság? .. Millio paraméter hiányzik.. és ez úgy hirtelen csak a nagyfesz trafó

És ezek csak így elsőre...

Amúgy az elgondolás jó, csak így ebben a formában nem fog működni. Minél több helyen módosítunk, valami mindig el fog szállni.

Az a biztosíték... SUF 4007 ... 0,56 Ohm.. tirisztor...ja és az IC is jó eséllyel az elsők között lesz...
(#) spectraman válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Egyelőre jól viselkedik, a fogyasztása 200mA körül van, 0,63A biztosítékot tettem nem volt kisebb. Képek és javított kapcsolás (Rev. A1)vannak a képek róla, korábban már csatoltam őket...

Nem igazan értem, hogy honnan veszed azt a bizonyos 220V-ot.

Úgy gondolom, az áram számítás hibás, mert az IC adatlapja szerint a következőképp kell:

RSC = 0.3 / Ipeak(switch)

Amit te említesz, az az INVERTÁLT bemenet referencia értéke (1.25V). Az viszont itt nincs használva, földre van kötve.

Nem szaporítom a szót, a csatolt táblázatból könnyebben megérted a lényeget...
(#) spectraman válasza ferci hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Pedig működik
Sajnos az R18 kimaradt (nem volt szándékos) az első kapcsolásból. Tudomásom szerint utólag már csak moderátor segítségével tudtam volna módosítani.
(#) ferci válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 / 1
 
Nem azt írtam, hogy nem működhet, hanem a triac kioltásának a lehetséges verzióját vázoltam.
(#) gulyi88 válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 / 1
 
Ja igaz, kissé eldugták az adatlapban paramétert, gyorsan átfutottam és nem találtam, rosszat néztem.
Szóval 300mV, 0,56ohmom kb 0,5A csúcsáram.
Amint a tranyó megszakítja ezt az áramot az tovább folyik az R18-on is át, és ohmt tv. szerint feszültség esik rajta, ami jelen állás szerint akkor 50V. Az még elmegy.
A tranyón létrejövő feszültség maximuma az U_(D2+D3+R18+C3+C4) feszültségei összeadva, ebben van az R18 feszültsége is, ami mindig 50V.
(#) ferci válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Ezzel csak az a gond, hogy nem 0.5 amper folyik tovább a diódák felé... akkor miből lenne pl. a 600 V? Nyilván az áram csak töredék, mert a teljesítmény azért marad nagyjából..
De nem ez a lényeg, hanem miért oltódik ki a triac, amikor kaphatna áramot "balról".....
A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2019
(#) spectraman válasza engineerman hozzászólására (») Máj 29, 2019 / 1
 
Nem térek ki minden pontra a hozzászólásodból, mert részben már letisztult pár feltevés.
A fogyasztás 200mA, 10,8V-os betáppal.

A képeken látható megépített változat, 430V-al hajtja a kimenő trafót. Ide valóban nem kell két 20µF kondi. Nyilván zener sem kell 3, csak kettő. Viszont a 630V-os meghajtásnál 450V-os kondi nem sokat bírja.

Miért zener és nem ellenállások? Mert ugyanakkora energiával csattint, 6V-betápnál mint 18V-nál is. Persze ritkábban vagy sűrűbben.

Miért kellene Triak-ra 3A dióda? Ott a D4.

L2 értéke elégségesnek bizonyult eddig...
(#) engineerman válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 / 1
 
Akkor gratula a konstrukcióhoz.. Minden proto tervezés nehéz ügy.. 8 -10 hátam mögött lévö bevált, sorozatban gyártott konstrukció után azt mondom ha ez így elsőre majdnem tökéletes lett akkor minden elismerésem. Általában megépítés után derül ki hogy mi az elmélet és a gyakorlat..

Az L2 értékét - beismerem - benéztem. Nem figyeltem a tárolt energiára.. Így valóban elég

De a két kondit feleslegesnek tartom továbbra is.
Vannak típusok, amik tartósan ( 7-8 évig ) üzemeltethetőek 650V-al
Illetve a plusz védődiódát csak beépíteném...
(#) spectraman válasza engineerman hozzászólására (») Máj 29, 2019 /
 
Köszönöm!
8-10 darabra vagy típusra gondolsz?
Egyetértek, az elmélet/gyakorlat tekintetében.
(#) engineerman válasza spectraman hozzászólására (») Máj 29, 2019 / 1
 
8 - 10 típus
(#) Cavalier válasza spectraman hozzászólására (») Máj 30, 2019 / 2
 
A motorindító kondiknál a megadott 450V AC, szóval egyenfesszel lehet feljebb menni, láttam gyári készüléknél 230-ról feszkétszerezővel hajtva kb. 670V-on, és bírta, bár ez sem igazán a tervezett üzemi körülmény neki.
(#) spectraman válasza engineerman hozzászólására (») Máj 30, 2019 /
 
Biztosan van ezek között olyan, amiből lehet tanulni vagy 5letetÖTLETET venni. Nem osztanád meg őket? Vagy link, ha már korábban feltetted.
Köszi

Ez nem chat, az ottani szleng itt nem menő!
A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2019
Moderátor által szerkesztve
(#) spectraman hozzászólása Máj 30, 2019 /
 
Jó reggelt!
Tudnátok egy kapcsolást feltenni, ami a kimeneti nagyfeszültségböl (karám-föld) dc feszt. ad, mondjuk a joule-al arányosan, galvanikusan leválasztva!.
Hasznos lenne mikrovezérlővel való illesztéshez...pl. érték kiíráshoz, riasztáshoz stb.
Aztán jó lenne a back-EMF jelet is feldolgozni a triak/tirisztor anodköréből, amiből aztán vezeték szakadás/zárlat/szigetelő átütés/távolság értékeket lehetne kihámozni vagy kiszámolni.
Ugyanez a mikrovezérlő kezelhetne egy SIM800-as GSM modult például, amin keresztül mobilra riasztana és/vagy bármikor lekérhetők/beállíthatóak lennének működési paraméterek...
Szívesen látnék tartalmas anyagokat ezzel kapcs.
Szép napot!
A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2019
(#) lipovari válasza vede hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Sziasztok

Egy dolog felett átsiklottatok, mégpedig az az áramfelvétel. 200mA az baromi sok (jó -jó 45Ah-s akkuval elmegy talán pár napot) de ha kiviszik terepre, akkor "NEM ELHANYAGOLHATÓ a mennyi ideig megy?" tényező.
Itt Pl. figyelve van az akkufesz és ha csökken, bizonyos idő múlva átmegy ECO módba, vagyis visszaveszi a betáplált energiát, meg kb felezi az impulzusok számát.

Hirtelen ezt találtam.
Egy gyári adatlap :

SECUR 130

HASZNÁLATI UTASÍTÁS
JELLEMZŐK :

Áramellátás : 9 voltos telep, 12 voltos akkumulátor, LACME hálózati adapter
Az impulzus csúcsfeszültsége : 15 000 Volt
Átlagfogyasztás maximális pozícióban : 12 V : 87 mA (9 V : 51 mA )
Legnagyobb energia impulzusonként : 220-1300 milijoules (folyamatos szabályozó mellett)
Percenkénti impulzusok száma : kb. 40
Egy impulzus időtartama : kb. 1/1000 s
Méret : 38 x 22 x 39 cm
Súly : üresen 3,5 kg, akkumulátorral kb. 16 kg
A doboz vízhatlan.
(#) Inhouse hozzászólása Máj 31, 2019 /
 
Sziasztok!
Egy Derby N1000-es villanypásztor van nálam, nem működik. Évekkel ezelőtt a triak meghalt benne, elégett egy fólia is, de ezeket pótolva azóta ment. Most megint nem megy, de a triak jó. A trafóval párhuzamos 1µF-os kondi csökkent értékű volt, azt cseréltem, de nem az a baja. Adja az impulzust a vezérlés, villan a LED kb. 3s-enként, kattanás is hallatszik, de nincs nagyfeszültség. A 8µF-os kondenzátor 7,6uF, nagyon alacsony ESR-el, fel is töltődik 550-560V-ra, aztán a kattanáskor leesik a feszültség 1xxV-ra (Multiméterrel nézve). Az IC tápja 5-9V között ingadozik, a kisütéskor leesik, de ez úgy tűnik ilyen konstrukció. A többi alkatrész mérés alapján jó.
A trafó szekunder 1kohm, a primer viszont 0,4ohm, nem zárlatos ez véletlenül? Áramkorlátozással kapcsoljak rá mondjuk 12VAC-t és nézzem meg a szekunderen mi a helyzet?
(#) gulyi88 válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Tisztázzuk hogy melyik a trafó primere és szekundere.
Ha az a primer amire a triac dolgozik akkor a 0,4 ohm lehet jó.
Induktivitást mérj a primeren nyitott szekunderrel és rövidrezárt szekunderrel is.
(#) Inhouse válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Egy trafó van benne, amire a triak süti a kondenzátort és csinálja a nagyfeszültséget.
A nyitott szekunderes primer érték ha jól rémlik 0,3mH, most nem vagyok otthon, hogy megnézzem. Este, vagy holnap tudok eredményt mondani.
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2019
(#) gulyi88 válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Így elsőre erősen menetzárlat gyanusan kicsi a primer induktivitás.
Ha rövidrezárt szekunderrel nem csökken jelentősen, akkor biztos az.
Ha tudsz biggyessz rá próbára egy másik trafót. Akár gyújtótrafót vagy kisipari otthontekercseltet...
(#) Inhouse válasza gulyi88 hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Köszi a segítséget. Közben volt egy nem várt szünetem, megnéztem, tévedtem. 0,03mH és ugyanennyi rövidre zárt szekunderrel is. Akkor ez trafó...ilyet lehet valahonnan keríteni? Semmi felirata nincs a dátumon kívül.
(#) spectraman válasza lipovari hozzászólására (») Máj 31, 2019 /
 
Egyetértek, hogy a fogyasztás nem elhanyagolandó.
200mA -nél kb 10 napot bírja egy 45Ah -s aku. 87mA esetében ez úgy 2.5 x 10 nap.
Láttam gyárit is, aminek 12...30mA a fogyasztása, ha jól emlékszem 0.1j körül koppantott.

Viszont nem megy el egy hektárnyi karámhoz sem. Nem?
Talán ha előtte a jószágokat egy kiképzésen "áramoltatják át"
(#) Tamas1640 hozzászólása Jún 1, 2019 /
 
Sziasztok!
Tudtok valakit Budapesten (vagy a Dunakanyarban, a szentendrei oldalon), aki meg tudná javítani a villanypásztoromat, elfogadható áron? Sajnos én nem értek hozzá.
Milus-féle, AHV 2005 típusú.
Ha bekapcsolom, akkor nem szikrázik, hanem csak halkan, gyorsan kerreg, másodpercenként kb. ötöt-hatot.
Köszi a segítséget.
(#) deak francis válasza Tamas1640 hozzászólására (») Jún 1, 2019 /
 
Szia.
https://www.hobbielektronika.hu/user/panther2000
Itt lehet érdeklődni.
(#) engineerman válasza Tamas1640 hozzászólására (») Jún 2, 2019 / 1
 
Cseréltesd ki a tirisztort egy müszerésszel vagy egy hobbistával és menni fog
A tirisztor szált el ( átütött )
Következő: »»   248 / 288
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem