Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » [OFF] Pihenő pákások témája - Elektronika, és politikamentes topik
Témaindító: Topi, idő: Nov 18, 2007
Annak idején, kezdő vezetőként én is megcsináltam. Sőt olyan is volt, hogy a motort is leállítottam, majd a lejtő alján sebességbe raktam, rá gyújtás, és a lejtő alján már ugyanúgy járt a motor.
De aztán rájöttem, hogy ez balesetveszélyes dolog! Ha üresbe rakod, akkor is lassabban forog a motor, ha pedig le is állítod akkor méginkább - és ilyenkor a fék rásegítő csak korlátozottan (vagy egyáltalán nem) működik, és némelyik autón a kormányszervó sem ugyanúgy működik ilyenkor. Ha hirtelen kell reagálnod (fék, kormánymozdulat) akkor bajba kerülhetsz emiatt. Vagy akkor is ha egy kövér gázzal kellene egy vészhelyzet elől elmenekülni, ill. elkerülni. Amikor én ezt próbáltam, akkor még olyan autóm volt, amiben nem volt kormányszervó, sima soros 1000ccm-es, porlasztós, benzines motorral. Konkrétan egy huszonéves Nissan Micra (még a "szögletes kasztnis"), végsebesség (széliránytól függően) kb 110-120km/h, ennél többet max szakadékban ment volna. Amúgy szerettem, és bármilyen stílusban is vezettem, max 5....5,5l/100km fogyasztást produkált (városban is). Azóta sem volt olyan autóm, ami ennyi benzinnel beéri. Akkoriban még sokat motoroztam is, és a motor is megette az 5 litert... persze akkor és ott nem ez volt a lényeges szempont ![]() Szerk: a lényeg, ha nem muszáj inkább ne csináld: balesetveszélyes. A hozzászólás módosítva: Szo, 8:25
Abban tökéletesen igazad van, hogy ismerni kell a jármű rendszereit, mostanság a beleépített mifenéket (vezetéstámogató/biztonsági funkciókat) is. És még akkor is érhetnek meglepetések.
![]() Például, gurulok le a mélygarázsba, gondoltam lazán fékezek, és kinyomtam a tengelykapcsoló pedálját. Gurulunk csendben, lejtő végén felengedtem. Éppenhogy nem fejeltem le a kormányt, mert a fékszervó úgy gondolta hogy visszatért a vákum, és "jól rásegített". ![]()
Többszintes gárázsban ez fokozottan igaz! Mindig sebességben legyen az autó, és sosem szabad üresben (le)gurulni - mert balesetveszélyes.
A motort nem állítom le , az jár alapjáraton, minden működik ilyenkor rendesen csak nem forog a motor 1600-nál többet
Sebességben könnyebb lassítani az autót, a motorfék rásegít a fékekre, sebességben gurulva nem fogyaszt, ha pedig éppen gyorsítani kell, csak a gázpedálra kell rálépni.
Idézet: Akkor a hirtelen motorfék miatt lassított durván, nem a fékszervó miatt. „lejtő végén felengedtem. Éppenhogy nem fejeltem le a kormányt,”
Másképpen fogalmaznék: Még egyszer, szándékosan nem csinálok hasonlót...
Nem is akkora baj az -csak ne úgy csináld, hogy kiveszed sebességből. Simán nyomd ki a kuplungot, akkor is gurul -de ha kell a motorfék (is) akkor csak simán felengeded a kuplungot.
A sok okoskodásra pedig: most is olyan autóval dolgozom, amely ugyanezt csinálja (csak automatikusan) "E" módba kapcsol, ha -elveszem a gázt, de nem fekezek -ha nem túl nagy gyorsulast (erős lejtő) érzekel (ha igen, akkor visszateszi magát, sőt, akar bubuzik is) Tehát igen, lejtőn is. Ui: ha belegondolok, a Wartburg, Barkas is elsősoran szabadonfutós volt (mert a ketütemű motort kinyírja, ha motorfekkel gurulsz). Bizony gurítottad lejtőn, nem motorfekeztél -hacsak át nem kapcsoltad. A hozzászólás módosítva: Szo, 17:36
Én régebbi autóval elég sokat csináltam az üresben, alapjáraton legurulósdit autópályán, mert arrafelé (Érdnél) a lejtő pont olyan, hogy üresben szépen egyenletes sebességgel gurult le az autó, sebességben viszont a motorfék annyira megfogta, hogy még gázt kellett adni. Ha az ember nem állítja le az autót, akkor ebben szerintem semmi veszélyes nincs, alapjáraton már van annyi fék- és kormányrásegítés, hogy ne okozzon meglepetést.
Ha már fékezni is kell, ott megfordul a dolog, legalábbis modern autóban, mert motorfékezésnél a motorvezérlés egyszerűen nem fecskendez be üzemanyagot és legalább a féket is kevésbé melegíti/koptatja az ember. Idézet: Nem ebből szokott probléma lenni hanem abból, hogy a motorfék hiánya miatt a megszokottnál nagyobb a fékút. Te magad is tudod tesztelni. „Ha az ember nem állítja le az autót, akkor ebben szerintem semmi veszélyes nincs, alapjáraton már van annyi fék- és kormányrásegítés, hogy ne okozzon meglepetést.”
Történt egyszer, hogy egy barátom édesanyjának a Hycomat Trabantja elromlott. Amúgy nem volt mozgáskorlátozott (mármint a hölgy), csak valamiért ilyen járművet kapott vagy vásárolt, előfordult az ilyesmi.
A meghibásodás legfőbb tünete az volt, hogy a motor tökéletesen (khm) járt, csupán elindulni nem akart se előre, se hátra. Mi még elég kicsik voltunk, így lassan is értettük meg a helyzetet, illetve ha kért tőlünk egy felnőtt valamit, mi többnyire ellenkezés nélkül megtettük. Vagyis amikor az kérte barátom anyukája, hogy ugyan, toljuk már meg egy kicsit az autót a házak között, rögtön nekiveselkedtünk. Ha valaki látta fentről ezt a jelenetet, szerintem rövidesen újra kellett éleszteni, mert a következők történtek: barátom édesanyja ült a kormánykerék előtt, taposta a gázt, valamint a letekert ablakon keresztül kiabálva irányított bennünket, mi ketten pedig nyögve toltuk az időnként üveghangon járó motorú Trabantot a szolgáltatóház körül először előre néhány kört, aztán a biztonság kedvéért hátra is, hátha pont attól javul meg. Mikor feladtunk a próbálkozást, jó műszaki érzékű barátom fejtette meg a helyzetet, mert a még járó motornál elgondolkodva nézegette a nyitott motorháztető alatt a technikát, majd homlokát ráncolva megnyomott egy gombot, mire a jármű megugrott. Szerencsére az alatt a kis idő alatt, míg elkapta az ujját, képtelen volt egy-két centinél nagyobb távolságot megtenni. Kiderült, hogy egy biztonsági pöcök törött le, ami a motorház fedeléhez volt rögzítve és arra szolgált, hogy ha valaki, pont olyan helyzetből, mint a barátom, szerelés közben meghúzza a gázt, az automata kuplung ne eressze rá a járművet, mivel a fogyókúrának vannak kevésbé fájdalmas módjai is. A hozzászólás módosítva: Szo, 23:52
Alapvetően igazad van (mint szokott lenni
![]() Továbbító pótlásSziasztok!Kukázott HP97 (anno 1976) asztali számológépben a mágneskártya olvasó továbbító gumigörgőt megette az idő vasfoga. Ilyen kb 1mm vastag, 4mm átmérőjű valamit mivel lehetne pótolni, de még szorulnia is kellene a tengelyen, de a mágneskártyát ne zúzza szét? Addig tettem rá zsugorcsöveket, míg el nem érte a szintet, de ugrálva, csúszva húzza be a szalagot (persze error...pedig a Holdraszállás programot kipróbálnám ![]() A hozzászólás módosítva: Vas, 15:15
Itt szilikon csövet használt az illető: Bővebben: Link.
szerk.: Itt pedig O gyűrűket: Bővebben: Link. A hozzászólás módosítva: Vas, 15:23
Miért lenne nagyobb? A fékút alapvetően tapadás kérdése, (ABS nélkül) a kerékfék simán blokkolja a kereket, ha tényleg megtaposod. A motorfék ugyanazt a kontaktfelületet használja, szóval legfeljebb a tárcsa melegszik kevésbé, de nem fog rövidebb távon megállítani vészfékezésnél.
Normál üzemi fékezésnél meg simán kompenzálja bárki, vezetés mindennapos része fékezés közben kuplungolni, hogy ne fulladjon le a motor lassítás közben. A hozzászólás módosítva: Vas, 16:09
A Jó Isten áldja kezed-lábad, erre nem találtam rá, pedig túrtam... Nem akartam a meglévő kártyákat elszúrni, meg a próbához mindig szét-össze kell rakni, elég agyhalál. Mégegyszer köszönöm!
Persze, a fek siman blokkolhatja a kerekeket, ez igaz.
De van az a dolog, hogy a motorfék segíti a lassulast, eleve úgy tanitottak vezetni (márha emlekszel még), hogy a kuplungot csak akkor nyomjuk ki, amikor már szükseges kinyomni. Nagyobb autóknal még az is vizsgakövetelmény, hogy használja-e a vizsgazó a bubut/retardert. A bubu (kipufogófek) pedig akkor hatásos, ha nincs kinyomva a kuplung. Mindez nem írja felül azt, mit korábban írtam. Az az autó, amelyik automatikusan bontja a kapcsolatot, amikor elveszem a gázt, az azonnal zárja is, ha fékezek -majd bontja közvetlen megállás előtt. Közben visszaváltogat. És érdemez fékezes közben a kuplungot is felengedni. Az eredeti gondolat is ebből indult: van-e értelme "gurítani" (van), az, hogy azt ésszel (ha nincs automatika) hogyan kell, azt be kell gyakorolni. Erdemesebb kinyomott kuplunggal gurítani, mert egy kuplungfelengedés sokkal kevesebb idő, mint a sebváltót helyes sebességfokozatot kitalalva bizgetni. Ui: a fékbetétek élettartamara is nagyon jó hatással van, ha fekezes közben van kapcsolat a motor és a kerekek közt. A hozzászólás módosítva: Vas, 16:29
Ez ket dolgot jelenthat:
-vagy leállt a motor gurítas közben, és ujraindult, mikor felengedted a kuplungot -vagy beteg a fekrásegítő. Mert annak kutyakötelessége alapjaraton is ugyanakkora rásegítest adni, mint menet közben. Idézet: Namost, benyomott kuplunggal erősebben kell nyomni a fékpedált, ezt vagy tudja a pilóta vagy nem. Általában meg szoktak lepődni és nagybb távolság alatt állnak meg. Nem vészfékezésről van szó. „A fékút az a távolság, amelyet a jármű a fékpedál megérintésétől a megállásig megtesz.”
Valaki mesélje már el nekem, hogy ki az a Bubu, és hogyan fékez?
Sokan emlegetik, de ha őszinte akarok lenni, akkor nem tudom pontosan. ![]()
Azt írtam zarojelben, hogy kipufogófék -de nem magyaráztam el
![]() Szoval: a "bubu"- t diesel motoos autokon alkalmazzák. Ugyanolyan pillangószelep, mint az otto-motorosoknál, csak a kipufogót zarogatja, es emiatt a motorban felsűrített levegő nem tud távozni (mindeközben természetesen a motor egy csepp gázolajt sem kap). Emiatt elég jól fekeződnek a hajtott tengelyek. Kíméli az üzemi feket, nehezebb autóknál ez biztonsagi dolog is, nem tudnak túlmelegedni a fékbetetek/pofák (ha tulmelegednek, akkor rosszabbak a tulajdonságaik), de a normal esezekben is kevesbé kopik a fék, ha hasznaljuk. IFA-n a gazpedal melletti kis pedalka működtette, egyúttal vissza is nyomta nullara a gazpedált. Van ahol külön karral is működtethető, de ha gazt nyomok, kiiktatódik átmenetileg. Hosszú kanyargos lejtőkön ez még hasznosabb. Csúszós uton nem hasznaljuk, mert leállhat a motor, es beblokkol a hajtott tengely. A hozzászólás módosítva: Vas, 20:34
Mondjuk ezt csak teherautókon, munkagépeken alkalmazzák. Személyautóról nem tudok olyanról, amiben volna.
![]() Irtam is fentebb, hogy nagyobb autóknál. Ados vagyok meg azzal, hogy miert "bubu". Hát csak azert, mert mikor kipufogófeket hasznalunk, jellegzetes "bubububu" hangja van. Régi Ikarus buszokra varva a megálloban erősen hallhato volt. Manapsag ritkan varok buszra, maximum akkor, ha tavolban egy merész tivornya sejlik fel, de a mai busznál nem hallom. Igaz, a kanyarbol kibukkanva csak 50 metere van megállni, majdnem vészfekez, ha meglát (nem számít rám, itt napközben, főleg hétvégén nem szoktak felszállni ![]() Mondjuk, a retardert úgysem hallanám... A hozzászólás módosítva: Vas, 21:04
Fiatal kollégám tartott tanfolyamot, eléggé nagy közönségnek.
Laptopról ki voltak vetítve az elődás diái. MS office nem volt letiltva. Kismama párja küldött üzenetet, ami meg is jelent a felugró ablakban: Idézet: „Bubukám, sikerült nagyon jó szoptatós melltartót venni.” Erősen feldobta a hangulatot, az biztos. ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |