Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autó fényszóró kímélő
 
Témaindító: gss, idő: Feb 1, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 2
(#) palika válasza gss hozzászólására (») Márc 1, 2008 / 4
 
Szia!

Megkérdeztem az említett jobban hozzáértő emberkét.
Azt javasolta, hogy nem érdemes ezzel foglalkozni.
A halogén fényforrásokat csak az előírt feszen szabad használni, mert különben mindenképpen csökken az élettartam!!!


Nagyobb fesz.-en az izzószál gyorsabb párolgását nem képes kompenzálni a halogén körfolyamat, kissebb fesz.-en meg nem párolog annyira, de a halogén körfolyamat sem működik rendesen.
Az izzószálakat bonyolult tervezőmunka során alakítják ki, hogy egyáltalán az előírt fesz.-en elérje a kívánt élettartamot. És ehez még hozzájön a betöltött gázkeverék kiválasztása, és annak nyomása,stb. És még így is sok-sok kisérlet kell ahoz, hogy egy fényforrás ne égjen ki túl hamar és a szabványban foglalt fényáramot is teljesítse. Ebből adódóan íly módon a lámpa élettartama nem növelhető meg.

A bekapcsolási áramról azt mondta, hogy ezzel sem érdemes kisérletezni, mert a nagyobb áram attól alakul ki, hogy a szál hidegellenállása jóval kissebb az üzem közbeninél.
Ha csak kis mértékben kozlátozzuk az áramot annak nincs nagy jelentősége semmilyen szempontból. De ha jelentősen akkor annyi történik, hogy a szál és vele a töltőgáz lassabban melegszik a kívánt hőmérsékletűre és így több idő kell a halogén körfolyamat kialakulásához, ami nem előnyös, ezért élettartam csökkentő hatása van.

Az élettartamot kis mértékben lehetne növelni, a betöltött gáz nyomásának emelésével, de ez egyrészt csökkenti a fényáramot, mástrészt jelentősen növeli a lámpa előállítási költségeit.
Ez persze egy kész lámpánál már kivitelezhetetlen
Tehát ez sem járható út.

Meg kell elégednünk az eredeti élettartammal. Általában a long life elnevezésű fényforrások élettartama 1000 óra körül mozog. A "különleges" lámpák (pl. super blue, high output, Night hawk, gold, stb.) mind jelentősen kissebb élettartammal rendelkeznek.
Ezzel kell hát beérnünk.

Üdv. Pali
(#) llaci56 válasza palika hozzászólására (») Márc 1, 2008 /
 
Mindenképpen köszönjük, hogy megkérdezted, de kb. ezt írtam én is az előzőkben.
Talán még annyit megér hozzátenni, hogy a halogen lámpák "kímélése" kimerül a minél kevesebb kapcsolgatásban.
Ha jól emléxem, egyetlen bekapcsolás 40-45 perc működési időnek felel meg.
Születtek elméletek a "lágy" indításra, de mint Te is leírtad, a lassab üzemi hőfok elérése csak többet árt.
Nem szabad divat égőket venni, mert ezek gázkeverékei már nem (vagy részben nem) a hagyományos jód gázt tartalmazzák, és a wolfram visszaáramoltatás anélkül nem, vagy csak alig megy.
(#) potyo válasza palika hozzászólására (») Márc 2, 2008 /
 
A lágyindítás nem lenne hosszú idejű, ha csak annyiból állna, hogy a hideg izzószál miatt ne alakulhasson ki a névleges áram két-háromszorosa, hanem csak az üzemi áram folyhasson. Csak ezt nem egyszerű pontosan beállítani, nem egy-két alkatrészből áll...
(#) palika válasza llaci56 hozzászólására (») Márc 2, 2008 /
 
Hát akkor már mindenben egyetértünk, csak abban nem, hogy a lámpában mint már említettem nincs jód.
Mostanában a brómot használnak általában lámpában.
Nem ezért nem szabad "divatlámpákat" venni, de tény, hogy ezek sokkal rövidebb élettartamúak.

Potyo hidd el nem sok értelme van ezzel kisérletezni.
A lámpa nem attól ég ki, hogy nagy áram halad át rajta, hanem attól, hogy a halogén körfolyamat elve miatt a visszarakódó wolfram soha nem a szál legvékonyabb részére rakódik vissza, mert ott melegebb hanem máshová. Ezért ahol a szál vékony volt ott egyre vékonyabb lesz. És egy idő után megszakad.
(#) tepizoli hozzászólása Márc 3, 2008 /
 
Én ezért mondom hogy nagy szemétség a hatoságoktol hogy nappal is égetetik velünk a kocsi lámpáit mert egyszer megmértem hogy menyit fogyaszt majdnem 12A-t és igy a 14,4v-os feszkobol a kocsiban mindjárt leesik 14 voltra és akkor még nem is beszéltünk arrol ha hideg van és bekapcsolod a fütő ventit az is marha nagy fogyasztó.Én azt figyeltem meg hogy a motor szebben jár ha magasabb a fesz ugyhogy szerintem minél jobban terheljük a generátort anál nagyobb lessz a fogyasztás is.Ez is egy olyan törvény aminek az a célja hogy több pénzt huzanak ki a zsebünkből mert nehogy azt mondja nekem valaki hogy nappal joban lehet látni egy autot csak azért mert be van kapcsolva a világitása.
(#) potyo válasza tepizoli hozzászólására (») Márc 3, 2008 /
 
Idézet:
„egyszer megmértem hogy menyit fogyaszt majdnem 12A-t és igy a 14,4v-os feszkobol a kocsiban mindjárt leesik 14 voltra”

Ez a leesés attól is függ, hogy hol mérted. Mert a generátor kivezetésén megmarad a 14,4V, csak az ide-oda menő vezetékeken esik feszültség.


Idézet:
„és akkor még nem is beszéltünk arrol ha hideg van és bekapcsolod a fütő ventit az is marha nagy fogyasztó”

Azt nem kötelező bekapcsolnod.


Idézet:
„Én azt figyeltem meg hogy a motor szebben jár ha magasabb a fesz ugyhogy szerintem minél jobban terheljük a generátort anál nagyobb lessz a fogyasztás is.”

Ez így van, az energiamegmaradás törvényét nem lehet becsapni. De a különbséget csak alapjáraton érezni a motor hangján. Egyébként az izzók nem számottevő fogyasztók az autóban, úgyis mondhatni, hogy elenyésző a fogyasztásuk. Csak a többi (gyújtás, injektorok, hűtővíz szivattyú, elektromos vagy hidraulikus szervó, stb). állandóan kell, hogy működjenek, azért nem tűnik fel, hogy mennyivel könnyebben járna a motor, ha azokat kikapcsolnád.


Idézet:
„Ez is egy olyan törvény aminek az a célja hogy több pénzt huzanak ki a zsebünkből mert nehogy azt mondja nekem valaki hogy nappal joban lehet látni egy autot csak azért mert be van kapcsolva a világitása.”

Világos nappal nem lehet jobban látni. Csak olyan országokban, ahol nem kötelező bekapcsolni, van egy rakás barom, amelyik esőben, ködben sem kapcsolja be a tompított fényt, hanem jobb esetben is csak a helyzetjelzőt. Illetve képesek ugyanígy szürkületben is csak a helyzetjelzőt bekapcsolni. Na az ilyenek miatt kell az, hogy legyen mindig bekapcsolva. Mert nem kell azt hinni, hogy a magyarországi sofőrök külömbek...


A lámpa nem mindig azért kell, hogy lássunk, hanem sokszor azért, hogy (jobban) látszódjunk!
(#) llaci56 válasza potyo hozzászólására (») Márc 3, 2008 /
 
De bizony, a kivilágított autókat jobban látni, hamarabb észrevenni nappal is.
Normális országokban régen szabály, hogy lakott területen kívül kötelező a világítás használata mindenkor. Ha csak egy balesetet kerülünk el ezzel, már az is megérte!
(#) potyo válasza llaci56 hozzászólására (») Márc 3, 2008 /
 
Hát igen, autózás terén a svédektől, norvégoktól kell példát venni. Náluk fixen rá van kötve a gyújtáskapcsolóra a tompított fény. Ha jár a motor, akkor a világítás is be van kapcsolva.
(#) gss válasza potyo hozzászólására (») Márc 18, 2008 /
 
motoroknál nálunk is (kb 5éve csak igy lehet forgalomba helyezni)
thx mindenkinek a hozzászólásokat,némiképp lemondtam a dologról,
...bár egy egyszerü toroid folytót lehet hogy osszedobok majd,és csak az egyik oldalra teszem fel
(#) lankadt hozzászólása Márc 21, 2009 /
 
Szerintem nappali menetjelző lámpa felszerelése megoldást jelenthet , mert a tompítottat csak éjszaka használnád , így jelentősen tovább tartana az égő is , mellesleg a foncsolozást is kímélnéd .
(#) punkkazy hozzászólása Márc 27, 2010 /
 
Üdv!
Kérdésem lenne, hogy egy olcsó (teszkó szint) H4-es jelölésű halogén izzót be lehet-e rakni régi kocsiba, szóval bármilyen meghajtó elektronika nélkül? Feltételezem igen, mert így elolvasva a témát, valamint az izzót megnézve a wolfram ott is benne van, csak halogén gáz tölti ki a burát. Megéri egyáltalán a régi hagyományos izzót ilyenre cserélni élettartam illetve fényerő szempontjából?
(#) mugab válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Ha a foglalata azonos és a méretei akkor simán . A xenon fényszórók azok amikhez elektronika kell.
A halogének mind élettartam mind fényerő tekintetében jobbak a hagyományos ízzóknál. Egyedül a nagyobb hő és az uv sugárzás az ami gondot okozhat esetleg a lámpabúrában.
(#) llaci56 válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
A H4 -es égőt csak olyan fényszóróba szabad belerakni, amin a H4 jelölés szerepel.
(#) punkkazy válasza llaci56 hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Szóval, az utóbbi két hozzászólás ellentmondásnak is tűnhet. llaci56 megmagyarázod mi a különbség egy H4 és egy nem H4-es foglalat között? Vagy az UV sugárzásra gondoltál?
(#) kadarist válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Szia!
Megeszi a foncsort a halogén izzó hője, ha nem hozzávalóval használod.
(#) punkkazy válasza kadarist hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Értem, akkor ezt hanyagolom. Csak épp kiégtek az izzók és gondoltam lehetne modernizálni az R4-esemet.
Köszi mindenkinek!
(#) llaci56 válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Mellékeltem két képet. A beillesztő darabjuk (tányér és három körmű foglalat) sem azonos, ez is jól látszik a képen.
A halogen égők bevezetésekor ('70 -es évek) lehetett kapni (csak nyugaton és piszok drágán!) olyan halogen égőt, ami beszerelhető volt a hagyományos égő helyére, de ezek használata tilos volt.
Csekélyke ösztöndíjamat ilyen égők előállításával egészítettem ki.
(#) zolika60 válasza llaci56 hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Lehetett kapni szinte minden autós boltban átalakító betétet, amivel a H4-es beszerelhető volt. A foncsort viszont tönkre tette a melegebb izzó. Nekem bogaram volt abban az időben és abba így szereltem bele.
(#) punkkazy válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Nem veszek rá mérget, de emlékeim szerint a töszkóban látott halogén izzónak ugyanolyan volt a pereme, mint a normálisnak. Azért néztem én, hogy mi ez.
(#) llaci56 válasza punkkazy hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Ne vegyél rá mérget! Ha három körmös, akkor halogen, ha körtányéros, akkor nem. De erre mérget vehetsz!
(#) punkkazy válasza llaci56 hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Na megyek is a vegyszerboltba.... Na azt hiszem, jó lesz nekem a körtányéros is. Köszi!
(#) llaci56 válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 28, 2010 /
 
Szintén bogaras voltam. (CM 27 46)
A megvakult eredeti (ovál lámpás) foncsoromat megfelelő helyen körben elvágtam, és új, üvegétől megszabadított Trabant betétet eszkábáltam rá. (90.- Ft volt akkoriban.) Ebbe szereltem a H4-et az átforrasztott tányérral. Csodájára jártak!
(#) elektroláma hozzászólása Nov 9, 2010 /
 
Esetleg egy 13.2V stabilizáló az izzó előtt nem segítene? Mert a húzottra 13,2V-ot írtak.
Következő: »»   2 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem