Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autó fényszóró kímélő
 
Témaindító: gss, idő: Feb 1, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 2
(#) gss hozzászólása Feb 1, 2008 /
 
Próbáltam keresgélni itt-ott,de sehol nem találtam pedig biztos sokakat érint-érdekel:
Kicseréltem kocsimban a közönséges H4es izzókat olyanra ami fényeröben sokkal jobb,viszont még a doboza szerint is feleannyi az élettartama mint 1 általános izzóé. (a valóság ettöl is rosszabb)
A bekapcsoláskor fellépö áramlökést szeretném csökkenteni,esetleg világosban a fényerejét is lejjeb lehetne engedni...
pl:3diódát sorbakötni az izzóval,és egy igbt-vel késöbb rövidrezárni a diódákat,esetleg csak akkor ha sötét van
A gondom az hogy a tervezéshez kevés vagyok,a kisérletezéshez meg az idöm kevés.
Ha vki tud segiteni elöreis nagyon köszönöm
(#) potyo válasza gss hozzászólására (») Feb 1, 2008 /
 
igbt helyett inkább használj mosfetet. Egy IRF3205 csatornaellenállása 8mohm körül van, így 5A mellett is csak kb. 0,2W veszteség lesz rajta, amit még akár hűtőborda nélkül is elviselhet. Egy igbt maradékfeszültsége 1V körül van, ami kapásból 5W veszteséget jelent. Vagy ha tudsz szerezni IRF1324-et, az borda nélkül is lazán elviszi.

Mivel ezt N csatornás alkatrésszel célszerű megoldani, a mosfetet az izzónál lenne célszerű elhelyezni. A source megy a testre, drain-re megy az izzó negatív oldala. A gate és a source közé kellene egy kondenzátor és vele párhuzamosan egy ellenállás, úgy 10uF+100kohm-ot tennék első körben. A gate és az izzóra menő pozitív vezeték közé pedig egy mondjuk 10kohm ellenállást. Ez így a bekapcsolási áramlökést valamelyest csökkenti. Ha azt akarod, hogy nappal kisebb fénnyel világítson, akkor kell egy további szálat húzni az égőhöz, és arra kötni a 10kohm ellenállást az izzó pozitív vége helyett. Az általad említett 2-3 dióda pedig menne a drain és a source(test) közé.
(#) aflmor válasza gss hozzászólására (») Feb 2, 2008 /
 
Mennyibe kerül egy IGBT? Az izzó meg cirka... 500Ft. Kellene bele PIC is, nehogy má' ne...

De viccet félre, egy relével miért nem elégszel meg? Aztán azt úgy vezérled, ahogy akarod. Néha az egyszerűbb, jobb.
(#) proli007 válasza gss hozzászólására (») Feb 2, 2008 /
 
Idézet:
„A bekapcsoláskor fellépö áramlökést szeretném csökkenteni”


Ezt kifelejtettétek!

üdv! proli007
(#) Macsek71 válasza gss hozzászólására (») Feb 2, 2008 /
 
Amiko' kitalálták ezt a nappali kötelező világitást, a haver LIAZán a soros-párhuzamos trükköt próbáltuk :
nappal sorba voltak kötve a fényszóróizzók, éjjel normálisan,párhuzamosan.
Eredményre nem emlékszem pontosan, de asszem működött
(#) Dudus válasza aflmor hozzászólására (») Feb 2, 2008 /
 
Mikor vettél utoljára nem kínai vacak fényszóróizzót?



Szerintem egy mezei induktivitás sorba kötve az izzóval lágyabbá teszi az indulást. Csak olyat kell keresni, ami tudja a szükséges áramot.
(#) gss válasza Dudus hozzászólására (») Feb 3, 2008 /
 
osram cool blue-t akarom védeni,nem vészes az ára(3200 a 2db) de pár éve a motoromban pár hónap alatt megettem kettöt
az igbt ezekszerint nem tranzisztor által kapcsolt fet??

pár db irfz 30-am van,azzal majd megpróbálom(thx Potyo)...az izzóra közvetlenül ezek sulyban nem lenne egy kicsit sok?

egy mezei diódának van áramlökés simitó tulajdonsága,vagy csak nyitófesznyivel csökkenti az áramlökést?
(azt is ajánlották hogy simán kössek sorba 1 db-ot, "oszt csókolom" )
(#) AQLMGabor válasza gss hozzászólására (») Feb 3, 2008 /
 
Volt nekem is hasonló problémám és arra a következtetésre jutottam, hogy nem segít szinte semmit a "lágyindítás".
Az asztalomon egy tápra bekötöttem a halogén h7-et, majd elkezdtem "pöckölgetni" egy ceruza végével, rövid idő alatt kiégett.
Még drasztikusabb a helyzet ha az izzó használt, mert a szál menetei megnyúlnak közelebb kerülnek egymáshoz, jön a rázkódás, menetzárlat, nagyobb áram, pukk.
(#) proli007 válasza gss hozzászólására (») Feb 3, 2008 /
 
- Kicsi van neki, mikor a hidegellenállástól meg akar pusztulni, de szerintem nem lényeges. (Ha a dióda karakterisztikát megnézed, megláthatod.)
- Az tény, hogy a halogének, kicsit túl vannak fűtve, és talán javít a helyzeten a diódányi villany. (valahol azt olvastam, hogy 10% túlfűtés, már felére csökkentette az élettartalmat.) Bár a kocsi izzókat, szerintem úgy készítik, hogy az aksi változásait elviselje. Mert az akár 12..14.5V-ig is változhat a generátortól függően.
(A karácsonyfa izzóim sorban kiégtek, addig, míg teherautóba való izzót nem tettem bele. Arra ugyan 24V-volt írva, de mint tudjuk, ott is 28V a fesz.)
- Azt nem tudnám megmondani, hogy figyelembe veszik-e, hogy nappal és a hőségben is világítunk. De ha belegondolsz, Ők eladni akarnak, nem üzemeltetni.
- Az Osram nem jeent semit. Valaha voltam kint, és Osram emblémával simán Tungsram izzót árultak. (Fel lehtett ismerni a foglalatról és a forrasztásról)
- Nekem a 100W-osokkal volt problémám. Megfeketedet, és ettől meggunnyadt. Amióta 75W-osokat használok nincs ilyen gondom. Kis idő muva jbban ég, mint a fekte 100-as. Most 6év alatt cseréltem 2db-ot, szinte együtt égtek ki. (10,000km/év mellett)

üdv! proli007
(#) AQLMGabor válasza proli007 hozzászólására (») Feb 3, 2008 /
 
Igen, ha lecsökkented a fényét akkor tényleg tovább fog tartani.
De ebben az esetben szerintem érdemesebb a Long Life feliratút venni, A Hella gyárt ilyet 4k huf/2db körül van az ára.
Fényerő kontra Élettartam, kopromisszumot kell kötni.
(#) Slope válasza gss hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Idézet:
„az igbt ezekszerint nem tranzisztor által kapcsolt fet??


Pont fordítva, vagyis fetes jellegű bemenet, bipoláris kimenettel.
(#) potyo válasza Slope hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Nem csak fetes jellegű, hanem fet bemenetű.
Link
(#) potyo válasza gss hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Nem annyira közvetlenül, inkább úgy gondoltam, hogy az izzóházban egyszerű elhelyezni, mivel az izzó test felé menő vezetékébe kell beletenni.
(#) potyo válasza proli007 hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Szerintem az autó izzók eleve 14-14.5V üzemi feszültségre vannak tervezve, hiszen ez a normális feszültség egy járművön (vagy a 28V természetesen). Az a 12V az csak inkább azért van ráírva, hogy az átlagember ne nézzen csúnyán, ha azt hallja, hogy az autóban az akku 12V-os, de neki 14V-os izzót adtak. Abban mondjuk lehet valami, hogy a gyártóknak nem célszerű örökké tartó izzót építeni...
(#) proli007 válasza potyo hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Idézet:
„(A karácsonyfa izzóim sorban kiégtek, addig, míg teherautóba való izzót nem tettem bele. Arra ugyan 24V-volt írva, de mint tudjuk, ott is 28V a fesz.)


Természetesen Én is így gondolom.

üdv! proli007
(#) llaci56 hozzászólása Feb 4, 2008 /
 
Ámberek! Vigyázzunk a halogen teljesítményének csökkentésével!
(Csak azt szeretném elmondani, amit tanultam róla!)
A halogen izzó (halogen gázzal töltött, pl. jód gáz,) túlfeszített izzoszállal műxik, (ettől a nagyobb fényerő!) és párolog benne a szál, mint minden izzó wolfram szála, csak ezé még jobban. (A hagyományosé néhány perc alatt elégne.)
De a halogen megteheti, hogy "túlfűti" a szálát, mert ez a spec. gáz visszaáromlatatja az izzószálra az elpárolgott wolframot, ezért nem fogy el mégsem.
És most jön a lényeg! Ez a visszaáramlási folyamat csak akkor jön létre, ha a teljes feszültséget megkapja az égő.
Persze ettől xar égőt még lehet gyártani.
(#) palika válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Igazad van valamelyest. De egyébként nem jód gáz van benne, hanem valamilyen nemesgáz viszonylag nagy nyomáson(5-20bar). Általában xenon vagy(és) újabban kripton(ez utobbi nem olyan jó, de legalább olcsó). Ebbe a gázba kevernek bele még más gázokat pár tized százalékban(Pl. metil-bromid vagy etil-bromid meg egy csomó mást. Régen jódót is használtak erre). Ezek az adalékok kötik meg az elpárolgó wolframot a búra közelében ahol "viszonylag" kicsi a hő, így nem tud kicsapódni a búrán. A spirál(izzoszál) közelében elválnak a wolframtól az azt körülvevő nagy meleg miatt, igy a wolframnak a spirál közelében van esélye kicsapódni.
De a lényeg ugyan az. A halogén lámpának az a jó, ha jó meleg.
(#) llaci56 hozzászólása Feb 4, 2008 /
 
A xenont NE keverd ide, az kisüléses, és nem izzószálas égő, bár újabban használnak kripton-xenon gáz keveréket, mert az "olyan szép kékül világít", de ettől lesz kevésbé halogen az izzó. (és pukkan el hamarabb...)

Tehát a halogen égő működése, (mert szerinted "valamennyire" van igazam):

"A reakció magyarázata az egyensúlyi állandó hőmérséklet függésében keresendő.

A gáztér hőmérséklet eloszlás erősen inhomogén. A magas hőmérsékleten (az izzószál, vagy éppen más hőforrás például ívkisülés közelében) a vegyület disszociációs oldal felerősődik:

2 MeIx → 2 Me + x I2
Míg a hideg részeken, az oxidáló szer reagál a fémmel, ezért a reakció a vegyület irányába tolódik el:

2 Me + x I2 → 2 MeIx
Ezáltal a a hideg és meleg oldal között fém, jód, illetve vegyület koncentráció különbség (gradiens) alakul ki. Ez diffúziót gerjeszt, ami megpróbálja kiegyenlíteni a koncentrációkat. A diffúzió a hideg részekből a vegyület formájában kötött fémet szállítja a meleg felé, míg a fém és a jód a hideg felé diffundál.

Ahhoz, hogy a folyamat ciklikus maradjon az alábbi feltételeknek kell teljesülniük:

T1 > Te > T2, ahol Te, az egyensúlyi hőmérséklet, ahol az oda és vissza irányú folyamat ugyanolyan sebességgel zaljik. Ez a hőmérséklet volfrám és jód esetén kb. 900 K
T2 hőmérsékleten a vegyület, vagy legyen gáz halmazállapotú, vagy legyen elég magas gőznyomású.

Alkalmazásai:

Izzólámpa
Legismerebb alkalmazása halogén izzólámpákban az izzószálból származó volfrámlerakodás megakadályozása, illetve a szál élettartamának növelése. Ekkor a fém volfrám, oxidálószere pedig a jód.

(Nem a kripton, nem a xenon, hanem JÓD!)

WI2 = W + I2

A halogén izzólámpák magas búrafal hőmérséklete biztosítja ,hogy a WI2 ne csapódjon le, hanem a gáztérben maradva továbbra is részt vegyen a körfolyamatban.

Az elemi állapotú fémek természetes gőznyomása néhány kivételtől eltekintve alacsony, ezért a halogén-körfolyamatot hívták segítségül, hogy eljuttassa a fénykeltésben résztvevő fématomokat az ívhez. A kvarcbúránál gyakorlatilag csak a fémhalogenid fordul elő, míg az ívben kizárólag atomos fém.
Ugyanakkor fontos megjegyzeni, hogy a fémhalogén lámpában nem a halogén körfolyamat a domináns anyagtranszport jelenség, hanem az ív által generált konvekció
."
(#) gss válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
ahogy haverom mondaná csak pislogok mint a muharegér...
a gyakorlatban ez azt jelenti hogy az alacsonyabb és a magasabb fesz (áram) is gyorsabban kinyirja???
(#) llaci56 válasza gss hozzászólására (») Feb 4, 2008 /
 
Gyakorlatilag igen.
Ennek ellenére megdöbbenve tapasztaltam, hogy (pl. színházak világosítói) le -fel csavargatják a halogen szpotok fényét. Aztán megtudtam, hogy cserélgetik is az égőket rendesen.
(#) AQLMGabor válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
öööööö

Nos. A földi halandók nyelvén szólva, ne is kísérletezzen senki, élettartam hosszabbítással, mert úgysem megy??
Vagy van ötleted ami működhet?
(#) proli007 válasza AQLMGabor hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
De!

Nappal egy segéd égőt kell használni, ahogyan egy-két kocs gyártónál már láttam. Nappal a tompítottat csak "imitálják".

üdv! proli007
(#) llaci56 válasza AQLMGabor hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
Megoldás a xenon, de drága. Előzőt 10 évig használtam, azzal adtam el az autót. A fogyasztása is kisebb, nagyobb fényereje ellenére. (35W)
Nem mondom, hogy nem mehet tönkre az égő, (elvileg örök életű,) de az sem drágább a halogennél. (cca. 3e Ft.)
(#) llaci56 válasza proli007 hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
A nappali világítás lényege, a jobb észrevehetőség. Elvileg napalra az erősebb világítás lenne célszerű. Minden ilyen "takarékosság" a biztonság rovására megy!
(#) aflmor válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
10 évig 1 xenont? Miben? Annak a Guinnes-ben a helye! (vagy a Magyar Népmesékben)
Idézet:
„elvileg örök életű”
PL: Audi TT: max 1,5 év. Vagy az "égő" adja meg magát, vagy a foncsor sárgul be.
(#) llaci56 hozzászólása Feb 5, 2008 /
 
Szerintem tök mind1, hogy miben, ez spec. merci vót, és a mostani is az.
Mind 3 autónkban is az van, és 4. évüket tapossák a mostaniak. Egyikben sem kellett égőt cserélnem még.
Hozzá teszem, hogy nem csak ácsorognak az autók, az egyikkel oktatok is.
Egy égőt cseréltem mindjárt 1 hetesen, garban, az időnként elaludt, és újra kellett kapcsolni. Az gyári hibás volt. A mostani merciben 6 db van! (Tomp, hossz, köd)
(#) proli007 válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 5, 2008 /
 
Igazad lehet, de mintha még is úgy láttam volna, hogy a fényszóró, körbe van rakva vakító fehér Led-ekkel és az égett. Egyébként látni egy lámpát, és világítani valamivel, az szerintem nem ugyan az. A refi 1km-ről kiveri a szememet, és meddig világít el?

Egyébként Én nem értek egyet ezekkel az új lámpákkal. Mert a felületi fényességre Én szabványt készítenék. Baromi rossz, mikor kis vacak pöttyből dől a fény. Ez a világítás, ma még penyózás szintű.
Baromi jó, mikor úgy gondolja valaki, hogy Ő lát, Én meg szinte vakon megyek el mellette 2-3 másodpercig. Az persze biztonságos.
Amúgy azt sem értem, hogy emlékeim szerint a lámpának a színe és a két oldal egysége meg van határozva, és ezek a lámpák most meg mint a szivárvány, színjátszósak. Én nem engedném meg, azt sem, hogy egy "terepjárónak" a lámpája 20-30cm-el magasabban legyen mint más kocsié.

Tapasztalatom szerint a gépjárművek 80%-ának rosszul van beállítva a lámpája, vagy pld. állítható, de csesznek rá, hova van beállítva a terhelés függvényében.
Ha a lámpa jól van beállítva, lehet az bár egy böszme teherautó is, nem zavarja az embert. De a közlekedési morál és a kivagyiság szépen belopódzott a világításba is.

üdv! proli007
(#) palika válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 6, 2008 /
 
Szia!
Én meg a Tungsram autólámpagyárban dolgozok...
(#) gss válasza palika hozzászólására (») Feb 6, 2008 /
 
...akkor mi a véleményed a bekapcsolási hidegáram (ami ugy tudom bazi nagy) és a várható élettartam összefüggéséröl?!
...esetleg az üzemi fesz csökkentése-élettartam -ról?
(#) palika válasza gss hozzászólására (») Feb 7, 2008 /
 
Szia!
Sok jót ne várj ettől. Kb. 5 éve csináltunk olyan kisérleteket, hogy egy lámpa töltené be a tompított és a reflektor szerepét, úgy hogy a reflektorként és a tompítottként különböző feszültségről égettük a lámpákat.
Persze nem jött be. Sem kissebb, sem nagyobb feszültségnél nem érte el a kívánt élettartamot és fényáramot.
Jövő héten megkérdezek egy emberkét, aki résztvesz az autólámpák kifejlesztésében a 70-es évektől, de nem hiszem, hogy járható út az élettartam növelése ilyen módszerrel.
'Lágyindítási' kisérletről nem hallottam még(az élettartam tekintetében), de a lámpák első bekapcsolásánál alkalmazzuk ezt, az izzószál kristályszerkezetének megfelelő kialakulása végett.

Egyébként gyártunk olyan lámpát is aminek az élettartama 60 óra(ha este felkapcsolva felejted reggelre kiég) . Ennek értelmét nem igazán látom, de van rá igény.

Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem