Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Háromfázisú motor lágyindítása
Lapozás: OK   1 / 5
(#) mrex hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Üdvözletem minden kedves fórumozónak!
Nekem egy 3 fázisú Ac motor indítása okoz problémát
teljesítménye 3kW 3x380v Körfűrészt hajt a szentem s mivel csak 2x10és1x16A a hálózatom emiatt 3 indításból 2x leveri az egyik 10A-os automatát.
Eddig egy 3 bazi sönttel(mozdonyból való 8 ohmos kb35cm hosszú huzalellenállás kerámia testen) működtetett kétfokozatú mágneskapcsolós vezérléssel indítottam de bazi nagy a villanydoboz és folyton bmegy a fűrészpor félek kigyullad egyszer gondolom
lehetne építeni triakos vezérlést is. A motort nem lehet csillag-deltában indítani. Egyébként ha elindul akkor már gond nélkül üzemel.A söntös megoldásnál kb 3sec alatti felpörgetés után direktre kapcsolható. 20A 800V os triakot javasolnak erre a céra de nem tudom hogyan kell méretezni ezt a vezérlő kapcsolást.Nem kell semmi extra ilyen olyan funkció csak kb 3sec alatt felpörögjön aztán kiiktatom az áramkörből.
Előre is köszi
Mrex
(#) Feri válasza mrex hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
http://majki.freeweb.hu/elektro/pic/project/project.htm
Ezen a honlapon találsz konkrét megoldást. Írj a srácnak talán tud segíteni.
Ha nem akkor vannak gyári megoldások, de azok nem igazán baráti áron.
Talán még Ők a leg olcsóbbak.
http://www.moeller.hu/
(#) 925 hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Milyen motor ez pontosan? mi van az adattábláján? milyen a kapocstábla?
Ha nagyon precizen akarod indítani próbáld meg frekvenciaváltóval, azzal úgy indítod el ahogy felfprogramozod a frekiváltót.

(#) Fecni válasza mrex hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
Elvileg lehetne csillag-deltában szerintem. Csak ki kell venni az áthidalókat a kapocstábláról és máris megvan a 6db tekercsvéged. Onnan meg csak párezer ft beruházás, szerintem olcsóbb mint egy lágyoindító vagy frekvenciaváltó, és kevesebb macera is.
(#) 925 hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Igaz hogy a csillag-deltalenne a legegyszerűbb megoldás, ha a kapocstáblán ki van vezetve minden tekercsvég. Ezért is kérdeztem hogy milyen a motor és milyen a kapocstábla.
De szerintem nem véletlenül volt eddig máshogy megoldva, bár...... .
(#) Skori hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Használj az ellenállások helyett fázisonként 1...2 db rúd formályú 230V 500W-os halogénizzót. Ezek kicsi helyen elférnek, és egy mágneskapcsolóval (v. sima kapcsolóval) kiiktathatók amikor a motor felpörgött.
Izzó helyett vasalótalp, vasalóbetét, fütötest, NTC ellenállás stb. használható. Persze lehet tirisztoros/triakos szabályzást is csinálni, de 3 fázisra nem a legegyszerübb.
(#) Feri válasza Skori hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
Az a megoldás amit te javasolsz csak tekercselt forgórészű motoroknál működik.
(#) mrex válasza 925 hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
A mellékletben küldöm a képeket a kapocsdekniről és a nagynehezen láthatóvá tett adattábláról(békebeli példány)
szerintem most y-ban működik azaz 3x380 ról így kevesebb az áramfelvétel de lehet hogy nincs igazam nem értek ehhez. Öszze tudom kötni a vezérlést de nem tudom az alapokat. A mostani söntös vezérlést is én csináltam abból a meggondolásból. hogy egy ellenállás áramot korlátoz és így ki lehetett küszöbölni az induláskori nagy áramlökést majd az ellnállás felmelegedésével fokozatosan csökkenő ellenállás mellett szép lassan megkapta akívánt áramot de akkor már direktbe lehetett kapcsolni azaz eltávolítani a soros ellenállásokat a hálózatból. Igarából egy iyen"paraszt megoldás kellene triakkal mert darabja 250 forint és ha csak 3 sec ideig ad fokozatosan emelkedő delejt utána már ki is iktatom a hálózatből.
nekem azt mondták hogy egy 20A800V-os triaknak(fázisonként egyet kell tenni) a vezérlő elektródája és föld közé beteszek egy kb 5k-s ellenállást akkor szép lassan felpörög a mororom majd egy egyszerű időzítő taggal vezérelt relével direktre kapcsolom a motort.
A tanácsadó is azt mondta ez nem korrekt megoldás de működik és kb 3 sec alatt nem lesz jelentős a hőterhelés sem és teljesítményigényes helyzetben már direktben megy a motor.
azt szerteném megtudni valóban működhet e ilyen egyszerűen.A frekiváltó természetesen szóba jöhet használok ilyet 1.5kW ig de erre a célra egy lényegesebben költségkimélőbb megoldás kellene.
Köszi mrex
(#) zoz11 hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
inditsad csillag/deltába. ki van hozzva a motornak mind a 6 vége. és probléma megoldva:!!!
(#) mex válasza zoz11 hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
Ahogy elnézem a kapocstáblát ez alapból csillagba van kötve tehát amit javasolsz az nem jó.
(#) Prinner válasza zoz11 hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
Én úgy tudom, hogy az adattáblán 220/380V névleges feszültségű motrokat nem lehet deltába kapcsolni, mert az egyes tekercsek nem bírják a vonali feszültséget. De légyszi javítsatok ki ha tévedek.
(#) Albundy válasza Prinner hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
nem tévedsz, ezt a motor így nem lehet deltában háromfázisra kötni
(#) erobi82 válasza Prinner hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
:yes: :yes: :yes:
Szerintem sem bírja...csak 1darabig
Oda 380/660V-os kell
(#) Skori hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
A fotó alapján valóban csillagba van kötve, ami azt jelenti, hogy a tekercsei 230V-ra készültek, tehát deltában nem lehet használni.

Feri: asszem tévedsz, rövidrezárt forgórészü motor indító áramát szokás ellenállással korlátozni, az izzó csak annyiban más, hogy hosszabb ifdeig bírja a hálózati feszültséget és kisebb helyen elfér. Egyébként eddig is ellenállást használtak (olvass vissza) csak az tul nagy méretü volt fizikailag.

Tekercselt forgórészü motorból is többféle van: kollektoros és csúszógyürüs. A kollektorosnál is használnak elötét ellenállást (föleg a soros gerjesztésünél), a csúszógyürüsnél (pl körhinta) a tekercselt forgórészre kapcsolják az ellenállást és felpörgés uán rövidre zárják a forgórészt (ott csak az állórész kap táplálást).
(#) Feri hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Az adattáblán látszik, hogy a motor Y/háromszög kapcsolású bekötésre is alkalmas. A gond az ,hoyg a jelenlegi bekötés "Y" és a motor ebben az üzemmódban veszi fel a kevesebb áramot. Skori nak a válaszom nem tévedek mert ez a motor aszinkron motor és az ilyen motorokat nem szokás indítóellenállással korlátozni.
A jó megoldás at elektronikus lágyindítás amit már először is javasoltam.
(#) mex válasza Feri hozzászólására (») Márc 24, 2007 /
 
A villamos kapcsolások c. könyvből fotóztam. Eszerint nem csak csúszógyűrűs forgórészű motornál használatos az ellenállásos kivitelű lágyinditás. Az izzólámpás korlátozással csak az a bajom,hogy a szál hidegellenállása akár 20-ad része a felfűtött állapotnak,és igy akkor korlátoz a legkevésbé amikor a legnagyobb szükség van rá. Viszont a normál ellenálláshuzal mentes az ilyen változástól (jól is nézne ki) igy továbbra is ezt javasolnám,esetleg megfontolva egy olajhűtő kivitelezhetőségét is. Az elektronikus megoldás elegáns,preciz,de sokba kerül.

3~ motor.jpg
    
(#) Skori hozzászólása Márc 24, 2007 /
 
Az izzóámpa valószinüleg nem vágja le az automatát, és éppen ez a cél, azonkivül hamarabb felizzik mint ahogy a motor felpörög. Viszont ahogy pörög fel a motor úgy halványodik majd az izzó és közben folyamatosan csökken az ellenállása.....

Feri: szerintem még tanulj egy kicsit a motorokról.... ajánlom a szakirodalmat és a tankönyveket.

A frekiváltó nyilván a leügyesebb meoldás, csak esetleg többe kerül mint az egész gép, a megépítése meg nem kimondottan barkácsolóknak való feladat. Azonkivül az alkatrészei sem olcsók, és ha elszáll valami kisérletezés közben akkor máris drágább mint a gyári....

Egyébként pedig kisérletezni kéne nem? az izzók nem drágák, még a nagyobb ellenállások is jóval drágábbak.
Megoldás lehet a jelenleginél kisebb méretü ellenállás is, ami még kibírja az indítást.
(#) mrex válasza Skori hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Skori: igazad van a kísérletezésben pont ez a cél utána nézek ennek csak attól félek, hogy ezesetben a termelt hőben lesz az eb elhantolva hiszen elég intenzív lesz a három halogén hőtermelése és a doboz szigetelése jelenleg nem tökéletes valószínű nem is tudom teljesen pormentessé tenni. Ezért gondoltam egy elektronikus megoldásra amit ahogy a fórumot nézem elfelejthetek. Nem tudok semmit a triakról csak egy idősebb kollegám említette a fent vázolt megoldást .Tehát nincs olyan megoldás ami max 3 sec akatt fokozatosan,mondjuk ennyi idő alatt lineárisan,fél vagy háromnegyed feszültségig nyitásba vezérelne három triakot illetve egyértelműen elvetendő-e ez a megoldás? A fázisok ilyetén vezérléséből adódó asszimetriák elhanyagolhatók (elképzelhető a söntök pontossága a felpörgési idő alatt) A motor békebeli Ruszki dög ennek mindegy az ilyen apróság
(#) Skori hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
Azt irtad kb. 3 másodperc alatt pörög fel a motor, ezalatt azért nem fog olyan iszonyatos mennyiségü hő termelödni.

Persze megoldható félvezetőkkel is, de azt is célszerü áthidalni mágneskapcsolóval indítás után.
Pl lehetne 3db triakkal, amí úgy lenne beállítva, hogy még biztosan ne verje le az automatát, de a motor felpörögjön.

A folyamatos felszabályzás már kicsit bonyolultabb, célIC kellene hozzá, vagy eléggé alkatrésztemető lenne - nem biztos, hogy érdemes lenne belevágni.

Esetleg egy egyszerübb felszabályzás megoldható lenne ha a triakos szabályzókat fotoellenállásos megoldással vezérelnénk, azokat meg egy-egy leddel, amiket szépen felszabályozna egy elektronika.
Ez sem túl egyszerü, de még beleférhet.

A teljesen nyitásba vezérelt triakon is esik feszültség, ezért eléggé melegedhet, szóval a mágneskapcsoló akkor is kelleht, hogy áthidalja felpörgés után.


(#) mrex válasza Skori hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Természetesen áthidalnám mágneskapcsolóval
hiszen ha a motor már megindult kb 1/10-ed fordulatszámon már pörög akkor már nem küldi le az automatát volt úgy hogy megrántottam az ékszíjat s úgy kapcsoltam rá direktben és elindult csak kicsit macerás természetesen a triakok nem maradnának az áramkörben még 3 sec ig sem ez egy maximum érték .
Az is érdekes ha ez a motor már pörög és elindítok mellé egy 2,2kWos másik motort ami3000 fordultról 9000re van gyorsítva feszített ékszíj mellett az automata nem vágja le és mindkét géppellehet dolgozni. Momentán nem szeretném kicserélni a motort inkánbb hajlanék egy elektronikus megoldásra csak nem tudom megtervezni a lehető legegyszrűbb megoldás érdekelne ami triakkal megvalósítható ha van ilyen.
Mrex
(#) flapci hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
szia!
Az indulási áramot lehet korlátozni a higanygőz lámpáknál használt fojtótekerccsel, amiket sorba kell kötni a motorral, egyet-egyet mind a három fázisra. Mikór felpörgöt kikell zárni az áramkörből. A felpörgési idő hosszabb lesz. A 400W-os fojtó 3,25A-ra korlátoza, az 1000W-os 7,5A-ra korlátoza az áramot.
(#) mrex hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
attól tartok a higanygőzfojtós megoldásnál az eredeti bazi sönt is jobb ha belegondolsz ez már tényleg nagyobb villanydobozt eredményezne mint az eredeti illetve ez számomra valószínűleg beszerezhetetlen.
De úgy tűnik a triakos változatra senki sem reagál megvalósítható ötlettel lehet hogy nincs ilyen?
Mrex
(#) Fecni válasza mrex hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Triakosra nem tudok jó megoldást. De ez a folytó könnyen beszerezhető ott ahol pl a mágneskapcsolót veszed. És nem is túl nagy, fénycsőfojtó méretű. kell még egy rövidrezáró kontaktor meg egy időrelé. És kb ennyi.
(#) mrex hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
Köszi az infót mágneskapcsolóm van egy rahedli bontottak de működnek a fojtótekercs annyira általános termék hogy minden elektro üzletben kapható? Egyébként holnap kapok a cégem elekto-s részlegvezetőjétől egy megoldást a problémára ha működik lefotózom és felteszem a topicra hátha érdekel valakit.
Mrex
(#) Feri válasza Skori hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Nem azt írtam, hogy ellenállással nem lehet a motor lágyidítását megoldani. csak azt írtam nem szokás ezzel azt akartam mondani én nem tartom jó megoldásnak. Valószínű, ha igazán jó megoldás lenne akkor nem gyártanának drága lágyindditókat. A "szakkönyvekben" néha találni olyan műszaki megoldásokat amit a gyakorlati életben szinte sehol sem alkalmaznak. Ez nem csak az én véleményem.
(#) Fecni válasza mrex hozzászólására (») Márc 25, 2007 /
 
Fotózz, engem érdekel. A folytótekercs pedig általános dolog. Mindenhol kapható.
(#) tungsram hozzászólása Márc 25, 2007 /
 
Asszinkron motort inditanak állórészbe helyezett ellenállással még egészen nagy teljesitményeken is!!!!Előnye a kis méret miután nem sokáig van bekacsolva. Az izzólámpás megoldás nem a legjobb mert a hidegellenállásuk csak tizedrésze a melegnek.Kövkép a bekapcsolás pillanatában mintha ott sem lenne. De ha már felfutásszabályzót csinálsz mind a három fázis legyen szabályozva. A motor nem kedveli az asszimetriából származó feszültségeltéréseket ha tirisztorral vagy pedig triakkal van szabályozva.
(#) Skori hozzászólása Márc 29, 2007 /
 
A triakos fázishasító alapkapcsolása nagyon egyszerü, és az ellenállás kiváltására az is jó lehet.
A triak gate elektródájára egy diac csatlakozik. A diac egy kondin (47...100nF) keresztül A1-re, és a diacról egy ellenállás is megy A2-re. Az ellenállás értékét kisérletileg kell meghatározni (vagy trimmerpoti). § fázisrta 3 ilyen áramkör kell.
http://skory.gylcomp.hu/kapcs/fenyersz.gif
Valami ilyesm kell de mivel csak rövid dieig müködik majd, a zavarszürö elhagyható, + a graezt és a két 56k-s ellenállás sem kell, mivel ez a hiszterézist csökkentené, de itt fix beállítás lenne.
A fázishasítás megoldható tirisztorokkal is, íme:
http://skory.gylcomp.hu/kapcs/f%E1zishas%EDt%E1s.gif
(#) Skori válasza Feri hozzászólására (») Márc 29, 2007 /
 
Feri, azt írod nem szokás, én meg már sok helyen láttam... most mit mondhatnék erre? Attól, hogy Te, vagy az ismeretségi körödben levök nem nagyon találkoztak ilyen megoldással a gyakorlatban még elöfordul - ez van.
Szerintem pont azért használják mert a frekvenciaváltó ugyan a legkorrektebb, de elég drága berendezés, az ellenállás sokkal olcsóbb - és az egyszerüsége folytán bizony megbízhatóbb!! is mint egy viszonylag bonyolult, sok alaktrészböl álló elektronika.
(#) Prinner válasza Skori hozzászólására (») Márc 29, 2007 /
 
Van egy kifogásom a belinkelt rajzaid ellen:
Ezek ohmos terhelések (izzólámpa, fűtőbetét) meghajtásához tökéletesen megfelelnek, induktív terheléshez (motor) nem az igaziak, habár lehetséges, hogy a terheléskörbe kötött zavarszűrős megoldás már megfelelő lenne.

A Legrand által gyártott triakos szaggatóknál is meghatározzák a meghajtott terhelés jellegét, sőt az izzó típusát is (halogén, vagy normál).
Következő: »»   1 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem