Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kisfeszültség előállítása 230V ról, transzformátor nélkül
Témaindító: Neszeszellem, idő: Ápr 24, 2007
Témakörök:
Az írásodból nem tűnik ki ( mert nem követted le a 24 voltos ELSŐDLEGES feszültség kialakítását ), hogy a relé simán 24 voltról húz meg és adja tovább a 7805 felé, vagy már a relé meghúzása is feltételhez van kötve és egy kis tranyó húzza meg?
Ha feltételezem, hogy nincs meg a 24 volt környéke sem, akkor azt az elkót kell megtalálnod, ami a "24 voltot" szűri. Oda aztán külső áramhatárolt tápról fokozatosan beadhatsz 5-10-20 volt feszültséget, 100 mA max is bőven elég. Ha nincs ilyened, akkor Ohm-törvény, soros ellenállás.. Valami biztos jelezni fogja, hol a gond, vagy éppen működni fog az egész, ha szakadás van a "graetz" környékén. Saját tápot azért nem javasolok, mert ha ezeket se viszed végig, akkor hogyan csatlakozol be 2 feszültséggel (?) is, illetve miért.. A zárlatos vagy szakadt alkatrészt meg kell keresned, kezdve azzal a résszel, ami a 0.33 µF és a gnd között van..
Én erre szavaznék, amikor valamibe kellett fóliakondi, négyet is néztem bontottból és mind jóval kisebb volt már....
De valóban csak a kondis táp kimenetére be kéne küldeni relé tekercs feszültség +-10%-ot és ha működik akkor ez az oka. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2023
A relét egy tranyó működteti és közben megtaláltam az smd zénert is. Kiforrasztom és kimérem hogy nem zárlatos, vagy szakadt. Ha az a ludas, akkor csak azt kellene kitalálom hogy milyen feszültségű zénert tegyek bele.
Először kint megméred: min 24 V táp, soros 2k2-vel megmutatja.
Ha 24-es, akkor több fesz kell kicsit. Polaritásra figyelj, ne diódát mérj. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2023
Ha mindent jól néztem akkor lekövettem az áramkör táp részét.
A D1, D3, D5 adatait nem tudom, üvegtokos SMD-k. A D1-en kék csík van, a többin fekete. Ha működne a kondis táp, akkor a 220µF-os kondinál 5V feletti feszültséget kellene mérnem?
7-8 V minimum!.
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2023
Jó a rajz egyébként? Mert most én megkavarodtam hogy van-e benne egyáltalán zéner.
Biztos nem tökéletes a rajz..kellene zener is, még a relé kör előtt.
A tranyó npn, a nyilat fordítsd meg...emittere a negatív tápon legyen. A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2023
Igyekezz úgy rajzolni, hogy az elektronika gnd legalul legyen, úgy áttekinthetőbb.
A hálózatból a D1 biztos nem mehet a 7805 bemenethez..- valahol előtte már kell a zeneres rész, de még a relés rész előtt is. A graetz is szebben legyen kirajzolva... gyakorolj. Keresd meg azt a pontot, ahol a gnd és a D5 katód között van (?) legalább 20-24 V dc. Ez a relé táp - onnan még elágazthat a 7805 bemenete felé, de lehet MÉG közben egy feszültségcsökkentés is.
Hello! Ilyen a tápod felépítése. A két M7 lesz a két 24V-os zéner..
6 diódának lenni kellene. 4db a graetz, egy a relé behúzójával párhuzamos és 1db zener, ami a stab IC előtt kell legyen és párhuzamosan a táppal, a katódja a +, az anódja a test. A graetz 4 diódájának illik egyformának lennie.
A rajzod kesze-kusza, kicsit belebonyolódtál. Szerintem pont a zénert nem találtad meg.
Basszus!
![]() Köszönöm a linket! Közben próbáltam egy másik rajzot csinálni ferci kívánalmai szerint, de ezek szerint javíthatom ki és nem kell tovább keresgélnem a zénert. Ez azért jó, mert miközben keresgéltem az M7 smd alkatrész paramétereit, találkoztam olyan linkkel, ahol azt latolgatta az illető, hogy ugyanilyen jelzéssel van zéner is. Fercitől elnézést, jobb rajzot nem tudok csinálni kétoldalas nyák lekövetés közben nekem nehéz, meg amúgy is ![]() Itt a javított kép.
A tranzisztort leforgathatod, hogy az emittere a gnd vonalra csatlakozzon.
A kapcsolás elvileg működhetne, a zenerek feszültségének megfelelő értéket kellene mérned az elkón. A relé viszont 24 voltot kér, mintha olyan lenne bent ( több szempontból is ). Azt javasolom, hogy ha nem akarod tovább keresni az elveszett feszültséget, rakd össze ezt a kapcsolást, amit rajzoltál 2 db 1N4007-tel, 2 db egyforma 12, majd 24 voltos zenerrel és elkó a végén. Mérd meg, mennyi a dc, utána terheld le pl. 100 ohmmal ( zárlat ) és meglátod, hogyan marad csak 1-2 volt az elkón. Modellezed a panelen lévő kapcsolást. A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2023
Hm...
Mivel a 0,33uf kondin kívül semmi nem tűnt hibásnak, visszaraktam mindent, de a 220uf-os kondinál, mindössze 4,2v-ot mértem, ami még a 7805-nek sem elég.
1 hiba: 2 D5 van a skicceden, a reléé legyen Dr .
Kár, hogy visszarakás előtt nem tesztelted le a 2 zenert, pedig volt róla szó. Elvileg és az utolsó skiccedet nézve a 220 µF-on fél volt eltéréssel azt látod, mint a D2 vagy D5 zener katódokon..( teszteld le ). [ Ugyanezt kell mérned a BC kollektoron is, ha nem zárlatos a Dr-rel együtt, mert így leszívnák a tápot .. ] 230 V nélkül (!) egy szabályozható kis tápból, lassan növelve 5-6 voltról, adjál egy 220-330 ohmon keresztül feszültséget a D2, vagy D5 katódokra és folyamatosan mérd a 220 µF-on, mit látsz. A táp negatívja az elkó negatívon legyen. Ezt egészen 24...28 voltig megteheted, ha közben a soros ellenállás nem sül meg. Ha két multid lenne, mérhetnéd közben a befolyó áramot is, mikor akar növekedni kb. 25...30 mA fölé. Tegnap írtam azt is, hogy rakd össze ezt a táp részt és tanulsz is rajta, hol mit mérsz, ha jó. A 220 µF-ig elég, rajta egy 10k+led, mint "terhelés nélküli helyzet".
Ha rövidrezárod a nagy sárga kondit és 12V egyenfeszültséget adsz a hálózat helyett a bemenetre, akkor a táp működése vizsgálható egyszerűen. A 100 ohm megvédi az áramkört zárlat esetén is.
A polaritás átváltásával a zéneres táp mind két fele vizsgálandó/vizsgálható lesz és áramütés veszélye nélkül!
Ezt még nem próbáltam, de megcsinálom, mivel most ott tarok hogy a 220uf-os kondenzátorig mindent kiszedtem az áramkör táp részéből és külön összeraktam. Így terheletlenül 29,5v-ot (egyenáram méréssel) mértem a "táp kimeneten". És azt is kipróbáltam, hogy így a táptól teljesen megfosztva, egy 12v-os aksival + egy 3,7v-os li-ion aksival (17-18v-nak mértem) a mozgásérzékelő tökéletesen működik, a relé meghúz amikor kell.
? |
Bejelentkezés
Hirdetés |