Fórum témák
» Több friss téma |
Pont erről szólt az eredeti kérdés.
![]() Adott feladathoz a feladathoz illő dióda kell, nem egy alkalmatlan diódára hűtőbordát kókányolni..
A dióda adatlapja szerint 5 A-es gyorsdióda, tehát a feladatra bőven megfelel. Más dolog, hogy melegszik, amit nem árt csökkenteni.
PC tápokban tömegesen fordul elő, hogy 2*3 A-es diódákat használnak a képen bemutatott módon 8-10 A terhelésre. Mert ott úgyis áramló levegő hűti. Más dolog, hogy ekkora terhelést csak ritkán és rövid időre kapott, mikor több régebbi, nagyobb fogyasztású merevlemez pörgött fel. A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2025
Értékes hozzászólás. Eszembe sem jutott hogy a hűtőbordát a dióda lábára érdemes felszerelni.
Nagy mennyiségben van itthon egyéb hűthető diódám is itthon, de igazán arra voltam kíváncsi hogy mennyire fogja bírni a BY500-600 a terhelést. Az 5A folyamatos terhelést, amit ír rá az adatlap , azt képtelenségnek tartom hogy ki lehetne hozni belőle. Az általam szükséges 2A-re még használható , de hűtéssel.
https://www.hestore.hu/prod_getfile.php?id=4399 figure 3 szerint kb 1V fesz esik rajta 2A esetén,
na ezért lesz belőle fűtőtest, azt a 2W-ot el kell tenni valahová. Használj inkább schottky diófát, kevesebb mint fele a nyitófesz...
Kíváncsiságból használtam a BY500-at. Számítottam rá hogy fűteni fog, de nem gondoltam hogy 100C még a normális üzemeltetési tartományába esik. Attól sem szoktam visszariadni hogy esetleg párhuzamosan ráforrasztok egy másikat.
![]() A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2025
Idézet: „Adott feladathoz a feladathoz illő dióda kell, nem egy alkalmatlan diódára hűtőbordát kókányolni..” Igen, csak amit belinkeltél diódát az végképp alkalmatlan hogy egy kapcsolóüzemű táp kimenetén egyenirányítóként tetszelegjen mert túl lassú. Valójában az adatlapjában meg sincs adva a "Recovery time" paraméter. Szóval tök jó, hogy hűthető csak éppen nem fog működni. Erre a feladatra egy teljesítmény schottky volna igazán jó, az kevesebbet fűtene, de amíg a működési paramétereken belül van addig jó ez is a lábain keresztül pedig elég sok hőt át tud adni csak meg kell oldani az onnan való eldisszipálást amire az adatlap konkrét tanácsokat ad. A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2025
Én biztos nem használnám. Azt a meleget tenni kell valahová, akkor is ha 6-ot teszel párhuzamosan, ugyanaz a hőfejlődés lesz, csak kicsit megoszlik, gondoskodni kellene a cuccos szellőzéséről, vagy hosszú távon felfűti az egész dobozt... Azt az elfűtött teljesítményt másra is el tudnád használni, ill megspórolni. Ha kell adok neked egy pc tápot, bonthatsz belőle diófát, de a sarki közértben sem egy ökör ára, vagy a fiók mélyén lapuló fali adapterből is szóba jöhet....
Idézet: „Még a kimeneti szekunder köri elektrolit kondik is langyosodnak.” Ez engem jobban aggasztana, azoknak nem szabadna melegedniük.
Teljesen normális a kapcsolóüzemű tápegységek kimeneti kondenzátorainak melegedése. Tudod, ha túlságosan is melegek, akkor púposodnak.
Nem LowESR kondik csak 105C-ak. Fog kapni egy pici ventilátoros hűtést. Szerintem nem lesz gond vele. De mint mondtam elég sok melegedő alkatrész van egyébként is. (FET, elő terhelő teljesítmény ellenállások, tápellátást biztosító ellenállások, kondenzátorok, diódák)
Köszönöm az ajánlatot. Legalább 200db. ide alkalmasabb kapcsoló diódám van. Több schottky is. A nyák átalakítás fájdalmasabb téma. Ráadásul figyelmetlenül az egyik BY500-at fordítva építettem be. A képen balra lent látható a két dióda.
A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2025
Idézet: „Legalább 200db. ide alkalmasabb kapcsoló diódám van.” És kiválasztottad a legrosszabbat a beépítéshez? Nem egészen világos... ![]() Pont ha több melegedő cucc is van, akkor illik mindegyiknél minimalizálni a keletkező hőt.
Mitől a legrosszabb? A Shottky-kat kivéve mindegyik Si kapcsolódióda ennyire melegedne. Csak esetleg egyszerűbb megoldani a hűtését. De ehhez is ajánlottunk már többféle megoldást. Pl. a legegyszerűbb, ha nem vágja csutkára a lábát, hanem kiemeli a kondik tetejéig. Akkor már van 2-2 cm láb, ami hűlni tud.
![]()
Viszonylag hosszú lábakkal ültettem be a diódákat. Így utólag átgondolva a nyomtatott áramköri lapon a forrasztási felületet hagyhattam volna nagyobbra.
230/24V tápegységSziasztok!Egy olyan “tápegységet” kellene össze raknom ami 230/24V és 40-50A. Egy ikarus busz kályha táplálását oldana meg 230V-ról hogy ne kelljen mindig az akkumulátorra hagyatkozni. Ez egy karosszéria festő műhely fűtését biztosítja. Van egy 230/24V 630VA trafóm hozzá. Ha össze hozható akkor mi kellene még hozzá illetve egy rajzot kérnék hozzá. Nagyon szépen köszönöm előre is a segítséget!
Egy nagyobb trafó első körben. Amid van az kb. 25A-t tud.
Amúgy ha azt a trafót akarod használni rossz helyen vagy, ebben a témában kapcsolóüzemű tápokról van szó, a te trafód nem az.
Ha már gond egy sima egyenirányítós táp összeállítása akkor egy kapcsolóüzemű, nagyáramú tápegység építése elég nagy kihívás lesz! De itt ezen a fórumon a cikkek között volt egy elég jó táp feltéve, Ge Lee publikálta. Az bőven bírná ezt a terhelést, és viszonylag egyszerűen utánépíthető. Azóta már levette, de van még aki tud segíteni , hogy hozzájuss a rajzokhoz.
Szia!
Szerintem se akarjál belevágni egy kW körüli kapcsolóüzemű tápba, mert a következő télen nem ( sem ) fogtok vele fűteni. Inkább rakjál össze egy 100 A körüli graetzet, puffer nélkül és áram kontrollal (!) ellenőrizd le, nem hajtod-e túl a trafódat, ha a fűtést bekapcsolod. Pár másodperc alatt nem károsodik a trafó. Ha sacc 25 A fölé menne az áram, akkor még egy soros kis darab "kerítésdrót" korlátozó is kell a körben ( pár tized ohm nagyságrend ). Maximum nem 100 %-on megy a fűtés. Aztán akkutöltő topikban nézz még körül, ha 2 funkciós lesz a dolog.
Nem tudjuk milyen az ikarusz busz kályha!
Ha tippelnem kéne akkor valami gázolajos állófűtésre gondolnák... Ha jó a tipp akkor az indulásnál ( és leállásnál) vesz fel nagy áramot, közben meg csak a ventillátort kell működtetni, ami biztos nem vesz fel 50A-t. Mi lenne ha csak a folyamatos terhelésre méreteznél, és az induló áramot meg továbbra is egy kisebb akkuból adnád?
kb.42A fog felvenni neki folyamatosan ha 1KW-os a teljesítmény. A 630VA trafója is kicsi ehhez.
Idézet: „Ha tippelnem kéne akkor valami gázolajos állófűtésre gondolnák...” Én is...
Az elején csak az izzításhoz kell a 40-50A nem folyamatosan!
Két sima akksi sorba. Es ra egy kapcoslouzemu tolto. Mindennel olcsobb.
A 630 W-os trafó bőven megfelel. Izzításnál a szál pillanatok alatt felmelegszik annyira, hogy lecsökken az áram. Amúgy se kell sokáig, aztán míg megy a kályha, hűlhet a trafó.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |