Fórum témák
» Több friss téma |
Erre nem is gondoltam, de az jó ötlet. Nyertél egy hangszórót.
Igen ettől tartok én is, egyenlőre prototípus lesz, így költségcsökkentési okból lett 1 orsó 1 motor.
Nagy ritkán max alumínium lesz rajta marva, de inkább lézervágónak készül(get).
Amit Massawa írt jó megoldás lehet, de nem kell tengelyt esztergáltatni, mert csak egy különböző furatú kuplung kell, a másik azonos. Így a méretváltást az egyik kuplung valósítja meg, és közé csak egy 8-as átmérőjű tengely kell.
Kb így tervezem felfogatni a golyósanyát. Remélem befér a szegecsanya.
Ennek a tetejére lesz hegesztve egy 20-as zártszelvény, ami a kocsitartóhoz lesz hegesztve. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2023
Ezt igy ne csináld. A hegesztés soha se lesz olyan pontos ami neked kell.
Elöször csináld meg a kocsit és járasd be. Annak valamelyik függöleges falára csavarokkal rögzitsd az anyagartot. ( egy massziv függöleges fém lap.. Szinte biztos, hogy vertikálisan meg horizontálisan is pontosan be kell majd állitani az anya helyét. Szoval ha meg van a kocsi arra szerelj egy vastagabb vas vagy alu lemezböl egy lapot az anyának. A tartolapon levö furatokat vidd át a kocsira és ugy fogd fel, hogy sehol nem szoruljon. Ez szokott a legnagyobb gond lenni, mert itt 1/100 mm-kell dolgozni Ha érdekel valamelyik nap lefényképezhetem, hogyan van ez megoldva egy gyári gépen.
Ekkora asztalnál már az is problémát szokott okozni, hogyan garantálod, hogy az orso ( menetes rud) potosan középen meg a pálya mind a két végén megfelelö magasságban legyen. Ezeket a helyeket nem igen lehet méröeszközökkel kimérni ezért a csapágyakat is is ugy kell szerelni hogy kapj lehetöséget a pontos beállitásra.
Ahogy motoros kolléga megrajzolta ahhoz nagyon pontos illesztés is kellene. Azért amatör viszonyok között, egyszerübb a függöleges lap, mert azt jol, hézag- és mozgásmentesen fel lehet fogni az asztal szerkezetére, hogy az orso axiális ( tengely) irányában ne okozz semmi hibát lötyögést elmozdulást ( még rugalmasaágit se). Ennek a kötésnek kell atvinnie a teljes eröt a merev keretröl a marofejig.
Nem tudom jól értem e, de az lenne a lényeg, hogy a csavarok a lyukakba némi holtjátékkal menjenek bele, és ne pont akkora furat legyen mint maga a csavar átmérő?
Nekem sokkal kisebb az asztal mozgástartomány, de ott is precízen be kellett álítani a golyósanya és a hajtásoldali, illetve a végcsapágyház helyzetét. A hajtásoldali csapágyházat fix helyzetűre készítettem, és ezt alapul véve mértem ki a golyósanya házának és az asztalnak a csatlakozásához szükséges távtartót, majd az összeállítás után végigtoltam az asztalt a másik végállásig. Ebben a pozícióban jelöltem át a végcsapágyház rögzítő furatait, és így akadálytalan lett az együttfutás. Hozzáteszem, hogy a végcsapágy nekem egyszerű lemezből préselt házban van, ami tengelyirányba engedi a csapágyat elmozdulni, az esetleges hőtágulás miatt sem fog oldalirányba kihajlani az orsó.
Két dolog van.
1. A menetes tengelynek abszolut párhuzamosan kell lennie a vezetö sinekkel. Ezt valahogyan be fog kelleni tudni állitani. Ezt csak akkor tudod elvégezni, ha már kész a keret a kocsi meg a sinek. Azaz a tengelycsapágyakat ugy kell valahogy szerelni, hogy azt állitani lehessen. 2. A kocsi kapcsolatát az anyával ugy kell megoldani, hogy annak munkairányban ( a menetes tengely hosszirányában) ne legyen semmi játéka, rugalmassága és ezt hosszu távon garantálni kell. Az egyetlen játék az anya és az orso között lehet, amit a szoftware kompenzálhat ( mennyi a hiba az irányváltáskor). Házi körülmények között a te esetedben az lehet a legjobb megoldás, ha a szerkezeten kialakitasz 3 vertikális sikot ( 2 a kereten 1 meg a kocsin). Ezek tartják a hosszirányban a lehetö legmasszivabban a 2 csapágyat valamint az anyát. Ezek lehetnek hegesztve, vagy csavarozva, de a lyukaknak vizszintesnek kell lenniük. (Azaz pl nem a szerkezet aljára, tetejére csavarozod hanem az oldalára.) A csapágyokat meg az anyát rögzitö furatokat kissé nagyobbra kell késziteni, hogy be tudd állitani a 3 elem pontos helyét a hossztengelyhez képest vertikálisam meg horizontálisan.
Kisebb szerkezetnél elég ha az orso csak a hajtásvégen van csapágyazva a kocsin levö anya a másik tarto elem. A kisebbik CNC gépen már gyárilag igy lett kialakitva - igaz azon trapéz menetes a tengely. Semmi gond nincs vele ( kb 30 cm hosszú a tengely) és egy beállitással kevesebb a gond.
Azért 300mm hossznál már végcsapágy nélkül berezonálhat az orsó,amit Te tengelynek hívsz gyorsjáratkor...
Trapézorsóban tutira van pár tized mm görbeség ezen a hosszon. Végcsapágy nélkül már kóvályog.
Az első gépecském trapézorsóval készült, és beépítés előtt három méteres szálból választottam ki az elfogadható egyenességűt. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
Az igen, de annak nincs jelentösége, mert a kocsin az anya keményen lefogja. Érdekes figyelni mennyit kovályog a stabad vége amikor a kocsi közel van a motoroldali csapágyhoz, amikor meg kifut a kocsi a pálya másik végére akkor meg teljesen lenyugszik. Ez egy gyári gép s már 20 eves. A mai napig jol mükődik 1/10 mm-nél kisebb hibával.
A koválygást csak gyors mozgás esetén látni munka közben nem, mert ahhoz a nagyon lassan forog. Lehet, hogy pont a gyári görbeség miatt épitették igy. Igy nem lehet szorulás a menet hibái miatt. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |