Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   265 / 315
(#) Régi motoros válasza kzozo hozzászólására (») Aug 17, 2021 /
 
Sajnos a bekötést nem látom... Esetleg ha találsz adatlapot hozzá...
(#) kzozo válasza pipi hozzászólására (») Aug 17, 2021 /
 
Nagyon-nagyon lassan tölti. A töltőáram 60mA. Valószínűleg az 5%-os élettartam miatt nem tölti.
(#) Kovidivi válasza kzozo hozzászólására (») Aug 17, 2021 /
 
A képen szerimtem is csak egy sima 1S védelem látható. Vagy hibásan van bekötve vagy rossz a BMS (próba erejéig ki is hagyhatod). Ha a készülék tárolja a cella adatait, akkor bukta.
(#) kzozo válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 17, 2021 /
 
Próba képpen kikötöttem a hőmérőt, tehát csak a táp vezetékek maradtak. A töltés így el sem indul, illetve az akksi élettartamát sem írja ki a készülék.
(#) pipi válasza kzozo hozzászólására (») Aug 17, 2021 /
 
Külső töltővel fel kellene tölteni a cellákat, akkor hány %-ot mond.
(#) Andralin hozzászólása Aug 22, 2021 /
 
Sziasztok!

Egycellás LiFePO4 akku töltésével kapcsolatban kérnék tanácsot.
Nincsenek még nagyon konkrétumok, még tervezgetek, annyit biztos egyenlőre, hogy napelemről szeretném tölteni és folyamatos 3,3 V körüli tápot kellene szolgáltasson egy ESP modulnak.

Első körben szeretném a töltésvezérlést megoldani készen kapható modul áramkörrel, ezzel kapcsolatos lenne a kérdésem. Jól gondolom, hogy ezek a kész töltésvezérlő modulok arra vannak kitalálva, hogy a bemenetére a napelemet kötöm, a kimenetére pedig párhuzamosan kerül a LiFePo4 akku és a terhelés is? A terhelés ellenére a modul tudja vezérelni a kivett energia visszatöltését a napelemről folyamatos üzemben?

Pl. ezeket a modulokat nézegettem:
MPPT Solar Controller Lithium ion LiFePO4 Titanate Battery Charger ...A - 9V

3.2V 3.6V 1A LiFePO4 Battery Charger Module Battery Dedicated Charg... Board

A modulokon használt IC-k adatlapját nézegetve találtam azt sejtető utalásokat, hogy töltés közben lehet terhelni is ezeket, de így konkrétan ezt leírtva sehol sem láttam, ezért kicsit bizonytalan vagyok.
Ti mit gondoltok erről?
(#) Régi motoros válasza Andralin hozzászólására (») Aug 22, 2021 / 1
 
Úgy van, az aksira gondolj úgy, mint egy oltári nagy értékű pufferkondenzátorra pl.
Ha nincs betáplálás, bizonyos ideig tárolja a feszültséget. Az akku nyilván tovább bírja.

Az első áramkört válaszd, azt lehet táplálni napelemről, mivel nagy a bemeneti feszültségtartománya.
A második áramkör csak egy sima egycellás töltő, kicsi a bemeneti feszültségtartomány,
ezért napelemhez nemigen illeszthető.

Esetleg még soros diódát lehet betenni az akku elé, ha este nincs töltőfeszültség, akkor az akku ne tápláljon vissza az áramkörre, ha ezt a panel nem tartalmazza.

Én az IC típusát nem nagyon látom...

(De szerintem ezek nagyon drágák, főleg a második ahoz képest hogy csak egy egyszerű töltő.
Az elsőnek is utánna kellene nézni alaposan, mert mostanában mindenre ráírják, hogy MPPT -s,
még azokra is, amik nem. Szóval olcsóbbat is találni alin, megéri keresgélni.)

Viszont ez így akkor sem oldja meg az akku alulmerülés védelmét, azt is vedd számításba.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2021
(#) nedudgi válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 22, 2021 /
 
A dióda nem fog bezavarni a töltésbe? Ezt át kellene gondolni.
(#) Andralin válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Szia!
Nagyon köszönöm a részletes magyarázatot.
A második, kisebb modul jobb lesz nekem, mert a kinézett napelem elég kis méretű és néhány voltot ad csak le, ez a 3,8 V - 6,0 V bemenő feszültség tartomány pont jó lesz nekem.
Ebben az IC CN3058 típusú, megtaláltam az adatlapját is: CN3058

Azt írja az adatlapon, hogy ha megszűnik a bemenő feszültésg, akkor alvó módba kapcsolja magát és legfeljebb 3 uA-rel terheli az akkut. Így akkor szerintem a dióda sem fontos.

Az alulmerülésre már van elképzelésem, hogyan oldjam meg a védelmet.

Amit még nem igazán értek, az az, hogy hogyan tudják ezek az áramkörök a terhelt akkut a meghatározott karakterisztika szerint tölteni amikor a terhelés változhat bármikor?
Az adatlapon nagyon szép ábra van a CC/CV fázisokkal, de közben folyamatosan változik a terhelés, akkor hogyan tudja a töltésvezérlő a megadott görbék szerinti áramot/feszültséget tartani az akkumulátor számára?

Konkrétan egy ESP modult fogok majd üzemeltetni erről a napelemes, akkus tápról.
A modul három különböző működési mód között fog kapcsolgatni, hogy minimalizáljam a fogyasztást:
- 150 mA áramfelvétel - normál üzemmód
- 15 mA áramfelvétel - modem alvó üzemmód és
- 20 uA áramfelvétel - mély alvó mód.

Most ha a CC vagy CV töltési fázis közepén kapcsolgat az ESP modul a fenti üzemmódok között, akkor azt hogyan kezeli le a töltésvezérlő vajon?

cvcc.jpg
    
(#) Régi motoros válasza nedudgi hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Ha kifejtenéd bővebben konkrétan mire gondolsz, meg tudnánk vitatni.
Én abból indulok ki, ha a töltő nem kap feszültséget mert sötét van, akkor az akku feszültsége rákerül a töltő kimenetére. Adatlap híján jó lenne tudni, ez okoz e problémát...

Ha egy Lítium akku fel van töltve, azt illik lekapcsolni a töltő áramkörről. Már csak azért is, mert a csepptöltést sem szeretik igazán. Ha az áramkör ezt megoldja, akkor természetesen nincs gond.
Ha nem, akkor lehet egy schottky dióda beépítésével jobban jár az ember.
Igaz a csepptöltés kiküszöbölésére az se megoldás, de a fesz visszatáplálásra megfelelő.

A töltés annyiban változik, hogy nem pont 4.2V -ra lesz feltöltve a cella, hanem 4.2V mínusz a dióda nyitófeszültség. De ha a töltőfeszültség némiképp állítható, akkor akár be lehet állítani azt is.
(#) Epu2 válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Azt írja Régi motoros
Idézet:
„Azt írja az adatlapon, hogy ha megszűnik a bemenő feszültésg, akkor alvó módba kapcsolja magát és legfeljebb 3 uA-rel terheli az akkut. Így akkor szerintem a dióda sem fontos.”
(#) Régi motoros válasza Andralin hozzászólására (») Aug 23, 2021 / 1
 
Jó gyorsan lekezeli. Az áram és feszültségértékből számolja hol jár épp a töltés.
Áramgenerátoros üzemmódban mindegy, hogy az akkuba, vagy a terhelésbe folyik épp a delej.
Ekkor a maximális áram fog folyni az akku felé, hogy annak X% -a a fogyasztóba megy nem az akksiba, azzal a töltő nemigen foglalkozik.
Feszültséggenerátoros üzemmódba meg tartja a feszültséget.
Ha ez terhelés miatt csökken, akkor vissza kapcsol áramgenerátoros módba.
A töltés akkor fog befejeződni, ha megfelelően kis áram folyik az akku felé.

Hogy ezt az átkapcsolgatást hányszor ismételgeti egész nap, az mindegy.
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2021
(#) Régi motoros válasza Epu2 hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Igen, de ezt még először senki nem tudta...
(#) Régi motoros válasza Andralin hozzászólására (») Aug 23, 2021 / 1
 
De ha egészen pontos akarok lenni, akkor úgy mondom, hogy a töltőáram nagy része az akkun keresztül fog folyni, mivel annak nagyságrenddel kisebb a belső ellenállása, mint a táplált áramkörnek.
A tápáram pedig az akkuból fog a fogyasztó felé haladni, nem a töltőből.
Ha a töltőáram nagyobb, mint a felhasznált áram, akkor az akkut képes feltölteni.
Ha kisebb, akkor szép lassacskán le fog merülni.

De esetedben az a cirka 150mA tyúkfing, főleg úgy, hogy nem is folyamatos terhelésről van szó.
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2021
(#) nedudgi válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Mivel a CS3058E IC (ez van a linkelt modulokon) 3,6V feszültséggel tölt a CV fázisban, a dióda jelentősen megzavarja. Például az ESP modul nem kapja meg a 3,3V volt tápfeszültségét, bizonytalan lesz a működése.
(#) Kovidivi válasza nedudgi hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Elég furcsa ez a 3.6V-os CC fázis, valahogy olyan fából vaskarika a dolog, plusz a fizika törvényeinek is ellentmond.
(#) Kovidivi válasza Andralin hozzászólására (») Aug 23, 2021 / 1
 
Nem kell túlgondolni. A cellának se olyan fontos a CC/CV töltés, nélküle is elmegy 5-10 évet, ha betartasz néhány szabályt (szobahőmérséklet, nincs se túlmerítés, se túlterhelés).
Csak töltsed több árammal, mint amennyit kiveszel belőle és rendben lesz minden.
(#) nedudgi válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 23, 2021 /
 
Mi a furcsa benne?
A LiFePO4 akkunál 3,6V a CV fázis. Nem LiIon akkuról van szó.
A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2021
(#) Andralin válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 24, 2021 /
 
Így már teljesen egyértelmű a dolog, hálásan köszönöm a részletes magyarázatot!

Igazából a táplált ESP modul túlnyomórészt mélyalvásban lesz (20 uA fogyasztás). Csak ha mérendő esemény van, alkalmanként ébred fel megjegyezni ami történt. Valamint óránként egyszer mindig felébred pár másodpercre és WIFI-n elküldi a szervernek az összegyűjtött adatokat.

Bár a kiválasztott napelem elég kicsi, várhatóan napsütésben legfeljebb 100 mA-t fog majd tudni leadni, számításaim szerint így is bőven elég lesz majd az elfogyasztott energia pótlására.
(#) Andralin válasza nedudgi hozzászólására (») Aug 24, 2021 /
 
Szerencsére ezzel a töltő áramkörrel nincs szükség védelemre, de ha lenne, akkor gondolom lehetne használni dióda helyett P-MOSFET-et, így minimalizálni közel nullára a feszültségesést és akkor nincs ilyen gond vele.
(#) antikzsolt hozzászólása Aug 30, 2021 /
 
Üdv.

Ma meghozta a futár egy napelemes mozgásérzékelős lámpát. Kíváncsi voltam és megbontottam. Legnagyobb meglepetésemre két párhuzamosan kapcsolt 18650 aksit találtam a borítás alatt. Kiemelve feltűnt hogy kicsit könnyebb lenne a megszokottnál. Megmérve a laptopból kioperált aksit 42gr amit a lámpában találtam az 35gr. Jól sejtem hogy tárolás terén sem tud annyit? Felírat nincs.
(#) Rosszmáj válasza antikzsolt hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
A hiányzó felirat: 9999 mAh, illetve kantoni nyelvjárásban MaH
(#) antikzsolt válasza Rosszmáj hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
A laptop aksinak volt felirata az tutira minőségi volt csak hát a fiókban gurult egy ideje lekopott . Elég drága laptop törmelékből lett kibányászva. Hát nem tudom lehet megterhelem és megmérem kíváncsiságból.
lámpa


A leírásban 2400mA mondanak rá. A laptop az emlékeim szerint 3000mA körüli.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2021
(#) Rosszmáj válasza antikzsolt hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Idézet:
„A leírásban 2400mA mondanak rá.”
Akkor más irányú tapasztalatom szerint 1200-as.
(Rendeltem 1, meg 2 és 12W-os ledeket. Mindhárom kb. fele teljesítményű volt.)

De! 2 akku van benne, 2x1200=2400. Akár sorba vannak kötve, akár párhuzamosan.
(#) antikzsolt válasza Rosszmáj hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Sorban van mert 5v a napelem. Cserélni fogom az aksikat. 6000mA jobban hangzik
(#) vargaf válasza Rosszmáj hozzászólására (») Aug 30, 2021 / 2
 
Idézet:
„De! 2 akku van benne, 2x1200=2400. Akár sorba vannak kötve, akár párhuzamosan.”

Ezt gondold át újra, mert nem így van. Soros kapcsolásnál a feszültség kétszeres lesz, de a kapacitás 1200 mAh marad. Párhuzamos kapcsolásnál a kapacitás 2400 mAh lesz, de a feszültség változatlan marad.
(#) antikzsolt válasza vargaf hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Ez amatőr volt tőlem párhuzamos a lelke
(#) Rosszmáj válasza vargaf hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Idézet:
„Akár sorba vannak kötve, akár párhuzamosan.


Az idézet utolsó karakterét figyeld.
(#) Kovidivi válasza Rosszmáj hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Igaz, mint a 13S3P akksi 65000mAh-val, vagy még jobb, 99990mAh Persze a 3 párhuzamos cellából az egyik homokkal van teli, így tud az egész akksi 5.5Ah-t, de legalább olcsó volt, az átlag felhasználó már nyomja is az 5 csillagot, ha nehéz az akksi. Sőt, az olcsósított 67V 2A-es töltő is csak 1A-t tud (úgyse méri meg senki, és a 99990mAh-es akksi is fel lesz töltve!), a szekunder oldali diódára meg minek rakjanak egy fém lapot, el van a TO-220 tok 150fokosan is! Ez a valóság sajnos, nem tudom, nevessek vagy sírjak.
(#) vargaf válasza Rosszmáj hozzászólására (») Aug 31, 2021 /
 
Következő: »»   265 / 315
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem