Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorok lágyindítása
Lapozás: OK   1 / 5
(#) McGyver hozzászólása Aug 5, 2006 /
 
Akadt egy problémám, gondoltam, megkérdezem mi lehet rá a megoldás.

Milyen módon lehet megoldani aszinkron, illetve kommutátoros motorok indításakor a lassú felfutást?
Frekiváltóval lehet, azt tudom, de egyszerű és olcsó megoldás érdekel. A teljesítmény 1-2 kW nagyságrendű.
(#) rwtop válasza McGyver hozzászólására (») Aug 6, 2006 /
 
Hány fázisú 3??Ha motor 230Vra megy akkormtegy tegyél rá 2 darab kondit minél nagyobbat!!350Voltra kérj kondit ha veszel mert közben tílfezsültśeg keletkezik!!!Minimum 200µF eset
350V 200uF
ellel megoldható!!!Ilyet már én is készíetettem!Párhuzamosan kell bekötni a kondit!!A motorral párhuzamosan!!!
(#) Sebi válasza McGyver hozzászólására (») Aug 6, 2006 / 4
 
A kefés (soros,egyfázisú) univerzális motorok kiválóan szabályozhatók gyújtásszögvezérléssel (tirisztorpár, triac).
A háromfázisúak korrekt megoldása a frekiváltó, de annál primitívebbet mint a vándorkörhintásoknál láttam nem ismerek: három külön (egymástól szigetelt) kádban víz van, ebbe merítenek lassan egy karral három - a forgókondik lemezéhez hasonló alakú - vaslemezt. Tehát fázisonként egy változtatható soros ellenállás.
Sztem fázisonként megépített gyújtásszögvezérlés is jó lehet kisebb motoroknál, de az indítónyomaték jelentősen csökken mindkét esetben.
(#) Tom Lord válasza rwtop hozzászólására (») Aug 6, 2006 /
 
Kezdek kételkedni az ismereteidben, ill szeretnélek megkérni, mielőtt elküldöd a hozzászólásodat, legalább 1x még olvasd el, hogy mi is eltudjuk.

Sebi válasza a jó megoldás, sajnos a rövidrezárt forgórészű asszinkron motor fordulatszáma, csak frekiváltóval szabályozható.
A kissebb feszültségről való indítás, vagy az előtét ellenállások, csak a motor nyomatékát csökkentik, négyzetesen, az üresjárati fordulatszámra nincs hatással. (Ez igaz az 1; ill. 3 fázisú motorokra is!)
Azt tudni kell, a "körhintások motorja" speciális, nem rövidrezárt forgórészű motor, hanem csúszógyűrűs asszinkron motor!
A vizes indító a forgórész körbe van bekötve, az zárja rövidre a forgórész tekercseket. Ezzel befolyásolják a motor nyomaték - szlip jelleggörbéjét, ezzel érik el a fordulaszám szabályozást.
:yes:
(#) Pulyka válasza rwtop hozzászólására (») Aug 6, 2006 /
 
Hi

Bocsi,lehet,hogy rosszúl tudom,de ez sima elektrolit kondi?
ami a panelokban is van sűrűn csak ezzel az értékkel?
Ennek nem lehet váltóáramot adni!
vagy ilyen starter,vagy gyújtókondi féleség-re gondolsz?
(#) Sebi válasza Tom Lord hozzászólására (») Aug 6, 2006 /
 
Kösz a megoldást! A körhintamotort nem vizsgáltam közelebbről, úgyhogy a csúszógyűrűs kivitel eszembe sem jutott Ebből következik, hogy a válaszom utólsó bekezdésében írt feltételezésem érvénytelen.

Tehát marad a frekiváltó!

Háromfázisú szabályzó.pdf
(#) Sebi válasza Sebi hozzászólására (») Aug 6, 2006 /
 
Olvass bele a "háromfázisú motorszabályzó" témába, ott van mellékletben a Háromfázisú szabályzó.pdf, annál nem nagyon tudsz egyszerűbbet találni.
(#) Tom Lord válasza Pulyka hozzászólására (») Aug 7, 2006 /
 
Ki se próbáld!
Amit írt nem működik, ráadásul, ha elektrolit kondit (polarizált) kötsz be váltóveszültségre, fel is robbanhat!
Szerintem az egyfázisú motor indítókondenzátorával keverte össze, de ott is sorba kell kötni a segédfázis tekercsével.
Vagy a fázisjavító kondenzátorral. Azt valóban párhuzamosan kell kötni a fogyasztóval. A nevéből is adott a felhasználási terület, nem alkalmas motorok indítására.


Mindenkit megkérnék, ha hozzászól egy témához, azt felelősséggel tegye. Olyan tanácsot adjon, amelyik jó is, nem tesz kárt, sem magában a kérdezőben, sem a berndezésében, ahol az használni szeretné.
Ha, csak találgatás, vagy vicc a válasz, akkor az egyértelmű legyen a válaszból.

Valóban, a "nagy" ötletek úgy kezdődnek: "mi lenne, ha..." De itt egyértelmű a feltételezés.

rwtop:
Ha valamihez nem értessz, az nem baj. Kérdezz, de ne állíts valótlan dolgokat, és ne vezess félre mást.

Modik:
Erre is figyeljetek, ha lehet.
(#) Pulyka válasza Tom Lord hozzászólására (») Aug 7, 2006 /
 
Akkor végülis rwtop 350V-os 200 mikros elektrolit kondit írt?

És azt irta,hogy hálozati feszültségű mocira kell rátenni ilyen fajta kondit?
Én is azért irtam,h ennek nem lehet váltóáramot adni!

Gyanus lett,mert ha igy kér vki kondit,hogy 350V-os 200 mikros,akkor ezt nem lehet csak simán rákötni egy 230 mocira!

Én "pont egy ilyen" kondival szorakoztam,csak nem 200 mikros-sal,hanem 4,7-sel!
Egy egyenirányitót dugtam be a konnektorba
A KÉT AC LÁBÁT,és a + a kondi plussz végével a kondi - részét meg az egyenirányitó - részére kötöttem!
Ki akartam probálni,hogy az igy feltöltött kondi fel-e tud villantani egy 40W-os 230-as izzót!
De ez lehetetlen!

Tom Lord:Eszembe se jutott hogy egy elektrolit kondit rákössek váltóáramra!
LEGFELJEBB dc-re,de akkor is minimum 200V-os ráhagyással kell megvenni a kondit!
nem 230-as kondit kell venni 230 V-ra,hanem 400-osat!
(#) Tom Lord válasza Pulyka hozzászólására (») Aug 7, 2006 /
 
Nagyon rossz játék, ÉLETVESZÉLYES!

Csak azért nem működött, mert kicsi volt a kondenzátorod.
A kondenzátorban tárolt enegia függ a kondenzátor kapacitásától, és a rákötött feszültségtől.
Q=CxU

De könyörgöm, a hálózati feszültséggel ne kísérletezzetek!

Ugyan ezt veszélytelenül is elvégezheted, 12-24V-os AC táppal, 12V-os 1W-os izzóval.
Minden ugyan az, csak ezt biztos túléled.
(#) McGyver válasza Tom Lord hozzászólására (») Aug 7, 2006 /
 
Pontosítom a kérdésem.
Adott egy 1.5 kW-os kommutátoros moci.Brutálisan idul,
csavart fogaskerekes hajtáson keresztül adja anyomatékot egy 300 mm-es körfűrészlapnak.
Átlag 1.5 évente le is fogazza a motor tengelyét, + a hajtást is.
Az ára 35000 ft + 35000 ft a hajtás.
Emiatt kellene a lassú felfutás, nem lényeges a nyomaték, úgyis csak üzemi fordulaton van a vágás.
Láttam praktikeres 230-as sarokcsiszolót, ami a kívánt módon indít, de nem tudom mitől.
Ehhez kérném a helpet.
(#) Tom Lord válasza McGyver hozzászólására (») Aug 8, 2006 /
 
A lehető legegyszerűbb megoldás, ha indításnál sorbakötsz vele egy ellenállást (pl. 2kW, 230V-os fűtőtest), amikor felpörgött, rövidrezárod (mármint a fűtőtestet).
Csökken a motor nyomatéka is, de üresen fel kell pörögnie.
Ezzel valójában fél feszültségről fog indulni a motorod.

Sebi megoldása is tökéletes erre, korrektebb, de bonyolultabb és drágább.
"A kefés (soros,egyfázisú) univerzális motorok kiválóan szabályozhatók gyújtásszögvezérléssel (tirisztorpár, triac)."
A praktikeres 230-as sarokcsiszoló is igy van megoldva. Durva, de abból is kiszedheted az elektronikát, ha elegendő az a teljesítmény.
A Te motorod is ilyen, csak valószínüleg nagyobb teljesítményű.
(#) Tom Lord válasza McGyver hozzászólására (») Aug 8, 2006 /
 
Ja!
És itt a pont!
(#) Lem hozzászólása Nov 15, 2006 /
 
Szega
Én megpróbálnék az indításkor sorba kötni 1 db diódát.
A hatása az. hogy induláskor a motoron fele akkora áram fólyik, mint nélküle, mivel a dióda a váltóáramnak csak az egyik félhullámát engedi a motorra.
Felpörgés után a dióda áthidalandó!
Egyszerü, olcsó, hatásos.
(egy próbát megér.) Én 1800w-os nagy flexet indítok így.
Előd
(#) huhuu válasza Lem hozzászólására (») Nov 16, 2006 /
 
én láttam ilyen diódás megoldást hajszárítóban. 1 fokozatban a diódán keresztül kapta a feszültséget a hajszárító, 2 fokozatban pedíg át volt hidalva a dióda. ez egy picit nagyobb dióda volt az átlagnál és 1500 wattos hajsztárító. A motorja meg a fútőszálról csatlakozott le, ott ahol kb 12-15 volt rajta....egyszerű és olcsó kínai cucc...
Szerintem akár automatizálni is lehetne, bekapcsoláskor a diódán keresztül a gép felpörög aztán egy relé zárja az áramkört és megy is a gép.....
(#) Dudus válasza huhuu hozzászólására (») Nov 17, 2006 /
 
A diódás megoldás aszinkron motorra nem működik, csak a kommutátoros motoroknál.

Nagy hegesztődinamókon a csillag-delta indítást használták, de ez feltételezi, hogy a motor háromfázisú, a tekercselése olyan, hogy csillagba és deltába is köthető. Az indítónyomaték természetesen lecsökken, és ez azt is jelenti, hogy lassabban éri el az üzemi fordulatszámot, de igazából a hálózati tranziens csökkentésére lett kitalálva, nem a lágyindításra.

A kommutátorosra pedig jó a dióda is.
(#) antekirt hozzászólása Aug 27, 2007 /
 
Tom lord lehurrogta sebit ok nélkül.A körhintások motorja nem csúszógyűrűs vagyis lehet az is.A 3 fázisú motor nak 6 kivezetése van (3 tekercsvég) háromra megy a három fázis a másik három meg megy a vizbe.A sósviz egy kádba van nincsenek elszigetelve a cellák.Minél jobban belemerülnek az érinkezők annál jobban zárják rövidre a három tekercset.Ezzel oldjákmeg a mezőgyengitést (lágyinditást) a körhintások.
(#) cubailaci hozzászólása Júl 14, 2009 /
 
Sziasztok,a motorok lágyinditásával kapcsolatosan már probálkoztam de eddig sikertelenül, ennek oka lehet a nem mindennapi probléma.Különlegessége abban rejlik,hogy 230 v 80wattos kompresszoros hütöt szeretnék inditani 12 v 150wattos ill.24 v 400wattos inverterröl.Mindkét átalakitó tulterhelés miatt letilt.A hütö vadi uj,mindkét inverter tökéletes.Eddigi kisérleteimet csak kudarc kisérte.Itt a kánikula nekem meg csak fö a fejem az autoban.Korábbi kamion hütömre már annyit költöttem,hogy ujat vehettem volna,de amennyivel drágább annyival nem ér többet,ezért vettem 220 vst.Ebben kérném a segitséget a nálam okosabbaktol.Én csak hobbi szinten értek az elektronikához,nem tul bonyolult dolgokat meg tudok épiteni. A segitséget megköszönöm elöre:cubailaci
(#) tardis válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 14, 2009 /
 
U2008B szerintem jó lesz neked.
(#) cubailaci válasza tardis hozzászólására (») Júl 14, 2009 /
 
Köszi a gyors választ de mint emlitettem én amatör vagyok,igy nekem 1 alkatrésszám kapcsolási rajz nélkül nem sokat mond.
(#) mpisti válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 16, 2009 /
 
Szia Laci!
Nem biztos hogy jól döntöttél,amikor 230V-os kompresszoros hűtőt vásároltál.
Ha hagyományos átalakítóról akarsz hűtőt üzemeltetni, akkor abszorbciós-azaz kompresszor nélküli hűtőt kellett volna venni.Ugyanis a hagyományos átalakítók négyszög feszültséget állítanak elő,ez pedig nem jó másra, mint világítani.Egyetlen egyfázisú motor sem szereti a négyszöghullámot,amit a sima inverterek előállítanak. Vagy vásárolsz egy valódi színuszos kimenetű invertert, amelynek teljesítménye a használni kívánt hűtő teljesítményfelvételének minimum a 4-szerese,jelen esetben 320W,( én 400W-osat választanék)vagy kicseréled a hűtődet az említett abszorbciós fajtára.
(#) cubailaci válasza mpisti hozzászólására (») Júl 16, 2009 /
 
Eddigi sofőr pályafutásom során elfogyasztottam 1 hütőt 2 db 24v kompresszorral,2db 230v 80w abszorciós hütőt de ezek gázosak voltak.Eleinte jól müködtek de az idő során egyre alacsonyabb hatásfokkal a végén már csak hőt termelt de azt nagyon.Mellesleg hálózatról azóta is tökéletesen üzemelnek.A 12v 150w átalahitó valóban 4szög jelet állit elő(most néztem utána),a 24v 400w átalakitó számitogép szünetmentes tápegységéből készült kis átalakitással fogalmam nincs milyen szinuszgörbével,neked talán többet mond.Köszi a választ
(#) mpisti válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 16, 2009 /
 
A számítógép szünetmentes is négyszöget állít elő, mivel a számítógépnek mindegy hogy mit kap.Hát igen az abszorbciós általában korábban tönkremegy mint a kompresszoros,ugyanis nem igazán bírja a rázkódást. A fütőbetétet viseli meg, ha nincs folyamatosan hűtve A gázt elnyelő olajjal.
(#) cubailaci válasza mpisti hozzászólására (») Júl 17, 2009 /
 
Mivel akár uj hűtő akár a célnak megfelelő átalakitó vásárlása rendkivül költséges lenne ezárt tovább gondoltam a dolgot .Az előző 24v kompresszorosnak van 1 bonyolult elektronikája,feltételezem,hogy ez már a motornak megfelelő szinuszjeles 24v váltót állitott elő.Lehetséges lenne e ezt a feszültséget feltranszformálni,ha igen ez milyen szinuszos lenne.Elegendő lenne e 1megfelelő méretű trafo forditva bekötve 24-230~.Mi a véleményed
(#) mikado válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 17, 2009 /
 
Egy ötlet: lehet kapni valódi szinuszos UPS-t is, akku nélkül szerintem emberi áron. Kicsit átbarkácsolod, hogy az autó rendszeréről töltsön...
(#) cubailaci válasza mikado hozzászólására (») Júl 17, 2009 /
 
Szia Mikado,az én átalakitóm tulajdonképpen az amiről te is irtál APC SMART UPS 600, 400w al terhelhető de eddig nem tudtam kideriteni,hogy valodi sinuszos e,de ha az akkor föleg nem értem,hogy miért nem inditja a hütőt
(#) tardis válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 17, 2009 /
 
Szerintem a hűtőmotor sima buta aszinkron moci. Elmegy az négyszögről is. Javítottam egyszer fagyiskocsi inverterét. 50Hz-s generátor, bazi nagy trafó, 20FET. Gond nélkül ment/megy róla az egész. Igaz 48V-os targoncára van építve.

IC-re visszatérve: Azért raktam be egy linkbe. Itt az adatlap linkje is. Ez tartalmaz kapcs. rajzot. Ezt viszont lehet hogy összezavarja a négyszög. Ki kellene próbálni.
(#) mpisti válasza tardis hozzászólására (») Júl 18, 2009 /
 
Az a "sima buta aszinkron moci" egy egyfázisú aszinkron motor,amely nem 120 fokos fázistolású tekercsekkel működik,mint egy háromfázisú motor. Az esetek legnagyobb részében az egyfázisú motorok segédfázisát egy kondenzátoron keresztül táplálják, így alakítva ki a lüktető forgóteret ami a forgórészt forgatja. Ez az eltolás 90 fokos(nem 120 fokos mint 3 fázisnál)fáziseltolás a főfázishoz képest. A négyszögfeszültég számára egy kondenzátor rövidzárként viselkedik,mert a feltöltéséhez időre van szükség,a négyszögfeszültség felfutó éle nagyon rövid,néhány ns ,ez idő alatt az inverter túlterheléses üzemmódban megy,ilyenkor az áramot csak a segédfázis tekercse korlátozza. Ezért nem szereti a négyszögfeszültséget az egyfázisú motor, ami ráadásul kompresszort hajt ami ciklikus dinamikus terhelés.
(#) mpisti válasza cubailaci hozzászólására (») Júl 18, 2009 /
 
Ha az a hűtő 24V-ról ment és tartalmazott egy bonyolult elektronikát, akkor elképzelhető hogy egy többfázisú motor volt,amit az elektronika látott el többfázisú árammal. Annak a motornak viszont megfelelt a négyszögjel.
(#) cubailaci válasza mpisti hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Szia Pisti,a hétvégém kisérletezéssel telt már megint,különösebb eredmény nélkül.A nagy sarokcsiszolómból kiszereltem a lágyinditót 1 proba erejéig,természetesen hálozatról,és láss csodát a hűtő igy sem indult(lehet tul lassu a felfutása).Nekem azt tanácsolták,hogy probáljam meg a segédinditót kézzel müködtetni.Rövid várakozás után összezártam majd bontottam.Igy a motor már beindult és müködött.Viszont a motor járása nem tünt nagyon szabájosnak.Az inverterről nem tudtam megprobálni mert nincs otthon 2 akkum,a próba tápegységem meg nem birja.Lehet ez lenne a hejes irány,a segédfázist elektronikával müködtetni és 1kicsit gyorsabb lágyinditót épiteni. Vagy amit korrábban tanácsoltak 1 nagyobb ups vásárolni(utánanéztem 960w van már 18ezerért) ez viszont legyen valódi szinuszos,ez itt kérdés csak nem találom a kérdőjelet.
Következő: »»   1 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem