Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Savas akkumulátor
 
Témaindító: Gyupi, idő: Márc 13, 2006
Lapozás: OK   58 / 65
(#) zombee hozzászólása Okt 27, 2019 /
 
Sziasztok!
Egy villanytargonca "fellelt állapotban" lévő celláit szeretném maradéktalanul működésre bírni és állapotukat javítani/fenntartani. 12 darab, vélhetően 200Ah-s celláról lenne szó. A cellák "Hawker" márkájúak, de semmi adatlap vagy típusszám nem szerepel rajtuk. A cellák méretei (158x45x603mm) alapján "2PzB200" típussal helyettesíthetőek, ez utóbbi 200Ah-s.

Állapot:
8 cella rendesen felveszi a töltést, 12A-es áram mellett 1.85V-ról 2.25V-ig emelkedett a kapocsfeszültség. A töltés ideje alatt a legnagyobb eltérés bármely két cella közt (sorbakötöttem őket) +/- 30mV. Kb. 150-180Ah töltés után és 2.25V kapocsfeszültség mellett megindult a vízbontás, és a cellák nagyon enyhén, de érezhetően melegedtek. A töltőáramot ezért 8A-re csökkentettem, de a vízbontás megmaradt és a kapocsfeszültség sem növekszik.
Szikrapróba: hegeszteni lehetne velük!
Savsűrűség töltés előtt: 1.06g/ccm - skálán kívüli, becsült érték
Savsűrűség töltés után: 1.17g/ccm - mélyen "piros" sáv

4 cella:
Nem vették fel a töltést, rövid 30V-ra kapcsolás esetén max. 0.5A-es "átütés", de utána semmi.
Savsűrűség: elsüllyedt a mérő úszója. Még inni is lehetne, egy deka kénsav nem volt bennük!
Öntöttem hozzájuk 1-1 deci kénsavat (37%, 1.27g/ccm). Ezzel már felveszik a töltést, 4A mellett
sem kúszik fel 2.0V fölé. Gondolom ez kellett a "megindításhoz", a víz nem vezeti az áramot.
Szikrapróba: előtte semennyire, de 4 órányi 800mA-es töltés után már jól szikráznak. Nem az igazi, de a további lépések (pl. sav adagolás) előtt kikérném a fórumozók véleményét:

Azt tervezem, hogy feldúsítom a kénsavat az összes cellába, és töltöm tovább:
- a "jó" és feltöltött celláknál 1.17 --> 1.25g/ccm
- a "rossz" celláknál: 1.02 --> 1.15g/ccm

Alternatív: csak a 4 darab, rossz cellában dúsítok 1.06-ra, feltöltöm úgy mint a másik 8-at, és élvezem a targoncahasználatot amíg tudom. A targonca alkalomszeűen, nem 8 órában megy. Új cellákat nem veszek (kb. 250000Ft a készlet), inkább 2 darab, 12V-os, 30-60Ah közötti ciklikus akku váltaná őket.
(#) Petyaa hozzászólása Okt 27, 2019 /
 
Ha a vízbontás megmaradt akkor valószínű cellahibás lett. Ha van rajtja szuszogó, akkor töltés közben egy csövet rákötve a cső végét dugd vízbe, és ha buborékol akkor cellahibás. Esetleg egy szulfátlanítóval lehetne még próbálkozni, de igaz neked 2V-os rendszerű kellene. Be kellene nézni a lemezekhez, vagy mielőtt felöntötted megnézted hogy van e rajta szulfátlerakódás?
De ha van 2db 12V-os akkud és amúgy alkalomszerűen lenne használva a targonca akkor nem lenne rizikó hogy indul e vagy sem. 5-10km-t szerintem 2db ilyen akkuval megtudna tenni. Nem ártana a targoncába szerelni majd egy feszültségmérőt hogy ne merítsd túl nagyon.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2019
(#) zombee válasza Petyaa hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Köszönöm. Kicsit rosszul fogalmaztam: nem targonca, emelő. Nem tudom mi a jó fogalom.
Egy ehhez nagyon hasonló cucc: Bővebben: Link
Mérő gyárilag van rajta, a kulcs mellett jól látható helyen egy LED-es fénysor jelzi.

A vízbontás csak töltéskor hallható, a kupak kinyitható és azon látszik is az emelkedés. A kupakot ki is lehet venni, akkor bele lehet látni a cellákhoz. Őszintén, nem ismerem fel túl jól a szulfátosodott cellát, mindenesetre inkább sötétek, mint világosak. Amúgy nem tűnik zárlatosnak sem (nem merül le), a mostani állapotban hegeszteni is lehetne velük.
Az előző kb. 2 évben nem történt velük semmi azon kívül, hogy az előző tiszavirág-ideig
tulaj próbálta 24V-os kamionos töltővel feltölteni és nem járt sikerrel, nem vette fel a töltést.
Ott voltam és szörnyülködtem: szegekkel csatlakozott rá....

Ismerve ezt az "előéletet", első dolgom volt a 12db-os pakk szétszedése, a kb. 20 kilós cellák egyenkénti kiemelése, megtisztítása, elektrolit kipótlása (ioncserélt vízzel), majd először egyenként 2.4V-on a töltés megkezdése. 8 cella vette a lapot, de 150-180Ah után (tehát nem a töltés kezdetekor!) elkezdett bugyogni, a maradék 4 esetén kellett 1-1 deci sav a megindításhoz. Gondolom ez a 4 cella miatt nem ment a töltés 24V-on.

Ha még egy kicsit megemelem a savsűrűséget ebben a 4 cellában és feltöltöm ahogy a többit, várhatóan lesz 12 darab működőképes akksim és egy kis költséggel működésre bírt villanyos raklapemelőm / targoncám, kinek mi tetszik.
Várható hogy a kapacitás nem lesz a régi (feltöltve 1.17g/ccm-nél megáll), és sűrűbben kell tölteni. És az is, hogy így használva idő előtt tönkremehetnek...
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2019
(#) Tomi111 válasza zombee hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Nekünk ilyen (csak jóval régebbi) sima indítóakkuval megy. Igaz ezt is csak alkalomszerűen használjuk, úgy kéthetente egy-egy emelésre. Pár évig jó benne az akku. Ebbe csak egy 12V-os megy. 100Ah-t szokunk venni bele, gyárilag nem is tudjuk, milyen volt benne. Használat után mindig töltjük. Kb. 30 éves, használt volt már, mikor hozzánk került. Ebben inkább azért megy tönkre szerintem, mert ritkán használjuk.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Gyalogkíséretű targonca. Viszont kérnék jó pár infót hogy működik egy ilyen aksi felújítás? Leginkább az a része hogy mivel mérted a savfokot, mivl töltötted cellánkét az aksit. Én most ütköztem bele egy 12 cellás targoncába aminek nincs vagy töltése vagy az aksi a rossz. Az aksival kezdeném mert már évek óta állt a cucc.
(#) zombee válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Nekem is ez a szándékom, nem lesz igásló hogy 8 órás műszakokat végigdolgozzak vele. Csak télen, amikor nem sűrűn indítjuk el az 5 tonnás dízelt, heti 2 alkalommal 6 raklapot kell fel/lepakolni a platósról. Erre jó lesz 2 darab kisebb 12V-os.
De amíg menthető és használható, az eredeti pakkot szeretném visszatenni és használni.
(#) zombee válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Konkrétan azzal kezdődik hogy szét kell bontani a teljes pakkot, és egyenként kezelésbe venni a cellákat. Ha a 12-ből csak 1 is gyengélkedik, már nem lehetséges feltölteni!
Nálam ez úgy néz ki hogy akkufedél kinyit, összekötő kapcsoknál a kupakokat lepattintottam. Ez kb. fél órás művelet volt, mert némelyik kupak rá volt rohadva és nem akartam megsérteni őket.
A kupakok alatt szerencsére tiszta volt, nem volt oxidos. Az összekötő kapcsokat minden cellán 2-2 darab, 17-es fejű apacsavar tartotta. Csőkulccsal minden celláról lecsavartam az egyik pólust (csak az egyiket!!!). Nehéz volt megindítani, mert menetrögzítő is volt bennük. A művelet végén minden akksin ott lógott 1-1 összekötő kapocs, arra rámarkolva ki lehetett őket emelni. Az akkupakk tartálya alján egyelőre ismeretlen okokból kénsav volt. Ezért a kiemeléshez 2 ember kellett: egyik kiemelte, másik gumikesztyűben, papírtörlővel letörölte. Egy csepp sem ment mellé. Kiemelés után ki lehet csavarni a másik pólusról is a csavart, így az összekötők nem lesznek útban. A csavarokat ezután visszatettem mindkét pólusra, hogy legyen fogása, és "fürdetéskor" ne menjen alá víz. Zuhanyzó alatt, meleg vízzel lemostam őket. Fontos, hogy a cellák SOHA nem dőlhetnek el, mert kifolyik a sav. Nehezíti, hogy a cellák magas és keskeny típusok. Végül egymásra 3-3 darabot, 4 sorban nekidöntöttem a falnak, műanyag ládában, így nem dőlnek el és ki sem folyik belőlük a cucc.
Ioncserélt vízzel kipótoltam (desztillát szerintem jobb, de nem lehet kapni) annyira, hogy megdöntött állapotban is elérje a kupakrészen a rács alját.
Tölteni egy olcsóbb, digitális labortáppal kezdtem: 2.2V, 12A. 8 rendesen felvette a töltést, ezért 2.5mm2 -es vezetékkel sorbakötöttem őket. A maradék 4-hez terveztem regenerátort építeni. Savsűrűség mérőhöz később sikerült hozzájutni. A borfokolóhoz hasonlít, csak az úszórész skálabeosztása kénsavra van kialakítva. Kb. 800Ft, de itt nagyon hasznosnak bizonyult! A mérő segítségével derült ki, hogy komoly szulfáthiány van mind a 12 cellában. Hiába sikerült azt a 8 darabot feltölteni, a savsűrűség még így is a "lemerült" sávban van. A másik 4 esetében talán egy deka kénsav se lehetett bennük. 1-1 deci hozzáadásával azonnal elkezdték felvenni a töltést...
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Köszi.

Máris keresem meg a dolgokat és beszélek a tulajjal hogy csengessen
A kénsav az vagy repedt aksi vagy felforrt és kiömlött aksilé lehet. A pezsgés miatt az utóbbira tippelnék.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2019
(#) antikzsolt válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Hol találtál fokolót?
(#) Atis57 válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Szia!
Általában autó alkatrész kereskedőnél......max 1200 Ft ig

Pl Bárdi ....
(#) antikzsolt válasza Atis57 hozzászólására (») Okt 27, 2019 /
 
Ha csattanást hallottál az csak én voltam mikor homlokon vertem magamat.
már csak 2 komponenst kell megtalálnom egy jó áron lévő labortáp és hogy hol lehet a környéken venni kénsavat. Utóbbi problémás mert nem postázzák.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2019
(#) Chipmunk1960 válasza zombee hozzászólására (») Okt 28, 2019 /
 
Szia, A pezsgés normális a munka-aksiknál, úgy van jól. A gyári töltő 32V körül áll be. Ha lámpával belevilágítasz, meglátod a lemezek állapotát. Volt hogy 2-3 napi töltés után helyrejött a cella, volt amikor 1-2 őt cserélni kellett. A kisebb cella beépítése a sorba nem jő gondolat, több száz A-ek folynak, rövid távon meggyilkolod őket. Inkább keress Vetrerán, vagy nem tudom mik vannak már otthon, hátha valaki megbontott egy cellasort, s a jókat eladja, bele meg vett egy új packot. A neve: pallet tracker.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 28, 2019 /
 
Ma egy kicsit megnéztem az aksikat. Úgy tűnik 2 elengedte magát egy picit. Úgy érzem ez a javítás drágább lesz mint gondolták. Feltöltötték vízzel(nem tudom milyennel) de az aksi rekeszben kb félig van vízzel. Ha olyan mint a szünetmentesekben az aksi akkor iszonyú jó lesz kiszedni ha fel van púposodva.
(#) zombee válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Köszönöm. Sorba nem kötök kisebbet, az (volt) a terv hogy az egész megy ki, jókat eladom,
a kapott pénzből 2 darab kisebb, 12V-osat veszek. Csak közben...

A 4 "hibás" cella is életre kelt, kb. 1-1 deci kénsav kellett hozzá. Valószínű, hogy a cellák az
évek során magukba szívták az összes kénsavat, az elektrolitban semmi nem maradt, csak víz.
Gyanítom hogy ezekbe az ipari cellákba (arányaiban) jóval több ólom került, ezért egy
mélykisülés nem jelent egyet a tönkremenetellel. Egy kis kénsav, light-os 600mA áram egy napig,
utána lazán vette a 20A-es töltést is. A pezsgés miatt kellett most visszavennem, de
hamarosan utolérik (töltöttségben) a másik 8-at, és mehet a sorbakötés és együtt töltés.
Utána kisütés két sorbakötött 100W-os reflektorizzóval, ha lemerült a cella akkor egyenként
is "szintbe hozom" őket, végül jöhet a végső feltöltés és visszaépítés a targoncába.
(#) zombee válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Meg kéne nézni, miért vannak csak félig. Ki kell emelni az összeset és egyenként átnézni,
nincs-e repedés, sérülés rajta. Az enyémek sem repedtek el, mégis úsztak a kénsavban.
Valószínűleg felborult egyszer-kétszer...

Még az is lehet, hogy nem gondolt az előző tulaj a vízutánpótlásra. Okosabbat csak azután
lehet mondani, ha a maradék savszintjét lemérted. Esélyes hogy nálad is el fog süllyedni
a mérő, és egy deka kénsav se lesz benne. Ioncserélt vízzel pótold ki, de egy kis kénsavat
(max. fél liter) is adagolj mellé hogy meg lehessen indítani.
Az elején azért nem szabad kénsavval felönteni, mert esélyes hogy nálad is a cellák
megkötöték meg. Töltéskor lényegében ez a kötött szulfát szabadul fel.
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2019
(#) ujfalusi válasza zombee hozzászólására (») Okt 29, 2019 / 1
 
Egy két dolog. A kénsav nem párolog el, azt csak akkor szabad után tölteni ha kiborul. Lemerült állapotban a sav a cellákban van. Feltöltött állapotban lehet savsűrűséget mérni, savmérővel.
Akkor jó ha a zölbe emel. Ha töltés után a sav sűrűség nem emelkedik rossz az akku.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
1-2 napon belül fogok ráérni hogy kiemeljem az aksikat. valami rosszabb ruhát keresek addig amíg nem sajnálok megúsztatni ha úgy alakulna. Valószínűsítem hogy meg van repedve az oldala mert az elmondások szerint mindegyik aksi fel lett töltve vízzel. igen én is olvastam az új aksik 10 a felújított aksikat 5 alkalom után kell újratölteni.
Közben megkaptam a kőkemény félújítási kísérletre szánt összeget. 30.000ft. Ebből csak a kínai töltő jön ki semmi értelmes. Kíváncsi leszek hogy a durván 14 napos terhelést hogy viseli el.

Természetesen meg fogom mérni a savat mennyi van benne. ha kell töltök rá.
(#) Tomi111 válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Ha lemerült állapotban áll esetleg éveket a szabadban vagy fűtetlen hangárban, csarnokban, akkor tuti szétfagyott a burkolat. Lemerülve nem bírja a fagyot a savas akku.
(#) antikzsolt válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
éÉn is erre a következtetésre jutottam, iígy látatlanban is. 1-1 cellát lehet valahol kapni?
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2019
Moderátor által szerkesztve
(#) zombee válasza Tomi111 hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Pedig az enyémek ilyenek: 2 telet voltak kint a szabadban, de legalább fedett helyen. Előző tulaj facsavarokkal és 24V-os töltővel bűvészkedett, több-kevesebb (inkább kevesebb) sikerrel. Mire hozzám került, a savsűrűség 1.05 alatt volt az összesben, szóval egy keményebb tél és szétrepednek. Persze simán lehet hogy előző télen részlegesen megfagytak, azért bugyogott ki.

Egyenként kezdtem átnézni, mérni és tölteni őket. A 8 "jó" cellát sorbakötöttem, és elkezdtem tölteni cellánként 2.4V / 12A-el. Közben a maradék 4 majdnem az akkuboltban landolt, de egy kis kénsav megindította és már együtt töltődik mind a 12.

Kb. félig feltöltve szépen muzsikál a cumó, a "szikrapróba" vége majdnem vakulás lett, a 2.5mm2-es vezetékről leégette a szigetelést. A sarucsavart is cserélni kellett.
(#) gulyi88 válasza zombee hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Azért csak óvatosan a szikráztatgatással. Főleg töltés utáni percekben, órákban.
Amikor pezseg az akksi, akkor durranógáz keletkezik! Ha nem szellőzik ki a cella belül és netán a szikráztatás közvetlen vagy közvetett hatására ez meggyullad, akkor robban az akksi!
Autóakksit én már sikeresen magamra robbantottam egyszer, nem jópofa dolog.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
Elfelejtettem megkérdezni hogy a fél liter az hogy érted? Cellánként? Valószínűleg 96% tudok csak beszerezi. Nem 37% ami már akusav.
(#) zombee válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 29, 2019 /
 
37%-osból. Cellánként max. fél liter, de inkább kevesebb. Csak annyi kell, hogy meginduljon
a töltés, azaz C/100 áramkorláttal 2V alatt maradjon. A hiányzó kénsav a cellákban lesz.

Ha mégis kifolyt, azt töltés után savsűrűségmérővel meg lehet állapítani. De szólok hogy első blikkre nem fog teljesen feltöltődni, a szulfát fele a cellákban marad, többszöri töltés és kisütés kell, mire eléri az állapotának megfelő kapacitást (és savsűrűséget). Hiába töltöttem fel majdnem teljesen, 1.17 fölé nem nagyon akar menni, pedig ha jól emlékszem 1.30-tól jó.

Az enyémek megindításához amúgy 1-1 deci elég volt, a teljes töltet kb. 4 liter lehet.
A 96-ost hígítás nélkül be ne öntsd, hacsak nem akarod belülről megolvasztani!
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2019
(#) Moderátor hozzászólása szsrobert hozzászólására (») Okt 30, 2019
 
Az off-topic, értelmezhetetlen, olvashatatlan hozzászólások, és a rájuk adott válaszok törlésre kerültek.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Okt 30, 2019 /
 
Pedig arra gondoltam

Komolyra véve a szót természetesen nem hagyom hígítás nélkül. Csak azon gondolkodom az 1.6 liter víz a megfelelő eredmény hogy elérjem a 37% töménységet.

De jó akkor jó pár napos munkának nézek elébe. Akarom mondani hetes. Gondolom 1 lemerítés után szintre hozás és mehet a gépbe vissza. Az majd le foglya meríteni és a töltő tölteni. Vagy cellánként kell tölteni és meríteni 2-3 alkalommal?
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2019
(#) Epu2 válasza gulyi88 hozzászólására (») Okt 30, 2019 /
 
Mar ram rottyantott targonca akkumulator, akkor, amikor a toltest lehuztam rola es a csatlakozo megmosdult. Akkucsere, rendrakas, vegyi semlegesites. Egy het fajdalommal megusztam.
(#) zombee válasza antikzsolt hozzászólására (») Okt 31, 2019 /
 
Cellánként állapotot mértem fel, savsűrűségmérés, labortáp (2.4V, 10A) rákapcsolás, kapocsfeszültség alapján rendeztem őket 3 csoportba, és a csoportokat töltöttem 5A-el. Pár óra töltés után, miután meggyőződtem arról hogy rendesen felveszik a töltést, mind a 12 cellát sorbakötöttem és úgy töltődtek egy napig. 10A-en. Utána kisütés két sorbakötött 60W-os reflektorizzóval, kb. 16 órán át. Utána vettem észre hogy az egyik, savval újjáélesztett cella gyengébb mint a többi, ezzel majd kezdeni kell valamit mert a rendszer gyenge láncszeme lesz. Konkrétan, kisütés után szikrát alig ad, míg a többi égeti a kábelt. Vagy kell még egy kis sav, vagy külön fel kell tölteni. Töltéskor a kapocsfeszültsége 2.41V körül mászkál ami már gyanús volt. Talán még egy kis sav vagy pár töltés/kisütés ciklus segít. Esetleg csinálok impulzustöltőt a másik 11-et pufferként használva...
(#) Epu2 válasza zombee hozzászólására (») Nov 1, 2019 /
 
Annak az egy cellàt külön kell kezelni. Higabb savval formäzo töltést neki több napik, amig emelkedik a feszültsége. ( Lehet enyhe zärlat is az aljäban összegyült szmötyi miatt. Elvileg ki kellene huzni a belét, lemosni, majd formäzni, de ha nagyon kärosodott az is rutint kivän.) Ujra savazni és megy amig megy.
(#) antikzsolt válasza zombee hozzászólására (») Nov 1, 2019 /
 
A 10A töltés nem baj ha leviszem 8A-re? Nem akarom maximális járatni a "labortápot". Mégiscsak egy kis kínai vacak lesz hála a tulajdonosnak.
(#) antikzsolt hozzászólása Nov 2, 2019 /
 
Tegnap kiemeltük az aksikat. És hogy sejtettem 2 aksi ki van repedve. Gondolom azokat nem lehet javítani vagy ha igen hogyan? Gondolom megfagyott és szétnyomta a jég és a hajlatban megrepedt úgy közép tájékon.

Ha nem javítható honnan lehet beszerezni celláként aksikat? Varta aksis vannak bent kb 45cm magasak. Sajnos több infom nincs róla.
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2019
Következő: »»   58 / 65
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem