Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Terrárium elektronikák
Lapozás: OK   1 / 1
(#) zoiddani hozzászólása Júl 31, 2008 /
 
Sziasztok, meglehetösen új vagyok ezen a fórumon és lenne egy kérdésem számotokra: A terráriumhoz építettem egy egyszerü hálózatot a lámpák áramellátásához (40 + 50 W). A felépítése a következö: a konnektorból egy dugaljból amin van egy kapcsoló (egyszerü ) megy egy kb 2,5 m-es kábel egy 3-as elosztó amire a lámpák egy-egy idökapcsolóval csatlakoznak. A lámpafoglalat porcelán, vagyis túlmelegedéstöl nem kell félnem, de apám szerint több hiba van benne: mivel a dugaljnál egy kb. 2 dm kábel maradt, így ott van egy hosszú kanyar a dugalj elött. Apám vmi indukciós terhelésröl beszélt. A másik: Apám szerint túl vékony a kábel ehhez, pedig a hosszabítóm ami a számítógéphez vezet, ugyanolyan vastag kábellel rendelkezik és max. 3500 Wattig terhelhetö. Viszont szerinte 90 Wattal 10 órán át nem lehet füteni olyan vékony kábellel mert kiég ( ?).
A harmadik: Melegedési pontokról is beszélt, hogy a dugaljnál és az elosztónál is melegszik... Ö eredetileg nem a konnektorral oldotta volna meg, hanem vmi kis kábelszekrényböl hozta volna ki a három kábelt (földelt, meg a fekete és kék ) onnan egy kapcsolóra (normál villany) majd ugyanarról az elosztóról lógatta volna bele a lámpákat, amik még hozzá lettek volna fogatva a terrárium tetejéhez. Nekem is még lenne egy kérdésem: A lámpafoglalatba nem lehet földelt kábelt vezetni, és a terráriumban elég magas a páratartalom (50-80%RV), nem fog rövidzárlat keletkezni? lehet h vok srry Elöre is köszi a válaszokat, tanácsokat.
(#) Moderátor hozzászólása zoiddani hozzászólására (») Júl 31, 2008
 
Szmájli? :S :S:S:S:S
Téma címben? :S:S:S:S
"vok, srry."

Ez nem dedó, nem messenger. Kérlek legalább a téma címet ne tömd meg szmájlikkal. Ha a téma cím értelmes, nagyobb eséllyel kapsz választ.
(#) zoiddani válasza (») Júl 31, 2008 /
 
oké köszi
(#) KTobi válasza zoiddani hozzászólására (») Júl 31, 2008 / 4
 
Szia!

Hát apád kicsit el van tájolódva. A porcelán foglalatok azok nagyon jók, sokkal jobb, mintha műanyag lenne. Induktív terhelése lesz a rendszernek, de nem a kanyartól, hanem mert önmagában is jelentkezik a kábelben induktivitás. Ha már itt tartunk, leszek szőrszálhasogató, nem kábel, hanem helyesen magyarul több erű vezeték, mivel csak az a kábel, ami a föld alatt van. De ezt inkább hagyjuk Ez annyira elhanyagolható, hogy soha senki nem számol vele. Ha nem mechanikus, hanem elektronikus a kapcsolóórád, nagyobb lesz a kapacitív terhelése, mivel a kapcsolóórában van egyenirányítás. No jó, ezt hadjuk, nem értheted, ehhez kicsit sokat kellene olvasnod. (nem akarlak megbántani) Ez olyan 2Wh-nak megfelelő energia lenne egy évben, de NEM az. Mivel ezt az energiát a villanyórád nem méri. Tehát nem fizetsz érte, ne is érdekeljen. A kábel vastagságát az határozza meg, hogy mit ír rajta. Kell lennie rajta egy ilyennek: 3*X mm^2. No most ez 0,75; 1; 1,5; stb. Neked még a 0,5ös is megfelel. Tehát a vezetéked nem fog túlmelegedni, ekkora terhelésnél elhanyagolható lesz a melegedése. Megolvadni, szétégni biztos nem fog, de még testhőmérsékletre se melegszik fel, legfeljebb 1fokkal melegebb lesz, mint a levegő. Melegedési pontok vannak, méghozzá a csatlakozásoknál, mivel nem tökéletes a csatlakozás, az egy picit melegszik. Ismétlem, neked a nem egész fél amper áramod nem fog észrevehető melegedést okozni. A 16 ampernél már kezd érdekes lenni. Ez a melegedés csökkenthető, ha nem hálózati dugót használsz, hanem **luszterklemit** (itt felénk így nevezik, majd valaki leírja, hogy nevezik szépmagyarul. Általában fekete, 12 darab van egymás után, réz betétbe két csavarral rögzítődik a drót). Vagy még jobban csökkenthető ha összeforrasztod a drótokat. De itt nem szabad tévedni, és nem lesz szétszedhető a rendszer. Szerintem maradhat, ahogy van.

Idézet:
„A lámpafoglalatba nem lehet földelt kábelt vezetni, és a terráriumban elég magas a páratartalom (50-80%RV), nem fog rövidzárlat keletkezni?”
Ne félj. Mivel normáll izzókat használsz, nem pedig neon csöveket, nem árt meg neki a hőmérséklet. Földelni a foglalatot nem lehet, ha csillárt tennél be azt lehet. Esetleg, ha fém fellülethez rögzíted, akkor a fémet lehet. A páratartalom itt a foglalat csatlakozóit fogja megrongálni, de ezt úgy képzeld el, hogy kétévente megvakarod kicsit egy csavarhúzóval a foglalatban a csatlakozókat. SZIGORÚAN áramtalanítás után. :felkialtas:

Ha van még kérdésed, szívesen válaszolok.

Üdv. Tóbi
UI:azt hittem legalább 20 válasz érkezik előttem
(#) zoiddani válasza KTobi hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
Szia!
Nagyon köszi a választ. Megnéztem, 0.75-ös a több erü vezeték vastagsága. Nem bántottál meg, végülis 14 évesen még tanulhat az ember . A két kapcsolóóra mechanikus, a dugaljtól az elosztóig építettem ki a rendszert, holnap jön a világítás. Akkor ezek szerint nem kell félni semmitöl, ugye? (Mások tanácsait is szívesen várom )
(#) válasza KTobi hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
Szia!

Idézet:
„[...]**luszterklemit**[...]majd valaki leírja, hogy nevezik szépmagyarul[...]”


Azt hiszem sorkapocsra gondolsz...
A témaindító kérdéseit pedig már megválaszoltad, úgyhogy ahhoz nem szólnék hozzá.
(#) Tomi20 válasza KTobi hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
Ha jól tudom a köznyelvben ez "csoki" néven terjedt el. (ha arról van szó, amire gondolok)
(#) zoiddani válasza Tomi20 hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
apám is arról beszélt, de azt hittem, hogy csak éhes . Szerintem marad így a rendszer, nagyon köszönöm a válaszokat, ha majd valami gond adódik, felvetem.
(#) válasza Tomi20 hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
csoki=sorkapocs
(#) KTobi válasza hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
zoiddani Kösz a pontot.

Nem sorkapocs, legalább is nem NYÁKba ültethető. luszter=lámpa A lámpákban használják a toldásra. Bővebben: Link itt van róla kép. Az van a dobozka belsejében, ahová kell bekötni neki a vezetéket. Itt fehér/átlátszó.
(#) válasza KTobi hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
Ugyan arról beszélünk! Van nyákba ültethető, és "sima" sorkapocs is. Amit te mutattál, az az utóbbi lenne.
(#) KTobi válasza hozzászólására (») Júl 31, 2008 /
 
Igen. Kösz. Majd jól felírom valahová.
(#) tevenatha hozzászólása Dec 9, 2013 /
 
Sziasztok!


Teljesen amatőr, elektronikával kapcsolatiban laikus vagyok. Ezért kérem a segítségeteket. Terráriumi talajfűtést szeretnék házilag készíteni, amihez gyakorlatilag nulla alapismeretem van. Lehetőleg a gyári fűtőkábel ár alatt szeretném a sajátomat elkészíteni ( 8000ft ). Arra lenne szükségem, hogy egy kb. 3-4m hosszúságú, konnektorba dugható kb. 28-30C-ok állandó maximális hőmérsékletű kábelt tudjak az állatok számára a talajba fektetni.
Kérdésem hogy megvalósítható-e, milyen alapanyagokból ( pontosan ), hogyan is kell összekötögetni és körülbelül mennyiből lehetne összehozni?!

Remélem még nem volt ilyen téma, az esetleges segítsége(ke)t előre is köszönöm!
(#) Medve válasza tevenatha hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Hello, szerintem megannyi sorbakötött ellenállással lehetne, azt pedig egy transzformátorral táplálni. A méretezése....nekem nehéz, kísérletileg tudom csak elképzelni.
(#) Medve válasza tevenatha hozzászólására (») Dec 9, 2013 / 1
 
Hello, szerintem megannyi sorbakötött ellenállással lehetne, azt pedig egy transzformátorral táplálni. A méretezése....nekem nehéz, sok megoldás van, kísérletileg tudom csak elképzelni.
(#) tevenatha válasza Medve hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Lényegében bármilyen megoldás érdekel ami úgymond kis pénzből megoldható. Fontos hogy túl semmikép ne melegedjen, nem akarom az állatokat megsütni, illetve tényleg full amatőr vagyok, szóval laikus vázolásra lesz szükségem.
(#) elektrorudi válasza tevenatha hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Szia,
Minden képpen kell egy szabályzó, mert másképp lehetlen tartani a közel állandó hőmérsékletet. Szerintem egy automata akváriumfűtő telejesen megfelelne, ha pl. homokba ágyazod. Persze nem tudom, milyen állat mellé kell? Remélhetőleg nem kaparja ki, de ha mégis, akkor is csak üveget talál... EZ a fele sincs a 8000,-nak. Ennyiből tutti, hgy nem hozod ki. Arról nem is beszélve, hogy az érintésvédelme ki van találva. Ha saját magad készíted (laikusként) jó esély van rá, hogy áramütés lesz a vége, vagy az állatodat ületeted villamosszékbe...
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2013
(#) Medve válasza tevenatha hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Sajnos ha "full" vagy, akkor nem fog menni, mert ezt meg kell építeni, kicsit számolgatni, méregetni, hálózati feszültséget is kellene szerelned, tehát.....irány az akvarista bolt
(#) erbe válasza elektrorudi hozzászólására (») Dec 9, 2013 /
 
Talaj fűtésére nem használnék akváriumfűtőt. Egész más az áramló víz hőelvonása, mint a talajé. Bárhol is van benne a hőérzékelő (alul, a kémcső alsó végében), az csak jelentős késéssel fogja fel a talaj melegedését. Közben már süthet a cső oldala.
Részemről készítenék alá egy keltetőszerű szekrénykét, amiben el lehetne helyezni biztonságos szigeteléssel bármilyen fűtőeszközt, rátenném a terráriumot, aminek a közepébe a talaj alá helyezném el a kisfeszültségről működő érzékelőt. Több terráriumlakó ás és rág, még ennek a kábelét is jól meg kell választani, elhelyezni.
(#) tyraw hozzászólása Nov 20, 2017 /
 
Sziasztok,
Egy kicsit megült a téma az elmúlt években, meg hát nem is egy túl komoly feladatról szólt az elején... Nade, én egy kicsit továbbgondoltam ezt a témát (az a baj, ebből mindig valami építés lesz, aztán vagy elkészül, vagy nem...)
Sok érdekes, egzotikus állat egyszerűen tartáshiba miatt pusztul a terráriumban, vagy csak szimplán nem szaporodik a megfelelő környezeti tényezők nélkül. Én főleg kígyókkal foglalkoztam. Több, különböző igényű faj esetén egészen komoly feladat a terraristának mindegyik állat igényeinek megfelelni.

Na, mármost, a paraméterek, amik befolyásolják állatunk élő/holt állapotát: hőmérséklet, relatív páratartalom, napsütéses órák (ehhez talán tényleg elég egy szimpla időkapcsoló, bár elegánsabb lenne integrálni a rendszerbe)
Ezen paraméterek optimumon tartásához építenék egy automata rendszert, amely legyen később bővíthető. A hőmérséklet és páratartalomra szeretnék nappali és éjszakai értéket definiálni. A terráriumot hűteni sajnos nem tudom, ám a legtöbb állatnál ez nem gond (tekintsünk el attól, hogy a vízpermet hűt is). A páratartlomra viszont mindkét irányba szeretnék tudni hatni: ha túl magas, egy ventillátorral kiszellőztetni (mondjuk valami kis pwm szabályzóval megoldani), ha túl alacsony, párásítani (mint a párakapuk, egy kis szavattyú, terráriumonként egy fúvókával és egy szolenoid szeleppel). A feladatra találtam egy raspberry-s megoldást, ami hálózati aljzatokat vezérel -max 4 csoportot (beavatkozót)-, ám ebből 3-at el is használ egy terráriumunk. Ráadásul remek, hogy hálózati aljzatot vezérel, de se a pumpám, se a szelepem nem hálózati fesz. ről megy. (Ha nem ugyanaz a vezérlő jel indítja a pumpát és nyitja a szelepet, akkor mind a négyet elhasználtuk)

Eleinte azon gondolkodtam, sima PID szabályzót használnék a hőmérséklet szabályzásához, ám a nappali/éjjeli érték külön definiálása máris elmarad.
Egy végső cél lehetne, hogy mondjuk 10 külön terráriumot tudjon kezelni a rendszer, idő-intervallumos bontásban lehessen cél-hőmérsékletet, illetve alsó és felső kapcsolási páratartalmat definiálni (amit meg valahány perces átlagban kéne vennie), aktuális mért értékeket kijelztetni (nyilván akkor már logolni is lehet ezeket).

A dolgot kicsit bonyolítja, hogy bizonyos falakó fajok álló vízből nem isznak, csak a levelekről gördülő cseppekből, ezért kéne tudni definiálni permetezési időszakot, és időtartamát, amikor páratartalomtól függetlenül működésbe lép, illetve az se ártana, ha amúgy permetezés közben nem indul el a ventillátor és fújja szét az előre beállított permetet. A ventillátort PWM szabályzással gondoltam, amiben jó lenne egy max. értéket definiálni.
Köszönöm, ha idáig elolvastad, remélem tudsz építő jelleggel hozzátenni az ötletemhez.
(#) game4812 válasza tyraw hozzászólására (») Nov 20, 2017 /
 
Egy sima Arduinoval tudsz 4-8 relét kapcsolni, termisztort és páratartalommérőt használni, van rajta PWM, ha a pumpánál, szelepnél egyenáramról van szó, akkor FET-ekkel megoldható, egy RTC modulból kinyerheted az időt, és adott időhöz adott hőmérséklet-páratartalomprofilokat társíthatsz. 1602 LCD-vel kijelzed, és kész is vagy. Ez 1 terráriumhoz ideális, 10 is megoldható vele, de akkor érdemes a Mega modellt használni több kimenettel. A logolás egy érdekes kérdés, létezik SD kártyás és ethernetes shield, de akkor lehet praktikusabb egy ESP8266-ot használni némi plusz kiegészítéssel, de az tud rögtön a netre logolni, így esetleg megspórolható a fizikai kijelző, webfelületen állíthatod az értékeket, és az RTC is elhagyható, ha a netről kérdezi le a pontos időt. Szerintem mindkettő praktikusabb, mint egy Rasppi erre a feladatra.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem