Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   147 / 147
(#) helektro válasza Helios hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
Az akkus gépekbe nagyáramú akksi van. Ezek 10-20C-vel is terhelhetők, míg a laptok akkuk 2-3C-vel.
A vater-n szoktak árulni ~1eFt-ért nagyáramú akksiat. Érdemes lenne onnan 3-at venni és azt beletenni, mert a laptop akksik jobb esetben ilyen terhelésre (ez gyakorlatilag közel rövidzárlat az ilyen akksiknak) gyorsan lemerülnek, rosszabb esetben akár ki is gyulladhat.
A hozzászólás módosítva: Márc 23, 2017
(#) Helios válasza helektro hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
Értem. Most nézegettem a neten, hogy van utángyártott akku is. Azt érdemes vásárolni?
(#) helektro válasza Helios hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
Mármint utángyártott Makitát? Passz. én a vaterán vettem, azt raktam be.
Ilyen kell neked (LG, 20A-el terhelhető, 2,5A-es):
LG Li-Ion
(#) Helios válasza helektro hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
A másik kérdésem ezekkel kapcsolatosan, hogy ezek forraszthatóak?
(#) RoliNyh válasza helektro hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
És amúgy végeztél már rajta kapacitásmérést?
800Ft -ért nekem ez a gyanús kategória, főleg úgy, hogy az eladó szerint új cellák...

2000Ft -tól kezdődnek az ilyen nem kamu cellák újonnan...
(#) helektro válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
Igen, a többség még a névleges kapacítás felett is volt.
Már kb. 1 éve használom szintén Makitában, tökéletes. Igaz én még 1eFt-ért vettem.
Van egy tippem, hogy ez valahonnan "leesett".
(#) helektro válasza Helios hozzászólására (») Márc 23, 2017 /
 
Úgy, mint mint minden akksit, óvatosan.
Én is forrsztottam. De nagyon vigyázni kell vele, mert ha az akksi 50 fok fölé melegszik, ott már sérül a cella szerkezet.
Én úgy csináltam, hogy nagy teljesítmény (160W-os) pákával és nagy hőkapacítású vastag hegyű wellerrel forrasztottam. Az akksinak azt a részét, amit forrasztani akartam megkapargattam óvatosan (az esetleges koszt és az oxidációt eltávolítandó), majd bekentem vékonyan folyasztószerrel. A kábelvéget beónoztam, majd a beónozott kábelt a pákával egy pillanatra az akkuhoz nyomtam, majd a forrasztást enyhén nedves ruhához raktam, hogy elvigye a hőt.
Így a cella nem melegedett 35 fok felé. Minden forrasztást nagyítóval is megnéztem és nem volt rajta repedés, stb. azóta is jó.
Fontos, hogy nem lehet molyolni a forrasztással 1s-ig se, mert a cella nagyon hamar felmelegszik és akkor kuka.

De pontheggesztenek is akkus boltokba vitt akksit is. Pesten a váci út elején is van egy akkus bolt a lehet téri piac sarkával szemben. Ott ha jól emlékszem 100Ft-ért felraknak egy akksira két fület.
A hozzászólás módosítva: Márc 23, 2017
(#) Kovidivi hozzászólása Pé, 14:27 /
 
Kicsit dicsekednék, mit sikerült szereznem.
Egy 7S3P pakkot, amin csak a két végpont van kivezetve, benne pedig csak túlmerítés/túltöltés védelem. Mi következik ebből? A leggyengébb cella korlátozza a maximálisan kivehető kapacitást, tehát amint az egyik cella/három összekapcsolt cella gyengélkedik, lecserélésre kerül az akksipakk. Rámértem a cellákra, amint megkaptam, 3db 3-as csomagon 3.75V-ot mértem, a maradékon kb. 2.7-3.0V-ot.
25.9V 6.9Ah, az 178Wh. Nem rossz.
Most töltöm, aztán kiderül van-e bennük jó cella!
A hozzászólás módosítva: Pé, 14:29
(#) teszti hozzászólása Szo, 11:19 /
 
Sziasztok!

Több akkufülnél láttam már, hogy középen ki van vágva egy rész belőle. Ez mi célból van így? Bővebben: Link és Bővebben: Link
(#) Kovidivi hozzászólása Szo, 12:31 /
 
Bővebben: Link Itt szétszednek orosz gyerekek egy 18650-es akksit. A 20. perctől érdemes nézni, a széttekert belső egyszer csak elkezd füstölni, és nagy lánggal égni. Egész végig így fogdosták a cellát, meg fogóval feszegették.
Mostmár látom, hogy reális a félelmem, amikor egy nagyobb cellapakkot bontok szét. Így is néha beszikrázik a pozitív kivezetésnél, mikor vágom el a cellákat összekötő lemezt. A negatívnál pedig rajta is hagyom a pontheggesztett lemezt, mert egyszer úgy sikerült leszednem, hogy felszisszent a cella. Na akkor is belém állt az ideg, hogy lesz-e robbanás Mindenki vigyázzon ezzel a típusú akkumulátorral!
(#) kissattila88 hozzászólása Szo, 12:38 /
 
Tudnátok segíteni hogy ilyen méretű lipot hol kaphatnék? Hosszúsága 48mm.
(#) Kovidivi válasza kissattila88 hozzászólására (») Szo, 12:41 /
 
Segítek: a 18650-es cella mérete: 18mm átmérő, 650mm hossz.
Fontos kérdésem is lenne: mi történik akkor, ha a pozitív kivezetésnél levő kupak meg tud forogni? Elszakadt volna az oda vezető szál? Mert akkor tűzveszélyes. Vagy elengedett volna egy heggesztés? Mert akkor csak használhatatlan. Szerintem lemerítem teljesen, és kidobom.
Szerk: csak a külső fóliában forgott meg a cella
A hozzászólás módosítva: Szo, 12:44
(#) martin96 válasza kissattila88 hozzászólására (») Szo, 12:45 /
 
Szia!
Ezek gondolom 14500-as cellák.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
Lifepo4
Nagyon drágák a 18650-esekhez képest.
A hozzászólás módosítva: Szo, 12:46
(#) kissattila88 válasza kissattila88 hozzászólására (») Szo, 13:13 /
 
Ilyen akksiban volt.
(#) RoliNyh válasza teszti hozzászólására (») Szo, 13:51 /
 
A ponthegesztést segíti... Több áram jut be az alatta lévő cella lemezbe...
(#) merlingerin hozzászólása Hé, 16:02 /
 
Sziasztok!

Van egy elektromos "rollerem", ami 1000W motorral szerelt gyárilag, nagyon jó megoldás belvárosi közlekedésre. Csomagtartóban van, amikor a belvárosban van dolgom, vagy boltba kell elugrani, akkor előkapom, kinyitom, és benzint spórolok Meg időt.

A gyári akkuk 3db 12V 7Ah ólom akku. Ezeket már rég kihajítottam, és 18650 cellákból építettem bele 10S10P packot. Fele méretben, hatótávban majdnem a kétszerese.

De a töltése nem egyszerű. Élettartam növelése miatt természetesen a párhuzamos blokkokat egyben töltöm, vagyis 10db dugasztápból kialakított "töltője" van. Ez így nem túl elegáns.

Emiatt szeretnék építeni egy 12V bementő feszültségű töltőt (csomagtartóban lehetne tölteni a rollert), természetesen kapcsolóüzeműt, aminek 10 kimenete van, mind természetesen galvanikusan elválasztott.

Csinált már valaki ilyesmit? Van erre bevált megoldás?

Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Hé, 16:03
(#) cimopata válasza merlingerin hozzászólására (») Hé, 16:39 /
 
Attól hogy párhuzamos blokkokat egyben töltöd attól nem esz hosszabb életű.

Ha hosszabb életet (nagyobb ciklusszámot szeretnéd akkor ne 4,2V ig töltsd. Kb minden -0,15V duplázza a ciklusszámot.
(#) cimopata hozzászólása Hé, 16:42 /
 
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_b...teries

Table 4.
A hozzászólás módosítva: Hé, 16:42
(#) merlingerin válasza cimopata hozzászólására (») Hé, 19:25 /
 
Szia!

Köszi a tippet! Kipróbálom, mit tud 4.05V-on hatótávban.

Nem tudja valaki, Tesla, meg a Nisan Leaf meddig tölt? Kiváncsiságból csak.
(#) cimopata válasza merlingerin hozzászólására (») Hé, 19:29 /
 
Az autógyártók mind mind alacsonyabb cellafeszig töltenek. Pont emiatt másképp nem tudnának 5-10 év akkugaranciát adni. Azokban sincs csoda akkumlátor csak nem úgy vannak használva mint a pl laptopokban. Laptopokban kis súly minél nagyobb kapacitás a cél. Egyébként ott van a táblázat 4,05V-on kb mekkora az eredeti kapacitás ugyan úgy Table 4. 4.05V 80-85%.
(#) uniman válasza merlingerin hozzászólására (») Kedd, 13:55 /
 
Idézet:
„Nisan Leaf meddig tölt”

Nem jó a kérdés! Ugyanis azt kétféle módon lehet tölteni! Pl. a CHAdeMO DC csatlakozóról "köztudott", hogy azon keresztül a teljesen lemerült akku kb. fél óra alatt 80%-ra feltölthető, vagy kevesebb, mint egy óra alatt 100%-ra. Max. 500 V/ 125 A/ 62.5 kW
A hozzászólás módosítva: Kedd, 13:57
(#) cimopata válasza uniman hozzászólására (») Kedd, 16:30 /
 
Szerintem a cellafeszültség töltési szintjére gondolt nem a töltési időre.
(#) Moderátor hozzászólása sdrlab hozzászólására (») Sze, 8:44
 
A személyeskedő és értelmetlen beszélgetés eltávolítva. Maradjunk a realitások talaján!
(#) Kovidivi hozzászólása Sze, 23:21 /
 
Sziasztok!
Feltöltök egy balanszert, ami szerintem használható.
Ahogy a cella feszültsége nagyobb, mint a példában szereplő 4.167V-ot, elkezd a TL431 söntölni. Vegyünk egy példát, 0.001V-tal nagyobb a cellafeszültség, ekkor a 0.1ohm-on 0.001V-nak kell esni, hogy az osztón megjelenjen a 4.167V, tehát 0,001/0,1=0,01A, vagyis 10mA folyik a tranzisztoron. A töltőáramot én 400mA-ben fogom korlátozni, ez azt jelenti, hogy 400mA tölt, 10mA merít, 390mA még emelni fogja a cella feszültségét. A balanszer még jobban kinyitja a tranzisztort. Egészen addig nyitja, amíg szépen lassan el nem éri a töltőáram értékét, jelen esetben 400mA, ez a 0.1ohm-on 0.1*0.4=0.04V-ként jelenik meg. A feszültség osztón 4.167V-hoz ez hozzáadódik, tehát 4,207V-on megáll a cella feszültsége.
Ha valaki 1A-es töltőáramot használna, akkor 0.1*1=0.1V, tehát 4.267V-ig töltődik a cella, tehát érdemes alacsonyabb feszültség osztásra állítani potis osztót. Ha a LED helyére optocsatolót rakunk, akkor könnyen le lehet kapcsolni a töltést, ha az összes balanszer aktív.
Mivel én 400mA-ban maximalizálom a töltőáramot, így 4.2V*0.4A=1,68W hő fog keletkezni, amit a BD140 a nyákra rögzítve el tud disszipálni (főleg, ha nem zárt dobozban van).
Szívesen meghallgatom mások véleményét, esetleg aki kipróbálja, a tapasztalatát!
A hozzászólás módosítva: Sze, 23:24

balancer.jpg
    
(#) sdrlab válasza Kovidivi hozzászólására (») Sze, 23:31 /
 
D3 diódával sorba nem ártana egy korlátozó ellenállás mindenesetre, mivel így pillanatszerűen akár nagy áram is kialakulhat ott!
Amúgy jónak tűnik első ránézésre...
(#) Kovidivi válasza sdrlab hozzászólására (») 10:59 /
 
Beraktam 100ohm-ot, biztos ami biztos.
Következő: »»   147 / 147
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Márc, 30. Csü
14:40:14
Jelenleg 411 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu