Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Távirányítós autó kormánymű - elektronikája
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Marty McFly hozzászólása Okt 26, 2008 /
 
Hello mindenki! Egy távirányítós autó projekten dolgozom! Bár már van róla pár topik gondoltam nyitok egyet ami külön ezt a témát feszegeti, mert szerintem a lehetőségek elég tág skálája nyílik meg előttünk ebben a témakörben! Először leírom a mechanikai kivitelezés terveit! Van egy 8cm széles fogaslécem! ehhez van egy fogaskerekem, és egy ifa ablaktörlő motorom (amibe van áttáel és viszonylag lassan forog). Azért választottam ezt a motort, mert így viszonylag egyenletesebb és valóséghűbb lehet a kormányzás, mintha hirtelen moztdulatokkal ide oda rángatnánk a kormányt! Talán még az irányítás is könnyebb lesz ennek köszönhetően! Ami a lényeg és ami az elektronika! A motor alapállásban ugyen középállásban van ahol ha a futómű normálisan be van állítva, akkor elvileg nyít egyenesen kell mennie az autónak! Ha jelet kap, akkor elkezd a megfelelő irányba forogni, és így kitér a középállásból! Lenne 2 végállás is ezek jelentenék a maximális kitérését a kormányműnek! Az elektronikának azt kéne tudni hogy mindig megálljon a motor ha a végálállásnál vagyok, mivel ha túl akarnám hajtrani akkor megfogná a motort és leégne, ezenkívül feleslegesen terhelném! Tehát ha koitért valameik végállásba, akkor a motor megáll, de ha elengedem a kanyarodás gombot, akkor automatikusan visszaáll a motor középállásba! Azért is jó ez az ablaktörlő motor mert akkora áttétel van benne hogyha megáll a végponton akkor nem állítódik el, így nem kell biztosítani a helyzetét ha még nem tért vissza! Tehát automatikusan vissza kell térnie a középállásba, tudnia kell mikor van végálásba, és ha további jelet ka akkor ott meg kell állnia, ezenkívül ha olyan picit kanyarodtam hogy a motor még nem érte el a végállást, akkor ne id menjen el addig, hanem arról a pontról fordítsa vissza középállásba a motort! Lehet hogy kicsit bonyolultan fogalmaztam, de próbáltam alapos lenni! Erre a megoldásra kérnék ötleteket, segítő hozzászólásokat! A segítségeket előre is köszönöm!
(#) Thowra válasza Marty McFly hozzászólására (») Okt 27, 2008 /
 
Üdv!
A végállást szerintem legegyszerűbben 3 db kapcsoló tudja érzékelni. bal, közép, jobb végkitérés. Az elektronika valamiféle összehasonlító lehetne, a fogaslécre lehetne tenni egy potit ami alapállásba, középen van és a kitérésnek megfelelően változik az ellenállása. Ha a moci végkitér akkor az adott irányt a kapcsoló tiltja, csak a másik irányba mehet, középállásnál a 3. kapcsoló jelzi. Hasonlót építettem relékkel, az viszont 3 állást tudott, jobb, bal, közép, és parancs kiadása után szép lassan odavánszorgott a kerék ahova kellett. A távirányítást hogy gondoltad? Valami olcsó (kb 3500 ft os) gyári távirányítós autóból kitermeln vagy házilag?
(#) Sallala hozzászólása Okt 27, 2008 /
 
Szia!

A valósághű kormányzást meg sem közelíti az, hogy a kitérés két végpont között van. Inkább alakítsd át a szerkezetet úgy, hogy az egy szervomeghajtást eredményezzen!

Végálláskapcsolók helyett old meg valahogy, hogy a kormánykitéréssel szinkronban egy potméter is elforogjon. Az irányítás egy másik potméter segítségével, vagy vezérlőfeszültséggel lehetséges.

Az áramkörnek pedig azt kell tudnia, hogy a motort addig forgassa, míg a két potméteren azonos ellenállást (feszültségesést) mér. Vagyis a motor addig forog, míg a mérő és a vezérlő potméter azonos állásba kerül.

Így a kerekek pont annyit fordulnak el, amennyire a vezérlőpotmétert/vezérlőfeszültséget beállítod. És a kormányzás sebessége is a vezérlés sebességétől (távrányító kormányának forgatása) függ. Szóval mint az igazi autónál.

Gondolj azért arra, hogy ilyen szervomechanikát különböző méretben olcsón lehet kapni készen. A modellezésben ezek a kis szervók olyan elterjedt és folyamtosan kapható szabvány méretű alkatrészek, mint az elektronikában az ellenállások. Újonnan 1900 Ft körül, használtan már 500Ft-ért is lehet venni. +-45 fokban tudnak elfordulni, sztandard méretük kb. gyufásdoboz méretű, nyomatékuk legalább 4Kg 1cm-es erőkaron, 0,3 másodperc alatt forudlnak 60 fokot.

(Tehát ha kész szervót használsz, fogasléc sem kell. A szervókar maga végzi a jobbra-balra forgatást)

Így nznek ki:
http://www.rcmodell.com/shop/index.php/cPath/67_253?osCsid=odmu2nqm...i7iit7

De én az alvázzal és a kerékfelfüggesztéssel kezdeném, majd a hajtással. Ha ezek megvannak, utánna már részletkérdés, hogy hogyan oldod meg a kormányzást.
(#) Thowra válasza Sallala hozzászólására (») Okt 27, 2008 /
 
Üdv!
Nem rossz az ötlet, hogy egy valós kormányt kellene építeni rá, a problémát a potik összehangolásában látom, gondolom nem vezetékes távirányítóval szeretné hanem rádióssal.
Ebben az esetben a digitális jelek átvitele célszerűbb szerintem.
Bár nem vagyok valami nagy PIC guru, szerintem ha megoldható, hogy a távba lévő PIC a poti állásának megfelelően adjon kódsort, a vevő ezt értelmezve mozgathatná a motort amíg a kocsin lévő poti állása azonos lessz, így valós lenne az elmozdulás a kormány és a kerék közt. A táv és a vevő PIC je UART on tudna 'beszélgetni', egy rádiós modullal szerintem megoldható az UART. (utóbbin most kísérletezek egy sokgombos távirányító miatt.).
Persze a leg egyszerűbb a gyári kormánymű beépítése lenne, node akkor ennyi erővel lehetne venni egy kész kocsit is.
(#) Sallala hozzászólása Okt 27, 2008 /
 
A gyári adó-vevő pulsuspozíció modulációval dolgozik. A vezérlőjel csatornánként egy 20ms periódusidejő tüskeimpulzus. Az impulzus szélessége 1-2ms közötti lehet. 1ms felel meg az egyik végállásnak, 2ms a másik végállás. A gyári szervók is ilyen jelet várnak meg a gyári motor vezérlő (szabályozó) elektronikák is.

A csatornák úgy vannak "összerakva" hogy minden csatornából egy-egy impulzus megy ki, aztán kezdi az elsőtől újra. A vevőben így a pulzussorozattal egy 4017 órajelét vezérelve nagyon egyszerűen lehet visszaneyrni a csatornánkénti jeleket.
De a rádióadó-vevőt sem építeném meg. Használtan 5000Ft körül lehet adót és vevőt venni.

A készen kapható filléres szabvány alkatrészekkel nem éri meg bajlódni. Az elektronikából is egyedül a motor vezérlőt érdemes megépíteni, mert ha a munkaidőt nem számolod, azon lehet spórolni, meg nem is nagyon bonyolult.

Ahogy mondtam maga az alváz, felfüggesztés, és hajtás elkészítése önmagában is hihetetlenül nagy feladat.
(#) Marty McFly hozzászólása Okt 27, 2008 /
 
Köszönöm a segítségeket! Én egy made in teccó távirányítós autó távirányítóját használnám! A távirányítóra építés alatt áll egy erősítő ami 3W-ra erősíti a jelemet, ezáltal jelentősen nől a hatótávom! A vevőre pedig múlt héten építettem 2 db H-hidat, de tranzisztorok helyett reléket használtam benne! Működnek is szépen, ehhez szeretnék lehetőleg valami kapcsolást építeni! Én olyanra gondoltam hogy nem potméter és nem is végálláskapcsolók figyelnék mikor ér melyik állásba, hanem egy áramkör figyelné hogy mennyi ideig van bekapcsolva a motor, és trimmer potméretekkel lehetne hitelesíteni, a megfelelő pozíciókig történő mozgásra! Csak az volna még fontos, hogy ha nem tétrt ki telljesen a végpontig és a vezérlőjel már megszűnik, akkor ne akarjon kimenni a végpontig hanem jöjjön vissza középállásba!
(#) Lucifer hozzászólása Okt 30, 2008 / 4
 
http://members.shaw.ca/novotill/RcCarsCmos/RX-136083-49.png

A kapcsolás bal oldalán található a szervót vezérlő H-Híd, illetve a szervóban lévő végálláskapcsolók. A 40174 -es IC 2 illetve 15. lába vezérli. Ez a kapcsolás található meg sok Dicke, és egyéb német import rádiós autóban, hajóban stb.
(#) Marty McFly válasza Lucifer hozzászólására (») Okt 31, 2008 /
 
Köszönöm a segítséget! Valószínűleg így fogom megoldani!
(#) Viktor12345 hozzászólása Dec 16, 2010 /
 
csá mindenkinek , egy kérdésem lenne,egy távitányitós autó eléggé szét volt széve,összeraktam (a motor jó) de a + kábel sehova sincsen bekötve és a duda sincs és nem akar semmit csinálni. szerintetek mit kellene csinálni,pls valaki segitsen
(#) gyalaj hozzászólása Szept 12, 2011 /
 
Sziasztok!
Azt találtam ki hogy elég nagy mechanikai és elektronika kihívás lenne egy saját kis RC autó építése.
Nem kell nagyra gondolni,előre, hátra, jobbra és balra-t kell tudni csak
De most elakadtam a kormányzáson,egyszerűen nem jövök rá hogyan kellene megoldani.
Azt gondoltam ki hogy 2 motor hajtaná mind a 2 oldali kereket és úgy külön szabályozva fordulhatnának(mint 1 tank).
De jó lenne ha külön hátsó tengelyen lenne a hajtás és első kerekek csak kanyarodnának de erre nem tudok rájönni hogyan kellene.
Mechanikailag nagyon láma vagyok előre is bocs ha értetlenkedek
Előre is kösz a válaszokat
(#) Bigpeterson válasza gyalaj hozzászólására (») Szept 12, 2011 / 1
 
Szia!

Mechanikailag szerintem nem kell túlbonyolítani ezt. Egy motorral meg lehet oldani a kormányzást. Egyszerűen, egy összekötővel

Kép

Ez a kép hasonló. A tengely vonalában rögzíted a kerekeket, és a képen zöld összekötőt rövidebbre veszed, a fekete összekötőt elhagyhatod. A zöld rúd hosszát úgy tudod meg, hogy az első két kereket összekötöd a hátsó tengely közepével, ez egy háromszög. A zöld összekötő-vel kijelölsz egy trapézt, és kész. Megpróbálok rajzolni, hogy érthető legyen
(#) Bigpeterson válasza gyalaj hozzászólására (») Szept 12, 2011 / 1
 
Itt a kép. A kék ponton rögzíted a kereket, a zöld az összekötő, a piros vonal meg csak a zöldet határozza meg.

Egyébként szerintem ha nem tankot építesz, akkor a 2 motoros megoldás felejtős. Ha viszont mind a négy kerék kap egy- egy motort, akkor már helytáll a tankos hasonlat.
(#) gyalaj válasza Bigpeterson hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Huh köszi,ez így király
Arra tudsz valamit mondani hogy a kis motor ami kormányoz hogy legyen kapcsolgatva?mert most akkor ha bekapcsolom elkezd forogni és nem áll meg ott ahol a kerekek már teljesen be vannak fordulva,és nem is ugrik vissza gondolom középállásba,errre tudsz valamit mondani?
köszi előre is
(#) Bigpeterson válasza gyalaj hozzászólására (») Szept 15, 2011 / 1
 
Ez a része már nem megy túl jól nekem (most szétkaptam egy kínai autót a kedvedért ) Középállásba egy rugó húzza vissza a kerekeket. A semmi visszajelző nem volt beleépítve... Ha a kerék elérte a max elfordulási szögét, egyszerűen megakad a motor. a motor nem is mint motor funkcionál, hanem gyakorlatilag mint egy elektromágnes. Berántja a kereket és ottmarad, csak egy motorral egyszerübb megoldani. Ha ettől komolyabbat akarsz, akkor olvass vissza, ahhoz én már kevés vagyok
(#) gyalaj válasza Bigpeterson hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Hm ez jó kis munka lesz
Nagyon köszi a segítséget
(#) Bigpeterson válasza gyalaj hozzászólására (») Szept 15, 2011 /
 
Nincs mit Sok sikert az építéshez
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem